Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Koopadvies

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06 februari 2006, 22:37
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Aanschafadvies voor gemeentelijke instelling

Ik kreeg het onderstaande bericht van H. Best toegestuurd, en ik denk dat ik niet de aangewezen persoon ben om de vraag naar volle tevredenheid te beantwoorden: vandaar dat ik het nu op het forum plaats zodat iedereen kan meedenken. Vooral (bedrijfs-)ontwikkelaars nodig ik uit om een reactie te geven:

Graag zou ik je het volgende willen vragen;

Momenteel ben ik werkzaam bij een gemeentelijke instelling. Deze gemeente zou graag pda's aanschaffen voor de volgende doeleinden;

- Het gebruik van een verbinding met het gemeentehuis om gegevens uit te wisselen van een 'meldingenprogramma voor klachten in de openbare buitenruimte in de gemeente'.
- Het kunnen maken van foto's en deze linken aan een 'melding' als boven beschreven.
- agenda's en mail kunnen bijhouden van het programma Lotus Notes via servers van het gemeentehuis (versturen/ ontvangen)

De volgende eis zou moeten kunnen worden ingewilligt;
- het kunnen afschermen van delen van het operating system zodat mensen niet de palm thuis kunnen gebruiken om programma;s etc op de palm te installeren.
- meerdere nader te bepalen eisen, wat ook bij een netwerk pc van gemeentehuis geldt.

De volgende vragen zou ik je willen stellen;
- Welke pda zou voor bovenstaand in aanmerking kunnen komen?
- Is het uberhaupt realiseerbaar bovenstaande eisen en doeleinden?

Graag je reactie!

Alvast bedankt voor je reactie,

Met vriendelijke groet,

H. Best
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #2  
Oud 06 februari 2006, 22:47
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
- Het gebruik van een verbinding met het gemeentehuis om gegevens uit te wisselen van een 'meldingenprogramma voor klachten in de openbare buitenruimte in de gemeente'.
Is daar software voor?

Voor het beperken van toegang kun je kijken naar pdadefense. Voor zover ik weet is dat het meest uitgebreide programma om rechten te beperken.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 06 februari 2006, 22:57
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
 Verplaatst naar: Koopadvies
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 februari 2006, 00:00
mutz mutz is offline
Senior lid
Voornaam: jurjen
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 29 april 2003
Locatie: Groningen
Berichten: 65
Stuur een bericht via ICQ naar mutz Stuur een bericht via MSN naar mutz
t is dat men met lotus werkt, heb onlangs een CRM systeem gebouwd dat dit outlook deed icm palm. Werkt redelijk.

Mocht men een budget hebben voor t maken van klantspecifieke applicatie, dan kan ik in onze organisatie eens vragen of wij kennis van de materie hebben. windows back-end en applicatie front end geen probleem, zal m vooral liggen in t maken van pdb files.

groet en succes met de zoektocht

jurjen

Ik weet niet hoe t met deze gemeente zit, maar ik ken overheidsomgevingen waar men van plan is te migreren naar citrix. De combinatie citrix vs palm werkt niet overal even lekker. Dan zou activesync behorend bij ppc beter werken. Voordat je investeert, zou ik eerst eens kijken welke kant IT op gaat.
__________________
t68i, bluetooth headset HBH-15, GPRS, tungsten... P800,
Tungsten T3

Laatst gewijzigd door mutz; 07 februari 2006 om 00:12.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 februari 2006, 00:32
BarB's schermafbeelding
BarB BarB is offline
Palmofiel
Voornaam: Barbara
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 21 december 2005
Locatie: Rijswijk
Berichten: 106
Er zijn meerdere overheidsinstellingen die iets willen of al doen met PDA's. Jammer dat er geen landelijke helpdesk of informatiepunt is waar ze elkaar kunnen vinden. Nu is iedereen het wiel opnieuw aan het uitvinden.
Diverse adviesburo's zijn hier wel al op ingesprongen. Advies: zoeken via google en dan contact opnemen met de diverse aanbieders om te bekijken wat mogelijk is.

Gezien de huidige ontwikkelingen met het rondslingeren van ASB sticks zou ik gemeenten en andere overheidsdiensten adviseren heel goed na te denken over de consequenties van PDA's
__________________
"Kennis is nog geen wijsheid"
Met citaat reageren
  #6  
Oud 07 februari 2006, 01:21
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
- Het gebruik van een verbinding met het gemeentehuis om gegevens uit te wisselen van een 'meldingenprogramma voor klachten in de openbare buitenruimte in de gemeente'.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Is daar software voor?
In de simpelste vorm gewoon email over GPRS, alternatief is een blog programma.
Citaat:
Voor het beperken van toegang kun je kijken naar pdadefense. Voor zover ik weet is dat het meest uitgebreide programma om rechten te beperken.
De rechten beperken vind ik nog de moeilijkste eis.
Ik zie verder alle zaken goed doenbaar met een Treo 650.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #7  
Oud 07 februari 2006, 08:27
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
De volgende eis zou moeten kunnen worden ingewilligt;
- het kunnen afschermen van delen van het operating system zodat mensen niet de palm thuis kunnen gebruiken om programma;s etc op de palm te installeren.
Een nogal onzinnige eis die moet worden ingewilligt... Dat je een PC (tegenwoordig meestal continu op een netwerk) probeert af te schermen voor virussen en andere indringers door een rechtensysteeem te gebruiken wat installeren van software verbiedt kan ik me voorstellen, maar om zoiets ook op een PDA (P staat voor Personal) in te voeren ...
Het is veel belangrijker om de PDA te beschermen tegen oneigenlijk gebruik (van gegevens) bij diefstal of verlies!
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 07 februari 2006, 11:47
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Een nogal onzinnige eis die moet worden ingewilligt... Dat je een PC (tegenwoordig meestal continu op een netwerk) probeert af te schermen voor virussen en andere indringers door een rechtensysteeem te gebruiken wat installeren van software verbiedt kan ik me voorstellen, maar om zoiets ook op een PDA (P staat voor Personal) in te voeren ...
Het is veel belangrijker om de PDA te beschermen tegen oneigenlijk gebruik (van gegevens) bij diefstal of verlies!
Niet zo onzinnig hoor Frans

Stel dat ik in mijn enthousiasme allemaal rare beta's of incompatible OS3 programma's op mijn Palm wil gooien, waardoor dat ding zo instabiel raakt als de pest, dan mag systeembeheer zeker weer een grote schoonmaak uitvoeren, zodat hij weer een beetje bruikbaar wordt?

Dus, op zich een goed punt om de Palm af te schermen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 07 februari 2006, 11:50
mutz mutz is offline
Senior lid
Voornaam: jurjen
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 29 april 2003
Locatie: Groningen
Berichten: 65
Stuur een bericht via ICQ naar mutz Stuur een bericht via MSN naar mutz
je kunt toch met een jackflash prog en jacksprat de zooi uit de pda halen die er niet in mag zitten? Dan ben je ook klaar. is dat misschien een idee?
__________________
t68i, bluetooth headset HBH-15, GPRS, tungsten... P800,
Tungsten T3
Met citaat reageren
  #10  
Oud 07 februari 2006, 11:53
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Vind ik persoonlijk ook een goed punt, dus eens met Gaz. Overigens zou je voor provisioning ook naar ROM Crafter van Brayder kunnen kijken.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 07 februari 2006, 12:01
mutz mutz is offline
Senior lid
Voornaam: jurjen
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 29 april 2003
Locatie: Groningen
Berichten: 65
Stuur een bericht via ICQ naar mutz Stuur een bericht via MSN naar mutz
Zou het mogelijk zijn een soort Ghost image te maken van een clean palm device met alle benodigde applicaties? Dat zou systeembeheer bakken met werk schelen.
__________________
t68i, bluetooth headset HBH-15, GPRS, tungsten... P800,
Tungsten T3
Met citaat reageren
  #12  
Oud 07 februari 2006, 12:28
hbest1982 hbest1982 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Herman
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 126
Allen erg bedankt voor jullie reactie! Keep it up! (ja sorry voor de spelfouD)
Ik was blijverrast door de grote hoeveelheid opmerkingen en tips etc van jullie!
Waardeer het dat jullie meedenken.


Een vereist punt is dus beveiliging van het systeem, pda.
Mogelijkheden zijn dus;
- pda defense (rechten beperken)
- jackflash/ jacksprat
- rom crafter
- GHost maken van een 'standaard pda', en iedere week 'terugzetten'.

Verder heeft de gemeente geen ambities om met CRM-systemen te gaan werken (...).
- Is dit alsnog aan te raden?

Verder is het klantspecifieke software al aanwezig, maar moet dus kunnen praten met deze software.
- Ook is het belangrijk dat dit 'realtime' wordt verwerkt. GPRS is volgens mij ook beste methode, vanwegen bereikbaarheid in gehele gemeente.

Migreren naar Citrix, dan PPC kiezen..
- Ja, het aanbod ligt vooral in de ppc wereld, maar we willen juist af van dat gare windows. Uit ervaring weet ik dat palm dus gewoon x keer beter is dan ppc. Dus helaas is citrix dan geen optie.

Het grote knelpunt voor direct invoeren van een systeem (lees palms) is;
- helpdesk automatisering verwacht als een groot aantal mensen een pda (palm) zakelijk gaan gebruiken er veel problemen ontstaan. Dus een grote werkdruk op helpdesk.
- Sommige hoge pieten in de organisatie mogen al ppc HP gebruiken, maar die stoppen dus zelf GPS software etc etc erop. En dat wil helpdesk natuurlijk niet ondersteunen.

(Verder vroeg ik mijzelf persoonlijk af of het haalbaar is om zowel thuis als op het werk te kunnen syncen, en dan dat persoonlijke agenda punten niet zichtbaar zijn voor anderen (beleid is namlijk momenteel dat iedere agenda opgesteld is voor iedereen.))
Met citaat reageren
  #13  
Oud 07 februari 2006, 12:34
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Stel dat ik in mijn enthousiasme allemaal rare beta's of incompatible OS3 programma's op mijn Palm wil gooien, waardoor dat ding zo instabiel raakt als de pest, dan mag systeembeheer zeker weer een grote schoonmaak uitvoeren, zodat hij weer een beetje bruikbaar wordt?

Dus, op zich een goed punt om de Palm af te schermen.
De vraag is natuurlijk of het efficienter is om:
- alle nieuwe Palms vooraf te "bewerken" zodat ze alleen datgene kunnen wat de systeembeheerder wil dat ze kunnen en dit ook gedurende de hele levensduur van die Palms te beheren (updates van software etc.), of
- laat de gebruiker zijn gang maar gaan en als er een ernstig probleem optreedt waar hij/zelf niet uitkomt een onherroepelijke grote schoonmaak houden op dat ene device (dus: er weer opzetten wat er op hoort en meer niet).

Persoonlijk heb ik al jaren geen grote schoonmaak meer hoeven houden ondanks het uitproberen van allerlei "vreemde" programma's en zelf ontwikkelde apps. (die zijn in de ontwikkelingsfase heeeel instabiel), dus denk ik dat de tweede benadering veruit efficienter is, maar aan de andere kant gaat het hier wel om een overheidsinstantie en daar is efficientie geen issue .

Je laatste opmerking (afscherming) zie ik echt meer als: goed gebruik maken van wachtwoorden en encryptie.


Edit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hbest1982
- Sommige hoge pieten in de organisatie mogen al ppc HP gebruiken, maar die stoppen dus zelf GPS software etc etc erop. En dat wil helpdesk natuurlijk niet ondersteunen.
Omdat het hier hoge pieten betreft moet de helpdesk het ondersteunen. Die hoge pieten zullen altijd blijven komen met onredelijke eisen.

Als afdeling systeembeheer/helpdesk kun je dit voorkomen door een lijst met te ondersteunen applicaties op te stellen. Problemen?->harde reset en alle apps op die lijst terugzetten, de rest doet de gebruiker zelf maar.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!

Laatst gewijzigd door fransbr; 07 februari 2006 om 12:40.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 07 februari 2006, 14:18
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik zal vragen of Smaus ook even naar dit topic komt; die heeft hier op zijn werk ook veel mee te maken. Zij gebruiken Novell Zenworks daarvoor (uit mijn hoofd even)
Met citaat reageren
  #15  
Oud 07 februari 2006, 14:26
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Persoonlijk heb ik al jaren geen grote schoonmaak meer hoeven houden ondanks het uitproberen van allerlei "vreemde" programma's en zelf ontwikkelde apps. (die zijn in de ontwikkelingsfase heeeel instabiel), dus denk ik dat de tweede benadering veruit efficienter is, maar aan de andere kant gaat het hier wel om een overheidsinstantie en daar is efficientie geen issue .
Als je het forum de laatste jaren een beetje gevolgd hebt zie je dat er dagelijks wel een paar mensen op het forum komen met een probleem waarbij de oplossing een Grote Schoonmaak is. Wanneer men in een bedrijf in het wilde weg iedereen spul op zijn of haar Palm laat installeren waarbij de gebruiker zelf niet weet hoe hij problemen moet oplossen, dan zijn de rapen gaar.

Dus super dat jij het al jaren niet meer gehad hebt - ook met jouw ervaring weet je hoe je bepaalde problemen moet oplossen, of welke programma's en functies *echt* te vermijden, maar je moet je nu even verplaatsen naar de echte beginnert, en een helpdesk die niet even veel afweet van 3rd party software en waarbij een Grote Schoonmaak dan de meest efficiente oplossing is.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #16  
Oud 07 februari 2006, 14:28
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
(Verder vroeg ik mijzelf persoonlijk af of het haalbaar is om zowel thuis als op het werk te kunnen syncen, en dan dat persoonlijke agenda punten niet zichtbaar zijn voor anderen (beleid is namlijk momenteel dat iedere agenda opgesteld is voor iedereen.))
Je kunt je agendapunten als "Private" merken. Volgens mij zijn de tijden waarop zo'n agendapunt is geplaatst wel bezet, maar zie je niet welk agendapunt daar precies onder zit.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #17  
Oud 07 februari 2006, 20:04
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Je kunt je agendapunten als "Private" merken. Volgens mij zijn de tijden waarop zo'n agendapunt is geplaatst wel bezet, maar zie je niet welk agendapunt daar precies onder zit.
Ik denk dat ie bedoelde om een splitsing te kunnen maken tussen agendapunten bedoeld voor het werk, die door iedereen kunnen bekeken worden en andere persoonlijke punten die dan niet mogen worden gesynct of gedeeld. Dat kan misschien wel met kategorieen?

Als beveiliging is het ook een optie om geen gegevens op de Palm te hebben en alles via de browser of specifieke clientsoftware op de server te raadplegen. Dat vergt natuurlijk wel een aangepast data-abonnement.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #18  
Oud 08 februari 2006, 10:21
McWine
Guest
 
Berichten: n/a
Waarom eigenlijk een PDA? Ik zou gewoon iedereen een Laptop met WiFi geven, is volgens mij kostefficienter: er zijn meer standaard applicaties, de (re)educatiekosten zullen een stuk lager zijn. Veiligheidsproblemen zijn ook makkelijker op te lossen.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 08 februari 2006, 10:49
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door McWine
Waarom eigenlijk een PDA? Ik zou gewoon iedereen een Laptop met WiFi geven, is volgens mij kostefficienter: er zijn meer standaard applicaties, de (re)educatiekosten zullen een stuk lager zijn. Veiligheidsproblemen zijn ook makkelijker op te lossen.
Dat valt te bezien:
1) laptops zijn een stuk duurder in aanschaf (tablet pc's zijn nog duurder)
2) over beveiliging van MS windows hoef ik je niets te vertellen
3) draagbaarheid en gebruiksduur accu is niet optimaal
4) Het bereik van Wifi is slechts enkele 10tallen meters, gprs is dus noodzakelijk (in de toekomst misschien umts)

Citaat:
(Verder vroeg ik mijzelf persoonlijk af of het haalbaar is om zowel thuis als op het werk te kunnen syncen, en dan dat persoonlijke agenda punten niet zichtbaar zijn voor anderen (beleid is namlijk momenteel dat iedere agenda opgesteld is voor iedereen.))
Vind ik beetje tegenstrijdig, je wilt de pda niet laten gebruiken voor privedoeleinden maar wel de agenda?

Wat losse opmerkingen:

Als extra aanbeveling zou ik gaan voor een geintegreerd toetsenbord. Het schrijven mbv grafitti schrikt een hoop mensen af. De keuze uit pda's met zo'n toetsenbord wordt steeds ruimer.

Met Jackflash kan je een soort image van je palm maken.

Citaat:
Migreren naar Citrix, dan PPC kiezen..
- Ja, het aanbod ligt vooral in de ppc wereld, maar we willen juist af van dat gare windows. Uit ervaring weet ik dat palm dus gewoon x keer beter is dan ppc. Dus helaas is citrix dan geen optie.
Wat let je om op een server een middleware applicatie te laten draaien die de vertaalslag van palm-data naar Citrix of elk ander pakket maakt. Ben je in de toekomst vrij in de keuze.

Citaat:
Voor het beperken van toegang kun je kijken naar pdadefense. Voor zover ik weet is dat het meest uitgebreide programma om rechten te beperken.
Of je gebruikt een APN (soort vpn voor gprs) zodat alleen geregistreerde sims' een verbinding kunnen maken. Je voorkomt dan nog niet dat de PDA wordt misbruikt maar in ieder geval is er wel een afscherming van de centrale database. Bij diefstal of verlies blokkeer je de betreffende sim.

Citaat:
- het kunnen afschermen van delen van het operating system zodat mensen niet de palm thuis kunnen gebruiken om programma;s etc op de palm te installeren.
Er zijn ook mogelijkheden om de palm met een applicatie te laten starten zodat de overige programma's gewoon niet toegankelijk zijn.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #20  
Oud 09 februari 2006, 17:50
hbest1982 hbest1982 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Herman
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 126
novell

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Ik zal vragen of Smaus ook even naar dit topic komt; die heeft hier op zijn werk ook veel mee te maken. Zij gebruiken Novell Zenworks daarvoor (uit mijn hoofd even)
Volgens mij gebruiken wij ook hier novell zenworks. Dus de reactie van Smaus ben ik erg nieuwsgierig naar!

Ik wacht af, smaus alvast dank voor je reactie!

Gr. Herman.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023