Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2006, 18:10
RudiD
Guest
 
Berichten: n/a
batterij TX

Ik heb zojuist een TX aangeschaft en constateer dat er een vaste batterij in zit. Hoe zit het met laden, ik heb er Tomtom op zitten en trekt best wel veel stroom; kun je een half lege batterij verstandig weer opladen? Bij veel programma's zegt ie bij 20% power dat ik al moet opladen. Kan dat? Zonder dat de batterij-levensduur verkort wordt?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 maart 2006, 18:12
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Hallo RudiD en welkom op dit forum! Heb je onze fantastische zoekfunctie al geprobeerd?
Kijk bijvoorbeeld ook eens bij de tips, daar staat een hele pagina over batterijen.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 maart 2006, 20:30
raptor's schermafbeelding
raptor raptor is offline
Forumbikkel
Voornaam: Colin
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 19 januari 2006
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 133
In de T|X zit een lithium ion batterij. Die hebben niet of nauwelijks last van geheugen effect. Wel zou ik aanraden de batterij zo min mogelijk helemaal leeg te laten lopen.

Dat die melding al bij 20% komt is nog iets van voor de NVFS tijd, toen er nog spanning nodig was om de gegevens te bewaren. Met het flash geheugen in de T|X zou dat ook best 10% kunnen zijn.
__________________
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 maart 2006, 20:37
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raptor
Dat die melding al bij 20% komt is nog iets van voor de NVFS tijd, toen er nog spanning nodig was om de gegevens te bewaren. Met het flash geheugen in de T|X zou dat ook best 10% kunnen zijn.
De T|X kun je helemaal 'leeggebruiken' en maanden laten liggen zonder gegevens kwijt te raken. Van de 20%-melding hoef je je weinig aan te trekken, behalve dat het een leuke geheugensteun is.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 maart 2006, 00:06
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
De T|X kun je helemaal 'leeggebruiken' en maanden laten liggen zonder gegevens kwijt te raken. Van de 20%-melding hoef je je weinig aan te trekken, behalve dat het een leuke geheugensteun is.
Gegevens raak je niet kwijt, maar batterijkapaciteit des te meer! Op tijd bijladen om een sterke batterij te behouden!
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 maart 2006, 09:24
RudiD
Guest
 
Berichten: n/a
Ik weet dat zoals ook bij mobiele telefoons het beste is om de batterij helemaal leeg te trekken alvorens weer op te laden. Dit bevordert de levensduur van een batterij. Is dat bij de Palm anders? Ik heb in mijn auto een houder voor de Palm voor de Tomtom die als je de Palm erin zet gelijk gaat (bij)laden. Is ook wel nodig omdat Tomtom veel energie vreet. Is bij een Lion batterij niet van invloed?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 maart 2006, 09:30
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RudiD
Ik weet dat zoals ook bij mobiele telefoons het beste is om de batterij helemaal leeg te trekken alvorens weer op te laden. Dit bevordert de levensduur van een batterij.
Je telefoon heeft waarschijnlijk nog een NiCd-batterij en daar speelt het geheugeneffekt.
Citaat:
Is dat bij de Palm anders? Ik heb in mijn auto een houder voor de Palm voor de Tomtom die als je de Palm erin zet gelijk gaat (bij)laden. Is ook wel nodig omdat Tomtom veel energie vreet. Is bij een Lion batterij niet van invloed?
Bij Palm en een Li-Ion speelt dit niet. Met de zoekfunctie en Li-Ion en/of batterij is hier op het forum bijna alles over te vinden.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 maart 2006, 09:32
RudiD
Guest
 
Berichten: n/a
Dus je kan 'm "oneindig" bijladen?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 maart 2006, 09:38
Joost van Bruggen Joost van Bruggen is offline
Lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 04 januari 2006
Berichten: 40
De volgende informatie komt van:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery
Guidelines for prolonging Li-ion battery life
  • Unlike NiCad batteries or NiMH batteries, lithium-ion batteries should be charged early and often. However, if they are not used for a longer time, they should be brought to a charge level of around 40%. Never use the battery care functions some cellular phones provide for nickel based batteries. (This will deep cycle the batteries.)
  • Li-ion batteries should be kept cool. Ideally they are stored in a refrigerator. Aging will take its toll much faster at high temperatures. Keeping them in very hot cars can kill lithium-ion batteries.
  • Many authors suggest freezing Li-ion batteries may be detrimental. However, most Li-ion battery electrolytes freeze at approximately -40 deg C. Houshold freezers rarely reach below -20 deg C. Published experiments demonstrate freezing (even below -40 deg C) is unharmful if the battery is fully warmed to room temperature before use. See "Characteristics and Behavior of 1M LiPF6 1EC:1DMC Electrolyte at Low Temperatures, L. M. Cristo, T. B. Atwater, U.S. Army Research, Fort Monmouth, NJ."
  • Buy Li-ion batteries only when needed. Look at the manufacturing date. That is when the aging process commenced.
  • When using a notebook computer running from fixed line power over extended periods, it is advisable to remove the battery and store it in a cool place.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 maart 2006, 18:36
hanky
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
De T|X kun je helemaal 'leeggebruiken' en maanden laten liggen zonder gegevens kwijt te raken. Van de 20%-melding hoef je je weinig aan te trekken, behalve dat het een leuke geheugensteun is.
Nou, vanaf 20 % (of minder) kan je niet normaal meer TomTom'men, hoor.....Het programma blijft om de 10 seconde zeuren over die batterij !!!
Gewoon maar altijd aan de auto-oplader, dus....
Met citaat reageren
  #11  
Oud 11 maart 2006, 23:00
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hanky
Gewoon maar altijd aan de auto-oplader, dus....
Mijn auto is mijn belangrijkste Palmlader. Slechts in een op twintig van de gevallen gebeurt het ergens anders (cradle, PTG-GPS).
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023