Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 13 oktober 2011, 16:00
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
[Nieuws] Alle webOS smartphones krijgen nieuwe Maps applicatie

De officiële HP/Palm bedrijfsblog meldt vandaag dat alle smartphones met webOS een update van het Maps programma tegemoet kunnen zien. Het belangrijkste verschil is dat Google niet langer de data levert maar Bing van Microsoft. Dit betekent dat alle smartphones nu weer min of meer dezelfde Maps applicatie krijgen. De Pre3 en TouchPad hadden deze applicatie immers al. Het grootste voordeel is dat de oude Google applicatie wat rafels aan de randen had en geen enkele update kreeg sinds 2009. Met deze versie applicatie is dat opgelost. Overigens werken hacks om Google Latitude (mogelijkheid om met anderen je locatie te delen) te laten werken nu natuurlijk niet meer aangezien de nieuwe applicatie geen banden meer heeft met Google.

Iedereen met een Pre, Pre Plus, Pixi, Pixi Plus, Pre2 en Veer kan naar de App Catalog gaan en zoeken op Maps. De applicatie zou dan tevoorschijn moeten komen, zodat je 'm kan downloaden. Wil je dus bij Google Maps blijven? Dan hoef je niets te doen.

Bron: The Official HP Palm Blog: A new view of the world
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png 5805-gidj39rb1m.png‎ (200,6 KB, 2x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2011, 16:23
marcaussems marcaussems is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 01 februari 2010
Berichten: 142
Het blijkt dat je meteen het ENYO framework 'cadeau' krijgt met deze update. Goede zet van HP.
__________________
Nokia Lumia 900 & Pre2 & TouchPad
Samsung Galaxy S & iPad (Veer, Pre, iPhone 3G, iPhone 2G, Treo 650, SE P900)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 oktober 2011, 16:25
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ik heb Maps net binnengehaald en heb nu weer het icoontje (was verdwenen bij de vorige update).

Wel een minpuntje: als ik zoek op 'kanaalweg, den haag', dan krijg ik de kanaalweg in nootdorp te zien...
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 oktober 2011, 17:49
marcaussems marcaussems is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 01 februari 2010
Berichten: 142
Ik denk dat Bing een beetje op de zaken vooruit loopt en een annexatie van Pijnacker-Nootdorp voorziet.
__________________
Nokia Lumia 900 & Pre2 & TouchPad
Samsung Galaxy S & iPad (Veer, Pre, iPhone 3G, iPhone 2G, Treo 650, SE P900)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 oktober 2011, 17:57
Etzel's schermafbeelding
Etzel Etzel is offline
Forumbikkel
Voornaam: Etzel
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 06 augustus 2006
Locatie: Twente
Berichten: 351
Stuur een bericht via Skype™ naar Etzel
Zeker geen verkeersinfo meer..? Google Maps is daarvoor wel erg handig...

<edit> Net thuis even m'n Touchpad er bij gepakt. In Europa zie ik geen verkeersinfo. In de App Cat lees ik overigens goeie kritieken over Bing Maps en de installatie van Enyo. Voor gebruik van Google Maps wordt BFG als alternatief genoemd. Ik ga beiden maar eens installeren.

Laatst gewijzigd door Etzel; 13 oktober 2011 om 19:17.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 oktober 2011, 19:34
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcaussems Bekijk bericht
Het blijkt dat je meteen het ENYO framework 'cadeau' krijgt met deze update. Goede zet van HP.
Echt waar? Dat bedacht ik me inderdaad toen ik het schreef. Ik neem aan dat er dan sowieso wel een algemene update komt die Enyo op alle toestellen brengt (voor iedereen die Bing Maps niet wilt of het nieuws niet volgt). Maar mooie bijkomstigheid, want er is voor de TouchPad veel goede software waarvan de rest verstoken is.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 oktober 2011, 21:24
papapablo papapablo is offline
pablo
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 09 april 2006
Berichten: 82
de sat-beelden zijn meer up to date dan via de "eigen" google earth........Geheel komt op mij over als een verbetering van google maps, het blijft jammer dat tijdens de route, de afslagen niet meelopen met de kaart.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 oktober 2011, 16:01
indito indito is offline
Lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 28 september 2011
Berichten: 28
Gratis update is natuurlijk prachtig, maar er gaat toch niks boven nDrive.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 oktober 2011, 16:05
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door papapablo Bekijk bericht
de sat-beelden zijn meer up to date dan via de "eigen" google earth........Geheel komt op mij over als een verbetering van google maps, het blijft jammer dat tijdens de route, de afslagen niet meelopen met de kaart.
De kaarten van de Bird eye's view zijn wel vrij oud, een jaar of drie, vier. Helaas werkt het rondraaien niet zoals op de TouchPad, maar goed, veel meer dan een gimmick is het ook niet.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 oktober 2011, 16:19
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Ik heb hem er ook opgezet, maar heb eigenlijk alweer spijt. Bing kan veel minder goed (of zelfs helemaal niet?) bedrijfsnamen zoeken dan Google. Bijvoorbeeld in Google Maps zoeken naar 'BCC, Delft' werkt gewoon. Bing heeft geen idee wat ik bedoel.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 15 oktober 2011, 11:29
Etzel's schermafbeelding
Etzel Etzel is offline
Forumbikkel
Voornaam: Etzel
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 06 augustus 2006
Locatie: Twente
Berichten: 351
Stuur een bericht via Skype™ naar Etzel
Nee, Bing is 'm niet. Geen verkeersinfo is echt onhandig. Ik zou Google Maps ook wel terug willen. Heb daarom BFG Maps geinstalleerd, maar die crasht regelmatig... Jammer.
__________________
Pixi Plus (mei 2012) + HP TouchPad 32GB (sep 2011) + Palm Pre 2 (mrt 2011) - Palm Treo 750 (feb 2007) - Palm Tungsten T (mei 2005) - Palm IIIc (2001) - Palm III (1998)
Met citaat reageren
  #12  
Oud 15 oktober 2011, 11:48
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Beide heren... Ik snap het probleem. Had het gisteren dus ook.
Ik ga kijken of ik jullie kan helpen
__________________
Life is sweet...!

Laatst gewijzigd door rx_shorty; 15 oktober 2011 om 12:32.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 oktober 2011, 21:25
mailer mailer is offline
Forumbikkel
Model: Palm Pixi Plus
 
Geregistreerd: 26 augustus 2002
Locatie: Het Gooi
Berichten: 131
Maps HP

Ja, ik heb die MapsHP ook op mijn PixiPlus gezet, maar hoofdzakelijk vanwege die ENYO. Je weet maar nooit wat dat oplevert...
Maar die Bing Maps valt mij vies tegen i.v.m. Google Maps.
De satelietbeelden zijn een jaar ouder dan die van Gmaps (en die waren al een jaar of 3 oud), en ook van een slechtere resolutie.
Verder is het zoeken naar een route en ook naar bedrijven etc. deerniswekkend.
Maar ja, in ieder geval bracht e.e.a. weer wat leven in de brouwerij.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 oktober 2011, 21:55
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Het zoeken naar bedrijven is inderdaad behoorlijk matig. De Google Maps webapp werkt ook niet lekker in webOS, dus dat is geen alternatief. Maar goed, met een Pre3 had ik sowieso al geen Google Maps, dus het maakt niet zoveel verschil voor me. Ik weet niet in hoeverre Bing zich op de markt buiten de VS richt, waarschijnlijk spelen dit soort dingen daar niet.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 16 oktober 2011, 22:33
Etzel's schermafbeelding
Etzel Etzel is offline
Forumbikkel
Voornaam: Etzel
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 06 augustus 2006
Locatie: Twente
Berichten: 351
Stuur een bericht via Skype™ naar Etzel
Waarschijnlijk is Bing Maps voor de US een prima app. Voor hier gaat mijn keuze in ieder geval naar Google Maps. Ennuh, mijn punten gaan (weer eens) naar rx_shorty!
__________________
Pixi Plus (mei 2012) + HP TouchPad 32GB (sep 2011) + Palm Pre 2 (mrt 2011) - Palm Treo 750 (feb 2007) - Palm Tungsten T (mei 2005) - Palm IIIc (2001) - Palm III (1998)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 04 november 2011, 19:16
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Slecht nieuws voor iedereen die nog met Google Maps werkt. Inmiddels is de applicatie niet meer te gebruiken. Helaas zijn de webapps ook niet echt bruikbaar omdat webOS scrollen niet ondersteunt binnen een deel van een webpagina (zoals de kaartweergave binnen Maps).

Binnenkort is het feest geheel over omdat Google geld gaat vragen voor gebruik van hun diensten. Het treft niet alleen de Maps applicatie van HP maar in principe iedereen die voor hun software gebruik maakt van Google's diensten, zoals Maps, vertalingen, enzovoort. Dit treft dus ook Twitterapps en vele andere mobiele software. Zij zullen moeten kiezen tussen hun portemonnee trekken, een andere aanbieder zoeken of de functies uitschakelen.

Het aanpassen van de Maps applicatie is dus vooral een noodzakelijk kwaad geweest voor HP. De kosten van de Pre3 Maps app overzetten naar andere toestellen waren blijkbaar lager dan Google's tarieven.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 04 november 2011, 22:21
papapablo papapablo is offline
pablo
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 09 april 2006
Berichten: 82
Volgens mij betalen "consumenten" niet voor het gebruik, maar bedrijven die bijv een map oid toepassen waar veel consumenten gebruik van maken moeten een vergoeding betalen, ik geloof dat het in de orde van enkele procenten van het totaalgebruik van de "google-boom" is, dus dat valt wel mee. Ik heb niet de indruk dat consumenten nu worden uitgemolken, maar bedrijven die dankbaar gebruik maken van de "gratis" mogelijkheden van sommige google toepassingen moeten daar nu een vergoeding voor betalen.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 04 november 2011, 22:35
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
papapablo, dat klopt helemaal. Dit is alleen voor grootverbruikers zoals de HP Maps applicatie of een Twitterapp waarvan veel mensen gebruik maken. Punt is dat Google de "fair use" normen voor hen naar nul zal bijstellen (binnenkort / 2012 / weet-even-niet-meer). Er was dus waarschijnlijk nog een zakelijke reden die HP ertoe bewoog over te stappen naar Bing. De uitrol van het applicatie-framework Enyo is een mooie bijkomstigheid (afgezien van het feit dat bugs met dat platform wellicht niet meer verholpen worden, dat beperkt de vreugde).

In ieder geval is de Google Maps app vanaf vandaag niet meer functioneel. Mensen krijgen enkel nog een linkje om de Bing update te downloaden. Het is ook lastig om te omzeilen aangezien de appcode gedeeltelijk online afgehaald werd (cloudapp).
Met citaat reageren
  #19  
Oud 05 november 2011, 14:32
Etzel's schermafbeelding
Etzel Etzel is offline
Forumbikkel
Voornaam: Etzel
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 06 augustus 2006
Locatie: Twente
Berichten: 351
Stuur een bericht via Skype™ naar Etzel
Zolang Bing Maps geen verkeersinfo kent voor Nederland en scrollen in een webapp niet mogelijk is, is wat de kaartenapps betreft de lol er voor mij af. Baal d'r van.
__________________
Pixi Plus (mei 2012) + HP TouchPad 32GB (sep 2011) + Palm Pre 2 (mrt 2011) - Palm Treo 750 (feb 2007) - Palm Tungsten T (mei 2005) - Palm IIIc (2001) - Palm III (1998)
Met citaat reageren
  #20  
Oud 15 december 2011, 23:05
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Alternatieve manier voor Google Maps

Ik vond eerder deze avond een oplossing voor Google Maps via webOS nation. Omdat webOS in principe altijd webapplicaties gebruikt is het relatief simpel om een normale webapplicatie (zoals Google Maps) als normale applicatie te laten werken. Een ontwikkelaar heeft dat dus gedaan en nu kan je dus weer Google Maps gebruiken op je webOS smartphone Op de TouchPad werkt het nog niet goed (enkel de bovenste helft van het scherm wordt gebruikt), misschien dat dat nog komt.

Het is wel een beetje langzamer dan de reguliere Maps variant op basis van Bing omdat de Google website eerst geladen moet worden. Ook zijn door het schalen de beelden wat onscherper, maar zeker nog bruikbaar. Verder is alles hetzelfde als wanneer je direct naar maps.google.com zou gaan in de browser. Het grootste verschil is dat je nu wel kunt scrollen. Zoomen moet echter met de + en - knoppen.

Omdat de originele ontwikkelaar z'n app niet via Preware beschikbaar heeft gesteld (handmatig downloaden en installeren) heb ik 'm maar even in m'n eigen custom feed gezet. De bonus is icoontjes in goede resolutie voor de Pre3. Als de ontwikkelaar deze applicatie in een reguliere Preware feed zet zal ik 'm bij mij verwijderen (maar wel eventjes hier vermelden).

Installatie
Het installeren gaat via een custom feed in Preware. Open Preware (of lees hier hoe je dat kunt installeren) en ga naar het applicatiemenu linksboven. Selecteer 'Manage Feeds' en vul de volgende gegevens in:

Klik vervolgens op 'Add Feed' om de custom feed toe te voegen en verlaat dit scherm. Preware zal nu alle feeds verversen. Zoek nu vanuit het beginscherm naar 'gmaps' en als alles goed is zal er één applicatie verschijnen met de naam gMaps. Kies Install om het proces te completeren.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png gmaps_2011-15-12_220239.png‎ (447,5 KB, 3x gelezen)

Laatst gewijzigd door domo; 16 december 2011 om 13:29.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023