Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 28 september 2002, 21:41
Borger
Guest
 
Berichten: n/a
smtp server bij gebruik gprs?

Met mijn treo maak ik gebruik van gprs via Ben. Nu heb ik een probleem: Ben heeft geen smtp server. De smtp servers van m'n andere internetproviders werken alleen als ook de connectivity via hun verloopt, wat met gprs uiteraard niet het geval is (feitelijk speelt ben internet provider). Ben geeft aan dit probleem vaker te hebben gehoord, maar is niet van plan op korte termijn een smtp server te plaatsen. Heeft iemand een oplossing?

-edit Gazpacho 6-6-2004-

Telfort: smtp.telfortmail.nl
Orange: smtp.orange.nl
Vodafone: authsmtp.vodafone.nl
KPN:
T-Mobile:

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 16 juni 2004 om 17:15.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 september 2002, 13:38
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Aha, interessant punt. Lijkt mij een groot nadeel van GPRS op dit moment. Ik zou hier nooit van tevoren aan gedacht hebben als ik gebruik van GPRS zou overwegen. Ik vrees dat de GPRS leveranciers dit met de ISP's moeten gaan regelen, zoals Xs4ALL het met KPN geregeld heeft.

Ik zie een aantal mogelijkheden.

1.
Een eigen SMTP server opzetten in je eigen domein.

2.
Met GPRS van KPN en XS4ALL als ISP heb je het probleem niet omdat ze dit samen geregeld hebben. Misschien zijn er meer van dit soort afspraken tussen GPRS leveranciers en ISP's.

3.
Veel ISP's hebben een Webmail voorziening, met webmail heb je er geen last van.

4.
Er zijn enkele ISP's die SMTP authenticatie/login toestaan. Ik geloof niet dat het er veel zijn. Vraag me ook niet welke ISP's dit ondersteunen. In de Eudora mail client voor Palm kun je SMTP authenticatie/login instellen in de security instellingen van het account.

5.
Een ISP zoeken die SMTP mail verzenden toestaat terwijl je niet bij de ISP zelf bent ingelogd/ingebeld. Dit zijn er waarschijnlijk niet veel en in zo'n geval kan je mail door ontvangende mail servers als spam worden aangemerkt en geweigerd, omdat veel van deze SMTP (relay) servers op zwarte lijsten (blacklisted) staan. SMTP relay servers worden veel gebruikt door spammers.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 september 2002, 07:16
Joep de Boxer
Guest
 
Berichten: n/a
Mogelijkheid 1: je bent vrij om ieder willekeurig GPRS-profiel te gebruiken, dus je kunt naar mijn idee je Treo instellen voor b.v. het O2-profiel waardoor je de smtp-server van O2 kunt gebruiken. Ander voordeel: O2-mail kan ook email van andere accounts automatisch ophalen. Ik heb GPRS van O2 en hun smtp-server werkt prima !

Mogelijkheid 2: Neem een inbelaccount bij een ISP, b.v. Zonnet. Nu kan je iedere emailaccount die je hebt leegtrekken, en antwoorden via Zonnet. Je kan je zonnet-account zo instellen dat je antwoordadres hetzelfde is als je normale emailaccount (snappie ? )

Ik doe namelijk het zelfde, als ik met mijn Palm email wil checken of versturen gebruik ik juist Zonnet, inbellen is goedkoper dan GPRS. Stel dat iemand een paar leuke documenten als attachment meestuurd met je email, dan ben je snel door je datalimiet heen van GPRS....En Zonnet is overal in Europa bereikbaar....handig op vakantie of zo.

Groeten, Derk-Jan
Met citaat reageren
  #4  
Oud 02 oktober 2002, 09:58
Palmpje Palmpje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 05 april 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 293
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arent
2.Met GPRS van KPN en XS4ALL als ISP heb je het probleem niet omdat ze dit samen geregeld hebben. Misschien zijn er meer van dit soort afspraken tussen GPRS leveranciers en ISP's.
XS4ALL is al tijdens eigendom van KPN dus t lijkt mij nogal logisch dat dit op deze manier wel werkt, volgens mij MOET het wel kunnen om via welke willekeurige mobiele aanbieder dan ook op de POP en SMTP in te loggen, ik heb zelf tests gedaan met Vodafoon en KPN en o.a op Wanadoo, Zonnnet, My Web en Freeler zonder probleemn kunnen sturen en ontvangen vanuit mijn palm.
__________________
De misdaad is al georganiseerd.
Nu de politie nog.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 02 oktober 2002, 11:32
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Citaat:
XS4ALL is al tijdens eigendom van KPN dus t lijkt mij nogal logisch dat dit op deze manier wel werkt
Om precies te zijn: XS4ALL is een zelfstandige dochter van KPN

Citaat:
volgens mij MOET het wel kunnen om via welke willekeurige mobiele aanbieder dan ook op de POP en SMTP in te loggen
Volgens mij niet. Bij de meeste ISP's kan je al tijden alleen de SMTP server van de ISP zelf gebruiken voor het verzenden van mail. Voor het ophalen van mail (o.a. POP) geldt dit meestal niet.

Citaat:
ik heb zelf tests gedaan met Vodafoon en KPN en o.a op Wanadoo, Zonnnet, My Web en Freeler zonder probleemn kunnen sturen en ontvangen vanuit mijn palm.
Ik betwijfel sterk dat je dit in alle gevallen gelukt is met het versturen van mail (SMTP). Dit is wel mogelijk als het valt onder de door mij genoemde punten 4 of 5 of als de betreffende ISP al een overeenkomst heeft met de betreffende ISP (tweede zin van mijn punt 2). Met GPRS van KPN kan dit alleen als je er ook een Internet Everywhere abonnement bij hebt. En dan werkt het voorlopig alleen met XS4All. Een citaat van de website van KPN over GPRS en Internet Everywhere:

XS4ALL biedt als eerste provider Internet Everywhere aan voor zijn klanten, waardoor mobiel gebruik van de diensten van deze Internet Service Provider mogelijk wordt. U kunt hiermee bijvoorbeeld uw e-mail account gebruiken in combinatie met Internet Everywhere. Via www.xs4all.nl/diensten/gprs kunt u de instellingen vinden die nodig zijn om Internet Everywhere in combinatie met XS4ALL te installeren.

KPN Mobile is ook in gesprek met andere Internet Service Providers voor het leveren van soortgelijke diensten.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 02 oktober 2002, 11:55
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joep de Boxer
Mogelijkheid 1: je bent vrij om ieder willekeurig GPRS-profiel te gebruiken, dus je kunt naar mijn idee je Treo instellen voor b.v. het O2-profiel waardoor je de smtp-server van O2 kunt gebruiken. Ander voordeel: O2-mail kan ook email van andere accounts automatisch ophalen. Ik heb GPRS van O2 en hun smtp-server werkt prima !
Het proleem van Borger is dat BEN geen SMTP server beschikbaar stelt aan GPRS klanten. Dus dit gaat voor hem niet op. Ophalen van mail is al zelden een probleem.


Citaat:
Mogelijkheid 2: Neem een inbelaccount bij een ISP, b.v. Zonnet. Nu kan je iedere emailaccount die je hebt leegtrekken, en antwoorden via Zonnet. Je kan je zonnet-account zo instellen dat je antwoordadres hetzelfde is als je normale emailaccount (snappie ? )

Ik doe namelijk het zelfde, als ik met mijn Palm email wil checken of versturen gebruik ik juist Zonnet, inbellen is goedkoper dan GPRS. Stel dat iemand een paar leuke documenten als attachment meestuurd met je email, dan ben je snel door je datalimiet heen van GPRS....En Zonnet is overal in Europa bereikbaar....handig op vakantie of zo.
Ik snap het wel hoor Je gebruikt geen GPRS voor e-mail, maar je belt in bij Zonnet via GSM. Tja, dat deden we natuurlijk al een tijdje. Maar wij zijn (voor Borger en anderen) op zoek naar de handigste manier voor het versturen van mail via GPRS. De mogelijkheden hiervoor zijn op dit moment duidelijk nog beperkt.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 oktober 2002, 18:23
Joep de Boxer
Guest
 
Berichten: n/a
Ben en geen SMTP voor GPRS zal best kloppen, maar zoals ik schreef kan je meerdere GPRS-profielen in je toestel zetten, dus ook van b.v. O2, Zonnet (gprs) en dergelijke...O2 heeft wel een smtp-server en wanneer je dus het gprs-profiel van O2 gebruikt kan je je mail versturen via GPRS via smtp.o2.nl. Dat bedoelde ik dus.....
Met citaat reageren
  #8  
Oud 03 oktober 2002, 18:52
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Ik heb het even geprobeerd met e-mail op m'n PC. De SMTP server van O2 ingesteld terwijl ik bij XS4ALL ben ingelogd/ingebeld. Mail versturen lukt dan niet, omdat ook O2 geen relaying toestaat. De ingekorte melding van de smtp.o2.nl server is: "relaying mail to xs4all is not allowed". Ook Zonnet stat het niet toe.

Dit werkt volgens jou dus wel met GPRS als je maar het GPRS profiel van O2 (of een ander) gebruikt ook al heb je geen GPRS abo bij O2. Staat het je werkelijk vrij om een ander GPRS profiel te gebruiken of is dat eigenlijk niet toegestaan? Of heb je overal een abonnement...

Ik vraag me sterk af of dit zo bedoeld is en of daar afspraken over zijn? Of is het zo dat O2 en anderen zich nog niet van bewust zijn? Als ze zich er nog niet van bewust zijn zal het wel worden geblokkeerd als ze erachter komen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 03 oktober 2002, 20:16
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik heb zelf een KPN GRPS abonnement en gebruik het XS4ALL-account van mijn vader om mijn e-mail via de SMTP van XS4ALL te kunnen versturen.
Naar aanleiding van deze thread (met dank aan de originele starter!) heb ik de tip van Joep geprobeerd en een O2-profiel aangemaakt op zowel mijn Palm als in mijn Nokia. Als ik via GRPS ingebeld ben bij O2 en dan e-mail probeer te versturen via smtp.o2.nl, dan krijg ik dezelfde melding als Arent: 'relaying to xs4all.nl not allowed' of 'relaying to palmclub.nl not allowed' (afhankelijk naar welk domein ik het verstuur).
Het lijkt er dus gewoon op dat de tip niet werkt en ik na december als het XS4ALL-abonnement van mijn vader afloopt weer op zoek moet naar alternatieven.
Ik ben bang dat de GRPS-providers/telco's hier namelijk niets aan gaan doen, althans: niet zelf een SMTP-server gaan installeren/instellen. Zijn er providers in NL die SMTP Auth ondersteunen, of als het niet anders kan 'Pop before send' ?

- jp
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 oktober 2002, 09:58
donaldpalm
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb zelf ook GPRS en Ben.

Heb vervolgens een account genomen bij gmx.net
bij de instellingen van smtp-server de instellingen van gmx account invullen en verzenden is geen probleem.

Ik heb bij gmx een account genomen speciaal voor de palm.
Dit account gebruik ik ook niet echt veel verder, dus je bent verlost van allerlei spam.
Verder gebruik ik dit emailadres in buitenland, zodat ik toch bereikbaar ben voor een aantal mensen, die mij nodig zouden kunnen hebben. Geef hen tevens de instructie: stuur alleen platte mail en geen bijlages, zo is de data ook beperkt. Dit geldt uteraard alleen in Nederland voor wat GPRS betreft.

Uiteraard ondersteunt Ben nog geen roaming in buitenland met gprs, dus dan gebruik ik het inbelnummer/account van Planet.Je belt naar nederland, dus door de mails kort te houden, valt de aansluittijd ook nog wel mee. Ook dan gebruik ik voor ophalen/verzenden het account van gmx.net

Donald
Met citaat reageren
  #11  
Oud 15 juni 2004, 16:22
mbetel
Guest
 
Berichten: n/a
Weet iemand de IP ranges die de verschillende providers gebruiken voor GPRS? ik weet dat KPN 6 Class C blokken in gebruik heeft... dus als ik die in mijn postfix ACL zet ben ik al van een heleboel relay af... en voor iemand gaat spammen vanaf een TREO...
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 juni 2004, 08:15
clemens
Guest
 
Berichten: n/a
smtp bij gprs

Vodafone heeft wel een eigen smtp server voor gprs, namelijk authsmtp.vodafone.nl.
Bij mij werkt dit goed.

Clemens
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 juni 2004, 08:20
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
telfort

Ook Telfort heeft dit: smtp.telfortmail.nl
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 juni 2004, 08:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Re: telfort

Citaat:
Op 16-06-2004, om 09:20 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #13
Ook Telfort heeft dit: smtp.telfortmail.nl
Iemand de meest recente van KPN, Orange en T-Mobile?
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #15  
Oud 16 juni 2004, 17:05
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Orange: ook gewoon smtp.orange.nl
KPN hi: mail.hiway.nl
T-Mobile: smtp.gprs.t-mobile.nl

__________________
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]

Laatst gewijzigd door zugzug; 16 juni 2004 om 17:45.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023