Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm - overige modellen

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21 juni 2002, 20:56
Whilee Whilee is offline
Lid
Voornaam: Mark
Model: Palm m100
 
Geregistreerd: 25 januari 2001
Locatie: Duffel
Berichten: 44
Stuur een bericht via ICQ naar Whilee
Unhappy kruis defecte pixels in scherm

Mensen,
eind mei bracht ik een Palm M125 mee uit de States voor mijn vriendin. .... een maand probleemloos gebruik en plezier. Vanmiddag: plots een "kruis" in het scherm: een volledige horizontale en verticale lijn van defecte pixels. Het scherm wordt netjes in 4 kwarten gedeeld. Iemand hier al van gehoord? Hard en soft resets brengen geen soelaas. (geen hacks of speciale software geinstalleerd)
suggesties?

ik ben benieuwd.
__________________
This story is true. The names have been changed to protect the innocent.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 juni 2002, 21:57
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Dat is garantiewerk, lijkt me. Je kan eens proberen of ze zo aardig zijn bij Palm Benelux of ze de garantie voor hun rekening nemen. Het is tenslotte hetzelfde bedrijf, maar deze logica ondersteunen de multinationals niet altijd

Anders is er Palm Repair ook nog. Daar kan de m125 netjes opgelapt worden, denk ik zo. Maar dat is geen garantiewerk natuurlijk. Een tourtje VS is al helemaal geen optie.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 juli 2002, 08:05
Whilee Whilee is offline
Lid
Voornaam: Mark
Model: Palm m100
 
Geregistreerd: 25 januari 2001
Locatie: Duffel
Berichten: 44
Stuur een bericht via ICQ naar Whilee
je gelooft het niet

Even afsluiten:
ik heb de Europese Palm site geraadpleegd. Je wordt doorgesluisd naar de UK versie voor reparaties. Na een dag of 2 had ik bericht dat ik hem kon opsturen (wel even creditcard nummer doorgeven?!). Ze doen een prijsofferte (in ponden) voor het geval het geen "garantie"-werk is. Ze beloven een nieuwe binnen de 5 dagen. Mooi dus.

Dit alles was op een week geregeld (email). MAAR ..... Vrijdag 21 juni zijn de problemen plots begonnen. Zaterdag ochtend 29 juni (precies 1 week later) sta ik op het punt om naar de post te gaan om het aangetekend te versturen. Nog snel een laatste hotsync. Wat zie ik? Geen kruis meer! Weg kapotte pixels! Hoe kan dat nu?: na een week geirriteerd naar dat scherm te moeten kijken, is het probleem plots verdwenen! Ik heb er mee geschud, van links naar rechts, van boven naar onder en terug. aan en uit en aan en uit. nog wat resets gedaan. Niets. Geen verandering. Het is blijkbaar vanzelf genezen! Toch een bug in besturingssysteem? Raar maar waar.
__________________
This story is true. The names have been changed to protect the innocent.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 01 juli 2002, 14:01
sanderlenka's schermafbeelding
sanderlenka sanderlenka is offline
Forumbikkel
Voornaam: Sander
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 18 november 2001
Locatie: Geldrop
Berichten: 223
Een kruis in het scherm (een rij en een kolom) lijkt mij een display-defect.

Dit is een monochroom schermpje, niet waar? Je hebt denk ik een geleidend deeltje in het beeldscherm, dat op het kruispunt contact maakte.

Liep je batterij sneller leeg toen je het kruis had?

Je kunt, als het kruis weg is, natuurlijk moeilijk bewijzen dat je een probleem had, maar ik denk dat je toch moet proberen een andere Palm te krijgen via de garantie. Je hebt niet toevallig een foto gemaakt van het beeldscherm-defect?

Mijn EUR 0,02
__________________
hartelijke groeten,
Sander
Huis kopen in Tsjechie?
Wereldraadsel?
Posting?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 01 juli 2002, 20:35
Whilee Whilee is offline
Lid
Voornaam: Mark
Model: Palm m100
 
Geregistreerd: 25 januari 2001
Locatie: Duffel
Berichten: 44
Stuur een bericht via ICQ naar Whilee
Een foto van het euvel is er niet. Zolang het probleem zich niet weer vertoont is er niet veel aan te doen, vrees ik.
Dat de batterij sneller leeg liep, kan ik niet bevestigen, maar ook niet ontkennen. We zijn inderdaad wel een niveautje kwijt op de indicator... dus het zou wel kunnen.

Denk je, als jou hypothese klopt, dat het probleem zich weer kan voordoen?
__________________
This story is true. The names have been changed to protect the innocent.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 01 juli 2002, 20:59
briancostner
Guest
 
Berichten: n/a
Scherm defect.

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn Palm Vx. Ik had dan wel enkel een horizontale lijn, maar vorlgens mij zou dat met hetzelfde te maken hebben gehad. Omdat deze uit de garantie was, (en ik 2 jaar lang als technicus reparateur bij een electronica bedrijf heb gewerkt) heb ik hem zelf gerepareerd. Het probleem zat hem in de verbinding tussen het schermpje en het 'moederbord'. Deze was op de een of andere manier een beetje los gaan zitten waardoor er een 'minimale verbinding' was. Hiertussen sloegen vonkjes waardoor het een beetje zwart werd. Een beetje schoongemaakt en heb er daarna nooit meer last van gehad. Ook heb ik een keer een Palm IIIe gehad die horizontaal allemaal lijntjes vertoonde die blanco waren. Het zag eruit als een soort luxaflex. Dit kwam doordat de stroom die het display'tje voedde te zwak was. Ook te danken aan de bewuste aansluiting.
Nou moet je niet meteen denken dat dit bij jouw ook het geval is, het kan ook aan iets anders liggen. Ik zou gewoon afwachten en kijken of het in de garantie periode gebeurt. Gebeurt dit niet, dan zal het waarschijnlijk ook niet zo gauw gebeuren na de garantie periode. Probeer het ook niet in de garantie periode zelf te repareren, want als dat het dadelijk helemaal niet meer doet, dan heb je geen garatnie

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 02 juli 2002, 07:27
sanderlenka's schermafbeelding
sanderlenka sanderlenka is offline
Forumbikkel
Voornaam: Sander
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 18 november 2001
Locatie: Geldrop
Berichten: 223
Ja, "luxaflex" en wegvallende lijnen kunnen liggen aan de driver ICs of slechte contacten tussen het display en de/het? PCB.

Een kruis op het scherm is toch wel een sterke indicatie van een defect in de op het kruispunt gelegen pixel. Ik heb het kruis niet zelf gezien, dus het blijft een beetje gissen, maar het kan zijn dat er een deeltje zat, dat nu weer even geen contact maakt. Weggebrand? Zou kunnen, maar dan moet je wel kunnen zien dat de batterij is leeggelopen. Zie je nu nog iets aan de bewuste pixel, dat-ie iets donkerder of lichter is dan de rest, bijvoorbeeld? Dat kun je op een monochroom scherm het beste zien als je het hele beeld in de middelste grijsschaal aanstuurt (een egaal grijs plaatje erop zetten, dus).

Je hebt toch een monochroom scherm?

Het kan overigens heel goed dat je er verder geen enkele last meer van hebt, ...
__________________
hartelijke groeten,
Sander
Huis kopen in Tsjechie?
Wereldraadsel?
Posting?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 05 juli 2002, 13:17
Whilee Whilee is offline
Lid
Voornaam: Mark
Model: Palm m100
 
Geregistreerd: 25 januari 2001
Locatie: Duffel
Berichten: 44
Stuur een bericht via ICQ naar Whilee
Ja, het is inderdaad een monochroom scherm. En die defecte pixel vind ik niet. Ik heb ook wat met de contrasten gespeeld ... niets te vinden. Ik begrijp het niet. Maar als het zo blijft, ben ik (zijn wij) tevreden uiteraard.
__________________
This story is true. The names have been changed to protect the innocent.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023