Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 12 augustus 2006, 23:44
Ed-Infrared
Guest
 
Berichten: n/a
Gelukt: Telfort Maximaal 1GB + TX + Nokia 6310i

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik naar de telfort winkel geweest om een nieuw abbo af te sluiten. De nieuwe telefoon die ik erbij kreeg ging naar mijn vriendin omdat ik mijn oude 6310i wil blijven gebruiken vanwege mijn carkit...

Ik wilde eigenlijk gaan voor het 20 mb abbo voor een tientje in de maand maar er bleek een aanbieding te zijn. 1 GB voor 15 euro per maand. Tja voor die 5 euro per maand extra was voor mij de keus snel gemaakt.

Nadat ik een eerste telefoongesprek had gepleegd kreeg ik al binnen een half uurtje een smsje met de gprs instellingen voor mijn telefoon. Even testen en ja hoor, mijn oude telefoon kon inderdaad wappen.

Toen mijn TX aan de praat krijgen. Via Prefs->Bluetooth->Setup Devices->Phone Setup heb ik mijn telefoon ingesteld. Voor de dataservice heb ik orange gekozen omdat telfort er niet bij zat.
Vervolgens heb ik bij Network Service (nog steeds in het bluetooth scherm) gekozen voor Edit Network Services (als je op het driehoekje klikt naast orange). Daar heb ik als username telfort en als password telfort ingevoerd.

Alles done en browsen maar....
Het gaan niet zo snel als met een wifi-verbinding maar misschien ligt dat aan mijn outdated telefoon ? Wat is jullie ervaring hiermee ?
Overigens ben ik best tevreden met de snelheid met gprs voor nu want anders was het altijd maar weer zoeken naar een openstaande router (die overigens voldoende te vinden zijn)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 augustus 2006, 23:54
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Telfort 1GB zou Edge moeten zijn (iets sneller dan GPRS), maar dat ondersteunt jouw Nokia 6310i helaas niet. Daar kun je dus jammer genoeg niet van profiteren. En de snelheid van GPRS werkt verder prima voor een beetje surfen, maar het is vooral bedoeld om dingen even snel op te zoeken, bij voorkeur via mobiel geschikte pagina's. Daarnaast kun je natuurlijk gebruik maken van chatten via Verichat of een andere instant messenger voor PalmOS (zie zoekfunctie), RSS-feeds via QuickNews (wederom zoekfunctie) of andere online dingen. Op je dataverkeer hoef je in ieder geval niet meer te letten
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 augustus 2006, 09:45
Ed-Infrared
Guest
 
Berichten: n/a
pop3 mail account

Bij www.gawab.com heb ik een gratis pop3 emailaccount aangemaakt. Het voordeel is dat je ook email kan verzenden ongeacht op welk netwerk je zit.

Persoonlijk vind ik dat wel handig omdat het dan niet uit maakt of ik thuis of elders met wifi internet of dat ik met gprs internet.

Misschien is dit een oplossing voor diegene met problemen om mail te sturen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 augustus 2006, 10:12
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ach, als je al een POP3 account bezit, of op je werk een IMAP/Exchange Server account hebt, dan kun je die ook prima met mobiel GPRS lezen hoor. Daar hoef je niet apart een nieuwe POP account voor aan te maken.

Surfen met GPRS gaat met een slakkegangetje van ca. 6 kB/s maximaal. Wifi gaat natuurlijk vele malen sneller.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 13 augustus 2006 om 16:50. Reden: kb --> kB
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 augustus 2006, 11:08
Graf Zum Kotzen's schermafbeelding
Graf Zum Kotzen Graf Zum Kotzen is offline
Forumbikkel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 24 december 2000
Locatie: Utrecht
Berichten: 183
Wink Edge biedt duidelijk voordeel

Hoi,

Edge via Telfort biedt toch duidelijk voordelen: ik haal op mijn Treo toch tussen de 10 en 16 kB per seconde. Gebruik van Shoutcast en/of Gloonet, via Pocket Tunes, wordt dan ook aangenaam. Dus als je die nieuwe telefoon toch kan inpikken......

GZK
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 augustus 2006, 11:12
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graf Zum Kotzen
Hoi,

Edge via Telfort biedt toch duidelijk voordelen: ik haal op mijn Treo toch tussen de 10 en 16 kB per seconde. Gebruik van Shoutcast en/of Gloonet, via Pocket Tunes, wordt dan ook aangenaam. Dus als je die nieuwe telefoon toch kan inpikken......

GZK
De hoogste maximale doorvoersnelheid van Bluetooth is ook maar zo'n 13kb/s. Dus dat zal dan ook je theoretisch maximum snelheid op je T|X zijn, als je met een EDGE-telefoon inbelt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 augustus 2006, 12:22
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Gaz, let op je eenheden en je haalt begrippen door elkaar.
Je hebt de doorvoersnelheid van informatie en de doorvoersnelheid voor gegevens.

Het eerste is de bandbreedte of kommunikatiesnelheid en geeft aan hoeveel informatiebits per sekonde kunnen worden doorgestuurd over een bepaalde verbinding en is uitgedrukt in bits per sekonde: bps, kbps, Mbps, Gbps. Let op: de veelvouden zijn de uitzondering op komputerveelvouden en per 1000.

Het tweede geeft aan hoeveel gegevens je kunt downloaden (overbrengen) en wordt uitgedrukt in Bytes per sekonde: B/s, KB/s, MB/s. (de veelvouden zijn per 1024). Soms ook aangeduid als karakters per sekonde.
De gehaalde snelheid is afhankelijk van de bandbreedte van je verbinding en van het protokol dat gebruikt wordt om de gegevens over te sturen. Meestal ligt dit een faktor 10 lager dan de informatie. Protokols die gebruik maken van kompressie presteren beter (alleen wanneer de te verzenden gegevens zelf nog niet zijn samengedrukt, dus niet bij een zip-bestand.)

vb.
Met een GSM inbelmodem haal je 9,6 kbps.
Een PC inbelmodem 56 kbps en 45 kB/s.
ADSL download 3,3 Mbps en 300 kB/s.
ADSL upload 384 kbps en 35 kB/s.
BT is theoretisch 1 Mbps tot 10 m. Praktische downloadsnelheid ligt meestal rond 6 - 10 kB/s.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 augustus 2006, 16:55
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
mijn shift toets hapert

Waarom consumenten alle reclametroep moet slikken waarin theoretisch maximale snelheden van een bepaald abonnement uitgedrukt worden in kilobits (kb) ipv kilobytes (kB) is me een raadsel. Het getal is 8x hoger ja, maar het is gewoon marketing waarbij het bloed uit hun neuzen gutst omdat het uiteraard wél een correcte weergave is - alleen eentje die de consument zelf nooit zal gebruiken in de praktijk.

Even terug naar de praktijk nu.

Als je met good ol' SMBmate of met Total Commander via BT een bestandje van je computer overpompt naar je Palm, dan haal je een maximale snelheid van ca. 13 kB/s, want meer kan de BT connectie niet aan. Dit houdt dus ook gelijk de zwakste schakel in bij een EDGE verbinding van je mobiele telefoon, die in verbinding staat via BT met je Palm. Zelfs al zou EDGE bij goede dekking sneller gaan, dan heb je er nog niet veel aan, omdat de BT doorvoersnelheid de bottleneck is.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 augustus 2006, 20:54
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Als je met good ol' SMBmate of met Total Commander via BT een bestandje van je computer overpompt naar je Palm, dan haal je een maximale snelheid van ca. 13 kB/s, want meer kan de BT connectie niet aan. Dit houdt dus ook gelijk de zwakste schakel in bij een EDGE verbinding van je mobiele telefoon, die in verbinding staat via BT met je Palm. Zelfs al zou EDGE bij goede dekking sneller gaan, dan heb je er nog niet veel aan, omdat de BT doorvoersnelheid de bottleneck is.
Leve de konvergentietoestellen!
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023