Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 12 augustus 2004, 08:29
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Citaat:
Op 11-08-2004, om 19:54 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #20



Voordat we het begin van deze hele lange discussie uit het oog verliezen en iemand 'offtopic' begint te roepen: ik haalde de vergelijking met de digicams van Sony erbij om eenzelfde probleem te vergelijken (denigerende blikken van (een) 'gevestigde' merk(en)), en hoe uiteindelijk beide soorten producten van Sony een ander resultaat hebben ondervonden.

Wanneer Sony niet zo ontzettend heeft lopen innoveren in hardware en veel diversiteit in de producten had aangebracht, en daarnaast ook in software/OS van Palm veranderingen heeft aangebracht (aangetoond dat MP3 en multimedia wel toekomst had), had Palm Inc. wakker moeten worden van de ontwikkelingen bij de PPC's, en zouden ze er slechter voorstaan dan ze nu doen en nog meer marktaandeel hebben verlopren vanwege achterhaalde hardware (Tungsten|T en Clié SJ30 tegelijk uit: het vlaggeschip van Palm met een verouderd reflectief scherm en de instapper SJ30 met een modern transflectief scherm ).

De impact die Sony gehad heeft op PalmOS wordt dus mijns inziens zwaar onderschat, en PalmOne *en* Palmsource zullen een zware dobber hebben nu hun sparring partner - voorlopig definitief - de handdoek in de ring hebben gegooid. Tijd om Palm om zichzelf eens goed voor de kop te slaan om wakker te blijven, nu ze geen voorbeeld meer hebben om zich aan op te trekken.
Aha, daar heb je een punt. Ik ben het met je eens dat een aantal innovatieve ontwikkelingen bij Sony inderdaad goed zijn geweest voor het Palm platform. Ik blijf zoals eerder gesteld, van mening dat Sony ontegtwijfeld goede en betrouwbare producten maakt.

Maar dat doet niets af aan het door Jean-Paul en mij ingenomen stelling dat door al de snelle modelontwikkelingen en voor een modale consument niet te onderscheiden lange codes Sony het zich erg moeilijk gemaakt heeft. Let wel, ik heb het over de normale consument die een geinig PDA-tje wil omdat collega's op kantoor lopen te blitsen met zo'n ding. Ik weet niet of je wel eens bij de Dixons o.i.d komt, maar daar worden met even veel plezier oude modellen als de M505 of een fijne Psion Revo aan de man gebracht aan deze onervaren gebruikers met weinig verstand van zaken.

Om deze gebruikers te bereiken is een overzichtelijke modellenreeks erg belangrijk. Waarom kiezen anders zoveel newbe's voor PPC? Is Windows, dat kennen ze en Palm is vreemd. Ik heb een aantal keren mensen die op weg waren om om dir reden een PPC te kopen kunnen overtuigen van de kwaliteiten van Palm, gebruik makend van de karakteristieke van de modellenreeks.

Gazpacho, wat is je mening op de stelling van mij dat de modellenreeks onoverzichtelijk is voor de modale consument? Geen waardeoordeel over de kwaliteit, wel over de marketing.

Sjon
Met citaat reageren
  #22  
Oud 12 augustus 2004, 09:15
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 12-08-2004, om 09:29 heeft lerou dit gezegd in bericht #21
door Jean-Paul en mij ingenomen stelling ...snip
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #23  
Oud 12 augustus 2004, 09:23
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Oeiii, de eerste die mijn stelling onderschreef ben ik vergeten, sorry, lees niet iedere keer de hele mikmak opnieuw door.

Beter dus: de door Maurice, Jean Paul en mij ingenomen stelling.

Rectificatie bij deze dan.

Sjon
Met citaat reageren
  #24  
Oud 12 augustus 2004, 09:57
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 12-08-2004, om 10:23 heeft lerou dit gezegd in bericht #23
Rectificatie bij deze dan.

Sjon

Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt: de gemiddelde consument (die de "nieuwste" Psion krijgt aangesmeerd bij de Dixons) heeft (had) grote moeite met de productlijn van Sony waarbij een letter een wereld van verschil kon betekenen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #25  
Oud 12 augustus 2004, 10:55
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Op 11-08-2004, om 19:54 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #20
Wil je feiten?
Voordat je iemand beschuldigd niet met feiten aan te komen, graag zelf eerst je cijfers checken dus. Sony *is* marktleider, en kan zich, als je kwalitatief en kwantitatief de beoordelingen bekijkt van *meerdere* gerespecteerde sites als dpreview.com, dcresource.com, megapixel.net, en -heaven forbid dat ik hem noem - Steves-digicams.com, zul je zien dat de Sony's in kwaliteit niet onderdoen voor de 'echte' cameramerken in elk segment waarin ze actief zijn.
Lieve Gaz,
Je probeert je gelijk aan te tonen met het meest nietszeggende cijfer dat er bestaat: marktaandeel. Dat bewijst alleen maar dat kopers niet goed voorgelicht worden door winkelpersoneel, want qua kwaliteit verliest Sony het bijna altijd van Canon en vaak ook van Nikon en Minolta, terwijl het (soms minimale) prijsverschil die keuze niet altijd rechtvaardigt.

Was de redenering maar waar dat marktleiderschap gelijk is aan de beste en de meest innoverende; dan was niet PalmOne maar Sony marktleider geweest voor PalmOS-pda's en was er geen enkele reden geweest voor Sony om zich terug te trekken.
Ik geef overigens heel ruiterlijk toe dat Sony een grote, innoverende kracht binnen PalmOS is geweest, maar ik vind ook dat Sony hun pda-segment vanaf dag 1 niet de kans heeft gegeven om zich te ontwikkelen:
  • bijna 0,0 aan extra marketingondersteuning (op grote computerbeurzen niet of nauwelijks zichtbaar, op perspresentaties niet of nauwelijks aandacht aan besteed)
  • onduidelijke en niet onderscheidende productnamen (heeft Sony een handje van)
  • een productaanbod dat op een gegeven moment een snellere omloop kende dan welke andere handheld-fabrikant ook (is slecht voor het consumentenvertrouwen in dat merk)
  • weinig compatibiliteit tussen eigen, onderlinge producten (steeds verschillende implementaties)
Dit alles heeft er mijn inziens toe geleid dat Sony zijn eigen graf heeft gegraven en niet dat de schuld bij de consument neergelegd kan worden omdat die alleen maar Palm(One)-pda's zou willen aanschaffen. Er zijn zat voorbeelden te verzinnen waar nieuwe bedrijven een zeer succesvolle aanval op de marktleider hebben gedaan en die uiteindelijk van de troon hebben weten te stoten. Juist Sony had bij uitstek die kans gehad en heeft die compleet laten liggen.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 12 augustus 2004, 11:48
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
JP, beter had ik het niet kunnen formuleren

Sjon
Met citaat reageren
  #27  
Oud 12 augustus 2004, 12:22
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Als geregistreerd Sony gebruiker word je via email op de hoogte gehouden
Behalve dan wanneer de TH55 van de markt wordt gehaald

Mijn laatste email info (eergisteren)had als titel

"De verbluffende wereld van Sony"

Je moet in ieder geval nergens meer van staan te kijken wanneer Sony straks PPC omarmt
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023