Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 06 december 2004, 20:42
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
ik denk dat over gemak van ontwikkeling de mening nogal verschilt. maar dit terzijde.
Raak. Helaas is het ontwikkelien van een programma voor pocketPc inderdaad iets makkelijker, zeker met Visual studio. PalmSource heeft wel geprobeerd hier iets aan te doen door een developer suite eclipse) aan te bieden maar meer dan een geintegreerde editor/compiler is het eigenlijk niet. Probeer het anders even: het is (evenals Embedded visual studio) gratis.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #22  
Oud 06 december 2004, 20:46
Dennis152
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt Bram,

ik heb enige basic ervaring dus dat zou geen probleem moeten zijn.

En willen we cross-platform dan kunnen we altijd nog voor een website gaan. (zoals je al zei)

Groet,
Dennis

Laatst gewijzigd door Dennis152; 06 december 2004 om 20:48.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 06 december 2004, 20:48
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
anyway mijn voorkeur gaat uit naar ontwikkelen op PalmOS.
Palm API is gewoon veel eleganter dan de API die Microsoft biedt (Gewoon windows programmeren, maar dan rekening houden met een aantal beperkingen).
Met citaat reageren
  #24  
Oud 06 december 2004, 21:16
Dennis152
Guest
 
Berichten: n/a
Nog een paar vragen:

1. Heeft het veel zin om een T5 te kopen in plaats van een T3?

2. Is om te navigeren TomTom het lekkerst?

3. Bestaat er ook een mogelijkeheid om via een Palm contact te maken met je LAN?

Groet,
Dennis
Met citaat reageren
  #25  
Oud 06 december 2004, 21:19
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Op 06-12-2004, om 21:16 heeft Dennis152 dit gezegd in bericht #24
Nog een paar vragen:

1. Heeft het veel zin om een T5 te kopen in plaats van een T3?

2. Is om te navigeren TomTom het lekkerst?

3. Bestaat er ook een mogelijkeheid om via een Palm contact te maken met je LAN?

Groet,
Dennis
1. Kijk even naar de specs: Nah
2. Op het moment wel, zie andere threads
3. Ja, via WiFi (Tungsten|C) of eventueel via Bluetooth
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #26  
Oud 06 december 2004, 23:12
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
WIFI kan ook via een extra kaartje bij de T3 en T5.

Maar dat is een beetje off-topic hier.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 07 december 2004, 08:14
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Raak. Helaas is het ontwikkelien van een programma voor pocketPc inderdaad iets makkelijker, zeker met Visual studio.
Hoe kom je aan deze wijsheid? Heb je wel eens van HB++ gehoord?
Alleen bijv. al het feit dat Visual Studio (.Net) op 7 CD's staat en HB++ alles bij elkaar (uitgepakt) zo'n 10 MB op je HD inneemt geeft de simplicity van HB++ al een beetje aan. Ik zou er toch eens naar kijken: er is een gratis probeerversie in tegenstelling tot Visual Studio.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 07 december 2004, 08:27
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Beetje off topic maar goed: de visual studio versie die jij bedoelt is voor PC's , de versie voor pocket pc heet Embedded Visual C++ (momenteel versie 4). Helaas is het wel een slokop: liefst 86MB op je harde schijf. Maar dat is dan wel inclusief alle documentatie.
En .Net ontwikkelen voor pocketPc:

Wees gerust, mijn voorkeur gaat ook uit naar PalmOs
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #29  
Oud 07 december 2004, 08:58
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
postid=115978#post115978]bericht #28 [/urlquote][/i]
Beetje off topic maar goed: de visual studio versie die jij bedoelt is voor PC's , de versie voor pocket pc heet Embedded Visual C++ (momenteel versie 4). Helaas is het wel een slokop: liefst 86MB op je harde schijf. Maar dat is dan wel inclusief alle documentatie.
En .Net ontwikkelen voor pocketPc:
Niet helmaal off-topic: Dennis wil immers programmeren voor PDA. Dat is een van de motivaties om een bepaald platform te kiezen.
Ik heb een (relatief simpel) registratieprogramma geschreven dat in HB++ (zonder kennis van HB++) in ongeveer 1 maand gereed was. Porten naar Visual Basic CE (VBCE), dus nagenoeg dezelfde code, maar zonder dat ik kennis had van VBCE duurde nog eens minimaal zo lang. Dit met name vanwege het oerwoud van documentatie. MS heeft namelijk de gewoonte een quickstart manual te vergeten en alle documentatie bij elkaar te zetten. Programmeer je in VBCE, en zoek je op een term in de documentatie, krijg je zowel termen gerelateerd aan VBCE als Visual C for CE als Windows CE (OS) als Pocket PC (OS).

VBCE wordt niet meer door MS ondersteund, Visual C gaat ook verdwijnen, dus voor PocketPC moet je (binnenkort) .Net ontwikkelen (wat dat ook moge zijn....), ondanks dit:
Met citaat reageren
  #30  
Oud 07 december 2004, 15:24
NetForce1 NetForce1 is offline
Junior lid
Voornaam: Daan
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 07 december 2004
Locatie: Gouda
Berichten: 5
Waarom noemt er hier eigenlijk niemand java? Dan is cross-compiling helemaal niet meer aan de orde. Zie ook: http://www.palmos.com/dev/tech/java/
__________________
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
Wie geen fouten maakt maakt meestal niets
Met citaat reageren
  #31  
Oud 07 december 2004, 15:47
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 07-12-2004, om 15:24 heeft NetForce1 dit gezegd in bericht #30
Waarom noemt er hier eigenlijk niemand java?
Omdat Java vreselijk langzaam werkt op de gemiddelde pda. Tenminste, dat is mijn ervaring.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #32  
Oud 08 december 2004, 08:22
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Omdat Java vreselijk langzaam werkt op de gemiddelde pda.
Het Java concept (Cross-platform programmeren en het gebruik van p-code) was prachtig, maar juist door de beperkingen van Java:
- een VM (Virtual Machine) die de boel ernstig vertraagt
- een VM dat per OS te veel verschillend en dus niet compatibel is
- het relatief low-level programmeren (niet visual etc..)
- beperkingen in mogelijkheden (hoe wil je .pdb databases schrijven met Java, hoe wil je een 640x480 scherm kwijt op een PDA)
is Java nooit echt een succes geworden en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor simpele stukjes code (spelletjes, internet apps. etc).

Is er trouwens een VM voor PocketPC?
Met citaat reageren
  #33  
Oud 08 december 2004, 08:56
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Er is ook visual Java en er is een java VM voor PocketPc. Dus dat moet geen problemen geven. Die beginnen pas als je de VM opstart, duurt gewoon enkele seconden en dat is nou net wat je op een PDA niet wilt. Een applicatie moet direct reageren.

Maar wat je ook kiest (Basic, C/C++, Java etc), je blijft altijd het probleem houden dat de diverse platformen gewoonweg niet hetzelfde zijn: schermafmeting, IO.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #34  
Oud 08 december 2004, 10:18
NetForce1 NetForce1 is offline
Junior lid
Voornaam: Daan
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 07 december 2004
Locatie: Gouda
Berichten: 5
Dan maar hopen dat Sun snel wat aan die snelheid gaat doen, want J2SE wordt steeds sneller, en kan zich inmiddels meten aan native talen. Behalve misschien waar het schermopbouw betreft, maar dat schijnt in java 5 ook veel beter te zijn (zelf nog niet getest). Het moet dus voor J2ME ook mogelijk zijn lijkt me.
__________________
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
Wie geen fouten maakt maakt meestal niets
Met citaat reageren
  #35  
Oud 08 december 2004, 10:34
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 08-12-2004, om 08:22 heeft fransbr dit gezegd in bericht #32
Het Java concept (Cross-platform programmeren en het gebruik van p-code) was prachtig, maar juist door de beperkingen van Java:
- een VM (Virtual Machine) die de boel ernstig vertraagt
- een VM dat per OS te veel verschillend en dus niet compatibel is
- het relatief low-level programmeren (niet visual etc..)
- beperkingen in mogelijkheden (hoe wil je .pdb databases schrijven met Java, hoe wil je een 640x480 scherm kwijt op een PDA)
is Java nooit echt een succes geworden en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor simpele stukjes code (spelletjes, internet apps. etc).

Is er trouwens een VM voor PocketPC?

Hieruit blijkt dat je duidelijk nog nooit iets in java geschreven hebt. Java wordt in bedrijfstoepassingen breed gebruikt (en dan hebben we het dus niet over 'simpele stukjes code').
Kunt heel goed visueel programmeren in Java, er zijn bijvoorbeeld prima tools van Borland.
Zoals NetForce (may the force be with you!) al opmerkte, is de snelheid van Java tegewoordig geen probleem meer.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #36  
Oud 08 december 2004, 10:54
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Hieruit blijkt dat je duidelijk nog nooit iets in java geschreven hebt. Java wordt in bedrijfstoepassingen breed gebruikt (en dan hebben we het dus niet over 'simpele stukjes code').
Kunt heel goed visueel programmeren in Java, er zijn bijvoorbeeld prima tools van Borland.
Zoals NetForce (may the force be with you!) al opmerkte, is de snelheid van Java tegewoordig geen probleem meer.
Ok, laat ik het dan anders zeggen en even voorop stellen dat ik niets tegen Java heb, het concept is nog steeds prachtig en Java kan in de nabije toekomst best nog wel eens echt doorbreken.
1 - een VM vertraagt de boel ernstig als de CPU het niet aankan (een PDA), dat CPU's steeds sneller worden en Java blijkbaar ook is echter een voordeel voor Java.
2 - een VM is per OS te verschillend. Hier blijf ik bij: Een bedrijfstoepassing die in Java geschreven is en alleen draait op een W32 PC kan geoptimaliseerd worden. Die bedrijfstoepassingen waar je het over hebt draaien ook zonder aanpassingen op Linux/Mac/PocketPC/Palm?
3 - Ok: Java kan ook Visual geprogrammeerd worden, maar het blijft relatief low-level.
4 - Zie 2.
Het concept van een VM op een PDA (om cross-platform compatibiliteit te krijgen) wordt ook door NSBasic en Appforge toegepast. Beide ontwikkelplatforms zijn geen succes omdat de PDA's het gewoon niet aankunnen.

Ik heb zelf inderdaad niet in Java geprogrammeerd, maar een collega van mij wel. Voor de relatief simpele applicatie (een grafiek maken van wat data) moest hij al extra gelicenseerde "plugins" gebruiken. De applicatie draaide op een PC. Op een Mac was het niet aan de praat te krijgen. Nu met Windows XP / 2000 ook niet meer. Dat terwijl het met dat Java juist om de Cross-Platform compatibiliteit gaat!
Met citaat reageren
  #37  
Oud 08 december 2004, 11:20
NetForce1 NetForce1 is offline
Junior lid
Voornaam: Daan
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 07 december 2004
Locatie: Gouda
Berichten: 5
Citaat:
Ok, laat ik het dan anders zeggen en even voorop stellen dat ik niets tegen Java heb, het concept is nog steeds prachtig en Java kan in de nabije toekomst best nog wel eens echt doorbreken.
Java is een tijdje geleden al echt doorgebroken hoor, er zijn bijv al talloze websites die java als back-end gebruiken. En het aantal desktop-apps is ook niet mis.
Citaat:
1 - een VM vertraagt de boel ernstig als de CPU het niet aankan (een PDA), dat CPU's steeds sneller worden en Java blijkbaar ook is echter een voordeel voor Java.
Op de PC is dit dus niet meer aan de orde, omdat de VM dusdanig snel is dat java zich kan meten aan native talen, de CPU-factor blijft dus buiten beschouwing. Zoals ik al eerder opmerkte wordt het dus tijd dat Sun ook iets aan J2ME gaat doen wbt de snelheid.
Citaat:
2 - een VM is per OS te verschillend. Hier blijf ik bij: Een bedrijfstoepassing die in Java geschreven is en alleen draait op een W32 PC kan geoptimaliseerd worden. Die bedrijfstoepassingen waar je het over hebt draaien ook zonder aanpassingen op Linux/Mac/PocketPC/Palm?
De VM is dan wel verschillend, dat is ook logisch want de platformen zijn dat immers ook, maar de API is wel hetzelfde. En zolang je geen windows-/linux-only dingen doet zijn de programma's prima uitwisselbaar. J2SE naar J2ME zal iets moeilijker gaan, omdat je dan rekening moet houden met de beperkingen van J2ME, maar van J2ME weet ik nog niet genoeg om er gefundeerde uitspraken over te doen.
Citaat:
3 - Ok: Java kan ook Visual geprogrammeerd worden, maar het blijft relatief low-level.
Wat is low-level, java is gewoon een 3e generatie taal, en niet meer of minder low-level dan .Net/Basic/C(++)/Delphi/etc.
Citaat:
Ik heb zelf inderdaad niet in Java geprogrammeerd, maar een collega van mij wel. Voor de relatief simpele applicatie (een grafiek maken van wat data) moest hij al extra gelicenseerde "plugins" gebruiken. De applicatie draaide op een PC. Op een Mac was het niet aan de praat te krijgen. Nu met Windows XP / 2000 ook niet meer. Dat terwijl het met dat Java juist om de Cross-Platform compatibiliteit gaat!
Om een grafiek te tekenen is er ook genoeg aan freeware te verkrijgen hoor. En het feit dat het niet op de Mac draaide en nu op WinXP/2000 kan te maken hebben met het feit dat hij daarvoor niet de goede VM-versie gebruikte, of omdat de "plugin" bepaalde dingen gebruikt die door deze platformen niet/anders ondersteund worden.
__________________
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
Wie geen fouten maakt maakt meestal niets
Met citaat reageren
  #38  
Oud 08 december 2004, 12:12
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
... er zijn bijv al talloze websites die java als back-end gebruiken. En het aantal desktop-apps is ook niet mis... Op de PC is dit dus niet meer aan de orde...
We hebben het hier over programmeren voor PDA's...
Citaat:
... En zolang je geen windows-/linux-only dingen doet zijn de programma's prima uitwisselbaar...
Dus zolang je bijv. geen ODBC-achtige dingen of .pdb-achtige dingen doet is het prima uitwisselbaar. M.a.w. hoe zit het met J2ME en databases/conduits?
Met citaat reageren
  #39  
Oud 08 december 2004, 15:36
NetForce1 NetForce1 is offline
Junior lid
Voornaam: Daan
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 07 december 2004
Locatie: Gouda
Berichten: 5
Citaat:
Op 08-12-2004, om 12:12 heeft fransbr dit gezegd in bericht #38
We hebben het hier over programmeren voor PDA's...
True, maar wat ik aan wilde geven is dat java an sich dus al wel doorgebroken is
Citaat:
Dus zolang je bijv. geen ODBC-achtige dingen of .pdb-achtige dingen doet is het prima uitwisselbaar. M.a.w. hoe zit het met J2ME en databases/conduits?
De java-versie van ODBC is JDBC, tussen deze twee is een brug gemaakt, de JDBC-ODBC bridge, het lijkt me logisch dat er ook zoiets is voor .pdb, maar zoals gezegd heb ik nog geen ervaring met J2ME, dus het kan goed zijn dat ik nu zit te blaten.
__________________
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
Wie geen fouten maakt maakt meestal niets
Met citaat reageren
  #40  
Oud 13 januari 2005, 22:21
NetForce1 NetForce1 is offline
Junior lid
Voornaam: Daan
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 07 december 2004
Locatie: Gouda
Berichten: 5
Ik heb inmiddels een Tungsten | T3 binnen :P. Ik heb vandaag even een een kleine test gedaan mbt de snelheid van java op deze palm. En ik moet zeggen dat het echt retesnel is. In tegenstelling tot wat eerder gemeld werd in dit topic ontstaat er echt totaal geen vertraging bij het opstarten van de VM. Hopelijk is de mythe dat JAVA traag is dus bij dezen ontkracht, en gaan meer mensen JAVA als ontwikkelplatform voor PDA's gebruiken.

De VM die ik gebruik is SuperWaba, op deze site kun je ook voorbeeldprogramma's downloaden om de snelheid te testen. Het schijnt dat deze VM zelfs gebruikt kan worden voor 3D games, maar dat heb ik zelf nog niet getest.
__________________
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
Wie geen fouten maakt maakt meestal niets
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:05.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023