Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 04 oktober 2004, 10:02
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
PalmOne lanceert de Tungsten|T5

De eerste geruchten over de opvolger van de Tungsten|T3 verschenen al op 27 juni j.l. op dit forum en vandaag is het dan zover.

Zie hier de PalmOne aankondiging van de Tungsten|T5 .

De belangrijkste vernieuwing is het gebruikte geheugen. De T5 beschikt over 256 MB flashgeheugen met als voordeel dat je geen gegevens kwijtraakt als de accu leeg is. Van deze 256 MB is 55 MB te gebruiken voor programma's en gegevens en je hebt de beschikking over 160 MB interne geheugen'kaart'. Hierop kun je allerlei soorten bestanden plaatsen (gewoon er naar toe slepen als de pda aan een pc gekoppeld is), dus ook bestanden waar de T5 zelf niets mee kan.

Afmetingen: 120 x 78 x 15,5 mm, 145 gram.

De gebruikte processor is een 416 MHz Intel Xscale.

En wat al duidelijk was: de universele connnector is vervangen door een nieuw type connector.

PalmOne noemt een prijs van US$ 399,- , wat de T5 in Nederland moet gaan kosten is nog niet bekend.

Zie ook de berichtgeving op
PalmInfoCenter en Brighthand .

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #2  
Oud 04 oktober 2004, 10:18
Phaedrus Phaedrus is offline
Senior lid
Voornaam: Dirk
Model: HP Veer
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Delft
Berichten: 57
Wat mij verbaast is dat er (bij dit topmodel) geen cradle bij zit. Nu zou ik 2 cradles (1 thuis, 1 op het werk) bij moeten kopen, kost weer een 100 euro ofzo extra.
Ontbreken van wlan vindt ik niet echt een probleem, zou leuk geweest zijn maar ik vraag me af of ik het zou gebruiken. Jammer is wel dat de behuizing van kunstof is.

Verder klinkt het wel intressant, vooral het flash geheugen. Even de reviews afwachten maar misschien wordt dit wel de opvolger van mijn NR70V.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 04 oktober 2004, 10:18
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Na de officiele launch zijn er nog wat berichten in de (nu gesloten) geruchtenthread geplaatst, deze zal ik nu even hier plaatsen.

Citaat:
Op 04-10-2004, om 07:32 heeft YellowT dit gezegd in bericht #100
Palm heeft vandaag de T5 ge-released. Meer info op: http://www.palmone.com/us/products/h...s/tungsten-t5/
Citaat:
Op 04-10-2004, om 07:52 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #101
Nou, maar hopen dat iemand de Treo 650 koopt (of dat de T6 wel Wifi heeft). Anders valt het volgend jaar tegen met de 'revenues'...
Hoor ik Dell en HP al lachen?
Citaat:
Op 04-10-2004, om 09:43 heeft zugzug dit gezegd in bericht #102
Hij is er! Ze hebben het nog een aardig lange tijd geheim kunnen houden moet ik zeggen. Natuurlijk is het een teleurstelling dat er geen WiFi op zit, maar ik denk dat je jezelf daar te snel op verkijkt. Ik gebruik zelf de WiFi niet heel veel, laten we zeggen 3 keer per week.
Ideaal is dat de T5 echt als externe schijf gebruikt kan worden. Het wordt haast een USB-sticky op deze manier.
Verder zijn er nog een paar dingen die mij opvallen:
- Full-Screen Write. Hoe je niet meer apart GA te downloaden Wel makkelijk dat het nu in het OS zit, en dat je het gemakkelijk in/uit kan schakelen.
- Attention Manager. Dit is er altijd natuurlijk al geweest. Maar is het nodig om hier een "dedicated" knop aan te wijden?
- Home: Tap and hold to re-launch recent applications. Een soort van Quicklaunch. Wel netjes dat dat tegenwoordig in het OS zit, zo kan je aardig tegen een multitask-idee aan komen. Je hoeft dus niet meer steeds via de launcher.
- En eindelijk een goed geordend intern geheugen! Als je de PDF specs opent zie je er een goed voorbeeld van.

Conclusie: mooi apparaat! Vreemde keus voor het ontbreken van WiFi, maar ik denk dat hij voor voldoende mensen wel interessant genoeg is. Nu alleen nog maar even afwachten hoe lang de batterij in de praktijk mee zal gaan.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 04 oktober 2004, 10:18
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Zo, de konijn is uit de hoed. Ik vind dit eerlijk gezegd erg teleurstellend. An sich is het een mooi product, maar absoluut niet als opvolger te zien voor de T3. Ik wacht dan ook nog met smart op de aankondiging van een T6 (met PalmOS 6.1)
__________________
Sander
Met citaat reageren
  #5  
Oud 04 oktober 2004, 11:15
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Wat is dat voor stylus die erin zit? Verder vind ik het best een goede opvolger van de T3, vooral dat geheugenbeheer spreekt me aan. Het verlengde gebruik door een betere accu en beter gebruik daarvan is ook prima. Budgettair gezien zeker voor mij een interessante opvolger (voor als de M130 van mijn vriendin het begeeft en ik de T3 doorschuif ).

Groeten Rudy.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 04 oktober 2004, 11:28
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Op zich wel leuk, maar waarom wordt nou de Universal Connector niet gebruikt? Het is natuurlijk waardeloos dat palmone op deze manier mensen dwingt nieuwe accessoires aan te schaffen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 04 oktober 2004, 11:31
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 04-10-2004, om 09:43 heeft zugzug dit gezegd in bericht #102

Verder zijn er nog een paar dingen die mij opvallen:
- Full-Screen Write. Hoe je niet meer apart GA te downloaden Wel makkelijk dat het nu in het OS zit, en dat je het gemakkelijk in/uit kan schakelen.
De T3 had deze mogelijkheid ook al.
Citaat:
- Home: Tap and hold to re-launch recent applications. Een soort van Quicklaunch. Wel netjes dat dat tegenwoordig in het OS zit, zo kan je aardig tegen een multitask-idee aan komen. Je hoeft dus niet meer steeds via de launcher.
had de T3 ook al.
Kortom, wat software betreft niet zo vernieuwend. Het enige nieuwe is het geheugenbeheer.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 04 oktober 2004, 11:39
ginkgo's schermafbeelding
ginkgo ginkgo is offline
Senior lid
Voornaam: Marc
Model: Overig
 
Geregistreerd: 21 maart 2001
Locatie: Veldhoven
Berichten: 88
Thumbs down

Mijn palmhart gaat hier niet echt veel harder van kloppen. Het is op zich een prima apparaat, maar:

Geen Cobalt
Geen UC
Geen Cradle
Geen Voice recorder
Geen WIFI ingebouwd (persoonlijk vind ik dat geen probleem)
Geen slider (dat is wel een vooruitgang)

De processor lijkt ook niet veel sneller dan die van de T3, ik ga er wel van uit dat hij een stukje zuiniger is t.o.v. de T3, maar dat moeten we nog zien.
De vormgeving vind ik wel beter dan de T3, zoals gezegd geen slider, maar vooral de button layout spreekt mij meer aan.

Wat dus wel een verbetering is, is de ingebouwde 160 MB flash geheugen. Op zich leuk, maar voor iets meer dan EU 40 heb je tegenwoordig al een 256 MB SD kaartje. Het belangrijkste voordeel is dat als je bijv een WIFI kaartje erin heb je toch voldoende geheugen hebt. Het is mij niet duidelijk of al het geheugen van de T5 flash is, of alleen die 160 MB. Als het gewone geheugen (de 55 MB die vrij is) ook flash is lijkt me dit wat langzaam, bovendien zou het snel 'slijten'.

Inmiddels is OS6 al bijna een jaar uit en loop ik nog steeds mijn IIIc met me mee te zeulen. De T5 leek het model waarop ik al die tijd gewacht heb om te upgraden, en op deze manier gelijk van OS4 naar OS6 te gaan. Dat zit er dus nog even niet in. Het is zeker een leuk apparaat, maar t.o.v. van de T3 slechts een klein stapje vooruit.

Voorlopig zal er tot april geen Cobalt device uitkomen. Het zou kunnen dat er een upgrade voor de T5 komt en misschien ook wel voor de T3, wie weet. Ik ben het wachten een beetje beu en ga voor een 2dehand T3 of de net iets betere maar veel duurde T5.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 04 oktober 2004, 11:58
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Citaat:
Op 04-10-2004, om 10:18 heeft Sander dit gezegd in bericht #4
Zo, de konijn is uit de hoed. Ik vind dit eerlijk gezegd erg teleurstellend. An sich is het een mooi product, maar absoluut niet als opvolger te zien voor de T3. Ik wacht dan ook nog met smart op de aankondiging van een T6 (met PalmOS 6.1)
Marketingtechnisch is het natuurlijk wel een stuk makkelijker om een T|6 met OS 6 aan de man te brengen...

Desondanks is ook Digilb zwaar teleurgesteld: geen Cobalt, geen WiFi...
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #10  
Oud 04 oktober 2004, 12:27
eulaersi
Guest
 
Berichten: n/a
Prijsdaling T3

In de aankondiging van de nieuwe T5 staat ook dat de T3 $50 goedkoper wordt.

Kan iemand mij zeggen hoe lang het duurt voor zo'n prijsdaling ook normaal verwerkt wordt?

Ik sta immers op het punt om in te tekenen op het aanbod van de pdashop voor een T3 met bluetooth gps. Uiteraard zou het spijtig zijn om dan na een week te moeten vaststellen dat ik $50 te veel heb betaald.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 04 oktober 2004, 12:33
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De PDAshop heeft zelf al een prijsverlaging doorgevoerd: de prijs die je nu betaalt is zeer redelijk.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #12  
Oud 04 oktober 2004, 12:40
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Als ik het allemaal zo lees, vind ik de T5 meer een opvolger van de TE dan van de T3.
Jammer
Met citaat reageren
  #13  
Oud 04 oktober 2004, 12:41
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Ik ben even snel een aantal echte "Palm" sites langsgeweest en het is verbijsterend om te lezen hoeveel negatieve kritiek deze "nieuwe" palm krijgt. Ok...het zal zeker geen slechte PDA zijn maar om het een vooruitgang te noemen gaat me veel en veel te ver. Nu stond de T5 op mijn lijstje van mogelijke nieuwe PDA (naast een Dell of FSC) maar één ding is vrijwel zeker....de T5 laat ik even aan mij voorbijgaan.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 04 oktober 2004, 12:43
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
de T5 laat ik even aan mij voorbijgaan.
Idem dito.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 04 oktober 2004, 13:08
jansen45 jansen45 is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 10 juli 2004
Berichten: 89
Het is een Palm geworden met als doelgroep de mensen die ofwel een "oerpalm" hebben, ofwel nog helemaal geen Palm hebben, ofwel een CE pda hebben.
En niet de groep Tungsten enthousiastelingen die hun huidige T misschien wel eens zouden willen inwisselen voor iets nieuws.
En voor de gekozen doelgroep is het een interessante optie: mooi apparaat, met een goed scherm, leuk geheugen, etc.
Wat Wifi betreft: daar kun je nog heel wat bomen over opzetten, het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, en in welke mate je met alternatieve oplossingen om kunt gaan.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 04 oktober 2004, 13:29
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
WiFi zit niet standaard ingebouwd, maar dat is op te lossen met de insteekkaart. Dus wie echt WiFi wil gebruiken kan ook met de T5 uit de voeten.

Ik denk dat PalmOne goed naar de verkopen van de Tungsten|C gekeken heeft. Dat is na anderhalf jaar nog steeds een model dat de concurrentie met de huidige modellen aankan: wel WiFi, geen Bluetooth, 400 MHz processor, 64 MB geheugen, toetsenbord, 1500 mAh accu.

Toegegeven: ik had ook liever een Cobalt pda gezien en voor mij heeft een overstap van een T3 naar een T5 weinig zin, maar voor nieuwe gebruikers is dit een prima pda.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #17  
Oud 04 oktober 2004, 13:31
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Tja, ik heb zelf een beetje het gevoel dat de T5 een soort van turbo-Tungsten|E is... waarschijnlijk vanwege de vormfactor. Die is natuurlijk wel een verbetering. Alles wat de T3 had, maar dan in een mooie, relatief kleine verpakking. Wat dat betreft past het binnen het credo van palmOne. Maar persoonlijk had ik er wél PalmOS6 erin gelepeld, al is het maar vanwege de marketing. Misschien dat die upgrade nog wel komt (voor de T3 natuurlijk niet meer, anders zou die er te dicht bij zitten).

En wat betreft die Wifi... Als 80% het niet nodig heeft, dan gaan ze het er niet inlepelen omdat 20% dat wel wil. Dan zou 80% moeten betalen voor iets wat ze niet gebruiken.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 04 oktober 2004, 13:53
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Tja, ik heb zelf een beetje het gevoel dat de T5 een soort van turbo-Tungsten|E is... waarschijnlijk vanwege de vormfactor.
Da's mijn gevoel dus ook precies... ik vind dit écht geen waardige opvolger van de T3... maar goed, ik vergelijk alles nog steeds met mijn TH55
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 04 oktober 2004, 14:01
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 04-10-2004, om 13:53 heeft GJHartog dit gezegd in bericht #18


Da's mijn gevoel dus ook precies... ik vind dit écht geen waardige opvolger van de T3... maar goed, ik vergelijk alles nog steeds met mijn TH55
Daar is toch niks mis mee. Ik mag hopen dat PalmOne meer in petto heeft. Anders blijft Sony vanuit het graf regeren ...
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #20  
Oud 04 oktober 2004, 14:36
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Citaat:
Op 04-10-2004, om 11:31 heeft metck dit gezegd in bericht #7
De T3 had deze mogelijkheid ook al.
had de T3 ook al.
Kortom, wat software betreft niet zo vernieuwend. Het enige nieuwe is het geheugenbeheer.
Mijn excuses, gezien ik nooit met een T3 gewerkt heb dacht ik dat dit nieuwe functionaliteit was. Ik vergelijk het namelijk met de TH55, welke deze functie's dus niet tot zijn beschikking heeft. Dit is natuurlijk weer een voordeel voor de T|T-serie ten opzichte van de TH55.

(ok, de TH55 heeft natuurlijk zijn "geweldige" PIM-systeem, maar of ik daar nu zo blij mee ben )
__________________
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023