Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 01 augustus 2007, 11:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] Interview met ontwikkelaar Tam Hanna over toekomst PalmOS

Shaun McGill van PDA247 heeft een interview gehouden met de frisse PalmOS-ontwikkelaar Tam Hanna, ook bekend van zijn blog TamsPalm. In het interview vertelt Hanna over zijn visie op Palm en het PalmOS.

Echte Palm-fanaten zullen wellicht even slikken bij het lezen van het interview. Immers, Hanna is eigenlijk niet zo heel positief over de afgelopen ontwikkelingen van Palm. Het PalmOS vindt hij nog oké - wel een beetje oud - maar het probleem ligt volgens Hanna bij de mentaliteit van Palm. Er zou een arrogante cultuur heersen, waarbij er wordt gedacht dat ze zelf geweldig zijn. Het bedrijf slaagt er echter volgens Hanna niet in om vroegere, legendarische producten te evenaren, maar is het content met het maken van producten die slechts net iets beter zijn dan de concurrentie. Palm zou nooit echt innovatief geweest zijn, maar altijd langzaam de producten geëvolueerd hebben. Hij ziet het somber in voor Palm.

Op de vraag hoe het dan anders moet bij Palm, antwoord Hanna dat er een mentaliteitsverandering moet komen bij het topmanagement. Palm moet weer apparaten maken die echt verschrikkelijk goed zijn, en waar niemand omheen kan. Hij denkt ook dat Palm een exclusief OS moet behouden om haar hardware te beschermen, zoals Apple dat doet. Dit is volgens hem een heel andere benadering dan wat Access heeft met het Access Linux Platform (ALP), die de software op zoveel mogelijk verschillende hardware wil zien.

Tenslotte denkt hij dat over vijf jaar Symbian, Linux en Windows Mobile de grote spelers zijn op de mobiele markt. UMPC's gaan het niet goed doen, want mobiele apparaten moeten een OS hebben die is geoptimaliseerd voor mobiliteit, en dat zijn de desktop-versies van Windows niet.



Bron: Tam Hanna on the future of Palm OS - PDA 24/7
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png 4462-2sk8eqop3ie.png‎ (93,9 KB, 1x gelezen)

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 01 augustus 2007 om 11:37.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 augustus 2007, 13:37
capable's schermafbeelding
capable capable is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 september 2005
Berichten: 50
Goed nieuws over het Palm OS

Maar er is ook goed nieuws over het Palm OS! Ian Fogg, Research Director bij Jupiter Research, een bedrijf dat zijn geld verdient met onderzoek naar en analyse van de internet en mobiele-techologie markt, vindt dat de Treo 650, ondanks dat het een enigszins veroudert apparaat is, nog steeds de beste unser-interface heeft die er is: het Palm OS.

"The phone feels amazingly fast in use....It's subjective speed that matters to a user, not the technology under the bonnet....The phone UI is the best I have ever used....If the voice quality was more tolerable, and the form factor was smaller and more European the Treo 650 would make a stunning current phone."

Lees het originele artikel hier
Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 augustus 2007, 13:52
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Hee, een financiëel analist die het wel ziet zitten met Palm.

Overigens is de gevoelssnelheid van het PalmOS het enige element wat vrijwel door niemand bekritiseerd wordt. De rest (uit hetzelfde artikel):

Citaat:
However, the Treo's appearance has always been an odd man out in Europe. The styling resembles a 1950s US Chevy, or '58 Edsel, in aesthetics: all shiny chrome and strange shapes. To my European eye, it all looks extremely out of place.

The other failings in the 650 are more significant: sound quality and mic, the lack of modern multimedia, and some system instability due to the OS' pensionable age. If the voice quality was more tolerable, and the form factor was smaller and more European (even smaller than the 680!) then the Treo 650 would make a stunning current phone.
... komt wel meer overeen met wat je tegenwoordig hoort over de Treo's.

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 06 augustus 2007 om 01:49.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 06 augustus 2007, 01:02
capable's schermafbeelding
capable capable is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 september 2005
Berichten: 50
Over het uiterlijk van de Treo: het ultieme compliment is gekopieerd worden toch? Kijk een naar het uiterlijk van de HTC S620, dat is welhaast een kopie. De UBiQUiO 501, de Samsung SGH-i600, de Siemens LOOX, waar lijken die op? Probeer de invloed van de eerste Handspring Visors daarop maar eens te ontkennen! Ook een goed voorbeeld van Palm dat
Citaat:
nooit echt innovatief
is geweest? Of je moet natuurlijk handspring geen Palm noemen, al was het eerst deel van Palm en was het daarna deel van Palm...

Enne Gaz, ik kom hier niet meer zo vaak, dus misschien heb ik het gemist, maar waarom heb je je de rol van Palm kritikaster aangemeten? Kan me herinneren dat je dat al vaker eerder hebt gedaan. Wil je ze wakker schudden daar bij Palm?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 06 augustus 2007, 01:15
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ja, en de Treo is weer een kopie van de Blackberries zou je kunnen zeggen . En de Samsung SGH-i600 een kopie noemen van de Treo is zeggen dat Katja Schuurman een kopie is van Erica Terpstra. Allebei erg vrouw qua uiterlijk met alles op dezelfde plaats, maar net weer andere kwaliteiten.

Waar andere fabrikanten zoals HTC steeds andere, meer vernieuwende formfactors presenteren (dunner, keyboard slider), is Palm er sinds 2004 (!) er alleen in geslaagd om een antenne eraf te hakken en het geheel iets ronder te maken. Gewicht e.d. is nog ongeveer hetzelfde, en dat is jammer.

Je kunt nu wel heel hard gaan blijven toepen dat "de Treo formfactor het beste is en er nog geen Treo-killer te zien is", maar als Palm van 80% marktaandeel gedaald is naar 5% marktaandeel wereldwijd in mobile computing, moet je je toch eens even afvragen of het geen gevalletje eigen cognitieve dissonantie is, en dat andere gebruikers meer gaan verlangen van een fabrikant.

Citaat:
Probeer de invloed van de eerste Handspring Visors daarop maar eens te ontkennen!
[Opinie] Is Palm nu Handspring II?

En nee, de periode dat Palm naast Handspring bestond waren ze niet echt innovatief bezig. Palm M500, M505, M515 - ten tijde van het topmodel M515 met een 160x160 reflectief scherm had Sony al low-end modellen met de huidige 320x320 transflectieve schermen. Bij Palm was allemaal wat traag met een 'kijk ons eens 80% van de handheld-markt in bezit hebben'-mentaliteit.

En MP3? Nee joh, dat hebben zakelijke toestellen toch niet nodig? Daar zit de markt niet op te wachten, dus dat ontwikkelen we nog maar niet. Oh shit, gebruikers schijnen het wel te waarderen. Nou, dan stoppen we het er bij de volgende versie wel in.

Tomtom? Nee joh, navigatie met je Palm, ben je gek? Oh shit, iedereen koopt opeens navigatiesetjes. Onze OS4 kan dat niet aan. Shit, navigatie blijkt een killer-app te zijn voor PDA's. Ja, eindelijk na 2 jaar ook Tomtom 4 voor PalmOS.

Dat soort dingen liggen er wel heel dik bovenop.

Citaat:
Enne Gaz, ik kom hier niet meer zo vaak, dus misschien heb ik het gemist, maar waarom heb je je de rol van Palm kritikaster aangemeten?
Omdat ik een soms tevreden, soms niet tevreden Palm-gebruiker ben en geen Palm-fanboy, die alles slikt en geweldig vindt? Had je dat liever gehad, ipv iemand die zowel goede als slechte punten kan belichten?

0) De Palmclub is (althans voor mij) géén eenzijdige propagandablog voor Palm. Er is namelijk zat ruimte voor allerlei meningen. Daar gedraag ik me dan ook naar en hoop dat andere gebruikers (zoals jij nu) dat ook doen zodat er discussie ontstaat. De nieuwsvoorziening is gebalanceerd én objectief: het geeft een goede weerspiegeling weer van het algemene sentiment in de Palm-wereld. En die is wat minder positief gestemd dan in 2001, en dat is voor sommigen altijd nog een verassing.

Mijn eigen mening geef ik ongezouten in reacties *onder* het nieuwsbericht, tenzij het om een zelfgeschreven opiniestuk gaat.

1) Ik juich de in mijn ogen goede ontwikkelingen (Foleo als oplossing vind ik erg goed en gedurfd) net zo hard toe als dat ik de slechte ontwikkelingen (marketingcampagne Foleo) onder de loep neem. Ik beargumenteer altijd mijn verhaal en stel geen belachelijke eisen ("omfg, wanneer komt Palm nou eens uit met een 640x480 Treo met WiFi/BT, HSDPA, 24 uur spreektijd en 100 gram").

2) Als je een bron wil lezen waar mensen Palm helemaal doodknuffelen moet je Treonauts of Palmaddicts eens gaan lezen. Alhoewel bij Palmaddicts ze de laatste tijd (iPhone, kuch) ook best kritisch zijn. En dat is echt gezien hun reputatie. Maar, ook dát zegt wat over de huidige Palm-ecosphere.

3) Je moet het toch wel ergens over hebben, aangezien er maar twee of drie nieuwe PalmOS devices uit zijn gebracht in Europa, in de laatste 3 jaar. Opinie over de actuele stand van zaken is nooit weg.

oh en

4) Lezen Nederlandstalige Palm-medewerkers hier regelmatig mee? In dat geval wil ik ze even hartelijk de groetjes doen.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 06 augustus 2007 om 02:33.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 augustus 2007, 10:08
capable's schermafbeelding
capable capable is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 september 2005
Berichten: 50
Net terug van vakantie. Bedankt voor je duidelijke antwoord. Misschien ben ik wel een fanboy terwijl ik denk dat ik objectief vergelijk... dat mogen de lezers vaststellen.

Tot de volgende 'shoot-out'!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023