Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

 
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 02 juni 2004, 22:19
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Jeetje, ik ben niet zo'n Clie fan, maar vind het heel erg jammer dat Sony dit heeft besloten.

Het grote geld zit 'm zoals al eerder opgemerkt in de smartphones, en dat is vooral omdat die gemakkelijk in de koppelverkoop met een abonnement tegen een leuke prijs (of gratis) aan de grote massa kunnen worden gebracht. Vergeet daarbij niet dat we (eindelijk) op het randje staan van het UMTS tijdperk.

Wat dit voor Palm OS zal betekenen is voor mij echt nog zwartkijken, het kan alle kanten op.
__________________
Sander
  #42  
Oud 02 juni 2004, 23:05
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Tot nu toe slechts woorden, en geen daden. In het verleden zijn er allerlei dingen beloofd op PAlmOS gebied en van het meeste is niks terecht gekomen. Zwaar balen natuurlijk, maar ik ga gewoon van het ergste uit, dan kan het alleen maar beter worden, mochten ze ooit nog eens terugkomen op PalmOS gebied.
__________________
  #43  
Oud 03 juni 2004, 07:25
bjornkeizers's schermafbeelding
bjornkeizers bjornkeizers is offline
Senior lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Locatie: Enschede
Berichten: 75
Citaat:
Kelly Gaffney, een Sony woordvoerster, hield de mogelijkheid open dat Sony terugkomt op de PDA markt in de VS en Europa. Sony zou eventueel in de toekomst ook apparaten kunnen ontwikkelen gebaseerd op de PalmSource software (lees: Palm OS)
Da's dezelfde 'mogelijkheid' dat - ik roep maar wat - HP palm's gaat maken en dat Palm One een Zire PPC op de markt brengt...

Ik zou er niet op gaan zitten wachten.
  #44  
Oud 06 juni 2004, 13:01
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Citaat:
Op 02-06-2004, om 22:19 heeft Sander dit gezegd in bericht #41
Het grote geld zit 'm zoals al eerder opgemerkt in de smartphones, en dat is vooral omdat die gemakkelijk in de koppelverkoop met een abonnement tegen een leuke prijs (of gratis) aan de grote massa kunnen worden gebracht. Vergeet daarbij niet dat we (eindelijk) op het randje staan van het UMTS tijdperk.
Vergeet echter niet dat Nederland haast uniek is in de wereld wat betreft de koppelverkoop. In bv. amerika wordt het ook wel gedaan, maar dan met €50 korting bij een abo van 1 jaar. Dat maakt de duurdere smartphones al gauw een stuk minder aantrekkelijk.

Een treffend artikel op InfoSyncWorld over het verdwijnen van Sony uit de handheld-wereld, en het gehele "volwassen worden" van de markt. Jammer inderdaad.
__________________
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]
  #45  
Oud 14 juni 2004, 00:49
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Da's nou ook wat. Kom ik net terug van vakantie en dan lees ik dit

Wel een beetje een raar moment om er nu "ineens" uit te stappen. Ze hebben eerst jaren moeten doorstaan met de ellende dat Palm PalmOS maar niet snel genoeg wilde ontwikkelen om Sony bij te houden. Is dat probleem opgelost (OS 5.2.1 is eindelijk in staat om te doen wat Sony al kon met OS4 en PalmOS is nu afgesplitst en dus onafhankelijker), stoppen ze ermee.

Jammer dat Sony nooit de vooroordelen heeft kunnen overwinnen. De PalmOS markt is blijkbaar toch een conservatiever publiek dan de PPC markt.

Ze hebben ook duidelijk op het verkeerde paard gewed. PDA's hebben een "killer app" nodig om nog een keer echt door te breken. Sony had gehoopt dat multimedia dat zou worden. Blijkbaar werd dat dus meer GPS navigatie (en zelfs dat al niet genoeg om echt flinke aantallen mee af te zetten).

Ik vraag me af wie het vrijgekomen marktaandeel gaat oppikken. Denk persoonlijk dat de aankomende HP modellen toch een flinke hap zullen nemen. Ik zie PalmOne nog niet zo snel met VGA schermen komen. Van Sony had ik dat wel gehoopt, maar tsja ...

Het zou wel goed nieuws zijn als de Clie divisie echt helemaal overgaat naar SE. Een Clie met GSM erin zou lang geen gek idee zijn.
  #46  
Oud 14 juni 2004, 01:48
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ha patrick, onder welke steen heb jij vakantie lopen vieren?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de NX70v nog steeds je main PDA is.
__________________
FoleoCentral.com
  #47  
Oud 14 juni 2004, 02:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 14-06-2004, om 01:48 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #46
Ha patrick, onder welke steen heb jij vakantie lopen vieren?
Onder een Spaanse steen (Een villa met een eigen zwembad maar zonder internet)
Citaat:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de NX70v nog steeds je main PDA is.
Ja, nog steeds en zoals het er nu naar uit ziet zal ie dat dus ook nog wel een tijdje blijven. Ik zat te wachten op een OS6 versie van de UX50 ... tevergeefs blijkbaar.
  #48  
Oud 14 juni 2004, 09:44
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik ben ook erg blij met mijn TH55, en denk dat dit ook nog wel eens heel lang mijn pda gaat blijven. Want als ik momenteel een opvolger moet bedenken, ik weet het niet... En zoals je inderdaad al zegt, de ipaq range zou wel eens een gedeelte van het Sony marktaandeel kunnen gaan pakken
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
  #49  
Oud 14 juni 2004, 10:50
Morphius
Guest
 
Berichten: n/a
Ja, ik heb het zelfde probleem.
Ik ben begonnen met een TJ25, gewoon effu kijken of het wat is.
Na 2 weken verslaafd.

Jammer dat sony stopt, want wat wordt het alternatief
  #50  
Oud 17 juni 2004, 15:47
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
http://www.brighthand.com/article/Wh...n_US?site=Palm

Een PRIMA column van Larry Becker op Brighthand, waarom Cliés het super doen in Japan en een beetje een flop waren in Amerika.
__________________
FoleoCentral.com
  #51  
Oud 17 juni 2004, 16:29
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Daarbij dan wel de aantekening dat Larry Becker wel een "prototype Palm gebruiker is". Daarmee bedoel ik iemand die hoofdzakelijk de PIM functies gebruikt en meer eigenlijk niet. Zo iemand zal WiFi en multimedia inderdaad niet snel als wenselijk ervaren.

Als ik het zo lees is hij ook niet zo bekend met Clie's en dus zal ie ook vaak niet precies weten waar ie het over heeft.

Wat ie bedoeld met dat Sony's lastiger zijn in het gebruik kan ik bijvoorbeeld niet zo volgen. Voor zover ik weet zit er dezelfde software op. Maar goed, ik heb geen nieuwe Palm dus misschien zitten daar wel geavanceerde software snufjes op die ik niet ken.

Voor het instellen van WiFi op een NX70 moet je inderdaad wat redelijk technische schermen door, maar dat moet je bij een Tungsten voor het instellen van Bluetooth net zo. De nieuwere Clies hebben volgens mij gewoon een WiFi sniffer.

Sony heeft misschien met de UX50 ("zoemende" schermen) en in beperkte mate de NX80 (soms ongevoelige digitizer) misschien wat kwaliteitsproblemen gehad, maart die vallen toch in het niet bij de lange rij aan kwaliteits issues van Palm modellen.

Ik denk dat van de column alleen overblijft dat Sony de doelgroep verkeerd heeft ingeschat.
  #52  
Oud 17 juni 2004, 17:32
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
En wat heel belangrijk is, dat Japanners (laat ik die groep even uitbreiden tot Aziaten in het algemeen ) niet bang zijn om met hun gadgets rond te lopen op straat. Als je daar bent dan vliegen de gadgets hier om je oren. 7-8 jaar geleden was je hier nog een 'patser' als je ook maar een GSM had.

Als je bijv. Clie Organiser, Clie Viewer, Clie Audio Player etc. neemt, die hebben idd meer handleiding nodig om te beginnen te gebruiken, en alle kleine icoontjes zijn idd niet altijd even duidelijk.

Ik vind ook dat Larry Becker gelijk heeft dat de Clié's teveel Japan gericht waren en de rest van de wereld geen poot aan de grond heeft kunnen zetten.
__________________
FoleoCentral.com
  #53  
Oud 17 juni 2004, 17:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 17-06-2004, om 17:32 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #52
Als je bijv. Clie Organiser, Clie Viewer, Clie Audio Player etc. neemt, die hebben idd meer handleiding nodig om te beginnen te gebruiken, en alle kleine icoontjes zijn idd niet altijd even duidelijk.
Vergeleken met wat dan? Clie Viewer en Clie Audio Player zijn misschien niet de beste programma's, maar erg complex zijn ze nou ook weer niet. Ik ken toch veel complexere Audio en Plaatjes programma's. Volgens mij gebruik Larry Becker die programma's niet eens Die nieuwe Clie Organiser ken ik inderdaad niet.

Dat laatste is trouwens wel altijd een heel irritant trekje geweest van Sony. Dat je nooit updates krijgt. Je wordt nu veroordeelt tot crimineel gedrag om je software een beetje up-to-date te houden. Dat heeft ze volgens mij ook een hele hoop goodwill (en uiteindelijk kopers) gekost.

Tot overmaat van ramp zetten ze dan ook nog eens de hele flash ROM (of noem je dat RAM?, maar je begrijpt wel wat ik bedoel) op slot.

Ik blijf erbij dat hun grootste probleem imago is geweest. Sony is normaal gesproken een high (of high mid) end leverancier. Altijd goede en innovatieve spullen die dus ook net even iets meer mogen kosten. Om de een of andere reden is dat bij de PDA's nooit aangeslagen. Mensen zien toch eerder Palm als kwaliteitsmerk en Sony als B-merk. Dat heeft Sony nooit kunnen overwinnen. Ondanks dat Palm eigenlijk geen enkel kenmerk van een kwaliteitsmerk heeft. In Japan hebben ze dat probleem blijkbaar niet.

Deze "afgang" wordt waarschijnlijk nog wel een casus waar veel "MBA" studenten en dergelijke mee lastig gevallen gaan worden.
  #54  
Oud 17 juni 2004, 20:55
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ik heb eigenlijk ook nog wel iets aan te merken op het artikel van Larry Becker, want ik geloof helemaal niets van wat zijn argument over handleidingen. Ik weet niet precies hoe de situatie is in Japan, maar voor Azië in het algemeen geldt dat zij absoluut nooit en te nimmer een handleiding zullen doorkijken.

Waarom niet? Heel simpel: trots.

Ze willen niet laten blijken dat ze iets niet begrijpen en pakken er daarom uit principe nooit een handleiding bij. Ze proberen het wel en komen er dan ook uit. Nederlanders en Duitsers zullen eerder de handleiding lezen, nog voordat ze het ding aanraken. Dat is nu éénmaal maatschappelijk geaccepteerd.

Om een lang verhaal kort te maken gaat het artikel van Becker hier dus behoorlijk onderuit. Het verschil zit 'm eerder in acceptatie en gewenning aan technologie, dat is in Azië anders dan hier en in de VS.
  #55  
Oud 18 juni 2004, 01:04
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Pardon, ik lees altijd de handleiding. En ik gebruik de zoekfunctie op het forum, en Google, en...

@ patrickl, toch grappig dat je Clie Organiser uit je opsomming laat: laat dat nou net de grootste verzameling kleine onbeduidende knopjes zijn die Sony ooit geproduceert heeft. Maar kijk ook eens naar de nieuwe hires+ standaard launcher van Sony, veel frivolen maar op zich niet echt nuttig. Aziaten vinden dat cool, maar Europeanen en Amerikanen zullen dat wellicht wat eerder irritant vinden.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 18 juni 2004 om 01:50.
  #56  
Oud 18 juni 2004, 01:08
Rup.'s schermafbeelding
Rup. Rup. is offline
Android lid.....
Voornaam: Ruben
Model: Overig
 
Geregistreerd: 02 november 2002
Locatie: Alkmaar
Berichten: 302
Citaat:
Op 18-06-2004, om 01:04 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #55
Pardon, ik lees altijd de handleiding. En ik gebruik de zoekfunctie op het forum, en Google, en...
Daarom schrijft domo natuurlijk ook dat het geldt voor Azië en niet voor Aziaten......
  #57  
Oud 18 juni 2004, 01:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 18-06-2004, om 01:04 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #55
:@ patrickl, toch grappig dat je Clie Organiser uit je opsomming laat: laat dat nou net de grootste verzamelijk kleine onbeduidende knopjes zijn die Sony ooit geproduceert heeft.
Nou die liet ik niet zozeer weg alswel dat ik programma gewoon niet goed genoeg ken om er iets zinnigs over te zeggen. Je zult vast gelijk hebben

Op 1src hebben ze (uiteraard) ook een thread over dit artikel. Goed punt van Reggie (dat ik in de thread hier nog niet had gezien) is dat Sony nooit veel aan adverteren gedaan heeft.

Laatst gewijzigd door patrickl; 18 juni 2004 om 01:29.
  #58  
Oud 18 juni 2004, 01:26
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Citaat:
Ik weet niet precies hoe de situatie is in Japan, maar voor Azië in het algemeen geldt dat zij absoluut nooit en te nimmer een handleiding zullen doorkijken.
BULLSHIT. Wat een onzin. Ik word sowieso bijna misselijk van de generalisaties in deze thread. Hoe kun je de Aziaten zo op één hoop gooien? Zijn jullie ooit in Azië geweest? En dan bedoel ik niet voor een leuke vakantie een beetje rondtoeren. Ik heb het genoegen gesmaakt over vele jaren met vele Aziaten zaken te doen en ben er dan ook vaak geweest. Als er één ding is wat ik geleerd heb is dat alle vooroordelen die ik had mbt Aziaten er volledig naast zaten en dat onze (de westerse) kijk op deze wereld er vaak volledig naast zit. Mijn ervaring met Aziaten is dan ook zeer uiteenlopend en ik zal nooit en te nimmer beweren dat ze meer of minder de handleidingen van PDA's lezen (hoe durf je?). Anders ken ik er ook nog wel een paar:
Nederlanders zijn gierig
Duitsers zijn arrogant
Engelsen kunnen niet koken
Fransen en Italianen zijn onbetrouwbaar
Belgen, Limburgers en Amerikanen zijn dom
Friezen zijn stug

Denk na!!
__________________
//Off Topic
  #59  
Oud 18 juni 2004, 01:37
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 18-06-2004, om 01:26 heeft Chris_Homan dit gezegd in bericht #58
BULLSHIT. Wat een onzin. Ik word sowieso bijna misselijk van de generalisaties in deze thread. Hoe kun je de Aziaten zo op één hoop gooien?
Dat is een reactie op de stelling in het Brighthand artikel dat aziaten ALTIJD hun handleiding lezen.

Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat die generalisaties die je noemt wel redelijk kloppen Een generalisatie betekent overigens niet dat er geen uitzondering op kan zijn, maar meer dat er relatief meer mensen dan gemiddeld aan voldoen.

Maar goed, ik dreig weer off-topic te gaan
  #60  
Oud 18 juni 2004, 01:49
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Generalisaties kloppen meestal niet!!! Zeker niet als het om 3 miljard mensen gaat! Ik reageer wellicht erg allergisch (en zeer OT) maar ik heb meer dan twintig jaar in verschillende andere landen gewoont en gewerkt en heb in nog meer landen met mensen samengewerkt en dit onderwerp ligt mij na aan het hart en ik zie hierin de bron van veel ellende. De suggestie dat generalisaties een kern van waarheid bezitten is al de grootste onzin - de oorzaak ligt eerder bij een culturele barrière die veelal verkeerd geïnterpreteerd wordt (vaak wederzijds). Door de verschillen te begrijpen kunnen veel van dit sooort misverstanden voorkomen worden.

Nogmaaals: DENK NA!!!


Excuus voor het OT zijn maar dit is mij te belangrijk
__________________
//Off Topic
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023