Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Koopadvies

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 01 mei 2006, 08:38
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Wat mij betreft gaat er niks boven de eenvoudigheid en het gemak van het PalmOS. Ik ben er nog steeds erg blij mee. Al is dat gevoel wel heel wisselend geworden sinds ik een Treo 650 heb. En ach, negatieve berichtgeving schijnt al heel lang samen te moeten gaan met PalmOS, al zolang ik me kan herinneren komt het negatief in het nieuws, en tóch blijft het (voorlopig?) het grootst...

De mogelijkheden zijn eindeloos, simpelweg erg goed te noemen, maar het aantal crashes wat ik meemaak, daar wordt ik behoorlijk geirriteerd van.

Voorbeeldje, 's nachts draait Backupman een backup, kom ik 's ochtends beneden, is de accu leeg omdat hij (weer) is gaan hangen, zichzelf reset en dan aan blijft staan op het invoeren van de pincode voor de gsm.

Of mijn volgende apparaat weer een PalmOS wordt? geen idee, werkelijk waar niet. Maar als dit zo blijft, dan ga ik misschien eens een kijkje bij de 'darkside' nemen.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 mei 2006, 09:34
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Of mijn volgende apparaat weer een PalmOS wordt? geen idee, werkelijk waar niet. Maar als dit zo blijft, dan ga ik misschien eens een kijkje bij de 'darkside' nemen.
Ik ben er geweest... bij de darkside... de ipaq hx2790 (snelste toestel op de markt)... na twee maand terug verkocht.
Ik raad je echt aan om eerst een uitgebreide test te doen met een ppc van iemand anders, vooraleer je overstapt. Eén ding mag je zeker zijn de complexe eenvoud van je palm, die ben je kwijt.
Veel succes in ieder geval
Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 mei 2006, 09:38
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door huplahoi
Ik ben er geweest... bij de darkside... de ipaq hx2790 (snelste toestel op de markt)... na twee maand terug verkocht.
Ik raad je echt aan om eerst een uitgebreide test te doen met een ppc van iemand anders, vooraleer je overstapt. Eén ding mag je zeker zijn de complexe eenvoud van je palm, die ben je kwijt.
Veel succes in ieder geval
Ik ben het overstappen voorlopig ook nog niet van plan hoor Maar zat laatst met de Qtek 9100 van een vriend van me in handen, en daar had ik voor het eerst bij een Windows device het gevoel van: ja, daar kan wel mee worden.

Maar goed, eind van het jaar, niet eerder, en ik zal het topic niet verder vervuilen, slaat niet erg veel op de topic zelf deze info
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 01 mei 2006, 09:47
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Gelijk heb je...
Terug on topic en aan het werk (op het feest van de arbeid).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 02 mei 2006, 09:56
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
ik ben onlangs overgestapt naar de dark-side, maar het bevalt me niet slecht. Ik had tot voor kort een palm TX en dat apparaat was pas buggy.

- instabiel - veel softresets
- accu - vaak leeg omdat de TX vaak spontaan aansprong
- slechte response op grafitti (grote lag)

ik geef toe, het is even wennen, maar voor mij als developer is WM5 stukken prettiger dan PalmOS... (Acer N311, VGA ppc)

Naar mijn mening faalt Palm op een aantal punten:
- geen vernieuwing, maar evolutie.
- NVFS is erg buggy en traag.
- slechte development tools in vergelijking met windows mobile
- design van de devices. sinds de tungsten T serie is het allemaal drama
- connectiviteit is slecht (slechte ondersteuning serial IO, gebrekkige drivers)
- geen eenduidig driver model
- constante verandering van connector op Palm


Ik blijf wel de ontwikkelingen op dit forum volgen, want dit voelt wel thuis. Maar ik zie het somber in.... Dus Gert-Jan waag rustig de stap... zo erg is het niet; het is maar een device!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 02 mei 2006, 10:07
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Wellicht dat dit Gert-Jan's keuze nog kan beinvloeden: Treo 650 vs KJAM

En anders ga je toch gewoon voor de Treo 700w

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #7  
Oud 02 mei 2006, 12:41
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Ik moet het op m'n werk doen met WM "afdankertjes" (ik moet programmeren voor die ondingen in een afschuwelijke ontwikkelomgeving: Visual Studio 2005).
Mijn ervaringen:
- WM is wel stabiel, maar door het slecht doordachte nutteloze multitasking kun je toch voor rare problemen komen te staan.
- Door de "gelikte" schermlayouts werkt alles net even te traag en dus niet intuitief, hoewel dat op de nieuwste masjientjes steeds beter wordt. Bedenk wel dat Microsoff met z'n (Compact) Framework een weg ingeslagen is die lijkt op Java, dus een soort OS op een OS (op een Bios) wat niet alleen onnodig traag is, maar ook nog eens compatibiliteitsproblemen met zich mee brengt.
- Grafitti: tja, als jij dat uitklapschermpje (toetsenbordje) op een WM masjientje dat te pas en te onpas halve schermen verbergt beter vindt werken dan op een Palm....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "basvandesande
Naar mijn mening faalt Palm op een aantal punten:
- geen vernieuwing, maar evolutie.
- NVFS is erg buggy en traag.
- slechte development tools in vergelijking met windows mobile
- design van de devices. sinds de tungsten T serie is het allemaal drama
- connectiviteit is slecht (slechte ondersteuning serial IO, gebrekkige drivers)
- geen eenduidig driver model
- constante verandering van connector op Palm
Tja:
- geen vernieuwing maar evolutie: evolutie is toch vernieuwing?
- NVFS is juist een voorbeeld van vernieuwing die misschien juist te snel is ingevoerd en aangeeft dat evolutie misschien beter was geweest. Heeft WM al NVFS ?
- slechte development tools? Heb je al eens met VS2005 gewerkt? En met HB++, Codewarrior of GCC? Waar is deze mening op gebaseerd?
- design: tja over smaak valt te twisten (of toch niet?)
- De connectiviteit kan inderdaad beter, maar is toch echt 100x beter dan het Microsoft Activesync, waarbij je echt niet weet wat er gebeurt.
- driver model ??????
- connector? Elke WM PDA heeft toch ook z'n eigen connector?
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 02 mei 2006, 13:08
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Ik moet het op m'n werk doen met WM "afdankertjes" (ik moet programmeren voor die ondingen in een afschuwelijke ontwikkelomgeving: Visual Studio 2005).
Mijn ervaringen:
- WM is wel stabiel, maar door het slecht doordachte nutteloze multitasking kun je toch voor rare problemen komen te staan.
- Door de "gelikte" schermlayouts werkt alles net even te traag en dus niet intuitief, hoewel dat op de nieuwste masjientjes steeds beter wordt. Bedenk wel dat Microsoff met z'n (Compact) Framework een weg ingeslagen is die lijkt op Java, dus een soort OS op een OS (op een Bios) wat niet alleen onnodig traag is, maar ook nog eens compatibiliteitsproblemen met zich mee brengt.
- Grafitti: tja, als jij dat uitklapschermpje (toetsenbordje) op een WM masjientje dat te pas en te onpas halve schermen verbergt beter vindt werken dan op een Palm....
Tja:
- geen vernieuwing maar evolutie: evolutie is toch vernieuwing?
- NVFS is juist een voorbeeld van vernieuwing die misschien juist te snel is ingevoerd en aangeeft dat evolutie misschien beter was geweest. Heeft WM al NVFS ?
- slechte development tools? Heb je al eens met VS2005 gewerkt? En met HB++, Codewarrior of GCC? Waar is deze mening op gebaseerd?
- design: tja over smaak valt te twisten (of toch niet?)
- De connectiviteit kan inderdaad beter, maar is toch echt 100x beter dan het Microsoft Activesync, waarbij je echt niet weet wat er gebeurt.
- driver model ??????
- connector? Elke WM PDA heeft toch ook z'n eigen connector?

VS.NET 2005 slecht... tja.. over smaak valt te twijfelen. In mijn ogen is het stukken beter dan alles wat dan ook maar voor POS verkrijgbaar is. Ik heb gewerkt met codewarrior, gcc, NSBasic, dus ik baseer mijn mening op mijn eigen waarneming.

Ik heb overigens anderhalf jaar lang fulltime software ontwikkeld voor het windows mobile platform (VS.NET 2003) En ik ontwikkel sinds 2000 software op het Palm platform (voornamelijk GCC).

zowel Active Sync als Hotsync hebben hun eigenaardigheden. Ik heb ook regelmatig niet meer syncende palms gehad omdat hotsync manager niet meer lekker functioneerde.

connector: elke wm pda heeft zijn eigen connector, maar als ik bijv. kijk naar merken als HP en Acer dan hebben bijna alle modellen dezelfde connector die zich ook hetzelfde gedraagd.

Ik heb in het recente verleden custom applicaties voor PalmOS geschreven die veelvuldig seriele communicatie moesten verrichten met electronische sloten. Echter tot de Palm Tungsten T/T2/T3/W/C geing het goed. Goede connector goede UART. Echter vanaf de Palm Zire 72, TE, TE2, TX, Treo 600, Treo 650 ging het mis omdat of enerzijds de UART niet goed functioneerde danwel de seriele communicatie ondersteuning uit de hardware was verwijdert.

Dit heeft mij en mijn klant genoodzaakt om uit te wijken richting het WM platform. (Ik was palm diehard vanaf 1997).

WM kent trouwens ook een non volatile storage (NVFS) ook wel persistent storage genoemd.

Driver model: op de palm ontbreekt dit grotendeels. Iedere app moet zijn eigen drivers schrijven om te connecten met hardware. Op WM kan ik gebruik maken van een abstractie laag waardoor de rechtstreekse communicatie met de hardware is afgeschermd. Of te wel ik hoef niet bang te zijn dat wanneer er een nieuwe versie van het OS of uitbreiding komt of de software draait op een ander device dat de hardware die ik aanspreek niet meer werkt.
En dat programmeert erg soepel.

ik stond zelf ook zo "vijandig" tegenover het WM platform. Ik was van mening dat Palm superieur was, maar ik heb mijn ogen geopend en gezien dat het andere platform ook goed is (zo niet beter --> meer keuze in modellen, erg goede multimedia ondersteuning, veel uitbreidingsmogelijkheden, Compact Framework).
Met citaat reageren
  #9  
Oud 02 mei 2006, 20:39
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
geef mij maar palm...

Enkele bedenkingen over mijn PPC ervaringen Toch misschien nog even dit...


Ben ik tevreden over mijn PPC? Ik bleef me zelf voorhouden van ja, maar betrapte er mij op dat ik heb steeds minder en minder gebruik. Hoewel het een top of the end toestel is (ipaq hx2790)...

Mijn overstap van palm naar ppc was weloverwogen. Tientallen fora gelezen, getwijfeld, gelezen, nog meer getwijfeld... Enfin de kogel was door de kerk het zou een axim X51V worden met een VGA scherm... Maar op het laatste moment, ben ik dan toch weer veranderd naar een QVGA scherm bij HP (omdat ik meer vertrouwen heb in HP dan in dell, vraag me niet waarom, gewoon gevoelsmatig).

Maar hoe meer ik met die ppc werk, hoe meer ik besef dat WM5 ontwerpen is door mensen die een laptop voor ogen hebben. Klik klik klik en nog eens klik... Oh ja er zit ook een D-pad in maar je kunt op geen enkel moment zeggen wat hij gaat doen... en dat is verdorie verschrikkelijk irritant. Het ziet er wel allemaal gelikt uit.

Een ander verschrikkelijk minpunt is de WORD en EXCEL compatibiliteit... het was verbeterd zeiden ze bij windows SE naar WM5. Amai, het moet dan nogal slecht geweest zijn...
Neen even serieus... DocsToGo bij Palm is een fantastisch, supermega, eenvoudig programma met een compatibiliteit om u tegen te zeggen! En dat mis ik verschrikkelijk bij ppc. Wist je bijvoorbeeld dat je iedere keer opnieuw je zoommode moet instellen, telkens je excel opent.

Een laatste stukje over de activeSync van windows... Neen, geef mij maar die van palm! Supersnel, eenvoudig, en vooral de extra mogelijkheid om het aan te klikken in WORD of Excel...

Wist je bijvoorbeeld dat je de opmaak van word en excel documenten opnieuw mag instellen nadat je wat zitten klooien hebt op je pocket pc. Om nog maar te zwijgen van die schuifbalken die er om de haverklap op komen....

De voordelen van PPC...
Hij kostte veel geld, zodat ik voor de prijs die ik ga krijgen ervoor (bij een tweedehandsverkoop) nog ruim genoeg zal hebben om een TX te komen.

(terwijl ik dit aan schrijven ben, denk ik meer en meer: hoe vlugger die PPC buiten is, hoe beter...)

of ook nog te vinden in http://www.palmclub.nl/forums/showth...ht=palm+pocket
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 mei 2006, 21:27
jeroent's schermafbeelding
jeroent jeroent is offline
Lid
Voornaam: Jeroen
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 29 december 2004
Berichten: 41
Stuur een bericht via MSN naar jeroent
Symbian OS?

Hallo allemaal,

Prettig een keer een echt inhoudelijke thread te lezen over de voors en tegens van de verschillende mobiele OSsen. Een stuk beter dan subjectieve meningen (pleonasme? ) over wat je 'fijner' vindt.

Zeg ik iets raars als ik vraag Symbian OS ook in deze discussie te betrekken?
Dit OS met de Nokia toestellen sterk in opkomst en ook de Sony Ericsson P910i en binnenkort de P990i en oa. M600i draaien op een variant. Nu ben ik zelf maar een "simpele gebruiker", dus ik heb geen kennis van development aspecten. Wel kan ik usabilty aspecten goed vergelijken omdat ik zowel Symbian (Psion 3c, 5mx, netBook, SE P800, Nokia 9500, 9300, N70) als Palm (505, T3, Treo 650) als Windows Mobile (HP iPAQ 4150) devices afwisslend heb gebruikt. Wanneer ik kijk naar wel-doordachtheid van de user interface (oa de hier al genoemde D-pad), dan laten Palm en Symbian Windows Mobile een straatlengte achter zich. Maarja, nou ben ik weer subjectief

Groeten,
Jeroen
__________________
My E70 is like a brain extention...

Laatst gewijzigd door jeroent; 03 mei 2006 om 09:54. Reden: Het is 'Windows'
Met citaat reageren
  #11  
Oud 03 mei 2006, 09:33
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
Symbian, is voor mij erg lang geleden (Psion 3, 3A, Revo), maar ik weet wel dat ik helemaal weg was van de agenda functionaliteit (die ik later met DateBk3,4,5 terugkreeg). Op windows Mobile heb ik inmiddels IntumiCal aangeschaft (nog even wachten op de update voor WM5), maar deze is zo simpel en doordacht als bijv. DateBk3 was --> meer als genoeg voor mij)

Ik ben met je eens dat de doordachtheid van de user interface op PalmOS erg goed is, maar op een aantal punten schiet deze in mijn ogen wel te kort, namelijk: presentatie (ok, je hebt wel een aantal eye candy pakketten die de palm aardig oppoetsen). Een ander grote gemiste kans is dat je op het device zelf geen andere files dan pdb en prc kan installeren. Je zal dus je multimedia zaken of pc documenten moeten benaderen vanaf een sd kaart.

Wat ik altijd prettig vond was de eenvoud, echter sinds de komst van het FrankenGarnet 5.x OS, vind ik het OS erg gekunsteld in elkaar zitten. Je merkt dat zaken als bluetooth, wifi, NVFS het apparaat niet eenvoudiger maken, maar juist lastiger te configureren.

wat ik ook een gemiste kans vindt is het gebrek aan multimedia ondersteuning in het OS. WM levert media player 10 mee, wat doet palm? RealPlayer (*yuk*)

Docs to go is erg goed, maar aan de andere kant, hoeveel mensen bewerken daadwerkelijk office documenten op hun device?

De laatste 2 jaar merk ik dat ik mijn PDA eigenlijk alleen maar gebruik voor:
- Agenda
- Contactpersonen
- Email lezen
- Navigatie
- af en toe een simpel spelletje.

Op deze vlakken is het WM platform in mijn ogen zeker net zo goed als het POS platform...
Met citaat reageren
  #12  
Oud 03 mei 2006, 10:00
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basvandesande
Symbian, is voor mij erg lang geleden (Psion 3, 3A, Revo), maar ik weet wel dat ik helemaal weg was van de agenda functionaliteit (die ik later met DateBk3,4,5 terugkreeg). Op windows Mobile heb ik inmiddels IntumiCal aangeschaft (nog even wachten op de update voor WM5), maar deze is zo simpel en doordacht als bijv. DateBk3 was --> meer als genoeg voor mij)

Ik ben met je eens dat de doordachtheid van de user interface op PalmOS erg goed is, maar op een aantal punten schiet deze in mijn ogen wel te kort, namelijk: presentatie (ok, je hebt wel een aantal eye candy pakketten die de palm aardig oppoetsen). Een ander grote gemiste kans is dat je op het device zelf geen andere files dan pdb en prc kan installeren. Je zal dus je multimedia zaken of pc documenten moeten benaderen vanaf een sd kaart.

Wat ik altijd prettig vond was de eenvoud, echter sinds de komst van het FrankenGarnet 5.x OS, vind ik het OS erg gekunsteld in elkaar zitten. Je merkt dat zaken als bluetooth, wifi, NVFS het apparaat niet eenvoudiger maken, maar juist lastiger te configureren.

wat ik ook een gemiste kans vindt is het gebrek aan multimedia ondersteuning in het OS. WM levert media player 10 mee, wat doet palm? RealPlayer (*yuk*)

Docs to go is erg goed, maar aan de andere kant, hoeveel mensen bewerken daadwerkelijk office documenten op hun device?

De laatste 2 jaar merk ik dat ik mijn PDA eigenlijk alleen maar gebruik voor:
- Agenda
- Contactpersonen
- Email lezen
- Navigatie
- af en toe een simpel spelletje.

Op deze vlakken is het WM platform in mijn ogen zeker net zo goed als het POS platform...
Dus je maakt geen gebruik van de gemiste kans WMP 10... , alleen van de 'eenvoudige' zaken. Dan denk ik dat palm stukken vlugger werkt... (ik had een ipaq hx2790, 624Mhz, de snelste processor op de markt voor WM5... en weet dus waarover ik praat.)
Los van het feit dat het toestel meer het baksteengevoel had in mijn hemdzakje...
Enfin smaken verschillen. Gelukkig dat er verschillende soorten zijn, zo kunnen wij genieten van de concurrentie en de drang om het beter te doen dan de andere.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023