Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 25 mei 2004, 13:44
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Hoewel de vergelijking met een boek in de buurt komt, verschilt het wel degelijk in een aantal praktische punten dat kopieren van software, muziek, e.d. zo makkelijk maakt.

- Ik merk het als ik een gekopieerd boek aan het lezen ben. Bij software merk ik dat niet. Weer, het materialistische gedeelte.

- Ik kan een origineel boek maar 1x verkopen. Originele software kan ik oneindig vaak verkopen.

- Ik ga geen boek van 500 pagina's onder de kopieermachine leggen of een leger Chinezen inhuren om het allemaal voor me over te tikken en het opnieuw te drukken (wat ze met het telefoonboek een aantal jaren terug gedaan hebben): het kopieren van software is veel praktischer en daarom moeilijk vergelijkbaar.

En verder ben ik het met Heck eens dat voordat een jurist (hee Opa waar ben je als we je nodig hebben?) hier duidelijkheid kan geven, we hierover kunnen discussieren totdat we een ons wegen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #42  
Oud 25 mei 2004, 14:50
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
een ideetje?
Met citaat reageren
  #43  
Oud 25 mei 2004, 14:58
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Hoewel de vergelijking met een boek in de buurt komt, verschilt het wel degelijk in een aantal praktische punten dat kopieren van software, muziek, e.d. zo makkelijk maakt.
Maar dat is de discussie niet. De discussie is: wat mag wel, wat niet.
Citaat:
- Ik merk het als ik een gekopieerd boek aan het lezen ben. Bij software merk ik dat niet. Weer, het materialistische gedeelte.
Niet als je een boek in grote oplage door een drukker (illegaal) laat kopieren (zie onder).
Citaat:
- Ik kan een origineel boek maar 1x verkopen. Originele software kan ik oneindig vaak verkopen.
Originele software (en dan heb ik het over de originele CD kan ik maar 1 keer verkopen! Kopieen zien er bij mij altijd anders uit! We hebben het hier trouwens toch over dat licentiepapiertje, niet over de CD?
Citaat:
- Ik ga geen boek van 500 pagina's onder de kopieermachine leggen of een leger Chinezen inhuren om het allemaal voor me over te tikken en het opnieuw te drukken (wat ze met het telefoonboek een aantal jaren terug gedaan hebben): het kopieren van software is veel praktischer en daarom moeilijk vergelijkbaar.
En toch is er iemand geweest die er brood in heeft gezien om (al dan niet legaal) dat legertje Chinezen in te huren. Mag dat dus of niet?


Citaat:
En verder ben ik het met Heck eens dat voordat een jurist (hee Opa waar ben je als we je nodig hebben?) hier duidelijkheid kan geven, we hierover kunnen discussieren totdat we een ons wegen.
Volledig mee eens!
Met citaat reageren
  #44  
Oud 25 mei 2004, 15:08
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Maar dat is de discussie niet. De discussie is: wat mag wel, wat niet.
Voordat je daarover begint moet je dus wel degelijk eerst vaststellen of je het over appels of peren hebt. Jij haalt het auteursrecht erbij, wat over peren gaat, en ik probeer duidelijk te maken dat we het hier niet over peren hebben maar andere vruchten die mijns inziens op een andere manier behandeld moeten worden. Dus het is een discussie die gevoerd moet worden voordat jouw discussie gevoerd kan worden.

Citaat:
Originele software (en dan heb ik het over de originele CD kan ik maar 1 keer verkopen! Kopieen zien er bij mij altijd anders uit! We hebben het hier trouwens toch over dat licentiepapiertje, niet over de CD?
Ik dacht dat we het over Palmsoftware hadden hier, en die is bij mij toch meestal zonder CD geleverd. Daarvan kan de verkoper er meerdere verkopen. Dan nog, verkoop je het origineel, hou je zelf een kopie, producent loopt inkomen mis. Denk dat de meeste producenten dat niet leuk vinden.

Citaat:
En toch is er iemand geweest die er brood in heeft gezien om (al dan niet legaal) dat legertje Chinezen in te huren. Mag dat dus of niet?
In dat geval mocht het dacht ik omdat er duidelijk stond dat elektronisch vermenigvuldigen niet mocht. Dus uiteindelijk kwam het weer op de licensieovereenkomst neer. En daarmee zijn we weer terug bij af.

Ik laat deze discussie bij deze voor wat het is. Voor de controleerbaarheid zullen we hier op de Palmclub geen wijdverspreide tweedehands handeltjes in software toestaan, en van software waarvan het algemeen bekend is dat de producent er geen problemen mee heeft (Digimap) knijpen we een oogje toe. Mee eensch, Frans?
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #45  
Oud 25 mei 2004, 15:21
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Jij haalt het auteursrecht erbij, wat over peren gaat, en ik probeer duidelijk te maken dat we het hier niet over peren hebben ...
Ik heb het dus niet over appels en peren, maar over fruit. Wat ik hiermee wil zeggen is dat er op zowel software als boeken hetzelfde tekentje staat (een c in een cirkeltje) wat m.i. dus ook in beide gevallen hetzelfde betekent.
Citaat:
Ik dacht ... zonder CD geleverd.
Vandaar de opmerking over het licentiepapiertje (en zelfs die kan electronisch zijn!), die niet (legaal) te kopieren is.
Citaat:
Mee eensch, Frans?
Tenzij een jurist nog jurisprudentie over deze zaak heeft....
Met citaat reageren
  #46  
Oud 25 mei 2004, 15:34
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Tenzij een jurist nog jurisprudentie over deze zaak heeft....
Ja, dan ben ik ook wel benieuwd.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023