Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 01 februari 2006, 22:28
deboopi deboopi is offline
Lid
Voornaam: Pieter
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 01 februari 2006
Locatie: Mechelen (België)
Berichten: 30
Sd 1.1 voor snelle sd kaartjes

Momenteel heb ik een Tungsten E maar ik heb wel een T|X in bestelling staan.
Ik doe de overstap onder andere omdat TomTom 5 niet draait op een Tungsten E en gezien de prijs lijkt de T|X meer dan haalbaar.

Omdat ik er Tom Tom wil op gebruiken, heb ik ook wel een nieuwe SD kaart nodig en er is blijkbaar wel het nodige te doen om grote SD kaarten.
Een 2 Gb zou blijkbaar zonder problemen moeten werken op een T|X maar hoe zit het nu met 4Gb.

Belangrijker is echter de ondersteuning van de snellere kaarten, blijkbaar zijn er nu al 150x en 133x kaartjes uit waaronder de 1, 2 en meer GB.
Deze werken volgens de SD 1.1 specificatie en nu vind ik nergens wat Palm ondersteunt, de vorige versie van SD is blijkbaar 1.01.
Als 1.1 al ondersteunt wordt, heeft het dan wel effekt, ik heb geen zin om een 150x kaar te kopen als ik het snelheidsverschil toch niet merk.
In de benchlark van RoelvdV heb ik nog geen onfo gevonden ivm de laatste snelle kaarten

De Sandisk Extreme III en Ultra II blijken over het algemeen goed te scoren.
Qua formaat verkies ik momenteel een 2Gb maar de Extreme III loopt blijkbaar maar tot 1Gb, heeft het wel zin om deze extreme aan te schaffen (is de grotere snelheid merkbaar op een Palm) of blijf ik beter bij een Ultra II die dan wel in 2Gb bestaat.

Hoe zit het met de Lexar kaarten, bij www.powerinnumbers.com.au vind je ook de Ridata kaarten, hoe scoren die op een Palm.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 februari 2006, 22:38
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Bij gewoon navigeren merk je het snelheidsverschil echt totaal niet. Dat komt omdat de doorvoersnelheid van Palms ver en ver onder de maximale snelheid van een normale kaart zit. Je merkt het enigzins als je MP3's of kaarten via de kaartlezer aan het overzet. In plaats van 5 minuten te wachten, wacht je dan 3 minuten, bij wijze van. Snelle SD kaartjes zijn alleen voor prosumer camera's van belang, die bij een burst van 5 RAW bestanden van 8 megapixel (erm, zo'n 15 MB per foto?) als een gek weg moeten schrijven. Zoiets heb je met een Palm niet.

Mijn huidige Sandisk 1GB 1x kaart is iets sneller dan mijn oude Lexar 512MB 33x kaart in mijn Palm. Echt veel logica zit er dus niet in.

Een snel bezoekje aan Palm.com leert je dat 2 GB maximaal ondersteund wordt:

http://kb.palmone.com/SRVS/CGI-BIN/W...m_External2001

Door de zoekfunctie van dit forum te gebruiken, weet je dat je via een hack ook 4 GB theoretisch kunt gebruiken:

http://www.palmpowerups.com/modules....e=FAT32_driver
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 februari 2006, 20:09
Yamaki
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb zojuist probleemloos een Extremememory performance SD kaartje van 133x geinstalleerd op m'n TX.
Qua performance lijkt het mij dat een route berekening met TomTom 5 sneller verloopt. Kan een indruk zijn, heb het niet gechronometreerd.
Een Tx heeft dus geen probleem met 133x kaartjes.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 juni 2006, 18:41
meneerbas
Guest
 
Berichten: n/a
Ik zit dus ook te twijfelen tussen een 512Mb Ultra II kaartje voor mijn Palm Zire 71. Maar ik vraag me af of Palm Passenger daardoor sneller zal werken. Daarnaast vraag ik me af of alle europese kaarten (die eergisteren in de bestelling is gegaan) op die 512 Mb kunnen....Wie heeft hier de antwoorden op?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 juni 2006, 19:13
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Leessnelheid van de kaartjes is over het algemeen voldoende, een Ultra II kaartje is niet noodzakelijk voor navigeren lijkt me. Die snelheden doen er vooral toe bij het wegschrijven van data, wat bij navigeren niet gebeurt (enkel lezen van data). Die schrijfsnelheid is van belang als je bevoorbeeld met een camera meerdere foto's achter elkaar wilt nemen, zo snel als maar kan. Een pda zal de maximale schrijfsnelheid trouwens ook zelden tot nooit bereiken.

Bij TomTom passen alle kaarten van Europa overigens lang niet op 512 MB, hoe dat voor PP zit weet ik niet.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 juni 2006, 19:17
meneerbas
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt...Dan neem ik een standaard 1GB geheugenkaartje.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 juni 2006, 23:16
n3232 n3232 is offline
Lid
Voornaam: Fred
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 17 maart 2005
Locatie: Dedemsvaart
Berichten: 28
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneerbas
Bedankt...Dan neem ik een standaard 1GB geheugenkaartje.
Dat is het beste wat je kunt doen. De 1Gb kaartjes kosten zowat niets meer. En op een 512Mb kaartje past nog niet de Benelux en Duitsland. De 1Gb kaart is ook het maximum voor de Zire 71.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023