Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 09 augustus 2003, 12:35
Myrdhin
Guest
 
Berichten: n/a
PDA programmeren

Omdat er relatief weinig nederlandstalige site te vinden zijn die gaan over het programmeren van PDA's (Palm, PocketPC etc) ben ik hier zelf aan begonnen. Natuurlijk is het van belang om een solide gebruikersgroep te vormen. In de loop der tijd zal de site uitgebreid worden met een FAQ en diverse artikelen.

Ga naar www.pdaprogrammeren.nl om de site te bezoeken en laat weten wat je ervan vindt. Ik ben dus nog op zoek naar specifieke links speciaal om beginnende Palm progammeurs op weg te helpen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 09 augustus 2003, 12:53
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Hi Marty,

Ik heb je site toegevoegd aan de linkssectie op de frontpage (onder FAQ) en aan de linkerkant onder portals (onder handheldgerelateerde sites in Nederland)
We zullen er ook wat aandacht aan besteden in onze nieuwsbrief.

Heel veel succes met dit iniatief!

- jp
Met citaat reageren
  #3  
Oud 09 augustus 2003, 14:19
Myrdhin
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt. Mochten er nog mensen zijn die interessante links, artikelen of FAQ's hebben dan hoor ik dat ook graag. Ik heb vroeger wel wat met Palm OS geprogammeerd (Palm II) maar die kennis is een beetje verouderd.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 09 augustus 2003, 14:50
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Marty,

Ga je ook aandacht besteden aan Symbian? Volgens mij is het in de laatste VisualStudio.Net (2003 editie) ook mogelijk om je projecten voor mobile devices te compileren mits je over de juiste SDK's beschikt. En ontwikkelen in Java (MIDP)?

Een leuke site is http://www.palmoswerks.com. gemaakt en bijgehouden door Ben Combee, een van de medewerkers van CodeWarrior.
Een andere goede toevoeging is de site van Aaron Ardiri en consorten (waaronder onze eigen Bas van de Sande). Site is te vinden op http://www.mobilewizardry.com.
Ook interessant is de site van Rob van den Broeck, http://www.froggysoft.com.

Verder weet ik dat Rene Dohmen een actieve PalmOS-programmeur is en Johan van den Brande, maar die is niet meer zo actief op het forum.

Als ik iemand vergeten ben, laat Myrdhin vooral weten waar je mee bezig bent en in welke taal je programmeert.

- jp
Met citaat reageren
  #5  
Oud 09 augustus 2003, 16:55
Myrdhin
Guest
 
Berichten: n/a
In principe is alles welkom. Ik zat zelf er ook al aan te denken om Symbian toe te voegen. Zelf ben ik echter niet zo op de hoogte van Symbian en de mogelijkheden, dus hulp daarover is gewenst zowel met informatie als op het forum. Indien gewenst kan ik er een forumgedeelte over aanmaken. Ik verwacht in de loop van de week het weblinks gedeelte af te hebben zodat de links naar andere sites netjes worden weergegeven met een stukje begeleidende tekst etc.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 augustus 2003, 17:33
MajorQuick MajorQuick is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 17 augustus 2003
Berichten: 28
TypeAway keyboard

Is het veel moeite om een OS5.2 driver voor de TypeAway van Logitecht te maken? Ik heb namelijk dit keyboard gekocht voor de M505, maar het werkt dus niet met een TT2 helaas.
__________________
MasterQuick the Goodyman
Met citaat reageren
  #7  
Oud 08 september 2003, 21:20
Myrdhin
Guest
 
Berichten: n/a
Inmiddels is PDA Programmeren nu officieel van start gegaan. Voor de PocketPC komt er binnenkort een artikel over de installatie van een development omgeving. Wie o wie heeft een simpele uitleg over hoe zoiets op te zetten voor beginnende Palm programmeurs? Het mag eventueel een engelstalig artikel zijn, deze probeer ik zover mogelijk te vertalen naar een duidelijke nederlandstalige handleiding.

Ook zijn andere artikelen meer dan welkom. Tenslotte kunnen we op die manier wat voor elkaar betekenen.

De url is: www.pdaprogrammeren.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 september 2003, 14:25
Dr.Feelgood
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up Mooi initiatief

Myrdhin,

een heel mooi initiatief. Toevallig had ik net een briefje aan R.Dohmen gestuurd omdat ik in zijn "byzonderheden" zag dat daar zowel programmeren als Sony CLIE 770 stond, en ik heb ook sinds kort zo'n ding en wil verder.
Moet je perse beginnen met 250MB te downloaden? Ik zit dan wel op de kabel, maar toch.
Of is het verstandig eerst wat andere zaken door te nemen voordat er met het echte werk begonnen wordt?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 september 2003, 15:22
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Re: Mooi initiatief

Citaat:
Op 14-09-2003, om 15:25 heeft Dr.Feelgood dit gezegd in bericht #8
[..]en ik heb ook sinds kort zo'n ding en wil verder.
Moet je perse beginnen met 250MB te downloaden? Ik zit dan wel op de kabel, maar toch.
Of is het verstandig eerst wat andere zaken door te nemen voordat er met het echte werk begonnen wordt?
Die 250mb is van Visual Embedded tools? Daarmee kun je voor PocketPC programmeren, niet voor het PalmOS. Voor PalmOS heb je codewarrior (duur) of prc-tools (gratis) nodig. Op
http://prc-tools.sourceforge.net/install/cygwin.html staat een soort van installatiehandleiding voor prc-tools.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 september 2003, 20:51
Dr.Feelgood
Guest
 
Berichten: n/a
Question OS4.1 programmeren, een goed boek?

Bedankt voor het antwoord "Die 250mb is van Visual Embedded tools? Daarmee kun je voor PocketPC programmeren, niet voor het PalmOS. Voor PalmOS heb je codewarrior (duur) of prc-tools (gratis) nodig. Op
http://prc-tools.sourceforge.net/install/cygwin.html staat een soort van installatiehandleiding voor prc-tools."

Ik zou dus met prc verder moeten, of nog iets anders, C of C++, of?
Nu heb ik er niet zo veel verstand van (eigenlijk wel heel erg weinig), maar betekent het dan dat je eerst een programma in een andere taal schrijft mbv de PC, deze door een compiler heen gooit, en de gecompileerde uitkomst in je palm implementeert?

Een link naar een website is heel fijn, maar ik zou ook wel graag eerst rustig verder willen lezen, stap voor stap.

Is er voor het werken met OS4.1 een geschikt startersboek, waarbij de programmeertaal ook gemakkelijk te verkrijgen is (hopelijk freeware), en alles redelijk stap voor stap uitgelegd wordt?
Heel vroeger heb ik wel eens wat met een PDP11 gedaan, maar dat was met ponsbandjes, ergens in een vorig milennium. Ook met ponskaarten was ik heel bedreven.
Een dergelijk boek mag ook best in het engels (of desnoods duits) zijn, als het maar redelijk stap voor stap gaat en bij de basis begint. Daarna grote stappen nemen is niet zo erg. Als iemand me een goede tip kan geven dan graag. Meer tips zijn natuurlijk ook welkom.

Met citaat reageren
  #11  
Oud 16 september 2003, 21:04
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
http://www.palmclub.nl/tips/shop.shtml (zie Boekentips aan de linkerkant)

verder:
http://www.palmclub.nl/reviews/boek/palmdev/ (review)
http://www.palmclub.nl/reviews/softw...eren/orbforms/ (softwarebespreking)
http://www.palmclub.nl/reviews/softw...eren/appforge/ (softwarebespreking, gedateerd)
http://www.palmclub.nl/reviews/softw...meren/nsbasic/ (softwarebespreking, erg gedateerd)

succes,
- jp
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 september 2003, 21:11
Dr.Feelgood
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb Ongelovelijk, zoveel keus!

Jean-Paul,

ik had mijn hielen nog niet gelicht of er stond al een antwoord. En alweer is er op deze site met fora (of is het forums) [Het goede antwoord is dus forums] nog veel meer info dan ik ooit had durven dromen.
We zullen eerst de reviews doorlezen en de softwarebesprekingen voordat ik mijn volgende vraag zal durven stellen.
Overigens niet negatief bedoeld, "deel hengels uit en geen vissen" is volgens mij jullie devies en dat is maar goed ook want ik houd helemaal niet van vis.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 september 2003, 21:14
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Re: Ongelovelijk, zoveel keus!

Citaat:
Op 16-09-2003, om 22:11 heeft Dr.Feelgood dit gezegd in bericht #12
Overigens niet negatief bedoeld, "deel hengels uit en geen vissen" is volgens mij jullie devies en dat is maar goed ook want ik houd helemaal niet van vis.
Zo mooi en duidelijk heb ik het nog nooit iemand horen zeggen Thanks!

- jp
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 september 2003, 21:29
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Korte cursus Latijn

Het goede antwoord is fora , het is immers het meervoud van forum (onzijdig). Als ik me de vervoegingen van de lessen Latijn nog goed herinner geeft het onzijdig meervoud dan een uitgang -a; dus fora.

Tot zover dit volslagen off topic verhaal.

Een link die ik nog niet direct zag: Palmsource.com Dat zijn tenslotte de makers van het PalmOS. Daar kan je ook de emulator (OS1.0 -> OS 4.1) en de simulator (OS5.0 -> OS5.3) downloaden.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 16 september 2003, 21:48
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Re: Korte cursus Latijn

Citaat:
Op 16-09-2003, om 22:29 heeft domo dit gezegd in bericht #14
Het goede antwoord is fora , het is immers het meervoud van forum (onzijdig). Als ik me de vervoegingen van de lessen Latijn nog goed herinner geeft het onzijdig meervoud dan een uitgang -a; dus fora.
Dan mag jij mij uitleggen waarom google 332 000 pagina's vindt met fora, en 684 000 met forums. http://forum.snitz.com/ hebben zelfs forums in hun naam zitten. Mail ze maar dat het fora moet zijn.

Ontopic:
Palmsource is natuurlijk ook een goede link. Programmeren zul je in C moeten doen. Het kán ook wel in anders, met een R(apid)A(pplication)D(evellopment) tool. De programma's van een RAD tool zijn stukken groter, werken trager, en je mogelijkheden zijn beperkt tot dat wat de RAD tool biedt.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #16  
Oud 17 september 2003, 19:59
Dr.Feelgood
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation FORA of FORUMS, wie de schoen past...

En op onze eigen site hebben we het over Palmclub forums. Dus het is geen kwestie van gelijk hebben, maar gelijk nemen.
Het zal dus toch wel forums moeten zijn als we achter de massa aan willen blijven lopen.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 18 september 2003, 07:39
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
OK, dat dikke boek er even bij gehaald: forums
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #18  
Oud 18 september 2003, 08:38
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Taalverloedering

Maar nu weer terug naar de programmeertaal?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 16 oktober 2003, 17:19
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Komt er misschien ook nog een manier om met Visual Basic te programmeren voor PalmOS?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 17 oktober 2003, 11:12
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Er zijn verschillende manieren om met Visual Basic of Visual Basic-achtige talen te programmeren:

NS-Basic
Appforge
Handheld Basic++

De laatste lijkt het meest op Visual Basic.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023