Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 12 augustus 2006, 14:42
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
Ik krijg helemaal geen fix meer!!

Kan iemand mij helpen want ik heb het zovaak gehad, wordt der eigenlijk beetje Sche*tziek van!!

Het probleem is dus zo:

Ik heb de nieuwste versie van TomTom Navigator derop staan, dus de 5.201..
Toen ik deze derop gezet had heb ik hem heel veel keren op me kamer getest, en had alsmaar binnen paar tellen een fix..

Maar nu hebben we der 1 keer mee genavigeerd naar een eind in Friesland, alles werkte perfect, genoeg satelieten, en de fix nadat we gestopt waren was der ook zo weer!

Maar nu heeft de hele handel een tijdje in de kast gelegen, en ik krijg dus geen fix meer, na een rit van 2 1/2 uur nog steeds geen fix, maar hij zit wel 5/6 satelieten en de balkjes zijn ook helemaal vol!! :S

Waar ligt het nu aan dan??
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 augustus 2006, 14:55
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaDarkDevil
Maar nu heeft de hele handel een tijdje in de kast gelegen, en ik krijg dus geen fix meer, na een rit van 2 1/2 uur nog steeds geen fix, maar hij zit wel 5/6 satelieten en de balkjes zijn ook helemaal vol!! :S

Waar ligt het nu aan dan??
Je GPS doet een koude start en moet weer opnieuw alle satellietgegevens ontvangen. Dit kan typisch een half uur duren. Dit is altijd het geval na meer dan een week of langer niet meer aangeweest te zijn of na een verplaatsing (zonder ontvangst) van 500 km of meer.

Leg hem daarom op een plaats (buiten) met vrij zicht op de hemel. En laat hem rustig doen. Er mee gaan rijden maakt dat je geen langdurige konstante ontvangst kan bekomen met de datazendende satelliet.

Tip: De GPS bevat ook een interne batterij. Breng hem dus wekelijks een tijdje onder spanning.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 augustus 2006, 15:53
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
Nu na een uur te hebben aangestaan NOG geen fix....

Kan het aan de instellingen van de muis leggen ofzo??
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 augustus 2006, 16:31
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaDarkDevil
Nu na een uur te hebben aangestaan NOG geen fix....
Kan het aan de instellingen van de muis leggen ofzo??
Normaal niet. Heb je buiten getest en kontinue laten aanstaan?
Hoeveel satellieten had je?

Eventueel kan je de status van de ontvangst beter met CetusGPS bekijken. Normaal zie je een tiental satellieten waarvan minstens vier of vijf met drie blokjes.

PS: met vrij zicht op de hemel bedoelde ik meer bepaald tot aan de horizon.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 augustus 2006, 18:51
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
Hij hangt al vanaf kwart voor 4 buiten me raam en heb alsmaar tussen de 3 en 6 sattelieten met minimaal de helft van het balk je vol, dit is in TomTom,

Waar kan ik CetusGPS downloaden?? en kan het ook niet aan TomTom liggen??
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 augustus 2006, 19:03
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
CetusGPS gevonden maar die krijgt ook geen Fix te pakken :S

En nu ik TomTom aanzet schieten er meteen sattelieten op me schermpje maar die blijven grijs! :S :@
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 augustus 2006, 19:06
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Cetus GPS is niet heel moeilijk te vinden met

Heb je hoge huizen om je heen? Bomen? Alle blauwe lucht wat door dat soort dingen wordt afgeschermd waardoor jij het niet kan zien, is ook een afscherming voor de GPS ontvangst.

Je zegt dat je GPS ontvanger uit je raam ' hangt' . Volgens de GPS FAQ artikelen moet je GPS horizontaal liggen voor het beste ontvangst.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 augustus 2006, 19:18
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
Cetus al gevonden en ook niks geen fix, maar nu het volgende,

Geen hoge huizen, gebouwen, bomen, maar ook geen helder blauwe lucht om me heen hoor beetje bewolkt, maar goed..

Hij heeft eigenlijk ook de hele middag op me vensterbank gelegen, maar eerder als ik hem buiten hing deed ie het zo

Ik wordt hier zo moe van, altijd als we dat nodig hebben laat ie het af weten, wat doen we in GODSNAAM fout dan??
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 augustus 2006, 19:20
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik weet het niet. Maar mijn BT GPS krijgt ook geen fix als hij op de vensterbank ligt hoor. Daarvoor is het net iets te dichtbebouwd.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 augustus 2006, 19:22
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
maar hij vind wel sattelieten.. genoeg voor een fix neem ik aan.. 3 moet voldoende zijn toch!

hij is dan wel niet nauwkeurig maar als je eenmaal fix hebt, komen der rest vanzelf!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 12 augustus 2006, 20:24
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaDarkDevil
Geen hoge huizen, gebouwen, bomen, maar ook geen helder blauwe lucht om me heen hoor beetje bewolkt, maar goed..

Hij heeft eigenlijk ook de hele middag op me vensterbank gelegen, maar eerder als ik hem buiten hing deed ie het zo

Als ik zeg zicht op de horizon, bedoel ik ook de VOLLEDIGE horizon. De volle 360° dus!
Als ie bij jou uit het raam hangt, blokkeert de rest van je huis een volledige helft van de hemisfeer.

Ga ergens naar een open plein of veld!

Om te weten of je op een goede plaats staat doe het volgende:
Neem een stokje ter lengte van 30 cm. Een meetlat is geschikt.
Hou beide armen horizontaal op schouderhoogte voor jou uitgestrekt en hou het stokje vertikaal (zoals een fakkel) met beide handen aan de onderkant vast.
De top van het stokje is nu even hoog als jezelf.
Draai nu 360° rond je as en bekijk je omgeving, terwijl je je armen horizontaal gestrekt blijft houden. Boven je stokje mag je alleen maar lucht zien!
Zijn er voorwerpen (breder dan een paal) zoals bomen en huizen, die boven het stokje uitsteken, ga dan naar een andere en betere plaats.

Citaat:
maar hij vind wel sattelieten.. genoeg voor een fix neem ik aan.. 3 moet voldoende zijn toch!
hij is dan wel niet nauwkeurig maar als je eenmaal fix hebt, komen der rest vanzelf!
Voor de initiele fix zijn de eisen heel wat strenger, zoals je al deze namiddag mocht ondervinden.
En die drie satellieten, dat is maar de halve waarheid. Ze moeten ook nog netjes verspreid staan aan de hemel.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 augustus 2006, 11:44
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
Net op me vensterbankje fix met drie sattelieten maarja, ik zag het pas laat en weet dus niet hoe lang ie hem al te pakken had, want ff later vloog ie der weer uit

Ik zal hem zometeen eens buiten neer leggen!!, zien wat ie dan doet!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 augustus 2006, 11:56
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
Echt irritant ding man!!, ik ben nog net een stap buiten en ik heb 6 sattelieten te pakken en een fix! ,

Maar nu komt dus het volgende vraagstuk, HOE krijg ik het voor mekaar dat ie niet meer zijn sattelieten kwijt raakt??

Hem gewoon in de auto instaleren en de stekker in het sigaretenaanstekercontact laten zitten? Auto staat wel altijd in de garage met platdak!

En kan ik dan gewoon me PDA naar binnen halen? En dus gewoon in de kast leggen, of moet ik hem ook nog weer in de auto laten? Nee toch?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 augustus 2006, 12:09
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik denk dat je teveel in paniek raakt, omdat je niet snapt hoe een GPS ontvanger en zijn almanac werkt. Snap je nu bijvoorbeeld waarom je eenmaal buiten *wel* zo makkelijk een fix kreeg? Je kunt de werking nalezen op bijv. www.wikipedia.nl .

Nu je eenmaal een goede fix van 6 satellieten hebt opgepikt, onthoudt je GPS ontvanger dat voor de volgende keer, mits de interne batterij ondertussen niet leegraakt. De volgende fix zal dan binnen een minuut opgepikt worden, vooropgesteld dat jij niet 500 km verderop pas je GPS gaat aansluiten. De volgende keer dat je in de auto stapt, ga je pas rijden als je een fix hebt, in plaats van beginnen te rijden voordat je een fix hebt, en dan lijkt me alles goedkomen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 augustus 2006, 13:07
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
Ja ik snap nu wel waarom die buiten er wel zo snel eentje had!

Maar als ik nu dus me GPSontvanger in de auto laat, met de stekker in het "stopcontact" blijft ie dan opgeladen, en onthoud ie dan dus de sattelieten??

En als ik dan na een week met PDA aankoppel dat ik dan binnen 5minuten een fix heb??
Met citaat reageren
  #16  
Oud 13 augustus 2006, 20:20
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaDarkDevil
Maar als ik nu dus me GPSontvanger in de auto laat, met de stekker in het "stopcontact" blijft ie dan opgeladen, en onthoud ie dan dus de sattelieten??
Alleen als ie in die plaats goede ontvangst heeft. Zie de thread waar we je eerste bericht van hebben afgesplitst.
Citaat:
En als ik dan na een week met PDA aankoppel dat ik dan binnen 5minuten een fix heb??
Regelmatig gebruiken (min een half uur per week) en dan stelt het probleem zich niet. Dan heb je steeds binnen de minuut een fix.
In het andere geval regelmatig bijladen en de dag voor je hem nodig hebt op een geschikte plaats zijn initiele fix laten zoeken.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #17  
Oud 14 augustus 2006, 16:29
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
We doen dat laatste wel, want we hebben hem nooit zovaak nodig, dus, en ik denk ook niet dat me vader hem 1 keer in de week der aan gaat zetten, dat gaan hij, en ik, toch vergeten!

Bedankt voor alle hulp voor de rest!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 14 augustus 2006, 17:21
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaDarkDevil
ik denk ook niet dat me vader hem 1 keer in de week der aan gaat zetten, dat gaan hij, en ik, toch vergeten!
Met een Palm en een weerkerend alarm in je datebook is dat onmogelijk.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #19  
Oud 14 augustus 2006, 17:31
DaDarkDevil
Guest
 
Berichten: n/a
?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 14 augustus 2006, 18:47
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Weerkerend is Belgisch voor terugkerend
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023