Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm - overige modellen

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 11 december 2001, 17:30
Eelco Eelco is offline
Lid
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Geldrop
Berichten: 17
Unhappy Touchscreen dood

De laatste tijd begon het touch screen van mijn palmpje (Vx) steeds vreemder te doen. In eerste instantie ging de calibratie af en toe spontaan de mist in. Dat werd steeds erger en gebeurde gewoon terwijl je aan het schrijven was. Dat werd op een gegeven moment erg duidelijk toen tijdens het tekenen van een rechte lijn de puntjes ineens 20 pixels verderop verschenen. Software die de calibratie in de gaten houdt hielp helemaal niks.

Op dit moment is het Palmpje zelfs zo ver heen, dat ik het touchscreen helemaal niet meer kan gebruiken.

Zijn hier ervaringen mee? Hints, tips, oplossingen?

Groeten, Eelco
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 december 2001, 07:19
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Unhappy

hint:

http://www.palmclub.nl/tips/upgrade.shtml
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 december 2001, 15:21
Eelco Eelco is offline
Lid
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Geldrop
Berichten: 17
Toen ik dat bericht poste had ik nog de vage hoop dat er bijv. wat in de software mis was, maar na een harde reset kan hij niet eens meer calibreren, hij is dus echt dood.

De "tips" pagina bevat adressen van professionele reparateurs, maar die moet ik betalen. Aangezien ik van een Palmpje toch wel een (economische) levensduur van een jaar of 5 verwacht moet dat probleem gewoon opgelost worden als garantie.

Vanmorgen de techsupport gebeld en ben nu bezig met een escalatie (gaat het dus een stapje hoger de ladder op in de hierarchie) met een beroep op het burgerlijk wetboek.
Ik ben nl. niet van plan om 350 gulden te betalen om mijn palmpje om te ruilen voor een 2e handsje omdat ie spontaan stuk gaat.

Ik houdt jullie op de hoogte.

Groeten, Eelco
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 december 2001, 17:07
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Maar is er wel leven in de Palm? Er zijn namelijk programmaatjes die de digitizer als eerste oproepen.

Zie ook een oudere thread: http://www.palmclub.nl/forums/showth...tizer+kan+niet
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 december 2001, 17:29
Eelco Eelco is offline
Lid
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Geldrop
Berichten: 17
Leven genoeg, alles doet het, behalve het touch screen. Maar aangezien je dat voor bijna alles wat je wil doen nodig hebt zit ik nu dus zonder agenda.

Calibratie programmas zijn geen oplossing: De calibratie van de Palm zelf lukt ook niet meer. Na een harde reset kom je vanzelf in dat scherm terecht en daar blijft hij in hangen. Hij registreerd nog wel dat je het scherm aan raakt, maar de plaats klopt gewoon helemaal niet. Hij is nu zo ver weg, dat de calibratie routine er ook niks meer mee kan, die blijft gewoon rondjes lopen. Je raakt het scherm 3 keer aan en hij begint weer van voor af aan. Voordat ik op deze hardhandige wijze (hard-reset) bij de calibratie kwam registreerde hij iedere tap op het scherm horizontaal correct, maar vertikaal helemaal maximaal bovenaan.

Groeten, Eelco
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 december 2001, 14:30
PDATechCenter PDATechCenter is offline
PDATechCenter, Zaltbommel
Voornaam: Richard
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 08 december 2000
Locatie: Zaltbommel
Berichten: 122
Stuur een bericht via MSN naar PDATechCenter
Oorzaak is vaak dat de bovenkant van de kast, op het scherm drukt.
(de rand van het titanium, zodanig verbogen, dat het op het scherm rust.)

Met een paar stevige nagels is dit vlot opgelost.

Richard
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 december 2001, 14:45
Eelco Eelco is offline
Lid
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Geldrop
Berichten: 17
Dus toch... Ik had zelf ook al de indruk dat dit het geval was. Heb ondertussen al wat acties ondernomen om dat weer van hat glas af te buigen, maar echt geholpen heeft het niet. Dan dus toch nog maar een poging wagen.

Palm wijgert ondertussen om voor een fatsoenlijke oplossing te zorgen (350 gulden en dan een twedehandsje terugkrijgen vindt ik veel te veel) dus dat wordt consumentenbond. En dat duurt mij weer veel te lang.

Eerst nog maar eens even zelf verder proberen dan. Enig idee hoe ik kan voorkomen dat dat aluminium weer naar binnen buigt?

Groeten, Eelco
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 december 2001, 16:40
Maikel
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Palmrepair
Oorzaak is vaak dat de bovenkant van de kast, op het scherm drukt.
(de rand van het titanium, zodanig verbogen, dat het op het scherm rust.)

Met een paar stevige nagels is dit vlot opgelost.

Richard
Eelco, Eelco, Eelco................ Als ik het bovenstaande lees, dan krijg ik toch het vermoeden dat jouw Palm dat ook heeft. En dan mag jij mij uitleggen wat Palm daar aan had kunnen doen/kan doen. Het ombuigen zal wel niet spontaan gebeurd zijn, je zult dat zelf wel veroorzaakt hebben door foutief gebruik. En jij maar negatief doen over Palm............

Afgezien daarvan;

Ook zou het tof zijn als mensen gewoon eens accepteerden dat je bij de aankoop een garantie afgesproken hebt van 1 jaar. Dat wist je vantevoren. Als je het daar niet mee eens bent dan had je nooit de overeenkomst moeten sluiten door het ding te kopen en af te rekenen. Natuurlijk baal je als ie eerder kapot gaat als je gehoopt had. Maar dat heet pech hebben.

En ja, hoor, door de Consumentenbond en rechtzaken en meer van dat soort dingen kun je misschien wel wat afdwingen, maar het resultaat mag duidelijk zijn; als fabrikanten veel extra kosten hebben doordat ze buiten de garantietermijn allerlei mensen moeten gaan helpen, dan zullen zij die kosten doorberekenen. En dat is dus een van de redenen waarom alles zo veel duurder wordt. Zo gaat het met heel veel produkten en het wordt steeds erger. Denk je dat de fabrikanten dingen weg gaan geven; het wordt gewoon doorberkend en uiteindelijk betalen we er allemaal voor. Komt het niet uit de lengte, dan komt het uit de breedte.

Het is en blijft techniek, je hebt een jaar garantie en als ie daarna kapot gaat dan heb je pech en moet je het laten maken. Accepteer het.

Als je echt zeker wilt zijn dan kun je bij sommige leveranciers garantie bijkopen. Vaak wordt dat niet gedaan uit gierigheid, maar als er dan iets kapot gaat, dan gaat het meteen van "dat moet toch niet kunnen". Dit bedoel ik niet eens specifiek voor Palms, maar in het algemeen. Ik maak dat in mijn werk ook regelmatig mee, en ik vind dat behoorlijk triest en zielig van die mensen. Als je je huis niet verzekert tegen brand omdat het toch wel niet af zal branden en het brandt wel af, dan heb je ook pech en moet je niet gaan liggen zeuren/janken.

Maar goed, in dit geval zal de kwaliteit van het produkt wel los staan van jouw probleem en zul je het waarschijnlijk wel zelf veroorzaakt hebben (er op gaan zitten of zo). En als je een defect veroorzaakt door er bijvoorbeeld met je dikke aars op te gaan zitten (bijvoorbeeld, ja, ik zeg niet dat dit in jouw geval zo is), dan valt dat natuurlijk nooit onder de garantie.

Ik hoor vaak hele goede dingen over de support van Palm. Ze hebben meestal snel een refurbished unit voor je zodat je snel weer verder kunt tegen een schappelijke prijs. En ja, dat ding is refurbished en niet nieuw. Jij noemt het tweedehands, maar het is refurbished en het is zo goed als nieuw, zonder mankementen, zonder beschadigingen. Op die manier kun je snel geholpen worden. Of heb je liever dat ze je Palm opsturen naar de andere kant van de wereld en daarna nog eens ooit terugsturen zodat je weken en weken zonder zit? Een nieuwe eisen is natuurlijk onredelijk; dat is die van jou ook niet. Een vriend van me kreeg zo´n unit en geloof me; die was niet van nieuw te onderscheiden; geen mankementen en geen beschadigingen.

Anyway; begin de volgende keer niet meteen slechte dingen over Palm te roepen en kijk eerst even waar het door komt. En als je langer garantie wilt dan dat de garantie waarmee je akkoord gegaan bent toen je het ding kocht (je wist het vantevoren en je kocht het toch), koop dan garantie bij of koop het hele ding niet.

Just my two cents............ (zouden de Amerikanen zeggen).
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 december 2001, 23:57
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Volstrekte onzin. Een gebruiksgoed heeft volgens de wet een reeël te verwachten levensduur.

Als ik een tv van Fl 2000,- koop die na 370 dagen spontaan de geest geeft, heb ik volgens jouw redenering gewoon vette pech gehad dat de tv niet helemaal goed geproduceerd is. 1 jaar garantie, daarna zou het over zijn. Bij een tv is het bv. zo dat hij na 5 jaar zijn economische waarde kwijt is. Na 5 jaar heb je dus inderdaad pech, maar in de voorgaande jaren kun je gewoon aanspraak doen op een reparatie (gedeeltelijk) betaald door de fabrikant.

Gelukkig staan consumenten iets sterker dat. Helaas is het niet bij iedereen bekend en laten ze zich door slap geouwehoer en zgn. imponerend dom gel*l snel om de tuin leiden.

Hoe het met de Palm gesteld is weet ik niet (ik zou zo niet kunnen melden wat de gemiddeld te verwachten levensduur van een Palm is), maar het is dus absoluut niet zo dat je voor ieder produkt maar één jaar garantie hebt, en dat je daarna pech hebt.

Extra garantie is dus ook enorme oplichterij, behalve voor produkten die na 1 jaar een grote kans hebben te stoppen met functioneren. Maar over dat soort apparaten zul je weer geen extra garantie kunnen kopen.

Natuurlijk geld het bovenstaande alleen maar bij normaal gebruik van het apparaat. Frisbeen met je Palm geldt dus niet.

Mijn 2 eurocenten...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 december 2001, 10:57
Eelco Eelco is offline
Lid
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Geldrop
Berichten: 17
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikel


Eelco, Eelco, Eelco................ Als ik het bovenstaande lees, dan krijg ik toch het vermoeden dat jouw Palm dat ook heeft. En dan mag jij mij uitleggen wat Palm daar aan had kunnen doen/kan doen.
Andere constructie die niet doorbuigt gebruiken? Overigens heb ik ondertussen geprobeerd om hem terug te buigen, maar dat helpt niet.

Citaat:

Het ombuigen zal wel niet spontaan gebeurd zijn, je zult dat zelf wel veroorzaakt hebben door foutief gebruik. En jij maar negatief doen over Palm............
Ik had net zelf gezegd dat ik er niets geks mee gedaan heb en dat het geleidelijk ontstaan is. Maar als jij liever van veronderstellingen uit gaat...

Citaat:

Afgezien daarvan;

Ook zou het tof zijn als mensen gewoon eens accepteerden dat je bij de aankoop een garantie afgesproken hebt van 1 jaar. Dat wist je vantevoren. Als je het daar niet mee eens bent dan had je nooit de overeenkomst moeten sluiten door het ding te kopen en af te rekenen. Natuurlijk baal je als ie eerder kapot gaat als je gehoopt had. Maar dat heet pech hebben.
Hier heeft Bjorntje al antwoord op gegeven.
Kijk, als ik 900+ gulden uitgeef aan een electronische agenda, dan mag ik er van uit gaan dat dat ding een levensduur heeft van enkele jaren. Tenzij ik er dus zelf iets stoms mee doe (ik weet dat het scherm van glas is en dus dat als je em uit je handen laat glippen dat ie stuk gaat) moet dat ding gewoon probleemloos een paar jaren werken. Als bij gewoon gebruik er iets mee mis gaat, dan heb je als fabrikant dus gewoon je werk niet goed gedaan. Van een apparaat van 3 tientjes kan ik dat accepteren, van zo'n dure agenda niet.

Groeten, Eelco
Met citaat reageren
  #11  
Oud 20 december 2001, 11:45
Maikel
Guest
 
Berichten: n/a
"Andere constructie die niet doorbuigt gebruiken?"

Jaja, jij wilt een palm ter grote van een laptop die zo stevig is dat je er overheen kunt lopen............
De grote van het apparaat, waardoor hij juist zo handig en bruikbaar is, levert natuurlijk wel berperkingen op in de constructie.


"Ik had net zelf gezegd dat ik er niets geks mee gedaan heb en dat het geleidelijk ontstaan is. Maar als jij liever van veronderstellingen uit gaat..."

Even kijken waar ga ik liever van uit?!
Optie A; de bewering van zomaar iemand
Optie B; het wetenschappelijke feit dat titanium niet zomaar spontaan buigt

Ik ga voor optie B.



Toen je de Palm kocht wist je dat daar een jaar garantie op zat. Dat is een feit. En toch kocht je hem en betaalde je hem. Dat is ook een feit. Daarmee gaf je aan akkoord te gaan met het produkt en de bijbehorende voorwaarden. Bovendien vond je het afsluiten van extra garantie maar onzin en zonde van je geld. En nu het even niet meezit begin je te zeuren.

En nogmaals; de consumentenbond zal wel eens wat af kunnen dwingen. Maar wie denk je dat dat betaalt? Wij allemaal, want de volgende keer kost het ding geen 900 gulden, maar 1100 gulden. De fabrikant kan en wil niets weggeven. Dus alles wat ze uitgeven zal toch weer betaald moeten worden.

Maar nogmaals; in dit geval gaat het mogelijk niet om een tekortkoming van het produkt (bewegend en zichzelf vervormend Titanium?!), maar om verkeerd gebruik.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 20 december 2001, 11:53
Eelco Eelco is offline
Lid
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Geldrop
Berichten: 17
Maikel, als je me niet gelooft, antwoord dan gewoon niet. Ik ga geen welles nietes spelletje met je zitten spelen. Kom op zeg, die leeftijd ben ik ondertussen wel ontgroeid.
Verder is dat titanium waar jij het de hele tijd over hebt gewoon aluminium hoor.

Groeten, Eelco
Met citaat reageren
  #13  
Oud 20 december 2001, 12:48
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Een titanium palm voor rond de duizend gulden?

Volgens mij is het een (al dan niet wetenschappelijk) feit dat de leverancier dan heel snel failliet is.

En hoe sterk titanium is (ook al doet dat er niet toe in deze discussie, want deze palm heeft een aluminium behuizing)? Dat hangt o.a. af van de dikte van het materiaal. Dus om daar een wetenschappelijk onderbouwde bewering tegen aan te zetten vraagt wel iets meer gegevens.

Verder ga ik hier niet, want het zit al in de welles/nietes hoek.

Ik hoop alleen dat het palmpje het na enig buigwerk gewoon weer netjes doet.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #14  
Oud 20 december 2001, 14:36
Maikel
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eelco
Maikel, als je me niet gelooft, antwoord dan gewoon niet. Ik ga geen welles nietes spelletje met je zitten spelen. Kom op zeg, die leeftijd ben ik ondertussen wel ontgroeid.
Verder is dat titanium waar jij het de hele tijd over hebt gewoon aluminium hoor.

Groeten, Eelco

Ik heb geen idee of het titanium of aluminium is, maar Palmrepair noemde het titanium (zie een paar posts hierboven) dus heb ik die term maar overgenomen.

Titianium of aluminium, vanzelf buigen doet het niet.

Oh ja, ik ben die leeftijd nog niet ontgroeid.

Groeten en succes met je Palm en al je grote rechtzaken met behulp van de consumentenbond tegen al die grote slechte bedrijven.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 28 december 2001, 15:52
Oxigun
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb zelf een Palm m100 zonder problemen mmar nu ik dit gelezen heb zie ik echt het nut in van verlengde garantie. Iets wat ik normaliter niet doe maar voor de uitzondering WEL gedaan heb voor me palm.


BTW, aluminium kan wel 'spontaan' buigen zonder em te laten vallen. Dit kan volgens mij onder invloed van torsie, dan wordt het stukken zwakker. Omdat dit probleem pas na 1 jaar ontstond zou dit wel een verklaring kunnen zijn. Hier van uitgaande dat er niets mee gebeurt is zoals vallen, etc... Hoe dan ook, als je er niets vreemds mee doet wil niet zeggen dat er iets vreemds mee is gebeurd. Steeds in je broekzak dragen hoe onschuldig ook kan bijvoorbeeld voor wat torsie zorgen op je palm. Als dit lang genoeg doorgaat kunnen deze problemen veroorzaakt worden....
Ik heb je palm en de toestand daarvan niet gezien maar dit zou het kunnen zijn voor zover ik het hier lees.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 29 december 2001, 17:06
Rudolf Rudolf is offline
Lid
Voornaam: Rudolf
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 23 juli 2001
Locatie: Omgeving Hoofddorp
Berichten: 49
Angry Echt defect?

Ook ik heb regelmatig last dat het scherm niet reageerd op de touchsreen activiteiten terwijl de buttons wel normaal reageren. Ook bij mij druktte het bovenste deel op het scherm, echter nadat ik dit verholpen heb (leverd wel een paar krasjes op ) en een harde reset het probleem verholpen leek bleek na een restore het probleem er weer te zijn. Nu weer een harde reset gegeven, echter hetzelfde probleem, wel reageren op de toetsen en niet op het scherm. Ik ga dus toch geloven in wat iemand anders hier ook al eens heeft geschreven over mogelijk slechte kontakten in de Palm. Weet Richard van Palmrepair misschien iets van?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 04 april 2002, 13:16
Eelco Eelco is offline
Lid
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Geldrop
Berichten: 17
Smile

Het heeft even geduurd (oa doordat ik er zelf een nogal drukke periode tussendoor heb gehad) maar na de nodige email uitwisselingen en telefoongesprekken zijn Palm en ik er dan toch uit gekomen:

Ik kreeg tegen geen kosten een vervangend exemplaar. Het kostte vooral even moeite om ze er van te overtuigen dat ik het ding niet uit mijn handen heb laten klappen (hetgeen overigens eenvoudig aangetoond kon worden aangezien hij gewoon geen enkele beschadiging had) maar ondertussen heb ik weer een functionerend palmpje.

Groeten, Eelco
Met citaat reageren
  #18  
Oud 04 april 2002, 14:11
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus


Das toch heel mooi van Palm. Maar even voor het idee, bjorntje had gelijk. Je kan van een 'duur' product een verlengde garantie verwachten. Daarnaast heb je altijd de zgn. 'fabrieksgarantie' op de onderdelen. Nou is het wat te ver gezocht om de fabrikant te achterhalen van het scherm en het daarop te verhalen, maar het zou mogelijk moeten zijn.

Zoals Maikel al schreef, just my two cents (wat overigens niet wil zeggen dat ik het met Maikel eens ben, want dat ben ik niet!)

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #19  
Oud 04 april 2002, 20:21
Marieke99
Guest
 
Berichten: n/a
mmmmm, ingewikkelde thread... Maikel neemt het op voor de 'grote bedrijven' en komt daarmee keihard uit de hoek. ik denk dat de palm-gebruikers die zich regelmatig op dit forum zijn te vinden helemaal niet vóór of juist tegen 'grote bedrijven' zijn. Het gaat gewoon om kwaliteit, het plezier van je nieuwe Palm in je handen houden en de teleurstelling wanneer er iets mis mee is. Volgens mij heeft at niet te maken met accepteren dat na een jaar de garantie is verlopen. die dingen zijn duur genoeg om er mer van te verwachten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023