Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm - overige modellen

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 22 september 2001, 08:06
stargate's schermafbeelding
stargate stargate is offline
Forumbikkel
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Leuven, België
Berichten: 243
Palm m505, een gebruikersvisie

PALM m505: een gebruikersvisie

Ik wil hier, na nu toch al een paar maand trotse Palm m505-bezitter te zijn, mijn bevindingen eens neerschrijven. Meestal klaagt men op dit forum over ditjes en datjes, maar ik wil hier ook eens de positieve punten, die toch in overmaat aanwezig zijn, belichten.

Toen ik mijn m505 ging kopen was ik voorbereid door het forum hier te lezen: kapotte pixels, lage resoluties, het fameuze “frontlight”, zwak schermcontrast en de ‘lage resolutie t.o.v. Sonyversies’ en tot slot stof onder het scherm deden me bijna m’n koop uitstellen. Toch beet ik door.

Ik ging voorbereid met m’n palmpje m100 (nog zo’n ondergeapprecieerd instapmodel) en de nodige soft naar de winkel. Daar beamde ik, met instemming van de verkoper die voor mij na een telefoontje een Palm opgeladen had, het 3k progje “mirror” naar de Palm. 1e test: met Mirror kijken of er geen “dode pixels” waren: gelukkig alles lichtte op. Backlight, trilfunctie en led eens laten werken & alles checkte uit. Eens goed naar stof gekeken, 1 korreltje ergens aan de zijkant, maar ja, niemand is perfect.

Al bij al was mijn eerste indruk van de m505 een goede: krachtig, stevig, enorm zalig gedesigned en lekker compact machientje. Vooral naast de Ipaq leek dit modelletje de Ipaq qua vormgeving en gebruiksgemak lichtjaren voor…

Nu ik enkele maanden dit zalig speeltje gebruikt heb, kan ik even vele zorgen van de baan helpen:

-) Ja, het scherm is “vrij donker en contrastloos” als je gewoon het scherm zonder frontlight gebruikt in “normaal verlichte” omgeving. Dit leidt ertoe dat ik constant het frontlight op heb, wat de achtergrond “witter” maakt en de kleuren levendig. De gratis backlight on-functie van Palm voor de m505 (Palm herinnert stand backlight (ja, ze blijven het backlight noemen) van voor het laatste uitschakelen) maakt dus enorm veel goed! Hetgeen ik ook tof vind is dat je in volle zon of bij enorm veel licht (spots, sneeuwweerkaatsing, …) je scherm ten allen tijde overduidelijk kan blijven lezen dankzij de reflecteerde schermopbouw van deze Palm. Frontlight is aldus buiten dikwijls overbodig. Probeer maar eens een TFT-PocketPC’tje!!!! Al wat je ziet is een reflecterende spiegel!
Al bij al ben ik dus énorm dit scherm weten appreciëren, maar als je met de instelling van “Ik heb thuis een PC-scherm dat ik ook als kamerverlichting gebruik en wil op m’n handheld hetzelfde” vertrekt, dan ben je grondig fout! Palm is voor gebruiksgemak, niet als extra zaklamp. (alhoewel…)
In vergelijking met vroegere modellen (ik legde de IIIc er eens naast) is dit scherm duidelijk superieur: naast de zalige superveel kleuren ook stukken “scherper”, zo lijkt het althans. Wel zoals gezegd minder intens, maar dat went enorm snel!

-) Het PalmOS blijft het bij mij winnen van die vieze Pocketversie van Windows: PalmOS is simpel, duidelijk en vooral ‘crashloos’ in normaal gebruik. En als ie dan toch eens crashed: resetje en alles okee! Ook meer software en het zalige Anti-MS / familiegevoel…

-) Dat de Palm qua multimedia ietsje moet inboeten is geen probleem: met Tealmovie speel ik toch lekker Avi’s & Wav’s af, welliswaar met een laagkwaliteitsgeluidje, maar wel een tof hebbeding. Ik vind trouwens dat je Palm niet hoéft een all-in-1 ding te zijn: ik heb liever m’n onafhankelijke minidisc in m’n jaszak, een GSM aan de broeksriem en de Palm in de hand dan een irritant koptelefoondraadje aan m’n palm te hebben bengelen… Wat de GSM betreft: probeer maar eens op je palm iets te noteren tijdens een telefoongesprek als GSM & Palm geïntegreerd zijn zonder handsfreekit!

-) Krakende cradles? Ja, de mijne geeft ook een krakje, maar daartegenover blijft de Palm wel vlekkeloos in de cradle zitten wanneer nodig! Ik zou m’n “krak” al beginnen missen mocht ie verdwijnen. Effe melden dat USB enorm snel is, vooral wanneer je AvantGo bij elke Sync meesynced, is dit welkom.

-) Wat de huidige beschikbare cases betreft, is er wel nog werk aan de winkel. Momenteel loop ik rond met de Palm Zippered Case, een mooi afgewerkt dingetje wat mij danig onder de indruk bracht. Oorspronkelijk zat de Palm er vast in, mooi en netjes, maar dit heb ik veranderd: ik ben zo iemand die graag op het werk vervaarlijk met de Palm in de borstzak rondloop, en dan is de ong. 2cm dikke zippered case ietsje te dik. Aldus gebruik ik het gewone meegeleverde zwart leren flapje op de Palm, leg die bij transport buiten de firma in zijn Zippered Case (waar die in open stand mooi blijft inliggen dankzij de opstaande rits-rand!) en aldus de jaszak in. Best of Both Worlds. Ik kijk wel uit naar zo’n titanium molded case zoals voor de Palm V ook bestond…

-) Een nadeel wat ik dan weer wel vind is de veranderde houding van Palm t.o.v. IR-poorten: nu moet je plots overal een “driver” voor hebben die je dan meestal nog niet vindt ook… Dit kan beter. Standaardprogrammas zoals die van Primate Systems (Monkey-…) werken natuurlijk, mits de laatste versie, wel (ik testte de demoversies).

-) MMC/SD-kaartjes? Zalig! Ik kocht me een 32MB MCC-kaartje van SanDisk voor 2570 BEF (dat is een 65-tal Eurootjes ergens) en dit is zalig! Van 8 MB naar 8+32 MB. Ik moet toegeven dat dit meer voor opslag van e-books en foto’s (vooral ingescande kaarten bij mij die via PalmInstall in een exectuable werden omgezet) bij mij dient, of voor programma’s die geen “extra files moeten wegschrijven in het Palmgeheugen”, want de ondersteuning van VFS is nog in zijn kinderschoenen. Kijk zodadelijk eens bij m’n lijst van “must have proggies” in dit geval…

-) Must have proggies (meestal op Palm.com of Palmgear.com)

a) PalmInstall: enorm handig om snel eens iets up te loaden naar je Palm vooral als je een hotsync hebt met al veel conduits en zo erin. Ook handig om van de occasionele landkaartscan een executable te maken.

b) Documents To Go: een commercieel pakket waarmee je Excelfiles, Wordfiles & Powerpoint kan bekijken, maar ook de 1e 2 bewerken; ik schrijf veen Worddocumenten op de trein & sync dan alles met de PC… Tevens een handige PalmDOC-reader en PDF-reader! (www.dataviz.com)

c) McFile & Filez: Allebei hebben hun voordelen in het management van SD-kaartjes. McFile is wél niet gratis…

d) MyWorkbench (MyWB): een Norton Commander-achtige versie van een Windows Explorer tussen je Palm’s RAM & SD-kaartje x of y, mooi opgebouwd & cheap!

e) TealMovie: het prog om je Palm eens te demonstreren als toch MultiMediadevice. Toont Avi’s & Wavs…

f) AvantGo: simpelweg de beste Browser voor (Offline) Internetten. Een alternatief hiervoor is Isilo, met de aanvulling IsiloX voor Palms met minder geheugen ter beschikking. Ook ‘Plucker’ is handig, maar “te veel manuele scriptjes maken”. (www.avantgo.com )

g) PalmRemote: eens iets anders dan Omniremote (die veel crashte bij mij): komt met voorgeprogrammeerde merken om die met de Palm als afstandsbediening aan- en uit te schakelen.

h) Verder zijn de spelltetjes "Blocks" (Tetriskloon) & "Sol Free" (Solitaire) nog een aanrader, evenals "Ababall" (machtig mooie graphics)


Voila! Meer misschien later
__________________
Steven "Stargate" Bogaerts
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
*http://www.skywatchers.be: De thuisbasis van het Sci-Fi & Fantasy in Belgie!!

"Live Long and Palm!"
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 september 2001, 09:32
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Zeer informatie voor de m505 wannabees, Stargate.
Dit bericht kan imho meteen in de reviews rubriek !
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 september 2001, 17:34
stargate's schermafbeelding
stargate stargate is offline
Forumbikkel
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Leuven, België
Berichten: 243
Dank je, voel je vrij zaken toe te voegen!
__________________
Steven "Stargate" Bogaerts
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
*http://www.skywatchers.be: De thuisbasis van het Sci-Fi & Fantasy in Belgie!!

"Live Long and Palm!"
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 september 2001, 23:33
Erik Walbeehm
Guest
 
Berichten: n/a
m505 Hardcase

Beste Stargate,

Er is sinds kort een "molded" hardcase voor de 505 van Rhinoskin. Ik heb er vroeger al een gehad voor mijn V, en wilde er ook een voor mijn 505. Bevalt weer uitstekend. Heb hem nu een week. Er zijn wat veranderingen tov de case voor de V. Sommige goed, sommige minder.
Al met al wel een aanrader. Mijn V is een keer uit mijn borstzak gevallen, een volledige verdieping, en had een klein deukje.
Het is ook gewoon een fraai doosje!

Groet

Erik
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023