Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

 
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 18 juli 2003, 09:06
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
En ook op Rohdesign weblog wordt aandacht besteed aan dit apparaat. Daar kwam ik ook nog iets nieuws tegen:
Citaat:
One of the coolest features of the new Clié is the built-in backup app. When the system senses that the battery power is about to fail, it takes the last few drops of juice and backs up the device's RAM to your Memory Stick. Very nice. Note to PalmSource: Make this a standard part of the Palm OS so every device can take advantage of it.
Inderdaad een handige optie (als de batterij bijna leeg is wordt er een backup gemaakt waarbij de RAM-inhoud naar de Memory Stick wordt geschreven), maar je moet dan wel een geheugenkaart geinstalleerd hebben, en deze moet nog voldoende vrije ruimte hebben. En ik ben benieuwd of PalmSource dit nu standaard in gaat bouwen...

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #42  
Oud 18 juli 2003, 11:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die opmerking over de Backup-to-card zag ik ook op InfoSync. Volgens mij klopt er alleen maar weinig van de specs in dat artikel.
  #43  
Oud 18 juli 2003, 14:03
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Naast UX50 ook UX40!!!

Toen Patrick het gisteren over de opvolger van de UX50 (CLUX) had, dacht ik dat die er ook wel zou komen omdat sony nog nooit een behuizing in maar één model gebruikt heeft. Op Sony Style is nu echter ook de UX40 (=UX50 zonder Wifi) te zien. vanaf 12 september in de VS.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #44  
Oud 18 juli 2003, 14:16
Chiel54 Chiel54 is offline
Lid
Voornaam: Peter
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Ridderkerk
Berichten: 43
Hmmm, op de sony style USA site:

- 16 MB geheugen
- 29 MB geheugen internal media voor foto's movies en MP3's?

Dus 35 MB totaal, want dat wordt natuurlijk in no-time gehacked.

Als info of dat beeldscherm te draaien is? Ik bedoel landscape en portrait?
  #45  
Oud 18 juli 2003, 14:18
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Zoals het er nu naar uitziet alleen landscape. Die T3, in deze thread, kan blijkbaar wel beide....
__________________
FoleoCentral.com
  #46  
Oud 18 juli 2003, 14:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Eindelijk alles gewoon in het engels. Zie je dus ook meteen dat die Infosync en Rohdesign weblog specs niet kloppen.

Bizar trouwens dat ze een processor "engine" maken met 64MB RAM erop en dat ze er dan 16MB van beschikbaar stellen. Wat is er toch mis met die lui? OK die 29MB voor native bestanden is leuk, maar wat moet je nou met een 16MB aan "backup" RAM voor als je per ongeluk je batterij een keer leeg trekt? Overigens hou ik zo nog maar 3MB (van de 64MB) over. Zouden ze dan weer te weinig dynamic heap beschikbaar stellen? Of zou dat weer ergens anders uit de (ook genoemde) 104MB komen? vragen vragen vragen. Het is mij wel duidelijk dat dit hem nog net niet helemaal is: OS5.0 (!), gepruts met geheugen, klein scherm, NetFront 3.0 (ipv 3.1). Ze kunnen nog wel wat verbeteren. Maandje of 3?

Laatst gewijzigd door patrickl; 18 juli 2003 om 14:28.
  #47  
Oud 18 juli 2003, 15:00
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 18-07-2003, om 15:25 heeft patrickl dit gezegd in bericht #46
Eindelijk alles gewoon in het engels. Zie je dus ook meteen dat die Infosync en Rohdesign weblog specs niet kloppen.

Bizar trouwens dat ze een processor "engine" maken met 64MB RAM erop en dat ze er dan 16MB van beschikbaar stellen.
Het is 64MBit->8MByte.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #48  
Oud 18 juli 2003, 15:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ah ok. Zal wel meer als cache bedoeld zijn dan.
  #49  
Oud 18 juli 2003, 15:21
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Ik dacht dat het voor de grafische engine was.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #50  
Oud 19 juli 2003, 01:27
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Eerste mini review

PDABuyersguide.com heeft de eerste mini-review van de UX50. Zie ook eerste posting van deze thread. Leuk om te lezen:

Citaat:
My goodness, this is a sweet keyboard! After typing on it, I found switching back to my NX80V awkward (and I like the NX80V's keyboard). It's roomy, and the wavy surface design places the keys at the top of the waves, making it easy to type and hold in the hand. The keys are relatively large and have excellent tactile feedback. It's got dedicated number keys on the top row, and one shift key on the lower left (same as other keyboarded Cliés. A single function key on the lower left allows you to enter punctuation.
__________________
FoleoCentral.com
  #51  
Oud 19 juli 2003, 01:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik weet niet of iemand die al had, maar ik vond de Officiele "pressrelease" wel wat. De plaatjes erbij zijn echt heel goed. Als je met Paint Shop Pro de resolutie op 300dpi zet dan is de print van foto's 2 en 3 (van de 300dpi plaatjes uiteraard) inderdaad bijna op ware grootte (met resp 290 en 310dpi is het nog net iets beter). Dan zie je pas hoe klein het apparaatje eigenlijk is.

p.s. De kleine slaapt weerm dus dat moest ik ook maar gaan doen

Laatst gewijzigd door patrickl; 19 juli 2003 om 01:53.
  #52  
Oud 19 juli 2003, 01:51
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 19-07-2003, om 02:33 heeft patrickl dit gezegd in bericht #51
Ik weet niet of iemand die al had, maar ik vond de Officiele "pressrelease" wel wat. De plaatjes erbij zijn echt heel goed. Als je met Paint Shop Pro de resolutie op 300dpi zet dan is de print van foto's 2 en 3 (van de 300dpi plaatjes uiteraard) inderdaad bijna op ware grootte (met 310dpi is het nog beter).
Verdorie, je was me net voor. Zit je nu eigenlijk met je Clie of met de kleine op schoot?

Anyway, via deze link kom je op een pagina met QuickTime movies van de UX50 presentatie. Niet iedereen van ons kan er altijd live bij zijn uiteraard.

Hmmm, nu ik dat tweede filmpje bekijk: die flashdemo die ze op de presentatie lieten zien van de UX50 is wel erg mooi! En ik dacht dat Aziaten klein waren, maar als ze zo'n UX50 vasthouden en ermee zwaaien, dan lijken het net reuzen.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 19 juli 2003 om 02:01.
  #53  
Oud 19 juli 2003, 22:43
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Las net hier dat die nieuwe modellen een door Sony zelf gemaakte processor gaan bevatten... 16 uur achter elkaar muziek (ik neem aan mp3?) luisteren enne 5 uur lang 30fps videotjes kijken.

HMM
  #54  
Oud 23 juli 2003, 17:55
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
16+29=45MB!!!!

Volgens dit bericht lijken de 29 MB die voor 'Media' bedoeld waren ok gewoon voor applicaties te gebruiken te zijn. De UX heeft dan dus 45 Mb vrij en 16 Mb dynamische geheugen. Dat is maar een beetje (3 Mb) minder dan de Tungsten C. Die 3 Mb worden waarschijnlijk veroorzaakt door formaterings-overhead van het VFAT volume.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...

Laatst gewijzigd door r. dohmen; 23 juli 2003 om 17:59.
  #55  
Oud 23 juli 2003, 18:15
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja dat zat er wel dik in natuurlijk. PowerRUN en ZLauncher zouden ook overweg moeten kunnen met dat geheugen en als het niet meteen kon dan wel later. Het is alleen toch niet helemaal hetzelfde.

Het geeft wel aan dat veel RAM dus inderdaad niet zo heel belangrijk is. Ik heb op mijn Clie NX70 maximaal 11MB RAM beschikbaar. Daar heb ik nog 5,5MB van vrij en dat is eigenlijk alleen maar omdat NetFront en Flashplayer nog in het RAM staan. Als je alles op memory stick zet laadt het nauwelijks trager en je houdt je RAM gewoon vrij.

Veel heap memory is eigenlijk belangrijker, omdat je dat niet kunt "faken". Ik heb nog nergens gezien hoeveel ze daarvan meeleveren.

Waar ik me trouwens wel een beetje zorgen over begin te maken is in hoeverre high res+ applicaties het nog gaan doen. Een flink deel van de programma's is nu ingericht op een vierkant scherm met eventueel een uitloop naar onderen. Die uitloop naar onderen is eenvoudigeweg een kwestie van wat meer regels tonen (neem bijvoorbeeld een Agenda pakket of iets als HandyShopper) In een landscape stand is het niet zo heel eenvoudig om die extra ruimte voor dit soort programma's dan ook nog nuttig te gebruiken.

Dus je wint misschien met NetFront, PicselViewer (en andere document viewers/editors) maar je verliest functionaliteit met alle "lijst" programmatjes. Een portret stand gaat niet werken, want dan werkt het toetsenbord niet. Nou, ja het zou kunnen in tablet stand, maar ja dan heb je helemaal geen toetsenbord.
  #56  
Oud 23 juli 2003, 20:24
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 23-07-2003, om 19:15 heeft patrickl dit gezegd in bericht #55
Ja dat zat er wel dik in natuurlijk. PowerRUN en ZLauncher zouden ook overweg moeten kunnen met dat geheugen en als het niet meteen kon dan wel later. Het is alleen toch niet helemaal hetzelfde.
Alle programma's die meer dan één geheugenkaartje kunnen zien, zullen ook deze "RamDisk" zien.

Citaat:
Als je alles op memory stick zet laadt het nauwelijks trager en je houdt je RAM gewoon vrij.
Dat is nou net het goede nieuws. ALs het vanaf een Memory STick al vlot werkt, zal het vanuit de ze RamDisk ook vast goed gaan.
Hoewel de Ramdisk feitelijk niet exect hetzelfde is als het intern geheugen, zul je er qua snelheid niet veel van merken.

Citaat:
Veel heap memory is eigenlijk belangrijker, omdat je dat niet kunt "faken". Ik heb nog nergens gezien hoeveel ze daarvan meeleveren.
Klopt. Daarin 'verslaan' de NX80 en de UX40/50 dan ook alle andere Palm-pda's. De verhalen van mensen die ook een NX80 de page-errors van de niet meer tegen zeggen in dat opzicht misschien al iets.
Ik vermoed trouwens bij dat soort verhalen steeds dat er ook een oorzaak in het programma moet zitten, hoewel je daar niemand over hoort.

Citaat:
Waar ik me trouwens wel een beetje zorgen over begin te maken is in hoeverre high res+ applicaties het nog gaan doen. Een flink deel van de programma's is nu ingericht op een vierkant scherm met eventueel een uitloop naar onderen. Die uitloop naar onderen is eenvoudigeweg een kwestie van wat meer regels tonen (neem bijvoorbeeld een Agenda pakket of iets als HandyShopper) In een landscape stand is het niet zo heel eenvoudig om die extra ruimte voor dit soort programma's dan ook nog nuttig te gebruiken.
Ik heb me dat ook zitten afvragen. Bij lijstjes van korte items('boodschappenlijstjes') heb je idd meer aan hoogte dan aan breedte. In de agenda valt het me nu op dat ik toch vaak meer dan één regel nodig heb om een afspraak te noteren. Zo'n afspraak zal in landscape die gemiddeld minder regels nodig hebben.

Citaat:
Dus je wint misschien met NetFront, PicselViewer (en andere document viewers/editors) maar je verliest functionaliteit met alle "lijst" programmatjes. Een portret stand gaat niet werken, want dan werkt het toetsenbord niet. Nou, ja het zou kunnen in tablet stand, maar ja dan heb je helemaal geen toetsenbord.
De ideale pda heeft dan ook beide mogelijkheden, maar het OS moet dan ook aan een programma kunnen vertellen dat het 'om moet schakelen'.
Die T3 gaat die mogelijkheid krijgen en in OS6 zal het waarschijnlijk standaard zitten.

De portretstand zou trouwens best kunnen werken met een extern IR-toetsenbord

Vreemd trouwens dat Sony dit soort toelichting zelf niet brengt. Ze willen de UX toch wel verkopen hoop ik
Zou PicselViewer de landscape mode ondersteunen? Hoe verhoud het scherm zich tot andere Palmpjes? Nog veel vragen open, maar het blijft een pracht ding.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #57  
Oud 23 juli 2003, 21:27
BigBadWolf
Guest
 
Berichten: n/a
Eindelijk !!!

Ja, eindelijk heeft een PalmOS licensee begrepen dat het clamshell idee van Psion indertijd nog zo gek niet was.

Hier wacht ik al erg lang op !

BigBadWolf
(momenteel zeer tevreden IIIxe gebruiker, in een lang vervlogen tijd een nog tevredener Psion 3mx gebruiker)
  #58  
Oud 23 juli 2003, 21:56
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
De ideale pda heeft dan ook beide mogelijkheden, maar het OS moet dan ook aan een programma kunnen vertellen dat het 'om moet schakelen'.
Die T3 gaat die mogelijkheid krijgen en in OS6 zal het waarschijnlijk standaard zitten
Dat schakelen werkt in de praktijk een stuk slechter dan je misschien denkt. De NX70 kan ook al met flink wat programma's in landscape stand gebruikt worden(bijvoorbeeld Palm Reader, MoviePplayer, PicselViewer, FlashPlayer). Alleen dat werkt gewoon niet prettig. Alle knoppen zitten dan op de verkeerde plek, het toetsenbord is niet bruikbaar, de PDA is niet lekker vast te houden etc etc etc. Kortom die UX50 in portet of de T3 in landscape gebruiken is misschien leuk voor een keertje, maar er echt mee werken is niet praktisch.
  #59  
Oud 23 juli 2003, 22:04
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Kortom die UX50 in portet of de T3 in landscape gebruiken is misschien leuk voor een keertje, maar er echt mee werken is niet praktisch.
Het zal wel weer persoonlijke voorkeuren zijn, maar ik lees ebooks altijd in landscape mode met mijn SJ30. Mijn pols is dan veel ontspannender, vooral als ik in bed lig en mijn Palm vrij hoog moet houden om het te kunnen lezen. Ik kan mijn duim nu op de up/down rocker houden, en fijn alle pagina's doorbladeren.

Ik ben het met je eens dat dat met die UX50 waarschijnlijk niet gaat. Echter, met de T3 zou het wel eens goed kunnen, ware het niet dat het misschien door zijn lengte een iets te groot moment op mijn polsspieren zal uitoefenen. Maar als je normaal zit, zal het geen probleem zijn om het met 2 handen vast te houden toch?

Hmm ik merk dat ik alleen over ebooks praat.... als je surft of aan een documentje werkt, zal het waarschijnlijk niet heel erg prettig zijn nee...
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 23 juli 2003 om 22:07.
  #60  
Oud 23 juli 2003, 22:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het is inderdaad lastig in te schatten, maar mijn ervaring met de NX is dat het alleen werkt als je geen toetsenbord, hard buttons of Jog Dial ofzo nodig hebt.

e-books lezen is misschien wel een uitzondering. De Clie NX kun je half openklappen en neerzetten. Dat werkt heel erg handig (je hoeft hem dus niet eens vast te houden)
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023