Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 24 april 2003, 17:50
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Preview Zire 71 en Tungsten|C

Op veler verzoek alvast een (p)review over de eerste bevindingen rondom de Zire 71 en Tungsten|C:

- Inleidend stuk over de pers-presentatie van gisteren
- Palm Zire 71
- Palm Tungsten|C
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 april 2003, 17:55
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
De preview-links in het inleidende stuk werken helaas niet.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 april 2003, 17:57
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Nou, daar gaan we dan 's even wat aan doen
(s-je in de URL vergeten)
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 april 2003, 20:47
Murena's schermafbeelding
Murena Murena is offline
Fan van de Palmclub
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 06 november 2002
Locatie: Torenstad
Berichten: 276
Als dit een preview is ,wat voor een review mogen we dan wel niet verwachten Gonny?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 april 2003, 00:18
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Opmerking 802.11b

Uit de Tungsten|C preview:
Citaat:
De snelheid van 802.11b is theoretisch 11Mbps, maar in de praktijk moet je rekening houden met ongeveer 7 Mbps.
De 802.11b snelheid (bit rate) van 11 Mbps is volgens mij niet theoretisch. Voor zover ik weet kent IEEE 802.11b vier snelheden: 1, 2, 5.5 en 11 Mbps. Afhankelijk van de signaalsterkte is een van deze vier snelheden van toepassing. Een bit rate van ongeveer 7 Mbps komt niet voor.

Ik werk thuis sinds enkele maanden met 802.11b draadloos ethernet. Ik heb het niet systematisch bijgehouden, maar ik heb nog geen enkele keer opgemerkt dat de bit rate terugviel van 11 naar 5.5 of 2 of 1 Mbps.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 april 2003, 08:51
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
In de aantekeningen die ik heb gemaakt voor een artikel over WLAN, las ik: "De 802.11b-standaard werkt met 11 Mbps. Dat lijkt snel, maar je verliest ongeveer de helft van de doorvoersnelheid aan overhead."

Die bewering is afkomstig uit: dit artikel (het staat er in iets andere woorden, maar de strekking is hetzelfde).

Als je maar 4 verschillende bitrates hebt, wat gebeurt er dan als je met, zeg 20 man, van één access point gebruik gaat zitten maken? Dan moet je snelheid toch wel omlaag gaan? In kantooromgevingen kun je met WLAN tot 30 gebruikers per access point gaan. Natuurlijk zitten ze niet allemaal tegelijk te downloaden.

Bij Bluetooth dacht ik dat een soortgelijk verschijnsel zich ook voordoet (dat je de beloofde snelheid zelden haalt). Ook niet waar?
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 april 2003, 11:19
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Die nieuwe Zire is best te pruimen, in tegenstelling tot de 'originele' Zire. Alleen de prijs

Ik zit dus nu ontzettend te twijfelen tussen de nieuwe Zire en de Tungsten T als leuk sinterklaaskadootje

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 april 2003, 11:34
fjodor's schermafbeelding
fjodor fjodor is offline
Vriend v/d Palmclub
Voornaam: Fjodor
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Enschede
Berichten: 876
Stuur een bericht via MSN naar fjodor
Citaat:
Als je maar 4 verschillende bitrates hebt, wat gebeurt er dan als je met, zeg 20 man, van één access point gebruik gaat zitten maken? Dan moet je snelheid toch wel omlaag gaan? In kantooromgevingen kun je met WLAN tot 30 gebruikers per access point gaan. Natuurlijk zitten ze niet allemaal tegelijk te downloaden
Moderne accesspoints hebben meerdere methoden om de bandbreedte met clients te optimaliseren:
- meerdere zenders(+ontvangers) (een accesspoint kan dus parallel meerdere clients bedienen)
- multiplexing tussen channels (per zender(+ontvanger) kan heel snel geswitch worden tussen de clients die op div. channels zitten)

Maar als je met heel veel gebruikers heel veel verkeer gaat genereren zal de bandbreedte toch wel teruglopen...

Wij hebben hier voor een (werk)collegezaal waar 80 laptops met WLAN gebruikt kunnen worden 4 2-kanaals accesspoint hangen (eigenlijk 8 accesspoints dus). Dan kom je dus op 10 gebruikers per accesspoint waarbij die in de praktijk vrijwel altijd de volledige bandbreedte tot hun beschikking hebben.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 april 2003, 00:21
xommen's schermafbeelding
xommen xommen is offline
Lid
Model: Palm Zire
 
Geregistreerd: 29 december 2002
Locatie: apeldoorn
Berichten: 38
802.11 is een zogenaamd shared medium, wanneer je dan ook gebruik maakt van deze techniek deel je de beschikbare bandbreedte met alle andere gebruikers van het accesspoint.
Dit betekend in de praktijk dat de snelheid vergelijkbaar is met een 10 megabit hub (let niet met 10 megabit switched.
Echter dit is voor internetverkeer en normaal "kantoor" gebruik een hele prima snelheid.
Ik denk dan ook dat de wireless verbinding van de Zire voornamelijk voor webbrowsen/emailen en syncen zal dienen.
Hiervoor is de bandbreedte zat.
Wat dat betreft was de opmerking wat betreft echte en theoretische doorvoer overigens juist.
De 11 megabit is ruwe bandbreedte, dit is echter bij alle netwerksnelheden zo. 100 megabit ethernet heeft dan ook een ruwe doorvoersnelheid van 100 megabit.
Daarnaast is het zo dat de gehele snelheid van het basisstation terugvalt naar de client met de minste bandbreedte wanneer de afstand tot het accesspoint van één van de clients te groot is wordt de totale bandbreedte van 5.5,2,1 dus gedeeld door het totale aantal clients.
Voor thuisgebruik is dit meestal geen probleem.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 april 2003, 00:13
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Citaat:
gonny zei:Als je maar 4 verschillende bitrates hebt, wat gebeurt er dan als je met, zeg 20 man, van één access point gebruik gaat zitten maken? Dan moet je snelheid toch wel omlaag gaan? In kantooromgevingen kun je met WLAN tot 30 gebruikers per access point gaan. Natuurlijk zitten ze niet allemaal tegelijk te downloaden.
Oeps, technische verhandelingen. Dit was niet mijn bedoeling in een (p)review thread. Ik wilde alleen aangeven dat puur technisch gezien het 802.11b protocol werkt met de vier genoemde transmissiesnelheden 1, 2, 5.5 en 11 Mbps werkt en niet met tussenliggende waarden. De transmissiesnelheid neemt af of toe in deze stappen afhankelijk van factoren als afstand, obstakels, interferentie, aantal gebruikers en zo meer. De snelheid gaat ongetwijfeld omlaag als je met 30 op een enkel access point werkt. Als dat gewoonte wordt zul je wat aan je netwerkinrichting moeten doen, zoals Fjodor bijvoorbeeld aangeeft.

http://www.54g.org/802.11abg_defined.html
http://www.54g.org/54gFAQ.html
http://www.linksys.com/faqs/default.asp?fqid=34
http://www.3com.com/corpinfo/en_US/t...sp?DOC_ID=5304 (bv. pagina 7 en 11)

Citaat:
Bij Bluetooth dacht ik dat een soortgelijk verschijnsel zich ook voordoet (dat je de beloofde snelheid zelden haalt). Ook niet waar?
Beloofde snelheden zijn vaak de snelheden die in ideale omstandigheden zijn gemeten. In de dagelijkse praktijk komen ideale omstandigheden zelden voor. Voor Bluetooth zal dit ongetwijfeld ook gelden. Maar als de techniek voldoet aan het doel is er geen probleem. Mijn Bluetooth apparaten praten met elkaar en het gaat snel genoeg. Van Bluetooth techniek weet ik niet veel, eigenlijk alleen dat het niet beperkt blijft tot een protocol voor draadloze communicatie. In het Bluetooth protocol is ook applicatiefunctionaliteit toegevoegd voor faxen, PIM synchronisatie, visitekaartjes uitwisselen, audio headsets, filetransfer en zo meer. Bluetooth beweegt zich zogezegd over meerdere lagen van het OSI-model. 802.11b bevindt zich alleen in de onderste twee lagen. Bluetooth is meer dan een netwerkprotocol. WLAN is alleen een netwerk protocol.

Ik zou Bluetooth niet snel inzetten voor netwerktoegang, zeker niet grootschalig. Wat ik nu ervaar met Bluetooth is dat het redelijk werkt voor connecties telefoon-Palm, laptop-Palm, laptop-telefoon en zo meer. Zodra ik iets "netwerkachtigs" wil met Bluetooth levert dit meteen allerlei problemen op. Wat mij betreft is Bluetooth niet geschikt voor netwerken. Misschien op te lossen met een Bluetooth access point, maar dat is (nog) onbeschaafd duur en het is niet nodig omdat WLAN hiervoor veel beter voldoet.

Om nog on-topic te worden, de Tungsten|C lijkt weer iets meer op mijn ideale handheld maar natuurlijk nog niet helemaal. Een volgende stap in de die richting zou voor mij kunnen zijn: een Tungsten|C met WLAN en Bluetooth, twee SD-slots, strak uiterlijk, een week werkend zonder opladen bij gebruik van WLAN en OpenOffice in ROM geinstalleerd. Ik twijfel of ik de T zal verruilen voor een C. Ik zal het waarschijnlijk niet kunnen laten...
Met citaat reageren
  #11  
Oud 28 april 2003, 01:05
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Op 28-04-2003, om 00:13 heeft Arent dit gezegd in bericht #10
Ik twijfel of ik de T zal verruilen voor een C. Ik zal het waarschijnlijk niet kunnen laten...
Ik ga je profiel ernstig in de gaten houden

- jp
Met citaat reageren
  #12  
Oud 30 april 2003, 18:57
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Clie's ?

En waar blijft Sony?
Benieuwd welke clie's zij gaan uitbrengen ... of noemen we het "cliché's" ? Tungsten C is quasi uiterlijk vergelijkbaar met de Clie TG50.
Blijkbaar is er een tendens naar "interne" keyboards ... ?

Tot slot, prima deluxe reviews
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #13  
Oud 04 mei 2003, 21:18
Rookstar
Guest
 
Berichten: n/a
Leuke apparaatjes, maar wat mij betreft beiden niet geschikt als opvolger voor mijn Tungsten|T.

Een Tungsten|C lijkt me wel erg leuk, maar waarom in hemelsnaam geen stereo hoofdtelefoonaansluiting? Omdat het apparaat voice-over-ip gereed is? Vind ik een beetje een onzinreden. Dat kan vast ook wel met een stereo aansluiting. Het maakt het apparaat in ieder geval wel ongeschikt om als mp3-speler te gebruiken.

Verder begrijp ik niet waarom er niet naast de WLAN een Bluetooth chip in het apparaat aanwezig is. In weze kost een Bluetooth chip namelijk niet veel. Bluetooth is uitermate handig om onderweg via je mobiele telefoon je e-mail binnen te halen e.d.

Het duimtoetsenbord lijkt me trouwens wel ideaal. Dit maakt het apparaat volledig met 1 hand bedienbaar.

Palm zou eigenlijk de Tungsten|T en C moeten combineren (uitschuifbaar toestenbordje???) en dan zou er een ideale zakcomputer ontstaan!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 15 mei 2003, 21:17
rem_art
Guest
 
Berichten: n/a
Ik deel de verontwaardiging van anderen dat er geen standaard Bluetooth in de C zit. Zeker met de invasie van de nieuwe generatie gsm's met ingebouwde Bluetooth lijkt deze verbinding echt door te breken.

Het toetsenbordje lijkt me erg handig, maar zal zich nog wel even moeten bewijzen.

Hoe groot is de C eigenlijk? In de reviews staat dat 'ie 12,2 cm hoog is, net als de T. Maar qua uiterlijk lijkt de C (op de foto's) niet te verschillen van de W, die 13,8 cm hoog is en volgens de preview 2,5 cm hoger is dan een dichtgeschoven T.
Volgt u 'm nog

Remmert
Met citaat reageren
  #15  
Oud 15 mei 2003, 22:15
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Dit maakt het apparaat volledig met 1 hand bedienbaar.
Reken daar maar niet op. Het toetsenbord vervangt gewoon Graffiti (2) en niet je stylus. Het hele OS is stylusgestuurd en het gebruik van een toetsenbord betekent dat je moet gaan wisselen tussen stylus en toetsenbord, waardoor spontane tekstinvoer niet echt handig is. Anderzijds hoef je voor even snel wat typ- of opzoekwerk niet meteen je stylus te pakken. Maar het lijkt me niet de bedoeling om hier een graffiti-versus-toetsenbord-discussie te ontketenen.

Ik denk overigens dat Palm binnen afzienbare tijd hun Bluetooth SD-card geschikt zal maken voor OS5 en de Tungsten|W (OS 4.1.1). Dat lijkt me wel zo verstandig.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 15 mei 2003, 22:29
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat nu in de praktijk gaat. Stylus +
toetsenbord om te bedienen. Gelijk allemaal naar Jot of lukt het wel?
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #17  
Oud 15 mei 2003, 22:31
Joep Joep is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 26 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 225
Citaat:
Ik deel de verontwaardiging van anderen dat er geen standaard Bluetooth in de C zit.
Sterker nog, als er wel BT in had gezeten, ben ik bang dat ik mijn profiel weer had moeten aanpassen
Maar ach dat bespaart me weer EU 509 ( -/- de inruilprijs voor een Tungsten T met Vaja Case en UT Keyboard !).

Mzzl
Met citaat reageren
  #18  
Oud 15 mei 2003, 23:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik kan met het toetsenbord van mijn NX ook een hoop doen zonder stylus. Een "hack" als OKey helpt daar overigens wel bij. Helaas is die nog niet krachtig genoeg, dus soms heb je nog steeds de stylus nodig.

Om een idee te geven: CTRL+H is Home, CTRL+O is klikken Ok knop (op dialogs) etcetera. Je kunt met de Jog-Dial of CTRL+.. toetsen door de controls heen bladeren. Strikt genomen kun je een NX zo zonder stylus bedienen. Ik ga er vanuit dat dat met een Tungsten-C dan ook wel kan.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 15 mei 2003, 23:38
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Bovendien heb je op een TungstenC ook nog een 5-way navigator. Daarmee valt volgens mij ook een hoop te bedienen.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 22 mei 2003, 06:15
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Exclamation

Citaat:
Op 15-05-2003, om 23:38 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #19
Bovendien heb je op een TungstenC ook nog een 5-way navigator. Daarmee valt volgens mij ook een hoop te bedienen.
Alleen is die volgens deze review nogal slecht
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023