Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 22 november 2001, 22:32
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
GPS voor Palm V 299 gulden! moet Euro zijn

Sorry, de prijs was in Euro

http://www.garmin-nederland.nl/gps.htm
__________________
hans
Met citaat reageren
  #42  
Oud 24 november 2001, 15:04
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2001
Berichten: 153
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Nee dat is dus een verkeerde bezuiniging van de software bouwer. Het is gewoon dat de programmeurs bij (bijvoorbeeld) Tomtom en GPSPilot niet weten hoe ze die GPS moeten aansturen. (Dat is dan misschien het verschil met de software bouwers van die handheld GPS apparaten.)

Het zit dus niet in de HARDWARE maar in de SOFTWARE.
Hm, volgens mij is het toch een hardwareprobleem, want....

Wat ik namelijk vergeten op dat moment was, dat het niet alleen gaat om het onthouden van de laatste fix. Maar dat die Magellan/Garmin gpsen ook een ingebouwde almanak hebben.

D.w.z. ze rekenen of weten aan de hand van de laatste positie in combinatie met de tijd. Precies waar alle satellieten zich bevinden. De gps kijkt even in zijn almanak en weet sat1 zit daar en sat2 daar, etc.

Klopt dat? "if" ja dan meestal binnen 5 sec een fix, "else" omdat je bv te veel verplaatst bent een koude start =/- 1 minuut. En om nou te verwachten dat al die map en andere programma's die gebruik kunnen maken van een gps. Dat dan maar even inbouwen is misschien iets teveel gevraagd. (misschien zitten er zelfs rechten op die data?)

Had die almanak nou gewoon in die RmcN gezeten dan hadden wij ook snelle fixes kunnen hebben, maar helaas. Waarschijnlijk wilde magellan geen concurentie voor zijn eigen gps lijn. En hebben ze die RmcN een beetje gehandicapt. Zie je jammer genoeg wel vaker dit soort praktijken.
Met citaat reageren
  #43  
Oud 24 november 2001, 15:57
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als het een ingebouwde almaka is zit die in de ROM. Dat zit er dan waarschijnlijk gewoon in. De berekening van de locatie gaat dan misschien op basis van start locatie en tijdstip? Maar inderdaad de RandMcNally lockt meestal in 20 seconden. Das langer dan 5.

Ik heb overigens wel het gevoel dat de RandMcNally langer over zijn lock doet als je de batterijen er uit trekt. Dus misschien heeft die ok wel een klein geheugentje.

Maar goed. Dia almanak zou er eventueel niet in kunenen zitten. Blijft dat het een software fout is dat ze geen warme start proberen te doen in de software. Het verschil tussen 1 minuut en 20 seconden is toch flink.
Met citaat reageren
  #44  
Oud 24 november 2001, 23:05
Hammo
Guest
 
Berichten: n/a
GPS for PalmVx

Nu is er voor ca 200$ een GPS ontvanger te koop bij Randmcnally site www.randmcnally.com.
Invoerrechten zijn ca 23% van totaalbedrag.
Verzendkosten ca 35$, omdat deze verstuurd wordt met Fedex, welke betrouwbaar is en snel
Met citaat reageren
  #45  
Oud 25 november 2001, 10:48
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2001
Berichten: 153
Re: GPS for PalmVx

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hammo
Nu is er voor ca 200$ een GPS ontvanger te koop bij Randmcnally site www.randmcnally.com.
Invoerrechten zijn ca 23% van totaalbedrag.
Verzendkosten ca 35$, omdat deze verstuurd wordt met Fedex, welke betrouwbaar is en snel
Ik weet niet of je dat nou goedkoop vind, maar ik heb voor mijn RmcN 250 piek betaald inc btw inc invoerechten en vervoer (12 piek duurt wel 3 weken) was 80 dollar.
Met citaat reageren
  #46  
Oud 25 november 2001, 14:31
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die goedkope versies verkopen ze niet meer. Uit de goedkoope serie kun je nu alleen nog het "muis" model voor $99 krijgen. Met kabeltje voor $20 kan die ook aangesloten worden.

Ze hebben dus wel een nieuw model voor de Palm III die je met een connector op de palm V kunt aansluiten. Ziet er nogal beroerd uit. Zeker voor $200. Zou ik voor iets meer denk ik toch denk ik die van Magellan opzoeken.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 25 november 2001, 14:38
Hammo
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Re: GPS for PalmVx

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erikro


Ik weet niet of je dat nou goedkoop vind, maar ik heb voor mijn RmcN 250 piek betaald inc btw inc invoerechten en vervoer (12 piek duurt wel 3 weken) was 80 dollar.
Het oude type (Randmcnally Streetfinder)heb ik ook sinds pas maar dat was wel de laatste en heb er 8!! weken op moeten wachten. Met Tomtom Citymaps werkt het wel en voor dat geld (heb er zelf 240,= incl BTW en invoerrechten voor betaald).
Met citaat reageren
  #48  
Oud 28 november 2001, 13:55
erka
Guest
 
Berichten: n/a
Talking GPS van Rand Mcnally voor Palm III

Beste Medegebruikers,

Ik heb zelf deze week mijn GPS ontvanger mogen ontvangen vanuit de states, de prijs die ik er voor gedokt heb was $34,- excl $21,- verzendkosten, wel niet direkt bij Rand Mcnally zelf maar via de veiling van ebay.com meld je aan bij de veiling en biedt er gewoon op, ze beginnen al bij 20 dollar !
werkt perfect, betalen via creditcard via paypal of bidpay.com
levering duurt wel een aantal dagen, maar ja voor het geld

Het probleem is dan alleen de software, die is alleen voor de USA, dus op zoek naar europese software.....

groeten

Roger

EDIT

Het vragen naar software kan je het beste in het vraag & aanbod forum doen, en illegale links of aanvragen kunnen we niet toestaan hier...



Laatst gewijzigd door jean-paul; 28 november 2001 om 19:07.
Met citaat reageren
  #49  
Oud 28 november 2001, 16:32
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Misschien minder goedkoop, maar...

Ik heb dit weekend een Garmin eTrax gekocht voor f 550 inclusief een seriële kabel met sigaretteaanstekervoedingsplug. Via een seriële kabel van Palm is die met mijn M505 aangesloten. Hierop draait zowel TomTom Citymaps als Euroroute van TomTom. Dit gebruik ik in de auto, gemonteerd op een houder voor een Palm en een GSM en het werkt fantastisch. Niet alleen heb je de display van de Palm met de kaart, maar ook de display van de Garmin met zaken als compas, snelheid (ik weet nu dat 129 km/u op de snelheidsmeter van mijn auto overeenkomt met 120 echte kilometers per uur). Verder kun je zien wat de preciesie is (tot 5 meter!) die de GPS op dat moment kan leveren en welke satellieten met welke sterkte binnenkomen.

Een tweede kabel heb ik zelf gemaakt door een standaard seriéle kabel van Palm van de DB9 connector te ontdoen en te voorzien van een Garmin connector. Hierdoor kan ik wandelend in de stad de boel ook gebruiken!

De Garmin ondersteunt niet alleen NMEA 183-2 maar ook andere protocollen waardoor het invoeren van waypoints vanuit een gewone computer mogelijk is. De Rand McNally muis is duidelijk goedkoper, maar de in Europa verkrijgbare muizen kosten net zoveel of meer. Dus ben ik best blij met mijn setje.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #50  
Oud 28 november 2001, 20:59
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Unhappy

Wat ik wel heb met m'n combo is dat de punt op het scherm die je positie moet voorstellen wel errug weinig geupdated wordt. Ik schat zo eens in de 6 seconden. Als je een beetje doorrijdt dan ben je zo je afslag voorbij
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #51  
Oud 29 november 2001, 00:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
In principe geeft een goedkope GPS eens per seconde een locatiefix door. Ik dacht dat de software (Atlas) dat ook wel ongeveer deed. Alleen is het tegen de tijd dat die locatie gedisplayed wordt dus alweer bijna een seconde verder.

Het viel mij ook op dat je zo'n beetje een huizenblok vooruit moet plannen dat je af moet slaan. Je moet daar dus in het detail van je kaartje rekening mee houden. Als je te ver "inzoomed" zie je de afslag dus nooit op tijd aankomen.
Met citaat reageren
  #52  
Oud 29 november 2001, 01:02
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2001
Berichten: 153
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Als je te ver "inzoomed" zie je de afslag dus nooit op tijd aankomen.
Ah gewoon een ruk aan je stuur en even de handrem gebruiken went vanzelf
Met citaat reageren
  #53  
Oud 08 december 2001, 14:28
racd
Guest
 
Berichten: n/a
Hoe is de ervaring met een 505 ?

Misschien is dit ook een tip om in de gaten te houden.
Niet duur en veel informatie.
http://www.geocities.com/aprsmobielnl/GPS-NAVINDEX.HTM
Met citaat reageren
  #54  
Oud 08 december 2001, 18:20
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Onvoorstelbaar hoe slecht sites soms te volgen zijn. Wat een chaos! Stond er ergens nog iets nuttigs in?
Met citaat reageren
  #55  
Oud 08 december 2001, 19:17
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2001
Berichten: 153
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Onvoorstelbaar hoe slecht sites soms te volgen zijn. Wat een chaos! Stond er ergens nog iets nuttigs in?
Als het stond heb ik het niet gezien. Het begon leuk met:

"Deze electronica & hobby pagina is gemaakt door en voor DUTCH HAM radio-amateurs
is niet commercieel maar een beetje uit de hand gelopen hobby

Vervolgens zie ik alleen maar prijzen en verkooppraatjes, maar weinig info.
Met citaat reageren
  #56  
Oud 08 december 2001, 21:33
racd
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erikro


Als het stond heb ik het niet gezien. Het begon leuk met:

"Deze electronica & hobby pagina is gemaakt door en voor DUTCH HAM radio-amateurs
is niet commercieel maar een beetje uit de hand gelopen hobby

Vervolgens zie ik alleen maar prijzen en verkooppraatjes, maar weinig info.

Nou nou, ik vond het dat dit wel reuze meevalt.
Veel zelfbouw schema's en informatie.
Kijk dat het niet jouw interesse is......dat is heel wat anders.

Maar moet je natuurlijk wel de juiste kleurtjes volgen........
Alleen jammer als de bezoeker kleuren blind is
Met citaat reageren
  #57  
Oud 08 december 2001, 22:26
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2001
Berichten: 153
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door racd



Nou nou, ik vond het dat dit wel reuze meevalt.
Veel zelfbouw schema's en informatie.
Kijk dat het niet jouw interesse is......dat is heel wat anders.

Maar moet je natuurlijk wel de juiste kleurtjes volgen........
Alleen jammer als de bezoeker kleuren blind is
Nou kan ik me ook vergissen dus ik ben nog even een keer gaan kijken.
Het begint met een testbeeld
klik op link naar pda en gps. Ik zie vervolgens wat ik allemaal kan kopen. Zoek wat verder naar je schema's. Zie wat links naar gratis mappen. Open er 3 willekeurig 404 error cq niet bestaande pagina's.

Ik wil best geloven dat er wat leuks staat, maar ik kan het het echt niet vinden, tenzij je advertentie leuk vind natuurlijk
Ik ken tenslotte iemand die reclame opneemt en spaart.
Met citaat reageren
  #58  
Oud 09 december 2001, 00:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
LOL
Met citaat reageren
  #59  
Oud 09 december 2001, 01:38
racd
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erikro


Nou kan ik me ook vergissen dus ik ben nog even een keer gaan kijken.
Het begint met een testbeeld
klik op link naar pda en gps. Ik zie vervolgens wat ik allemaal kan kopen. Zoek wat verder naar je schema's. Zie wat links naar gratis mappen. Open er 3 willekeurig 404 error cq niet bestaande pagina's.

Ik wil best geloven dat er wat leuks staat, maar ik kan het het echt niet vinden, tenzij je advertentie leuk vind natuurlijk
Ik ken tenslotte iemand die reclame opneemt en spaart.

Ja ok je hebt eigenlijk helemaal gelijk.
Het is inderdaad allemaal grote flauwekul en veel onzin wat er op die pagina staat.

Fijn weekend
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023