Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 05 november 2006, 11:59
janneke
Guest
 
Berichten: n/a
Post eReader, palmboeken, literatuur lezen

Ik ben benieuwd wie er voor ontspanning leest op de Palm?
Gebruik je de Adobe eReader of de Palm eReader?

Ik gebruik de Palm eRader. Voor een tientje ofzo kun je die opwaarderen naar pro, zodat je op gekleurde ondergrond kunt lezen. Dat maakt het lezen erg prettig, vooral de groene achtergrond is een rust voor het oog. 'Pro' downloaden vanaf de site ging niet van een leien dakje. Ik heb een handleidinkje gemaakt. Laat maar weten als er behoefte aan is.

Ik had het niet gedacht, maar het lezen vanaf de Palm bevalt me beter dan uit een boek. Helaas zijn er nog weinig titels beschikbaar.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 november 2006, 12:18
Plepser
Guest
 
Berichten: n/a
.

Laatst gewijzigd door Plepser; 08 september 2007 om 08:57.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 november 2006, 14:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik lees via Tiny Book Reader Pro, ofwel TiBR Pro.

Waarom weet ik eigenlijk niet , ooit een keer ermee blijven hangen denk ik.

Het is klein (140 KB) , kan .txt bestanden lezen, en je kunt de layout en vormgeving en kleuren allemaal aanpassen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 november 2006, 14:07
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
iSilo heeft mijn voorkeur. Zelf heb ik een boekwerk wat ik vaak gebruik in iSilo-formaat, dus dan is er weinig keus. Het kan de meeste gangbare formaten lezen, heeft erg goede ondersteuning voor geheugenkaarten, is snel, maar neemt wel wat ruimte in.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 november 2006, 16:36
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Ik gebruik meestal plucker. En met de pluckerdesktop giet je zo een html bestand in een eBook.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janneke Bekijk bericht
Helaas zijn er nog weinig titels beschikbaar.
Verder wordt dit formaat ook aangeboden bij Project Gutenberg en Manybooks. Hoezo weinig keuze?
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 november 2006, 18:56
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Ik vind het scherm van de Treo toch vrij klein. Ik gebruik MobiPocket maar overweeg om juist voor dit doel weer mijn Zire 72s uit de kast te halen. Misschien ben ik (42) gewoon aan een leesbril toe.
__________________
-- alles begint met chaos --

Laatst gewijzigd door Coenox; 05 november 2006 om 19:02.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 06 november 2006, 00:47
janneke
Guest
 
Berichten: n/a
Blijkbaar leest iedereen met een ander programma. En dus ook in uiteenlopende bestandstypes. Ik zie niemand die leest in p(alm) d(ada) b(ase). Dat verbaast me want toen ik de Palm TX kocht zat de Palm eReader gratis erbij. Die leest prettig, dus die ben ik automatisch gaan gebruiken. Waarom gebruikt niemand anders die?

Het scherm van de Palm TX vind ik heel prettig, precies goed eigenlijk. Leesbril kan af. Alleen mis ik een knopje aan de bovenkant waarmee je met je duim de bladzijden zou kunnen doorklikken, zodat je het boek in 1 hand kunt houden. Maar het leest heerlijk, vooral met achtergrondkleur. Dat maakt precies het verschil tussen lezen voor je werk en lezen voor ontspanning. De kleurtjes van de eReader pro is echt een ontdekking. Je kunt een achtergrond kiezen die bij de sfeer van het boek past. Ik lees nu Couperus in donkerbruine letter op mosgroene ondergrond. Past goed, het regent aldoor in dat boek. Verdiept de sfeer. Mooi opgemaakt Palmboek trouwens, met een smal art decootje tussen de hoofdstukken.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 06 november 2006, 01:09
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janneke Bekijk bericht
Blijkbaar leest iedereen met een ander programma. En dus ook in uiteenlopende bestandstypes. Ik zie niemand die leest in p(alm) d(ada) b(ase).
Alle bovengenoemde readers lezen meestal hun bestanden uit een pdb bestand. Maar zo een pdb bestand is een soort universele container en kan meerdere indelingen en informatie bevatten. Dit kan zowel voor grafisch, zoals foto's in bitmap, geluid of tekst in diverse formaten. Niet pdb bestanden kunnen alleen vanaf de geheugenkaart.
Citaat:
Dat verbaast me want toen ik de Palm TX kocht zat de Palm eReader gratis erbij. Die leest prettig, dus die ben ik automatisch gaan gebruiken. Waarom gebruikt niemand anders die?
Niet iedereen heeft een Tx of leest gekochte eBoeken van eReader.
Citaat:
Alleen mis ik een knopje aan de bovenkant waarmee je met je duim de bladzijden zou kunnen doorklikken, zodat je het boek in 1 hand kunt houden.
Bij Plucker kan je je schermkwadranten als vrij in te stellen knoppen gebruiken. Ik gebruik ze omdat ik altijd in autoscroll lees, voor sneller en trager te scrollen, start/stop autoscroll en pagina terug.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #9  
Oud 06 november 2006, 07:29
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Ik gebruik E-reader Pro. In combinatie met Fonts4OS5 heb je een ruime keus uit lettertypes.
Citaat:
Helaas zijn er nog weinig titels beschikbaar.
Ben ik niet met je eens. Kijk eens op Ebook and PDA Documents for your Handheld from Memoware - Free! (alles gratis) of 17,000+ eBook Titles Available! - Download eBooks for your Pocket PC, Palm or Symbian mobile device.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 06 november 2006, 08:02
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
En om dit draadje helemaal compleet te maken:

Op deze site staat een review over zelf e-boeken maken en een vergelijking van de verschillende readers (helaas al weer een paar jaar oud).

Oh ja, en hier een pagina met interessante sites, oa om Nederlandse e-books vandaan te halen:

Overigens is de gekleurde achtergrond van de eReader wel nieuw voor mij. Goeie tip.
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #11  
Oud 06 november 2006, 08:48
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janneke Bekijk bericht
Dat verbaast me want toen ik de Palm TX kocht zat de Palm eReader gratis erbij. Die leest prettig, dus die ben ik automatisch gaan gebruiken. Waarom gebruikt niemand anders die?
Niet iedereen die een ebook leest heeft natuurlijk gereageerd in deze thread. Zelf gebruik ik eReader toevallig ook, maar andere programma's als Plucker en iSilo bieden veel meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld power users.
Citaat:
Het scherm van de Palm TX vind ik heel prettig, precies goed eigenlijk. Leesbril kan af. Alleen mis ik een knopje aan de bovenkant waarmee je met je duim de bladzijden zou kunnen doorklikken, zodat je het boek in 1 hand kunt houden.
Je kunt in Ereader het scherm instellen zodat je met een tik op het scherm een bladzijde naar beneden gaat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coenox Bekijk bericht
Overigens is de gekleurde achtergrond van de eReader wel nieuw voor mij. Goeie tip.
Dit werkt alleen in eReader pro Wel kun je in ereader het scherm 'inversen' ofwel, wit wordt zwart en zwart wordt wit. Dat leest vooral 's avonds wat fijner.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 06 november 2006, 10:31
janneke
Guest
 
Berichten: n/a
lezen in kleur

Dit werkt alleen in eReader pro Wel kun je in ereader het scherm 'inversen' ofwel, wit wordt zwart en zwart wordt wit. Dat leest vooral 's avonds wat fijner.[/quote]

klopt, maar ik vind zwarte ondergrond niet fijn. zwartwit contrast is ook erg groot, dan nog met licht erachter - vermoeiend voor de ogen. Ik ga 'Kaas van Willem Elsschot lezen in zachtgeel.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 06 november 2006, 10:45
janneke
Guest
 
Berichten: n/a
Dank voor alle mooie links. Ik zie er zo al veel waardevols op staan. Van mij nog een duit in dit zakje - want ik bedoelde dat er vooralsnog maar weinig Palmboeken Nedrlandse literatuur zijn: dbnl · digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren
Dit is een grote database vol Nederlandse literatuur in html. Dit is vrijwel helemaal publiek domein dus vrij van copyright.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 06 november 2006, 11:01
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janneke Bekijk bericht
Dit werkt alleen in eReader pro Wel kun je in ereader het scherm 'inversen' ofwel, wit wordt zwart en zwart wordt wit. Dat leest vooral 's avonds wat fijner.
Citaat:
klopt, maar ik vind zwarte ondergrond niet fijn. zwartwit contrast is ook erg groot, dan nog met licht erachter - vermoeiend voor de ogen. Ik ga 'Kaas van Willem Elsschot lezen in zachtgeel.
Bij Mobipocket kun je ook in de gratis versie zowel de achtergrond als de letterkleur instellen.
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #15  
Oud 29 november 2006, 08:29
janneke
Guest
 
Berichten: n/a
schermgrootte

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coenox Bekijk bericht
Ik vind het scherm van de Treo toch vrij klein. Ik gebruik MobiPocket maar overweeg om juist voor dit doel weer mijn Zire 72s uit de kast te halen. Misschien ben ik (42) gewoon aan een leesbril toe.
Ik kan nu het scherm van de Palm TX en de Z22 vergelijken. De Z22 kan zijn toetsenbordje niet wegklappen. Wat overblijft om te lezen is een klein, vierkant hokje, m.i. te klein. Het lettertje is eveneens te klein om comfortabel te lezen. Het lettertje is bovendien wat rafelig. Weliswaar jun je het groter zetten maar dat is dan weer meteen te groot.

Anderzijds ben ik over de leeservarig met de TX wel enthousiast. Het scherm heeft een optimaal formaat, goede lettergrootte, scherpe letter.

De Z22 ziet er trouwens /lang/ niet zo mooi uit als in de advertenties. Echt een beetje een teleurstelling als je hem in het echt ziet, hij voelt als een veredelde eierwekker. De achterkant is ook niet wit maar zwart. Bij de TX was dat verschil tussen virtueel en echt er niet.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 29 november 2006, 08:36
janneke
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Ik gebruik meestal plucker. En met de pluckerdesktop giet je zo een html bestand in een eBook.Verder wordt dit formaat ook aangeboden bij Project Gutenberg en Manybooks. Hoezo weinig keuze?
Een html betand gaat ook makkelijk in de palm e-reader (via de e-reader studio is het een kwestie van knippen en plakken).

Maar pfd, in het bijzonder van een grafisch tekst-bestand lijkt moeilijk. Weet iemand daar een reader voor? Ik heb 'Palm PDF' gedownload maar slaag er niet in enig pdf bestand te openen.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 29 november 2006, 08:38
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Met de zoekfunctie kun je je zoeken naar Palmpdf. Daar loopt een thread over in het forum.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023