Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 04 november 2002, 15:54
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Teveel eisen voor GPS op Clié?

Na vele uren op zoek naar een GPS voor mijn Clié weet ik wat ik wil, het is echter tot zover de vraag of er een model beschikbaar is die dit kan.

Uiteraard wil ik kaarten op mijn memory stick op kunnen slaan dus de GPS unit van Sony is geen optie. Wel wil ik de GPS ook zonder een 12v accu kunnen gebruiken, de antenne moet dus op batterijen kunnen werken of, beter, op de batterijen van de Clié. Tot slot moet de antenne ook aan een laptop te koppelen zijn via USB (wederom zonder 12v in de buurt - ook geen PS2).

De Holux GM210 leek de beste papieren te hebben maar die werkt alleen maar op 12V

Iemand goeie suggesties of heb ik gewoon teveel eisen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 04 november 2002, 16:19
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Als ik het zo zie, heb je teveel eisen... Een GPS ontvanger gebruikt redelijk wat stroom, vandaar dat de meeste (zo niet alle) fabrikanten er voor gekozen hebben om hun GPS modules van een eigen stroomvoorziening te voorzien. Voor de Clié heb ik nog geen clip-on module gevonden, maar ik ben op het internet al wel een GPS memorystick tegengekomen, ik weet alleen niet of die ook werkt met de europese Clié's, aangezien er specifiek bij vermeld staat dat er een japanse driver bijgeleverd wordt.

Daarnaast heb ik wel een clip-on module voor de Palm V(x) van RandMcNally, en die werkt op eigen batterijen...

Waarom wil je eigenlijk dat hij zonder batterijen (dus op de Clié) draait? Je bekort in dat geval de gebruiksduur aanzienlijk volgens mij.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 04 november 2002, 16:26
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Waarom

Ik ga binnenkort naar Parijs en het lijkt me wel handig om te weten waar ik rondloop. Juist met een palmtop moet dat kunnen natuurlijk..

De GPS memorystick heeft geen eigen geheugen en is daarom geen optie helaas.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 04 november 2002, 16:35
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Nee, dat van die memorystick wist ik... maar volgens mij, als je citymaps gebruikt, kun je de complete kaart van Parijs zo in het interne geheugen kwijt.

maar om op je vraag terug te komen, ik zou zo 123 geen gps module weten die als clip-on aan de Clié te hangen valt.

Je kan eventueel het GPS forum eens doorzoeken naar posts van Patrickl, die heeft namelijk wel een GPS module aan zijn Clié weten te sleutelen, ik weet alleen niet of die op de interne accu, op batterijen of op 12v werkt...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 04 november 2002, 20:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb 2 GPS apparaten aan mijn Clie weten aan te sluiten. Beide overigens via een standaard serieele kabel. Die RandMcNally zou in principe zonder externe stroom moeten werken. Er zitten 2 batterijen in. Daar heb je alleen een "speciale" seriele kabel voor nodig. Maar het blijft behelpen, omdat ik gewoon een stekkertje aan die RandMcNally heb geprutst.

Als je zin hebt om zelf een beetje te knutselen, dan kun je van de Holux GM-82 module heel eenvoudig zelf een GPS bouwen. Die heb ik ook aan de praat gehad op 4 penlites (en ook met 4 Baby cellen ) Daar gaat 5V in. Dus dat is met een standaard regulator te regelen. Ik heb dat een tijdje ingebouwd gehad in een Dicodata Keeper I. Dus als het ware zelf een clip-on GPS voor de Clie gemaakt. Nu heb ik de boel omgebouwd en zit er weer een standaard 5V auto laad kabel aan.

Ik vermoed echter dat je eenvoudigste optie een Garmin eTrex is met een setje kabels om deze aan de Clie te knopen. Kabels vind je via pc-mobile Zo'n combo kun je los gebruiken en met de juiste kabels ook in de auto. In de auto kun je dan meteen de Clie opladen ook. De eTrex kan dan evetueel zelfs nog los gebruik worden. Correct had toevallig laatst weer een aanbieding van een eTrex Camo voor €150 (waarschijnlijk ex btw)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 04 november 2002, 21:05
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
En hoeveel geheugenruimte ben je kwijt met kaarten (gemiddeld)?
Kan elk softwarepakket overweg met de MemoryStick als geheugenmodule? - Ik zag op de site van Tomtom dat deze de memorystick niet ondersteunen, de demo werkt er ook niet mee.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 04 november 2002, 21:55
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
MapViewer en DigiMap zijn ook routeplanners en die werken wel met geheugenkaartjes. Die programma's zijn wat mij betreft overigens sowieso al beide beter te gebruiken dan CityMaps. DigiMap is knap prijzig, maar dat schijnt een heel goed programma te gaan worden. Vooralsnog is het alleen meer in beta test dan dat het echt produktierijp is.

PathAway en Atlas zijn programma's die een statische route tonen. Die werken beide ook met geheugenkaartjes.

Mapviewer kaarten zijn 1MB tot 130MB afhankelijk van welk gebied je mee neemt. Voor DigiMap moet je wel een hele kaart vullen om het echt goed te kunnen gebruiken.

PathAway en Atlas routes vergen rond de 300KB dus die gaan prima in het gewone geheugen. Ik heb zelf nog een achtergrond kaartje van heel Nederland (+half Belgie)in 1,5 MB en die heb ik dan wel op de geheugenkaart staan.

Zelf gebruik ik meestal PathAway (met daarin de routes van www.routenet.nl) en soms MapViewer.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 06 november 2002, 12:32
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Hannes van Palmrouter.de heeft een batterypack gemaakt voor een GPS-muis.Hij is er nog niet volledig mee klaar, maar heeft al wel een testversie aan een gebruiker verkocht. Ik denk dat da t de enige optie is. Of zelf een batterypack maken.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 06 november 2002, 12:53
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Mja ik moet zeggen dat ik de oplossing met een Garmin Etrex niet onaardig vind. Qua prijs maakt het niet uit en je kunt het apparaat inderdaad prima los gebruiken. Samen met de kabelset van pc-mobile.net maak je de zaak compleet voor de kaarten op de Palm.

De Earthmate leek ook een kanshebber maar het tussenstukje dat Rockwell omzet naar NMEA blijkt weer een aparte stroomvoorziening te moeten hebben en maakt de totaalprijs duurder als een Garmin Etrex.

Daarnaast schijnt de Etrex ook nog eens sneller te locken als de meeste alternatieven. Waarom zou iemand nog voor zo'n 12V 'muissetje' kiezen?

Kortom ik denk dat ik er qua hardware wel uit ben... nu de software nog...

Bedankt voor de tips.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 06 november 2002, 13:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, die eTrex oplossing leek mij ook prima bruikbaar. Een Muis GPS met battery pack klinkt niet echt handig als je gaat wandelen. Maar in de auto zou ik wel liever een muis GPS hebben dan een eTrex. Zo'n muis gps installeer je wat eenvoudiger (die kieper je op het dashboard).

Wat verwacht je van de software? Wil je er mee kunnen routeplannen op de Palm of maak je de kaartjes thuis en neem je ze mee. Het maakt qua kosten nogal uit. Digimap europa kost dacht ik €250, Mapviewer europa kost €89 en Pathaway $40. PathAway werkt ook leuk samen met de eTrex. Je kunt je routes, tracks en points uitwisselen.

Ik gebruik overigens 2 paketten (MapViewer en PathAway) PathAway gebruik ik als ik zeker wil weten dat ik goed aankom (high res kaartjes met piepjes bij de afslagen). MapViewer heb ik achter de hand voor als ik terplekke toch ergens anders naartoe wil. Dat gebruik ik overigens echt bijna nooit, maar toch.

Op vakantie wil het nog wel eens handig zijn. Bijvoorbeeld als je door Parijs loopt is het wel handig om ook zonder GPS te kunnen werken. Je zoekt dan gewoon de straatnaam en huisnummer op en dan komt de cursor ook op de plek waar je bent. Je hebt lopend eigenlijk helemaal geen GPS nodig.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 06 november 2002, 13:20
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Die PathAway kaartjes moet (of kun) je zelf maken? Of worden die er voor Europa cq Benelux bijgeleverd?

Indien maken: is dat een ingewikkeld karweitje? Heb je voorbeelden of een foto van je Palm met een dergelijk kaartje?

thanx
Met citaat reageren
  #12  
Oud 06 november 2002, 13:28
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nee PathAway wordt gelevr zonder kaartjes. Je moet ze dus zelf maken. Ze leveren daar een programmatje voor. Je moet dan een bitmapje hebben en de coordinaten van de hoeken weten (of van het centrum en hoe groot het kaartje is)

Ik ben nog aan het werken (nou ja ik ben met zoveel "bezig") om de routes van routenet.nl direct over te zetten naar PathAway. Vooralsnog doe ik dat met de hand. Dat is wel enigzins bewerkelijk, maar ik heb hooguit 1 keer per kwartaal een route planning nodig. Als je echt elke dag naar onbekende adressen moet is dat ondoenlijk.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 06 november 2002, 14:43
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Al gekeken op http://www.gpspassion.com/Hardware/Reviews/RSGPS.htm
__________________
hans
Met citaat reageren
  #14  
Oud 06 november 2002, 15:04
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Dit is dus precies waar ik in eerste instantie naar op zoek was
Terug aan t nadenken dus, dit is toch iets goedkoper. Is mooi te besteden voor Digimap ofzo....

Maarre leg mij eens uit waarom dit ding maar 16 uur werkt op 3 batterijen terwijl de Garmin, met display(!), het maar liefst 22 uur op 2 batterijen volhoudt
Met citaat reageren
  #15  
Oud 06 november 2002, 15:29
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Garmin

Ik heb ook een Garmin eTrex (naast een NavMan). Die 22 uur staan op papier (in de handleiding) maar daar staat duidelijk bij dat dat in de 'slow' mode is. Er komt dan maar een positie-update elke 2 seconden terwijl dat in de normale modus elke seconde is. Acht uur is een leuk gemiddelde met goede batterijen.

Die Tandy doos heeft natuurlijk geen slow mode want er zitten geen schakelaars op.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #16  
Oud 06 november 2002, 16:20
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De Holux ontvangers kun je zelf instellen op energieverbruik. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je wil dat de processor maar 20% van de tijd actief is. Daarmee bespaar je dan ook bijna 80%. Dat soort dingen kun je instellen via de RS232 kabel, maar ik heb nog geen programma gezien dat dat ook echt mogelijk maakt.

Ik was trouwens nog vergeten om een PathAway kaartje te laten zien. Bij deze:

Hoe krijg ik zo'n plaatje trouwens meteen in het bericht zelf?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif pathaway.gif‎ (16,6 KB, 91x gelezen)

Laatst gewijzigd door patrickl; 06 november 2002 om 16:23.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 06 november 2002, 16:29
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Ik moet zeggen dat dat er niet gek uitziet (thanx).

Als uit de hardware ben moet je me toch es uitleggen hoe je aan die kaarten en de bijbehorende coördinaten komt..
Met citaat reageren
  #18  
Oud 06 november 2002, 16:43
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Anders moet je eens kijken op mijn palm paginatje: http://palm.laweb.nl

Daar staan wat gegevens over kaartjes uit Route 66 en Mapblast. Mapblast werkt niet meer, maar je kunt de info ook uit routenet.nl overnemen.

Er is ergens ook al een programma om de routenet.nl routes automatisch over te zetten naar een eTrex.

Het voorbeeldje komt uit Route 66 2000. Dat is een basis kaart van heel nederland die ik meeneem (in iets meer dan 1MB). De routes zijn dan bestandjes van 2 a 3 KB.

Het voordeel van PathAway is wel dat je het gewoon kunt proberen voordat je het koopt. Het is een volledig functionele versie. Alleen hij werkt maar 15 minuten achter elkaar. Dat is zat om het even te proberen.

Digimap lijkt me ook wel mooi te worden. Als dat High res kaarten laat zien en de beta achtige perikelen voorbij zijn zal ik daar weer eens naar kijken. Het is alleen zo jammer dat je het niet kunt proberen. Die demo verkoopt gewoon niet.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 06 november 2002, 18:05
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Ik vind t ook erg vreemd een paar 100 euro te betalen voor een pakket dat nog niet af is... en is het er überhaupt in het Engels?

Ik begrijp dat Route 66 de coordinaten meegeeft?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 06 november 2002, 18:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Er is een engelse versie van Digimap ja. Het gekke is dat Digimap gebruikers de eerste maand sterk teleurgesteld zijn, maar dan leren ze met de problemen om te gaan ofzo en dan worden ze ineens razend enthausiast. Heel vreemd.

Route 66 heeft inderdaad een cursor waarmee je afstandsmetingen kan doen en die laat ook de GPS coordinaat van de cursor zien.

Bij routenet staan de GPS coordinaten (en route omschrijving in verkorte vorm) in de HTML broncode (ergens een beetje aan het eind) Als je over de routerondjes op de kaart gaat krijg je ook de GPS coordinaten te zien (uit dat lijstje dus)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023