Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm LifeDrive

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 10 november 2005, 13:45
Stephen's schermafbeelding
Stephen Stephen is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 juni 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 66
Question paar vragen over aanschaf LifeDrive

Na drie jaren is mijn immer trouwe Sony N770 Clié aan vervanging toe. Ik ben van plan een Palm LifeDrive aan te gaan schaffen, maar ik heb nog een paar vragen. Ik heb al gezocht op de forums, maar kon de antwoorden niet vinden...

1. Volgens de informatie over de LifeDrive op http://euro.palm.com/nl/ is voor de LifeDrive Windows 2000 of XP vereist. Ik heb 2 pc's: 1 laptop met Windows XP en 1 vaste pc waarop nog Windows ME draait. Synchroniseren zal ik gaan doen op de laptop onder Windows XP, maar ik wil de LifeDrive ook aan de vaste Windows ME-pc kunnen hangen voor het uitwisselen van bestanden. Kan dat? Werkt de Drive-mode ook onder Windows ME?


2. Ik wil mijn LifeDrive o.m. gaan gebruiken voor de opslag van foto's tijdens mijn vakanties. De LifeDrive beschikt over SD / SDIO / MultiMediaCard-uitbreidingssleuven, maar mijn camera werkt met CompactFlash-kaarten. Is er dan toch een manier om de foto's op mijn CF-card op de LifeDrive te krijgen?

Wie helpt mij over de streep de LifeDrive te gaan aanschaffen? Bedankt alvast!

Groeten,
Stephen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 november 2005, 14:25
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Stephen, welkom terug zou ik bijna zeggen

Voor wat betreft je vraag over Windows Me zou ik zeggen: probeer het, ik heb er geen ervaring mee. Volgens mij heeft Windows Me niet de USB-drivers van Windows 2k en XP dus misschien dat het niet gaat werken.

Er schijnen conversie-SDkaartjes te bestaan (CF -> SD) maar of dat goed gaat werken waag ik te betwijfelen. De makkelijkste oplossing (die ik ook gebruik) is het opslaan van de foto's op je PC en dan vanaf daar (dmv de Drivemode) ze te verplaatsen naar je LifeDrive.

Update: ah, ze bestaan dus wel, met dank aan RoelvdV

Het is in ieder geval geen verkeerde koop, heb je de review al gelezen? En het bijbehorende draadje natuurlijk...

Succes met je beslissing!

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 november 2005, 14:27
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Er bestaan converters waar je SD-kaarten in stopt voor het eigenlijke opslaan van je gegevens, die je kan gebruiken in een Compact Flash slot.

Brando in Hong Kong zou deze converters ook moeten hebben, maar ik kon ze zo snel niet vinden op hun site.

Succes, groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 november 2005, 20:43
@gar
Guest
 
Berichten: n/a
Konica-Minolta heeft als accesoire een CF-kaartje waar een SD-kaartje inpast. Ik weet niet of je die ook los kan komen, en/of dat ook in andere camera's werkt. Ben zelf nu ook aan het zoeken naar een nieuwe digi-camera, maar alleen SD beperkt je keuze wel.

gr,
Edgar
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 november 2005, 23:07
RolfY's schermafbeelding
RolfY RolfY is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rolf
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 241
En een linkje naar de converter van Brando: http://shop.brando.com.hk/cftosdmmccardadapter.php

Ik heb er ook een (een converter van sd naar CFII (je foto toestel moet wel CF II aankunnen)) en heb er erg goede ervaringen mee. Met Brando heb ik ook goede ervaringen, nu zelfs geen verzendkosten.
De konica-minolta is CFI, maar duur en moeilijk te krijgen.
__________________
Vroeger: M500 - T3 - Treo 680
Nu: Pre, Centro electric blue (als backup) en Flashdrive (16 Gb)
Reserve: Nog een Centro (zwart)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 november 2005, 11:19
Stephen's schermafbeelding
Stephen Stephen is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 juni 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 66
Bedankt voor jullie antwoorden zover.

Maarre...ik ben nog niet over de streep! Het feit dat de CF-card van mijn camera (Canon Ixus 400) niet in de LifeDrive kan, weerhoudt mij nog. De converter (met dank voor de linkjes) kost weer extra geld en mijn digitale camera 'slikt' alleen maar CF-cards type I. En om nou een nieuwe digitale camera te kopen omdat ik strax een nieuwe Palm heb...

Voor wat betreft mijn eerste vraag (Drive-mode): uit de Palmclub-review begrijp ik dat in de Drive-mode de LifeDrive als USB-stick kan worden gebruikt. Dat is ook precies wat ik wil. Maar ik wil zeker weten dat dat ook werkt op mijn 'oude' Windows ME computer, die alleen maar USB-1 ondersteunt. Normale USB-sticks worden overigens wel gewoon door mijn oude computer geaccepteerd.
Of zal ik eerst maar eens een nieuwe pc kopen...? Maar ik heb ook al net een laptop gekocht (die wél van deze tijd is)!

Groeten,
Stephen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 november 2005, 11:35
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
palms zijn alleen maar usb 1.1 (de trage versie)
mijn TX werkt in ieder geval op een usb 1.1 hub
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 november 2005, 11:44
Stephen's schermafbeelding
Stephen Stephen is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 juni 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 66
Huh? En ik lees net op http://www.pdashop.nl/product/17023:
Systeem
Processor type: Intel Xscale
Processor kloksnelheid: 416 MHz
Besturingsysteem/platform: Palm OS 5.4
USB verbinding: 2.0 USB
Seriële poort : Ja

Nu snap ik 't helemaal niet meer...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 november 2005, 11:52
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Volgens Palm is het duidelijk: USB 2.0.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 november 2005, 11:56
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
het werkt gewoon op een usb 1.1 hub...
usb 2.0 is backward compatible
Met citaat reageren
  #11  
Oud 11 november 2005, 12:00
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Dat weet ik, Bas. Maar jij zegt net dat palms alleen maar usb 1.1 (de trage versie) aankunnen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 11 november 2005, 12:05
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
nag nag nag...
tot voor kort hadden palms alleen een usb 1.1 interface (daar baseerde ik mijn kennis op)

maar anyway...

ik heb het even getest...

mijn Palm met USB 2.0 (Palm T|X) werkt prima op een USB 1.1 hub (de oude trage meuk). Oude USB 1.1 apparatuur werkt prima op een USB 2.0 hub

ik zie het probleem niet...
Met citaat reageren
  #13  
Oud 11 november 2005, 12:08
Stephen's schermafbeelding
Stephen Stephen is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 juni 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 66
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basvandesande
het werkt gewoon op een usb 1.1 hub...
usb 2.0 is backward compatible
Natuurlijk...niet aan gedacht. Maar dit is het antwoord dat ik zocht,
thnx!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 11 november 2005, 12:17
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Heb je toch nog iemand blij gemaakt, Bas
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 11 november 2005, 12:40
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Voor Drive Mode vind ik het nog wel interessant of het USB 1.1 of USB 2.0 snelheid is hoor Het verschil is toch 480Mbps t.o.v. 11 Mbps. Dat USB 2.0 backwards compatible is, is mooi meegenomen, maar dan verlies je dus veel qua snelheid: niet echt ideaal voor grote bestanden.
Er zijn overigens *geen* Windows ME drivers meegeleverd en omdat Windows ME geen generieke ondersteuning voor geheugenkaartjes/drive mode (de usb-drivers) biedt vrees ik het ergste. Vraag bij de aanschaf dan a.u.b. of je hem terug mag brengen als blijkt dat het niet werkt, want niet iedere leverancier zal dat accepteren (het staat immers niet gemeld als ondersteund).
Met citaat reageren
  #16  
Oud 11 november 2005, 13:29
Stephen's schermafbeelding
Stephen Stephen is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 juni 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 66
Jean-Paul, dank voor de tip.

Tja, écht grote bestanden zal ik vanaf mijn oude Windows ME computer nauwelijks op de LifeDrive overzetten. Het gaat vnl. om Word-bestanden, gemiddeld zo'n 70kB en een enkel PDF-bestand. Voor de écht grote bestanden (foto's, video, MP3 etc.) zal ik de XP-laptop gebruiken.

Maar dan heb ik nu toch weer vragen...
In jullie - overigens erg duidelijke - review schrijven jij en Gonny dat er drie manieren zijn om bestanden met de desktop uit te wisselen:
1. Op de gebruikelijke manier, via HotSync
2. In Drive Mode, waarbij de LifeDrive zich gedraagt als een usb-stick
3. Via LifeDrive Manager, alleen beschikbaar voor mensen die een pc met Windows 2000 of Windows XP gebruiken.

ad 1: ga ik doen op XP-laptop
ad 2: zal ik af en toe doen op oude ME-pc voor Word- / PDF-bestanden die ik onderweg mee wil nemen. "De LifeDrive gedraagt zich dan als USB-stick".
a. als ik nu op mijn oude ME-pc met een USB-stick kan werken, dan moet het toch ook gewoon werken met de LifeDrive in DriveMode?
b. just to be sure: kan ik de Word / PDF-documenten die ik op deze manier op mijn LifeDrive heb gezet, wel gewoon op mijn LifeDrive lezen?
ad 3: ga ik doen op XP-laptop
Met citaat reageren
  #17  
Oud 11 november 2005, 16:59
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
a: lijkt me wel, waarom niet?
b: PDF bestanden: deze thread al gelezen?

Succes met je beslissing.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023