Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 29 december 2005, 17:30
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
CLIE NX70 + WL100 + SMC router = drama

Ik probeer op het internet te komen met een Sony CLIE NX70V met daarin de WL100 CF-WLAN-kaart. Totnutoe is dat een drama. Voor het grootste gedeelte omdat ik er niks van snap, maar ook omdat de CLIE niet meewerkt.
Het lukt me wel om verbinding met de router (4 LAN-poorten + WLAN) te maken, maar vervolgens kan ik met de CLIE niet het internet op.
Als ik het IP-adres automatisch van de CLIE laat toewijzen dan blijft-ie eindeloos verbinden en krijg ik vervolgens een timeout. Vul ik daar zelf gegevens in, dan wordt er wel verbinding gemaakt maar kan ik vervolgens in Netfront geen enkele pagina's openen.
Als ik de DNS-adresgegevens handmatig invoer dan loopt Netfront vast na het intikken van een internetadres.

Wat ik ingesteld heb;

CLIE
SSID: SMC
WEP: None

Connect mode: Infrastructure

IP address 192.168.2.160
Subnet mask 255.255.255.0
Gateway Address 192.168.2.1


Router
SMC 2804 WBR
DHCP server enabled. Ook de DHCP server op disabled zetten heeft geen zin. Het IP-adres wat ik gekozen heb, en wat hierboven staat, valt binnen de adres pool (192.168.2.100 - 192.168.2.199).
In de logfile van de router zie ik wel een hele hoop geslaagde verbindingspogingen staan. Dus het verbinden lukt wel degelijk, ook het link-lampje op de WLAN-kaart van de CLIE knippert er lustig op los.


Ik hoop dat iemand zin heeft om zich hierover te buigen (en derhalve de hersenen te laten kraken ). Ik ben trouwens benieuwd of het instellen van WiFi op m'n vaders PocketPC makkelijker gaat .
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 december 2005, 17:53
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Probeer ook eens zonder beveiliging.

prefs -> network -> menu -> options -> view log
Daar achtereenvolgens:
ping 192.168.2.1 (test dit ook op een pc in de commandline om te kijken of de router hierop zou moeten replyen)
en
ping 194.109.6.92

En kijk hoe dit gaat.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 december 2005, 17:57
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Op de CLIE heb ik geen log, wel in m'n routerinstellingen op de pc.
Pingen lukt nergens anders op de pda toch?

192.168.2.1 wordt in ieder geval niet geopend op de pda.

Er is geen beveiliging ingesteld.
M'n (kabel)internetprovider is trouwens Multikabel.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 december 2005, 20:46
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
DHCP server enabled. Ook de DHCP server op disabled zetten heeft geen zin.
Nee, die dient normaal aan te blijven staan voor de konnekties met je PC enzo.
Citaat:
Het IP-adres wat ik gekozen heb, en wat hierboven staat, valt binnen de adres pool (192.168.2.100 - 192.168.2.199).
Dat is fout, want dat kan leiden tot dubbel IP-adres gebruik. De adressen 100-199 zijn gereserveerd voor de DHCP die daar lukraak uit kan kiezen. Als je een vast IP-adres wil dan moet je eentje nemen tussen 2-99 of 201-254 (0 en 255 zijn gereserveerde broadcast adressen en 1 is van de router zelf). Bij vaste IP-adressen moet je er verder voor zorgen dat iedere PC of PDA in het netwerk een uniek en verschillend adres krijgt.

Heb je in de prefs bij Connection ook geen instellingen die van belang kunnen zijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
Op de CLIE heb ik geen log, wel in m'n routerinstellingen op de pc.
Heb je geen menu in het scherm van preferences voor network?
Citaat:
Pingen lukt nergens anders op de pda toch?
Jawel, met Mergic Ping. En browsen naar je router gaat ook niet?
Je PC zit op Ethernet? Wat toont die in een dos venster bij commando IPConfig?
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 december 2005, 22:00
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Dat is fout, want dat kan leiden tot dubbel IP-adres gebruik.
Verholpen. IP-adres is nu 192.168.2.99.

Citaat:
Heb je in de prefs bij Connection ook geen instellingen die van belang kunnen zijn?
Voor de rest niet. PowerSaveMode is niet ingeschakeld. DNS Address wordt automatisch gedaan. Als ik dat handmatig instel (door de gegevens over te nemen zoals ze in Status van de router staan) loopt Netfront vast.

Citaat:
Heb je geen menu in het scherm van preferences voor network?
Zie screenshots in bijlage.

Citaat:
Jawel, met Mergic Ping. En browsen naar je router gaat ook niet?
Je PC zit op Ethernet? Wat toont die in een dos venster bij commando IPConfig?
Mergic Ping geeft een timeout. Browsen naar m'n router gaat inderdaad niet, hoewel de CLIE blijft volhouden dat er verbinding gemaakt wordt. De log van de router ook:
Citaat:
2005/12/29 21:47:30 : Wireless MAC address 00:02:B3:C5:98:84 has connected with the device
2005/12/29 21:43:35 : Wireless MAC address 00:02:B3:C5:98:84 has connected with the device
2005/12/29 21:43:19 : Wireless MAC address 00:02:B3:C5:98:84 has connected with the device
De pc is via een ethernetkaart verbonden (niet draadloos) met de router. De router is weer verbonden met de modem.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg smc1.jpg‎ (165,4 KB, 10x gelezen)
Bestandstype: jpg smcwlan.jpg‎ (105,6 KB, 3x gelezen)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 december 2005, 01:07
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
Zie screenshots in bijlage.
Bij Prefs in de Clie?
Citaat:
De pc is via een ethernetkaart verbonden (niet draadloos) met de router. De router is weer verbonden met de modem.
En IPConfig?
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 december 2005, 22:10
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Bij Prefs in de Clie?
Bij de Prefs in de CLIE viel voor de rest alleen nog "Power save" aan te vinken.

Citaat:
En IPConfig?
Stond op automatisch. Maar met handmatig instellen verandert er niks. Een collega van m'n vader kwam daarmee, via de mail. Hij had thuis problemen gehad met de automatische toewijzing van IP-nummers. De ene computer gooide de andere eruit. Maar dat is hier het probleem niet, de CLIE maakt wel degelijk verbinding. Als ik op de CLIE hetzelfde IP-nummer instel als op de computer dan krijg ik een netwerkconflict. De verbinding met de router is er dus absoluut.

Zo langzamerhand geloof ik niet dat het op een manier ingesteld kan worden dat het wel werkt. Naast alles wat voor de hand ligt heb ik zo langzamerhand ook alles ingesteld gehad dat niet voor de hand ligt.
Ook m'n vaders PocketPC (iPaq 3980 met Nokia D211 GPRS/WLAN-kaart) kan geen verbinding maken met het netwerk; de PocketPC herkent het netwerk wel maar kan vervolgens op geen enkele wijze verbinding maken.
Ik zou er niet eens vreemd van opkijken als het draadloze gedeelte van de router op de een of andere manier kapot is. Met de router kan ik overigens niet terug, die heb ik van iemand gekregen (lag ongebruikt in de kast).

Voor volgende week heb ik de hulp ingeroepen van een vriend. Die neemt dan zijn router mee, dan kunnen we eens gaan testen of we daarmee wel iets werkend krijgen. Dan komt er ook een LifeDrive op de stapel met te testen pda's.
Hij had overigens voor zijn thuissituatie praktisch niks ingesteld; DHCP voor de lokale IP-adressen, op zijn LifeDrive werden de IP-nummers ook automatisch geregeld.

Kan het overigens nog zijn dat een LifeDrive beter omgaat met WiFi dan ofwel een PocketPC van zo'n twee jaar oud ofwel een NX70V met WiFi-kaart?

Laatst gewijzigd door koekiemonster; 30 december 2005 om 22:26.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 december 2005, 22:41
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Koek:

Doe eens Menu bij de Network Prefs in de Clie?

En ik denk dat Ghia een screenshot van je Ipconfig bedoelde :P
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 december 2005, 22:54
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Doe eens Menu bij de Network Prefs in de Clie?
Daar kun je dat wat hier onder staat instellen (en dat is niet zo heel veel dus), en eventueel ook DNS-adressen. Maar zoals gezegd, als ik dat doe, dan lijkt het net alsof Netfront vastloopt. Dat is toch niet het geval, en uiteindelijk krijg ik dan ook een timeout.
Citaat:
Connect mode: Infrastructure

IP address 192.168.2.160
Subnet mask 255.255.255.0
Gateway Address 192.168.2.1
Citaat:
En ik denk dat Ghia een screenshot van je Ipconfig bedoelde :P
DHCP is weer ingeschakeld. Dus dat is niet meer van toepassing.

Maar zo langzamerhand heb ik er drie dagen aan besteed, dus ik vind het wel mooi geweest. Ik wacht totdat ik hier een andere router heb staan om mee te testen, en dan zien we wel weer. Tot die tijd verdenk ik, zoals gezegd, de huidige router ervan niet goed te zijn.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 december 2005, 23:02
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Maar koek, heb jij dan geen view log staan onder het menu van de prefs op je Clie?
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 31 december 2005, 00:11
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Nee, niet op de CLIE. Ik heb alleen op de computer een log, in de routerinstellingen.

Maar goed, ik heb een antieke CLIE op de kop getikt hè. Na al m'n Google-werk ben ik er inderdaad ook wel achter gekomen dat de TH55 en UX50 qua WiFi-instellingen iets anders in elkaar zitten.

Hoe de WiFi-instellingen van Sony's WL100 in elkaar zitten zie je in het review, van (herinnert u zich deze nog ) Patrick Laarhoven.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 31 december 2005, 09:40
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Gisternacht is het me dan toch gelukt een aantal keren verbinding te krijgen, met de CLIE ingesteld op automatisch (IP & DNS). De verbinding kon echter telkens niet hersteld worden na een soft reset , dus het is nog steeds niet goed.
Ook zie ik geen gegevens in de logfile van de router van de geslaagde verbindingen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 01 januari 2006, 19:40
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat het echt een nogo is. En nee, het blijkt niet aan de router te liggen, maar aan de internet provider.

Gisteren heb ik namelijk een Asus WL-530g aangeschaft, deels om esthetische redenen (compact formaat, mooi ontworpen, staat een stuk beter op het bureau dan de SMC) en nog meer omdat ik echt dacht dat het probleem te wijten was aan de router. En ook met die router krijg ik het dus niet aan de praat, met die router lukt het al niet om internetverbinding met de desktop-pc te krijgen. Voorzichtige conclusie, na nog meer op internet gelezen te hebben, is dat de schuld bij de provider, Multikabel, ligt.
Voor ik over Multikabel begin te zeuren moet ik er wel bij zeggen dat Multikabel geen routers ondersteunt. Je mag wel een router installeren van ze, maar als je problemen hebt kun je daarover niet bij hun aankloppen. Zo moet je voordat je bij problemen de Multikabel-helpdesk belt eerst je verbinding testen zonder router, ook bij de installatie van een internetverbinding door Multikabel moet je ervoor zorgen dat de computer niet aan een router gekoppeld is. Je mag met je router aan de slag als de monteur van Multikabel de hoek van de straat om is.

En daar zullen ze best hun redenen voor hebben; op internet kom je verschillende verhalen tegen van mensen die hun internetverbinding met een router niet aan de praat krijgen.
Zoals dit verhaal, dat redelijk vergelijkbaar is met mijn verhaal. Een router die het overal doet (het kan niet anders zijn of de twee routers die hier nu staan doen het ergens anders prima), maar thuis niet aan de praat te krijgen is. Een andere, goedkope router deed het daar thuis prima, gek genoeg.

Gevolg is dat er misschien over gestapt moet worden op een andere internetverbinding, waar het wel mogelijk is routers aan de praat te krijgen, en waar je ook hulp krijgt bij problemen met routers; het doel was namelijk draadloos internet op een laptop te krijgen zodat m'n vader thuis kan werken. Het uiteindelijke hoofddoel was dus niet eens internet krijgen op een CLIE.

Overigens was het me vandaag nog wel even gelukt interverbinding te krijgen met de CLIE en WLAN-kaart, rijdend in de auto, in Schellinkhout . Toegegeven, in een rijdende auto kun je nooit lang wifi-verbinding krijgen, maar het was lang genoeg om Google te laden.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 01 januari 2006, 20:53
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Je pc maakt van dezelfde router gebruik om te internetten, dus aan ik denk echt niet dat het aan de provider ligt. Eerder aan de WL100 <-> Router combinatie: stel dat het aan je provider ligt, waarom kun je dan ook niet bij je routerconfiguratie?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #15  
Oud 01 januari 2006, 21:02
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Het lijkt mij dat Multikabel routers gewoon probleemloos zou ondersteunen - of het er niet over zou hebben op de website - als ze zonder morren samen met Multikabel zouden werken. Maar ik weet ook niet precies waarom het niet werkt.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 02 januari 2006, 01:44
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Vermits je PC wel op internet werkt via je router, heb ik ook niet de indruk dat het aan je ISP ligt.
Ik vermoed dat wanneer je bvb een tweede PC op een ethernet poort hangt, dat verbinding maken met internet geen probleem vormt.
Dus denk ik toch aan een of andere WLAN instelling die niet overeenkomt tussen je PDA en de router.
Je hebt in de router toch geen MAC filter aanstaan?
Normaal zou met de automatische IP- en DNS adressen de beste resultaten moeten worden bekomen.
Voor een vast DNS adres in je PDA kun je best het router adres 192.168.2.1 nemen.

Verbind je de Asus met een van je vier ethernetpoorten op de SMC?
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #17  
Oud 02 januari 2006, 19:52
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
En uiteindelijk werkt het toch, wat een bevrijding!

Het resetten van de internetmodem bleek uiteindelijk de oplossing. Na de modem gerest te hebben, en vervolgens de router aan te sluiten, werkt het. Alles ingesteld op automatisch, dus nu geen bijzondere configuratie of gerommel met vaste IP-adressen op de computer.

De mac-beveiliging was dus niet het probleem.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 02 januari 2006, 19:56
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Een simpele reset :')

Nou, leuk dat het werkt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #19  
Oud 02 januari 2006, 20:01
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Hoeveel palmgebruikers daar al niet mee geholpen zijn .
En bij internetverbindingen is het dus precies hetzelfde.

NB: ik had in de instellingen van de internetverbinding al wel een paar keer de IP-adressen opnieuw toe laten wijzen overigens. Dus zeg niet dat ik niks gereset heb. En de router ook een paar keer gereset trouwens.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 03 maart 2006, 15:54
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
http://www.1src.com/forums/showthrea...338#post865338

Het is nu ook mogelijk om al hobby'end van een ander merk Wifi kaart gebruik te maken in de NX/NZ serie
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023