Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 25 oktober 2005, 20:33
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Tegengaan van Treo 650 soft resets

Bij sommige applicaties zijn resets op de Treo 650 niet te vermijden. Bij mij zijn dat Versamail, aanzetten telefoon/bluetooth en TomTom. Een verklaring die op Internet gegeven wordt is de vervuiling van de z.g. Cache ( ook dynamic Heap of DBcache genoemd) waarover de 650 beschikt. Dit is een stuk RAM geheugen waarin applicaties daadwerkelijk draaien (zie voor geheugen uiteleg: 650 geheugenmodel ). Het vollopen van deze heap veroorzaakt een soft reset van de Treo 650.

Speurend op Internet kan je daar wel wat aan doen.
1. installeer een 'cache cleaner'. Dit programma kijkt op bepaalde momenten naar de bezetting van de cache en maakt deze schoon als in te stelen waarden worden overschreden. Zie voor discussie bijvoorbeeld Engelse discussie
2. Echter wat wel en wat niet uit de cache verwijderd mag worden is ook voor de cleaner een vraag. En als iets teveel weggahaald wordt levert dat ook weer een reset op! Daarom kan je handmatig applicaties (en hun data) locken in de cache. Welke? Dat is een kunst, maar oudere palm applicaties zijn zeker candidaat. Bij mij heb ik expense, findhack, tealmaster en start gelocked. Locken kan geen kwaad, maar het snoept ruimte op van de cache

Downloalds Freeware
Cache cleaner: DBcache Tool download DBcache Tool (het zijn 2 programma’s maar allen dbcache kan gestart worden op de Treo, de andere is een helper)
Cachelocker: Resco Locker download Resco Locker

Helaas is er van de DBcacche tool uitsluitend een japanse handleiding en een automatisch vertaalde 'read me' zie Auto vertaling UK

Zoals ik het DBCache begrijp, het hoofdscherm:
Bovenaan staat de informatoe over de cache:
  • Totaal cache ruimte, bij mij 12.386.032 (12MB)
  • Totaal vrije ruimte: bij mij ongeveer 11MB als DB cache z’n werk heeft gedaan
  • Grootste aangesloten gebied dat vrij is: bij mij zo’n 9MB, na cleaner
De laaste 2 waarde veroorzaken resets als ze te laag worden tijdens gebruk van de Treo
Clear type op DB met Safe mode , betekent dat database informatie weggedaan wordt (deze staat veela toch ook in het permamnente hoofgeheugen, een soort SD card)
Auto clear: actief is aan, anders doet DBcache tool z’n werk niet
Ask na reset: als aangevinkt dan wordt gevraagd of DBcache actief gemaakt moet woden na een reset
Clear at Softreset: als aangevinkt wordt DBcache altijd inactief na een reset
App Stop: test ruimtegebrek nadat een apllicatie stopt, dit kan niet bij alle applicaties ontdekt worden door DBcache
Ctrl tap: test ruimtegebrek als …..???
Free ...doe een cleanup als ‘free’ beneden deze waarde ligt (4-6 MB werkt)
Max: doe een cleanup als de aangesloten ruimte beneden deze waarde ligt (1 a 2 MB werkt)

Apps... breng je in het applicatie scherm
In dit 2-de scherm kunnen de 'trigger' waarden per specifieke applicatie apart worden ingesteld waarbij:
Applications Kies voor welke apllicatie specifiek waarden van dit scherm gelden
Event deq: alle condities voorsteld
First frm open: het momnet van testen op ruimtegebrek na/voor? het openen va het eerste formulier test

Wat ik heb ingesteld:
- de algemene globale waarden van het eerste DBcache scherm 'laag ingesteld' zodat er voor de zekerheid altijd een clear plaatsvindt bij lage waarden (3 en 1 MB).
- DBcache zelf als aparte applicatie opgenomen met hoge waarden (7 en 4 MB), waardoor als ik naar DB cache kijk een soort handmatige schoonmaak opstart bij wegschakelen van DBcache
- TomTom contacts (dit is de start vanuit het adresboek op (6 en 3 MB) zodat bij opstarten van door contacts TomTom deze vermoedelijk voldoende ruimte heeft.
- Bij mij werkt hetvolgende ook goed voor TomTom. In DBcache een apps entry voor TomTom, daar 'first form' aanvinken, free <8, max <5 (vraagt om iets te experimenteren om goede waarden te vinden zodat er niet iedere keer een clear platsvind bij het starten van TT) . Het effect is dat bij het openen van TomTom deze test wordt uitgevoerd, blijkbaar gebruikt TT een formulier open functie. De 'App stop' in DBcache doet die test bij stoppen van TomTom, ook wel nodig.

Verder is specifiek een beetje uitproberen. Maar het resultaat is uitstekend: bij 1 reset in 1 week meer. Overigens zijn pauzes (je denkt dat de zaak vast loopt) op de Treo mogelijk te verklaren, vermoedelijk maakt palmOS dan zelf de cache schoon.


Als laatste: ik heb zelf de informele versie van de firware geinstalleerd (gevaarlijk zie Gevaarlijke upgrade
Die versie 1.14/1.43 heeft een betere cache management maar bovenstaande programma’s blijven nodig bij mij

Laatst gewijzigd door Dick99999; 28 oktober 2005 om 10:06.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 oktober 2005, 20:49
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Heel grappig. Ben vandaag met exact hetzelfde bezig geweest als jij.

Soft resets vind ik niet erg, maar de soft resets waarbij de Saved Preferences vrolijk weggegooid wordt vind ik duidelijk wat minder. Ik heb het gevoel dat met de nieuwe onofficiele firmware het gedoe nog niet voorbij is. En bovenstaande apps, daar heb ik mijn twijfels een beetje over of ze dit probleem van de Treo 650 tegengaan.

Geef mij maar ouderwets geheugen dat lekker gewist wordt bij lege batterijen. Of een fatsoenlijke handleiding van Palm aan de developpers over de implementatie van nvfs geheugen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2005, 20:57
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Heel grappig. Ben vandaag met exact hetzelfde bezig geweest als jij....... En bovenstaande apps, daar heb ik mijn twijfels een beetje over of ze dit probleem van de Treo 650 tegengaan.
Ik zou zeggen probeer het uit, er zijn vele positieve reacties inclusief de mijne (3 dagen in gebruik). Veel kwaad kan het niet als je van de firmware upgrade afblijft.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2005, 21:08
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik vind de DBCachetool (waar ik de DA van gebruik die ik handig kan oproepen met Hi-Launcher) vrij traag werken. Ik heb het maar zo ingesteld dat hij zijn werk doet voordat RescoBackup begint met backuppen, want die wil nog wel eens op zijn snuffert gaan.

RLock zegt o.a. dat ik Fonts4OS5 moet locken, dus dat heb ik maar gedaan. Verder was ik van plan alles te locken wat een crash veroorzaakt - vooralsnog alleen QLaunch. De crash log van de Treo is te vinden bij de telefoonapplicatie. Toets #*377 in.

Blazer geeft ook eerst een foutmelding bij jou, de eerste keer nadat je hem opstart na een reset ?
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 oktober 2005, 21:27
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik heb de dbcachetool ook geinstalleerd, eens kijken of dit de ' verplichte' softresets van de Treo kan voorkomen als ik Tomtom wil gebruiken...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 oktober 2005, 21:29
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Ik heb nog steeds eens in de twee a drie dagen een spontane reset , altijd met dezelfde foutmelding achteraf:

A crash occurred on [datum] while running "Phone":
HALRadioAcDc.c,
Line:441, Host wake not asserted in time

Staat dit los van het cache-probleem of is hier een samenhang? Hebben andere deze zelfde melding? Wat te doen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 oktober 2005, 21:34
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Ik vind de DBCachetool (waar ik de DA van gebruik die ik handig kan oproepen met Hi-Launcher) vrij traag werken. Ik heb het maar zo ingesteld dat hij zijn werk doet voordat RescoBackup begint met backuppen, want die wil nog wel eens op zijn snuffert gaan.

RLock zegt o.a. dat ik Fonts4OS5 moet locken, dus dat heb ik maar gedaan. Verder was ik van plan alles te locken wat een crash veroorzaakt - vooralsnog alleen QLaunch. De crash log van de Treo is te vinden bij de telefoonapplicatie. Toets #*377 in.

Blazer geeft ook eerst een foutmelding bij jou, de eerste keer nadat je hem opstart na een reset ?
Ik denk niet dat de DBcache tool zelf traag is, maar de cache problematiek zelf. Toevallig heb ik bij de upgrade van 1.14/1.43 gevonden dat een native Palm applicatie ook een cache clear doet (Quick Tour). Opstarten van quick tour duurde na een softreset 15-45 sec! maar de cache was wel schoon. Mogelijk dat dit ook een incidentele hapering van TomTom veroorzaakt bij mij.

Als je alles locked wat een reset veroorzaakt, zou dat juist rests kunnen genereren als die app een reset geeft door een tekort aan cache ruimte. Je zou die apps kunnen starten met een schone cache en kijken of die dan ook crashed.

Ik gebruik blazer weinig, geen foumelding, maar de websites die ik uitprobeer (Parkline, senlheid testen) werken en werkten(vorige FW) niet. Ik heb andere browsers geprobeerd, resultaat nog veel slechter.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 oktober 2005, 21:39
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartveld
Ik heb nog steeds eens in de twee a drie dagen een spontane reset , altijd met dezelfde foutmelding achteraf:

A crash occurred on [datum] while running "Phone":
HALRadioAcDc.c,
Line:441, Host wake not asserted in time

Staat dit los van het cache-probleem of is hier een samenhang? Hebben andere deze zelfde melding? Wat te doen?
Wat je kan doen is cache ervaring opbouwen door de cache tool alleen voor uitlezen te gebruiken. Niet actief maken maar voorafgaande aan de crash app de cache tool starten en bij houden wat de ruimte is voorafgaande aan de crash.
Het is absoluut niet zo dat alleen de cache problematiek crashes veroorzaakt.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 oktober 2005, 21:40
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick99999
Ik denk niet dat de DBcache tool zelf traag is, maar de cache problematiek zelf.
Ja, dat bedoel ik ook. Maar het effect is hetzelfde: het is niet te gebruiken om bijvoorbeeld na *elk* programma of de meest gebruikte programma's dat ding te runnen, zoals veel mensen op mytreo.net dat wel doen. Maar ik wil niet eerst 3 seconden wachten voordat ik mijn agenda te zien krijg, dan zou ik wel Agendus 10 aangeschaft hebben.

De Armcode not allocated melding van Tomtom is overigens niet op te lossen door de cache te legen. Heel vreemd.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 oktober 2005, 22:13
Frits's schermafbeelding
Frits Frits is offline
Sony Clie rocks!
Voornaam: Frits
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Hoogezand
Berichten: 414
Ik zit zo de voorgaande verhalen te lezen.
Toch eigenlijk te gek voor woorden dat soft/hard resets tegenwoordig aan de lopende band nodig zijn om het apparaat gewoon zijn werk te laten doen.


Van mijn Treo 270 is schermverlichting kapot (Loopt bij Palm voor garantieclaim) en daar had ik inderdaad ook zo nu en dan een softreset nodig. Gebruik nu weer mijn Prism. Die heeft nog nooit van een reset gehoord. Die doet het gewoon.

De verdere ontwikkeling van PDA naar Smartphone laat wat dat betreft dus nog wel het nodige te wensen over. Daar zal Palm toch beter zijn/haar best moeten doen om dit soort problemen de baas te worden.

Groet,
Frits
Met citaat reageren
  #11  
Oud 25 oktober 2005, 22:17
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Je zou haast denken dat stabiliteit parallel moet kunnen groeien met de functies van een PDA. De reden waarom PalmOS < 5 zo stabiel was, was omdat het gewoon helemaal niks kon.

Nu er eindelijk draadloze verbindingsfuncties, multitasking met MP3, GPS en weet ik veel erbij komt, is de stabiliteit vaak relatief ver te zoeken. Zucht.

En met de komst van dat nvfs geheugen is echt het toppunt bereikt. Een softe reset tot daaraan toe, maar een softe reset waarbij de Saved Preferences file (en daarmee alle instellingen en registratiecods) in een keer is gewist.... en bedankt he.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 25 oktober 2005 om 22:23.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 26 oktober 2005, 17:04
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
.....De Armcode not allocated melding van Tomtom is overigens niet op te lossen door de cache te legen. Heel vreemd.
Ik heb verschillende armcode messages gehad, ook iets van could not locate file. Maar ze zijn er niet meer. Vanmiddag de eerste TomTom reset gehad na 4 dagen. Toch wel een goed resultaat in vergelijking met wat het was bij mij.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 26 oktober 2005, 18:00
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
"De ARM code not allocated error" krijg je alleen als je te weinig cache vrij hebt. Gebruik je misschien ook Resco Locker? Probeer om de apps die je gelockt hebt eerst te unlocken en start daarna je Tomtom weer op.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #14  
Oud 26 oktober 2005, 19:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
"De ARM code not allocated error" krijg je alleen als je te weinig cache vrij hebt. Gebruik je misschien ook Resco Locker? Probeer om de apps die je gelockt hebt eerst te unlocken en start daarna je Tomtom weer op.
Na een cleanup van dbcachetool heb ik meer vrije cache over dan wanneer Tomtom het wel doet, dus daar kan het niet aan liggen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #15  
Oud 26 oktober 2005, 21:03
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Er zijn 2 belangrijke getallen die DBcache opgeeft, zijn die beide 'groot'? Bijvoorbeeld free 8MB, max alloac 5MB (max is de grootste aangesloten ruimte, dat schijnt ook van belang te zijn) Het zou daaraan kunnen liggen, maar ik weet niet wat TT nodig heeft dat vraagt veel experimenteren.
Het 2-de getal krijg je alleen goed omhoog na een 'falende' clear, door een soft reset en weinig gelockte toepassingen. Bij mij kan dat 11 en 10 MB zijn (totale size 12.8 MB)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 26 oktober 2005, 21:09
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick99999
Er zijn 2 belangrijke getallen die DBcache opgeeft, zijn die beide 'groot'? Bijvoorbeeld free 8MB, max alloac 5MB (max is de grootste aangesloten ruimte, dat schijnt ook van belang te zijn) Het zou daaraan kunnen liggen, maar ik weet niet wat TT nodig heeft dat vraagt veel experimenteren.
Het 2-de getal krijg je alleen goed omhoog na een 'falende' clear, door een soft reset en weinig gelockte toepassingen. Bij mij kan dat 11 en 10 MB zijn (totale size 12.8 MB)
Beide zijn groot. Soms draait Tomtom goed bij de wat kleinere getallen, soms wil hij niet eens opstarten bij grotere getallen. Dbcache is geen oplossing voor het armcode not allocated probleem van Tomtom. Ik zie ook nergens op internet staan dat dat wel het geval is....

Ik wacht overigens met smart op de 1.15 ROM, die zit er bijna aan te komen. Orange UK heeft hem al uit, dus de GSM unlocked versie moet er ook bijna komen. Ik vertrouw die 1.14dbg (debug) toch niet helemaal, alhoewel 1.43 firmware voor de radio wel prima werkt. Volumecare heb ik niet meer nodig, het volume is prima.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #17  
Oud 27 oktober 2005, 07:54
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik heb gister de dbchachetool geinstalleerd, en daar flink mee ge-experimenteerd, mijn tomtom problemen zijn over. de armcode not allocated was bij mij overigens al over ná het installeren van de 5.12 update, de could not allocate memory is over nu ik dbcachetool het geheugen 'leeg' laat gooien. Ik gebruik hem overigens alleen voor backupman, dbcachetool zelf en tomtom, en werkt uitstekend! Ook vanmorgen startte Tomtom zonder problemen op...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 27 oktober 2005, 13:50
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Heb je toevallig ook bij je experimenten gevonden wat de crtl tab in de applicatie specifieke triggers is? Bijvoorbeeld hoe/bij welke apllicatie die trigger gaat werken? Van de 'first form open' weet ik inmiddels dat die bij het opstarten van TomTom een test op ruimte door DBcache op gang zet.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 27 oktober 2005, 23:20
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Domme ik heeft ook maar eens de upgrade naar 5.12 gedaan van Tomtom: en inderdaad de vaag flitsende Armcode not allocated message is er niet meer. Wanneer de popup van "Could not allocate memory" tevoorschijn komt, run ik snel even de Desk Accessoire van DBCachetool via Hi-Launcher om de cache te legen, en dan doet Tomtom het gewoon.

Conclusie:

- Upgrade altijd eerst je software
- DACachetool werkt voor Tomtom uitsluitend tegen de melding "Could not allocate memory", en niet tegen "Armcode not allocated".

@Dick99999 - er zweeft ergens een Engelse vertaling van de handleiding rond, maar van wat ik ervan begrepen heb betekent ctrl tab gewoon bij elke actie in het programma een purge (niet aan te raden, wordt onwerkbaar zo).

Neemt niet weg dat ik de softe resets van de Treo650 waarbij de Saved Prefs worden weggegooid helemaal zat ben, en dat ik hoop dat de 1.15 ROM de problemen grotendeels oplost.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #20  
Oud 28 oktober 2005, 07:35
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Conclusie:

- Upgrade altijd eerst je software


Citaat:
Neemt niet weg dat ik de softe resets van de Treo650 waarbij de Saved Prefs worden weggegooid helemaal zat ben, en dat ik hoop dat de 1.15 ROM de problemen grotendeels oplost.
Zijn er specifieke momenten waarop dat gebeurt dan? ik heb dit nog geen enkele keer meegemaakt...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023