Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 01 september 2003, 13:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nieuwe Clie in de maak?

Op de japanse versie van ZDnet hebben ze een clamshell televisie waar een Memory Stick in gaat. De toekomst van de Clies?

http://www.zdnet.co.jp/news/0308/28/nj00_sony_msv.html

(vertaling kun je krijgen via Babel Fish)

Eerst gezien op ClieSource overigens

Laatst gewijzigd door patrickl; 01 september 2003 om 13:25.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 september 2003, 13:51
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Een clamshell 320x320 of 320x240 Clie met camera + BT trekt mij volgend jaar wel over de streep. ik vind het formaat van de 480x320 Clies toch net iets te groot (vooral vanwege het grote scherm...) om het galant in je broekzak te kunnen laten verdwijnen...
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 september 2003, 14:15
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Valt toch wel mee? De UX heeft vrijwel dezelfde afmetingen en gewicht als een Tungsten T2 of een Clie SJ30 (OK die laatste is iets lichter, maar echt veel scheelt het niet). Toegegeven in de UX zit een kleiner scherm (3.2" ipv 3.8"), maar het is wel 480x320.

Een T serie zou inderdaad wel een stuk kleiner kunnen zijn (als in: klein volume en dus niet alleen de lengte), maar je moet sowieso rekenen dat er om een non-clamshel bijna altijd wel een case moet. Dat scheelt echt een stuk. Mij Clie T was een stuk kleiner dan de meeste PDA's, maar met een metalen case er om is ie net zo zwaar als een NX70 en ook bijna net zo groot.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 01 september 2003, 14:34
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Hmmm ja, een case eromheen he. Ik denk dat ik wellicht zo'n neuroot ben met een nieuwe Clie dat ik daar ook nog eens een case omheen ga gooien, en dan heb je echt een groot ding.

Maargoed als je tijdens de Palmclub bijeenkomst je Clie wellicht even aan mij wil uitlenen (ja sorry, link is naar het Vrienden forum ), dan wil ik hem op zich wel eens in mijn broekzak stoppen. En dan heel hard wegrennen, haha. Maar zonder gekheid, ik heb de afmetingen van het NX scherm eens bekeken, en dat zou net niet in een SJ form passen, tenzij je de knopjes weer iets aanpast, of krimpt tot UX formaat.

Maar als je dan al UX formaat neemt, denk ik dat het wellicht beter is om de resolutie ook tot 320x240 te krimpen, vooral omdat niet iedereen surft met zijn Clie, en dat de pixelgrootte van een 480x320 scherm net te klein is voor een UX50 formaat scherm. Wat dat voor eBooks uitmaakt weet ik niet.

Maar om even ontopic te blijven, vind je het gek dat aziaten geassocieerd worden met spleetogen als ze naar zo'n klein TV schermpje zitten te turen!
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 01 september 2003, 15:07
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik mag toch hopen dat Sony ervoor zorgt dat we die spullen even kunnen vasthouden. Vorige keer heb ik de NR mogen vastgehouden en toen viel het mij dus op dat die zo "licht" was. Of althans dat mijn Clie T (inclusief case) eigenlijk net zo zwaar was als die NR. Uiteindelijk heeft dat zwaar gewogen in mijn beslissing om een NX te kopen. Anders had ik nu nog zitten wachten op een T clie met VG of (meer waarschijnlijk) dan had ik nu een Palm Tungsten C gehad.

Als je trouwens de foto's van de UX ziet zou daar best een 3.5" scherm inpassen. Misschien in een volgende versie? Het 3.8 inch scherm is inderdaad alleen weggelegd voor de wat grotere modellen, maar een 3.5" scherm zou prima passen. De iPAQ 2210 is nu ook net zo groot als Tungsten T en Clie SJ30. Dat zou best kunnen met 320x480 scherm (en dan dus zonder dat leipe schuifgedoe).

Ik zie overigens ook niet wat het probleem met die kleine pixels is. Je kunt toch gewoon het lettertype kiezen dat je nog kunt lezen? De letters op een 320x240 scherm zijn net zo groot (te kiezen) als die op een 480x320 scherm. Alleen heb je met dat 480x320 scherm veel mooiere letters. Dat maakt het alleen maar leesbaarder.

Als ik een website browse of Win-Hand gebruik dan is dat zelfs met gebruik van anti-aliassing of subpixeling (of hoe je het ook wilt noemen), maar je ziet in feite 640 pixels breedte op een 320 pixel scherm. Dat is ook nog prima te doen.

Citaat:
Maar om even ontopic te blijven, vind je het gek dat aziaten geassocieerd worden met spleetogen als ze naar zo'n klein TV schermpje zitten te turen!
Ik vraag me ook af wat het nut van zo'n tuner is, maar het ziet er wel geinig uit. Het ging mij er overigens meer om dat je iets dergelijks over een tijdje in een Clie terug zult vinden. Dat kan haast niet anders. Dan heeft het wel weer zin, want ik ben best bereid om een paar gram meer mee te zeulen voor zo'n super gadgetfunctie. Alhoewel het er wel nog vanaf hangt of je er ook daadwerkelijk iets op kunt ontvangen in Nederland.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 01 september 2003, 16:05
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ja, het probleem bij dit soort evenementen en de Media Markt is altijd dat er zo'n anti-diefstal ding aan een draadje eropgeplakt zit. De verkopers gaan dan erg raar kijken als je het hele pakket dan in je broekzak gaat frummelen. "Jah, 'k probeer 'em ff uit". En de UX zal wel met een zware kettingslot aan dat ene gaatje aan de Sony vertegenwoordiger vastgeketend zitten. :-p

Wat is eigenlijk het formaat van zo'n iPaq scherm? Ook 3.5 inch? Het viel me idd op dat de iPaq 1915 serie gewoon veel kleiner is dan welke Palm dan ook op de Sony T en Palm Vx en m5xx serie na, als ik zo wild mag gokken. Als Sony/Palm met de volgende generatie low-budget modellen (want zo mag je de iPaq 1915 wel noemen) niet met iets wat HiRes+ is aankomt (evt. met PPC resolutie), dan vind ik dat erg jammer.

Het probleem met kleine pixels is dat het niet kleiner dan klein kan. Zelfs als de technologie het toestaat wil je geen 1600x1280 resolutie in een 3.8 Inch scherm, simpelweg omdat de pixels te klein zijn voor de mens om te onderscheiden - en dat maakt de investering in R&D plus productiekosten = uiteindelijke prijs het niet waard. En dat met het lettertype is zeker waar op een PPC, maar met Palm heb je op het moment zeker nog geen goede Fonts ondersteuning (doe er wat aan in OS6! ) en heb je of net te grote letters (standaard grootte) of net te kleine letters (small) om ermee te werken. Op de afgelopen Palmclub workshop heb ik een meneer die dokter van beroep was, en wiens Psion het had begeven, Agendus overgebeamed, omdat hij meer functionaliteit zocht in zijn Palm agenda. Ik had uit gewoonte de fonts op small gezet, maar die kon hij dus niet meer lezen. Gauw terug naar standard. :-p

Mwah... misschien dat ik over 10 jaar wel een TV in mijn PDA wil hebben - als iedereen met een standaard PDA/Smartphone rondloopt, maar tot nu toe voel ik me al zo'n standaard Aziaat als ik met PDA + fotocamera + MP3 speler ergens rondloop...
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 01 september 2003, 16:18
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, dat diefstal gedoe maakt het wel iets lastiger. Alhoewel ze ook losse modellen hadden, maar die kreeg je alleen onder begeleiding. Dus het had vast wel gekund.

De kleinere iPAQ's (19xx en 22xx) hebben een 3.5" scherm, maar de 3xxx en 5xxx modellen hebben een 3.8" scherm. Die zijn dan ook meteen een stuk groter en inderdaad bijna net zo groot/zwaar als een Clie NX (en dan hebben ze nog niet eens een CF slot)

Ik dacht trouwens dat je in OS5 wel verschillende fonts kon gebruiken. Maar laat ik het anders zo stellen ze hebben de bijgeleverde fonts in OS5 ingericht op de schermen. Dus dat werkt prima. Of het licht eraan dat de programma's (die ik gebruik) het ondersteunen. Zlauncher, PalmReader, NetFront, PicselViewer doen het in iedere geval prima met (semi-)schaalbare fontgroottes.

Het heeft misschien veel zin om ze al te klein te maken, maar op papier heb je tegenwoordig toch ook al 1200dpi. We hebben dus best nog wat te gaan in de schermtechnologie
Met citaat reageren
  #8  
Oud 01 september 2003, 16:26
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Ja, dat diefstal gedoe maakt het wel iets lastiger. Alhoewel ze ook losse modellen hadden, maar die kreeg je alleen onder begeleiding. Dus het had vast wel gekund.
Ah, okee. FF trainen voor de 400 meter sprint met horden dus.

Citaat:
Ik dacht trouwens dat je in OS5 wel verschillende fonts kon gebruiken. Maar laat ik het anders zo stellen ze hebben de bijgeleverde fonts in OS5 ingericht op de schermen.
Ja, op zich kan dat in OS4 ook wel, maar die zijn idd slechts semi-schaalbaar. Van onleesbaar klein, Tiny - Tiny Bold - Small - Small Bold - Standard - Large - Large Bold... nutteloos groot dus. Met Palmreader heb ik nu wat extra fonts erop gegooid die prima lezen, maar als er iets van een native fontgrootte ondersteuning zou zijn, is dat mooi meegenomen. Bovendien ondersteunen programma's zoals... eh... noem Dataviz Mail eens, slechts 'Standard - Large - LargeBold'. Hebben ze dat bij PPC wel, betere font ondersteuning?

-edit- Hangt trouwens ook veel van smaak af, jij gebruikt bijv. de standaard dunne Clie fonts, ik gebruik al sinds de eerste week de Lubak OS5 fonts, terwijl beide fonts in totaal hetzelfde aantal pixels breed zijn, en dus evenveel ruimte innemen. -edit-

Ja hmm... ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze nog veel verder gaan in de schermresolutie. We zullen zien.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 01 september 2003 om 16:28.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 01 september 2003, 16:40
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Op PocketPC's hebben ze gewoon TruType fonts dacht ik. Ze waarschuwen af en toe wel dat je er niet al teveel mee moet zooien, omdat programma's anders wel eens raar kunnen gaan doen. Met Windows zie je dat ook als je een "afwijkende" font instelling kiest dan worden sommige vast opgemaakte schermen niet meer goed getoond. Het kan dan namelijk gebeuren dat de tekst niet meer in het bedachte vakje past.

Maar in programma's hebben voor vrije opmaak dingen (lijstjes, lappen tekst etc) hebben de programmauers standaard wel meer mogelijkheden en dat zie je dus inerdaad ook terug.

Persoonlijk ben ik ook wel een fan van ClearType. Dat is zo'n antialias truc waarbij ze een standaard font scherper laten lijken door er grijstinten in te gooien. Op de iPAQ 2210 is dat heel mooi (althans dat vind ik), maar ik heb het ook wel eens op andere iPAQ's gezien en dan zag het er niet uit. Het schijnt iets met de techniek van de schermen te maken te hebben (iets van polarisatie draaing ofzo) PalmReader heeft ook zoiets, maar dat is inderdaad echt geen gezicht. Dat "Font smoothing" is net of je zo'n wazige (bv Brando)screenprotector op je scherm hebt.

Citaat:
Ja hmm... ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze nog veel verder gaan in de schermresolutie. We zullen zien.
Zal wel niet zo'n vaart lopen inderdaad. Aan de andere kant, ik mag toch hopen dat we een keer e-papier (of e-ink) gaan krijgen.

Misschien kan deze thread inmiddels wel naar het Chat forum Kan iemand dat snel doen voordat Roel ons ziet
Met citaat reageren
  #10  
Oud 01 september 2003, 16:50
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Persoonlijk ben ik ook wel een fan van ClearType. Dat is zo'n antialias truc waarbij ze een standaard font scherper laten lijken door er grijstinten in te gooien. Op de iPAQ 2210 is dat heel mooi (althans dat vind ik), maar ik heb het ook wel eens op andere iPAQ's gezien en dan zag het er niet uit. Het schijnt iets met de techniek van de schermen te maken te hebben (iets van polarisatie draaing ofzo) PalmReader heeft ook zoiets, maar dat is inderdaad echt geen gezicht. Dat "Font smoothing" is net of je zo'n wazige (bv Brando)screenprotector op je scherm hebt.
Ah, juist scherper. Da's mooi, want idd Palmreader en ook Wordsmith hebben een Font Smoothing functie waar ik net zoals mijn Brando hoofdpijn van kreeg. Zit trouwens ook standaard op Windows, ik dacht vanaf 2000, font smoothing, maar ziet er niet uit, igg niet op mijn laptop.

Citaat:
Misschien kan deze thread inmiddels wel naar het Chat forum Kan iemand dat snel doen voordat Roel ons ziet
Dankjewel, Koekie.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 01 september 2003, 17:04
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
En weer door mij verplaatst naar Hardware. De discussie over fonts en schermen is wel een nuttige discussie die nog weinig gevoerd is.

- jp
Met citaat reageren
  #12  
Oud 21 februari 2004, 10:34
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De verdere discussie was afgesplitst naar deze thread:

http://www.palmclub.nl/forums/showth...threadid=15400
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023