Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 23 mei 2004, 23:22
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,


Ik heb laatst bij iemand in de auto gezeten die Tom Tom gebruikte, welliswaar op PPC, en de verschillen met mapsonic en digimap zitten hem echt in de details. De gesproken aanwijzingen zijn in elk geval iets duidelijker. Een echt significante verbetering t.o.v. digimap en mapsonic heb ik niet kunnen zien.

Waar ik vnl. in geinteresseerd ben is in features om roadblocks te kunnen vermijden en delen van files te kunnen omzeilen, alleen die hebben we niet gebruikt op deze korte rit.

Blijft natuurlijk ook het probleem dat Tom Tom nog steeds niet in een software-only versie voor Palm (T3) te krijgen is. In de tussentijd worden mapsonic en digimap allebei ook langzaam beter. Digimap (classic) is eindelijk weer robuust, heeft een goeie routeberekening, en is razendsnel (routeberekening en het opzoeken van adressen) en mapsonic (1.3.2) kan nu eindelijk routes berekenen in acceptabele tijden. Erg interessant hoe digimap en mapsonic zich verder gaan ontwikkelen.


Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #22  
Oud 24 mei 2004, 08:53
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Blijft natuurlijk ook het probleem dat Tom Tom nog steeds niet in een software-only versie voor Palm (T3) te krijgen is.
Niet waar, PDAshop.nl verkoopt een software-only versie voor de Palm, sterker nog, het werkt ook al op een flink aantal andere modellen

Citaat:
Een echt significante verbetering t.o.v. digimap en mapsonic heb ik niet kunnen zien.
Zien niet nee, daar heb je helemaal gelijk in. Maar plan maar eens een route, en neem de tijd op die de verschillende paketten nodig hebben om een route te berekenen... Dan is TT toch wel erg snel vind ik...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #23  
Oud 24 mei 2004, 21:51
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Blader eens wat in de diverse menu's rond en je zult zien dat TomTom zeer simpel is van opzet en toch nog een zeer effectief programma is.

TomTom biedt de mogelijkheid om route's opnieuw door te rekenen zodat je een alternatieve route krijgt: een route die dus anders is dan de vorige route, alternatieven voor x-aantal meter door te rekenen (100 tot 5000 m): voor als een weg over een paar kilometer afgezet is, de eerst berekende route weer in te stellen, bepaalde straten te ontwijken en viapunten in te stellen.
Fileinformatie is in itt het PPC-platform op PalmOS (nog) niet mogelijk.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 25 mei 2004, 08:12
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Fileinformatie is in itt het PPC-platform op PalmOS (nog) niet mogelijk.
Het zou me niet verbazen als dit in één van de volgende updates van TT Navigator ook beschikbaar komt voor PalmOS... Technisch moet het volgens mij niet al te veel problemen opleveren, een Palm kan ook met een mobiele telefoon overweg voor het ontvangen van GPRS data, die daarvoor nodig is (en uiteraard heb je dan nog een abonnement nodig op deze service)
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #25  
Oud 25 mei 2004, 08:44
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Ik gebruik al een tijdje Mapsonic en ben zeer tevreden over. Met de nieuwe updates naar v 1.3.2 is het mogelijk om ook in 3d te navigeren en de nachtmodus vind ik ook heel fijn. Wat ik heel sterk aan het programmaa vind is hoe nauwkeurig het is. De eenrichtingsverkeer straten geeft hij zeer goed aan.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 28 mei 2004, 16:13
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Palm kan ook met een mobiele telefoon overweg voor het ontvangen van GPRS data, die daarvoor nodig is (en uiteraard heb je dan nog een abonnement nodig op deze service)
Fileinformatie wordt normaalgesproken geleverd via TMC (Trafic Message Channel). Het TMC-signaal wordt opgepikt via het welbekende - toch? - RDS (afkorting van Radio Data System). Sommige gps-muizen, zoals deze, kunnen TMC-signalen ontvangen.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 28 mei 2004, 16:16
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Ik ben van plan om een Emtach bluetooth gps ontvanger aan te schaffen, heeft iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
  #28  
Oud 28 mei 2004, 21:15
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
Ik ben van plan om een Emtach bluetooth gps ontvanger aan te schaffen, heeft iemand hier ervaring mee?
Hoi,


Ik heb al een jaar een Emtac BTGPS. Uitstekende ontvangst en nog nooit problemen mee gehad. Overigens heeft de Emtac BTGPS geen TMC.

De file informatie in Tom Tom 3 is overigens gebaseerd op GPRS (dus met internet verbinding naar een server), zodat je ervoor moet betalen.

Commercieel gezien wel slim van Tom Tom maar technisch gezien vind ik TMC veel beter omdat het schaalt. Met TMC maakt het n.l. niet uit hoeveel mensen het gebruiken, terwijl met GPRS (mobiele B-weg) een beperkte bandbreedte gedeeld moet worden met alle gebruikers.

Bovendien kan je organizer maar 1 bluetooth connectie tegelijk opzetten, wat betekent dat zodra hij via bluetooth gaat GPRSen, hij de verbinding met je bluetooth muis gaat verbreken.

Gezien de commerciele belangen van Tom Tom met hun GPRS oplossing is het alleen erg onwaarschijnlijk dat ze op korte termijn TMC gaan ondersteunen.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #29  
Oud 29 mei 2004, 16:21
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Bedankt Erik voor het delen van je ervaringen met de Emtac BT GPS, TMC vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, ik zet wel de radio aan als ik file informatie wil ontvangen.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 29 mei 2004, 21:11
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Gebruik ook de zoekfunctie eens voor meer informatie over de diverse gps-muizen; er valt erg veel over te vinden.
Met citaat reageren
  #31  
Oud 31 mei 2004, 17:00
Maasq Maasq is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 27 september 2003
Berichten: 82
Citaat:
Op 28-05-2004, om 21:15 heeft Erik076 dit gezegd in bericht #28


Hoi,


Ik heb al een jaar een Emtac BTGPS. Uitstekende ontvangst en nog nooit problemen mee gehad. Overigens heeft de Emtac BTGPS geen TMC.

De file informatie in Tom Tom 3 is overigens gebaseerd op GPRS (dus met internet verbinding naar een server), zodat je ervoor moet betalen.

Commercieel gezien wel slim van Tom Tom maar technisch gezien vind ik TMC veel beter omdat het schaalt. Met TMC maakt het n.l. niet uit hoeveel mensen het gebruiken, terwijl met GPRS (mobiele B-weg) een beperkte bandbreedte gedeeld moet worden met alle gebruikers.

Bovendien kan je organizer maar 1 bluetooth connectie tegelijk opzetten, wat betekent dat zodra hij via bluetooth gaat GPRSen, hij de verbinding met je bluetooth muis gaat verbreken.

Gezien de commerciele belangen van Tom Tom met hun GPRS oplossing is het alleen erg onwaarschijnlijk dat ze op korte termijn TMC gaan ondersteunen.

Groeten
Erik

Kan je de EMTAC BT GPS ook aansluiten op de TOMTOM carkit als die moet worden opgeladen?
Met citaat reageren
  #32  
Oud 31 mei 2004, 19:00
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Nee, dat is volgens mij niet mogelijk. Maar als je je muis icm de TomTom houder zou willen gebruiken kan je een sigarettenaanstekersplitter (link naar Halfords) gebruiken.
Met citaat reageren
  #33  
Oud 31 mei 2004, 19:31
tomtommetje
Guest
 
Berichten: n/a
TomTom voor T3

TomTom voor de T3 is only wel te verkrijgen bij de PDA shop
Voor € 169 euro de complete Benelux en voor geheel Europa straat tot straat versie € 189 euro
Met citaat reageren
  #34  
Oud 05 juni 2004, 21:11
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
Blader eens wat in de diverse menu's rond en je zult zien dat TomTom zeer simpel is van opzet en toch nog een zeer effectief programma is.
Hoi,

Ik heb nu toch ook Tom Tom voor T3 gekocht en moet zeggen dat het inderdaad in zo ongeveer alle punten die je kan bedenken beter is dan mapsonic en digimap.

* snellere routeberekening
* gedetailleerdere aanwijzingen
* nog geen foute aanwijzing of rare route tegen gekomen
* zeer duidelijke kaartweergave (nog
beter dan mapsonic)
* zeer goed user interface.
* veel minder opslag nodig voor
kaartenmateriaal.

Wat ik bijzonder leuk vind is de mogelijkheid om met tom tom een rondje te plannen. Heel eenvoudig:
1. Plan een route van de plaats waar je bent naar diezelfde plaats (dus een route naar huis als je thuis bent)
2. bereken een alternatieve route via
een ander punt
3. bereken 1 of meer keer een alternatieve route
En je hebt tomtom een leuk rondritje laten planne.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #35  
Oud 05 juni 2004, 21:22
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Ik vind de kaartweergave van TomTom3 ver onder het niveau van Mapsonic. Bovendien kun je TomTom3 niet eens gebruiken zonder een GPS muis om de kaart te lezen (probeert steeds contact te maken met de Gps ontvanger die hij niet kan vinden.) Maar goed, dat is mijn mening dan.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #36  
Oud 05 juni 2004, 21:45
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Re: TomTom voor T3

Citaat:
Op 31-05-2004, om 19:31 heeft tomtommetje dit gezegd in bericht #33
TomTom voor de T3 is only wel te verkrijgen bij de PDA shop
Voor € 169 euro de complete Benelux en voor geheel Europa straat tot straat versie € 189 euro
Voor de duidelijkheid: voor 169 euro heb je de TomTom-software samen met Benelux-kaartmateriaal en voor 189 euro kun je het (West-)Europa-kaartmateriaal bijkopen. In de (West-)Europauitbreiding zit dus alleen kaartmateriaal.
Met citaat reageren
  #37  
Oud 05 juni 2004, 21:53
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
Ik vind de kaartweergave van TomTom3 ver onder het niveau van Mapsonic. Bovendien kun je TomTom3 niet eens gebruiken zonder een GPS muis om de kaart te lezen (probeert steeds contact te maken met de Gps ontvanger die hij niet kan vinden.) Maar goed, dat is mijn mening dan.
Hoe je de kaartweergave van Tom Tom of mapsonic vind is denk ik ook persoonlijk. Wat ik prettig vind aan de kaarweergave van TomTom is dat hij wat grover en schematischer is en daarom ook goed te lezen bij felle zon.

Voor wat betreft de bluetooth GPS heb ik hetzelfde probleem. Tom Tom Navigator 3 schijnt echter een optie te hebben om de BT muis uit te schakelen, dus die optie komt vanzelf in de Palm versie terecht denk ik. Verder heeft Tom Tom geen demo mode, maar dat heb je niet echt nodig denk ik.

Wat ik doe als ik tom tom zonder GPS muis wil gebruiken is dat ik zo'n wired GPS muis instel of dat ik hem laat connecten met bluetooth naar mijn telefoon (die altijd aanstaat).

Waar ik vooral erg blij mee men is dat je Tom Tom kan verttrouwen. Geen rare routes of ontbrekende of onduidelijke aanwijzingen meer.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #38  
Oud 05 juni 2004, 21:56
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Je kunt TomTom prima zonder bluetooth gebruiken hoor: gewoon de bluetooth op je palm niet aanzetten. Als je TomTom start wordt dan gevraagd of je bluetooth aan wil zetten, dit doe je gewoon niet. Dan gaat TomTom ook niet telkens zoeken naar je bluetoothmuis.
Met citaat reageren
  #39  
Oud 06 juni 2004, 17:36
hovingh's schermafbeelding
hovingh hovingh is offline
Lid
Voornaam: Bert
Model: Sony Clie PEG-TJ35
 
Geregistreerd: 07 november 2003
Locatie: Deventer
Berichten: 45
Ben de afgelopen week op vakantie geweest op de motor naar Frankrijk en zowel Mapsonic als Tomtom (allebei de nieuwste versies) gebruikt. Tomtom is voor mij de absolute winnaar geworden. Het (3d-) scherm is veel duidelijker en geeft meer gegevens (verwachte aankomsttijd, snelheid, aantal km) en de te volgen route is makkelijker te zien. Het is flexibeler met het kiezen van alternatieve routes (wat met mapsonic in 3d niet mogelijk is). Ook het uitrekenen van de 1e route is gewoon snel en duurt niet 1 tot 2 minuten als bij Mapsonic. Mapsonic gaat onregelmatig in de fout. Je denkt dat er een haarspeldbocht naar links komt, terwijl het een rechte weg betreft. Ook komt het nogal eens voor dat je in het 'niets' rijdt of dat het pijltje in 3d-view gewoon stil blijft staan (terwijl er wel een fix is). Het lijkt wel alsof Tomtom de gegevens flexibeler aanlevert: op een rotonde is Tomtom veel vloeiender dan Mapsonic. Ook bij het opvolgen van meerdere afslagen vlak achter elkaar is Tomtom veel flexibeler.
Als het mogelijk was bij Tomtom om meerdere 'via's' in te geven zoals bij PPC was het product helemaal af.
Met citaat reageren
  #40  
Oud 06 juni 2004, 18:01
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
Als het mogelijk was bij Tomtom om meerdere 'via's' in te geven zoals bij PPC was het product helemaal af.
Dat is volgens mij een kwestie van tijd. Na de zomer schijnt er in elk geval een nieuwe update te komen met adresboek integratie. Misschien dat ze dan ook gelijk nog wat features van Tom Tom 3 meeleveren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023