Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 23 november 2003, 09:49
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Bij de GPS / iQue spreekt de ingebouwde juffrouw duidelijk maar niet altijd begrijpbaar.
Soms zegt ze LINKSAF maar moet ik volgens het schermpje rechtsaf.
Het schermpje spreekt (geluidloos )de waarheid.
Bij een verkeersplein moet ik rechtdoor en het schermpje geeft dat keurig en goed aan maar de ingebouwde juffrouw zegt RECHTSAF en dan zegt ze wéér RECHTSAF. Als ik de aanwijzing opvolg, ga ik inplaats van rechtdoor rechtsaf.

Regelmatig naar de kaart kijken is dus aan te raden.
Hierdoor kan de GPS niet in de zak en blindelings de aanwijzingen van de juffrouw worden opgevolgt.

Ik vraag mij af (en wie het weet mag het zeggen) is er een foutje bij de spraak en/of verkeerde vertaling (dat denk ik) of heb ik wat aan de instellingen te doen.

Ik heb ook te wennen aan een kronkel in de weg naar rechts b.v. Dan zegt de juffrouw RECHTSAF en dan LINKSAF... Volgens mij kan ze beter zeggen.. DE WEG VERVOLGEN.

Zijn het misschien beginnersfoutjes (alhoewel GARMIN op GPS gebied een goede voorgeschiedenis heeft) of is dit ook herkenbaar bij andere systemen?

vrgr AD

Laatst gewijzigd door miniad; 23 november 2003 om 09:59.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 23 november 2003, 17:16
mbvt mbvt is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 07 oktober 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 82
Ik heb zelf eigenlijk weinig moeite gehad met de aanwijzingen van de iQue tot nu toe, maargoed dat is ook pas na 1 week en ongeveer 600km gecombineerd binnenweg en snelweg rijden, en verder beschouw ik mezelf als ervaren autonavigatiesysteemgebruiker (3x de woordwaarde bij Scrabble )

1x ging het bijna mis toen ik over de A8 vanuit het noorden (Zaanstad) de A10 op reed. Die wordt daar 4 baans; de linker 2 gaan met de klok mee naar het oosten, de rechter twee gaan tegen de klok in naar het westen. De A8 komt uit op de rechter 2 banen, maar voor mijn route moest ik de linker 2 banen aanhouden. De iQue heeft hier geen enkele melding van gemaakt, ik hoefde geen actie te ondernemen, waardoor ik dus fout zou rijden. Op de kaart was echter wel vaag te zien dat de route meer linksgeorienteerd was dan rechts, maar omdat de volgende afslag pas over een km of 10 was had de iQue ver uitgezoomd waardoor het lastig te zien was. Kwestie van alert blijven en met hand even inzoomen dus.

grM
Met citaat reageren
  #23  
Oud 23 november 2003, 17:30
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Ach ik heb ook weinig problemen met de iQue.
Maar had hiervoor de GARMIN GPS V en daar werd niet gesproken.
Inderdaad is de juiste weg op het scherm goed te volgen en als er een afwijking is in de gesproken melding, houdt ik me toch maar aan het schermpje.

Ze meldt bv. over driehonderdmeter rechtsaf.
en dan weer over tweehonderd en de uiteindelijke afslag is na honderd of minder aantal meters.

Het valt mij op dat de aantal meters regelmatig overeenkomt met de aantal straten.. dus Driehonderdmeter is dan de derde straat.

Ik hoorde vandaag een system (merk?) het aantal aantal straten geven zoals tweede straat linksaf.. ik vind dat wel erg duidelijk.

zoveelmensenzoveelwensen

vrgr. AD
Met citaat reageren
  #24  
Oud 23 november 2003, 20:26
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
Probleem met de rotondes is een bug, wordt opgelost maar kan even duren. Zie ook andere thread http://www.palmclub.nl/forums/showth...0696#post80696
Met citaat reageren
  #25  
Oud 28 november 2003, 00:01
mbvt mbvt is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 07 oktober 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 82
Question Plaatsing carkit?

Heeft iemand al ervaring met de carkit voor de iQue? Ik gebruik hem zelf wel altijd in de auto maar ben er toch nog niet helemaal tevreden over.

De plaatsing is in mijn auto te hoog waardoor hij in mijn blikveld zit, en enigszins schuin, een richting die helaas niet te verstellen is aan de houder:


Ik zit er over te denken om de houder eens uit elkaar te schroeven om te kijken of mij dat verder helpt. De houder zit namelijk vastgeschroeft aan de beanbag; als ik de beanbag er dan afhaal kan ik de houder misschien vastzetten aan zo'n frame dat je aan de ventilatierooster kunt hangen (of naast de autoradio). Iemand al ervaring mee?

grM
Met citaat reageren
  #26  
Oud 28 november 2003, 08:59
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Bij ons is dat geen probleem. Er zijn twee RAMsystemen. En één daarvan is geloof ik in Notter al te bezichtigen.

(hoe krijg je de foto hierin?)

Ik doe het met onderstaande link.. succes
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg !cid_734511518@08112003-2286.jpg‎ (23,8 KB, 81x gelezen)

Laatst gewijzigd door miniad; 28 november 2003 om 09:02.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 28 november 2003, 09:15
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
De GPS heeft de Satelliet te zien maar hoe kan het dan dat ik een fix kan maken binnenshuis boven in mijn slaapkamer? Er is een klein raam waarvan de Lamellen zijn gesloten en gordijn dicht.
Minimaal 3 satellieten wordt gevonden en de pijl beweegt keurig mee als ik een rondje in de kamer maak.

Wie kan dit verklaren zodat ik het begrijp?
Mij lijkt het dat de iQue best wel gevoelig is en na een paar omzwervingen met auto, lopen en zelfs in dichte bos, ben ik er achter dat mijn GPS V minder gevoelig was.

vrgr. AD


Een vriend maakt ook in zijn huis een Fix, alleen kan hij niet te veel bewegen want dan valt de verbinding weg.
(gelukkig weet hij daar de weg)
Met citaat reageren
  #28  
Oud 28 november 2003, 23:34
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
In reactie op bovenstaande berichten:
- de linker RAM op de foto is eigenlijk geen oplossing; ze hebben gewoon de carkitmontage op een ram gezet. Beetje riskant op de motor.
- de tweede is nieuw-nieuw-nieuw. En nu bij ons op de RAI te bezichten: een heel prima oplossing; de opening aan de onderzijde is inmiddels verbreed. Hij is nog niet leverbaar maar zal dat vermoedelijk spoedig wel zijn. Voeding op de motor is nog wel een probleempje: er zal een 12V omvormer nodig zijn. We gaan daar aan werken, maar geven de prioriteit aan de 2610; da's immers een toestel dat echt geschikt is voor op de motor.

Satelietontvangst:
het is niet onze ervaring dat de iQue een sterkere ontvangst heeft dan de GPS V. Mogelijk dat de GPS V niet 100% in orde is.. Kijk eens of de antennecontacten vervuild zijn of doe een hard-reset (dan wordt ook de almanac herladen.
En inderdaad: in omschreven omstandigheden is er meestal helemaal geen ontvangst mogelijk. Het signaal van satelieten kan beslist door 'materie' heen, maar is te zwak om door muren te komen. lamellen zullen niet heel veel tegenhouden dus dat maakt niet uit.
Ik vermoed dat er sprake is van een tov het raam heel gunstige positie van de satelieten; kun je checken in het satelietstatusvenster: welke ziet ie? Vermoedelijk zal hij op andere momenten geen ontvangst in huis hebben..
Maar leuk te horen dat ie zo goed werkt!

Groeten uit Notter (net terug van de RAI

Hans
Met citaat reageren
  #29  
Oud 28 november 2003, 23:36
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
nabrander:

We werken ook aan een carkit voor de iQue, die in de ventilatieroosters te haken is; zal nog even duren. Maar er zijn vermoedelijk ook prima 'generieke oplossingen'. Denk er wel aan dat het volume van de interne speaker in de auto wat zwak is (attentie: groot deel van geluid komt uit achterzijde!)

Hans
Met citaat reageren
  #30  
Oud 29 november 2003, 09:19
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Dat RAMgebeuren prikkelt mijn nieuwsgierigheid voor op de scooter.
Als het er is mag het voor mij direct opgestuurd worden want ik kan niet wachten van ongeduld. Scooter ligt nog een beetje uitelkaar vanwegen de voedingskabel die weer doorgevoerd heeft te worden.
Ik begrijp nog niet zo best wat er met de 12 volt voeding is want deze zit ook op mijn scooter. Ik heb wel een aanstekeraansluiting zoals in de auto. Deze zit onder de kap vanwegen de vocht en/of regen.

Ik wacht af..

vrgr. AD
Met citaat reageren
  #31  
Oud 30 november 2003, 10:34
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
iQue 3600

Weet iemand of dat beschermklepje demontabel is of is het een eeuwig huwelijk?
Het zit soms in de weg..


Ik heb nu maar liefst met 3 verschillende GPS V in huis getracht een fix te maken maar geen één doet het en de iQue wel.
Waarom en hoe??? ik weet het niet. Was gewoon even leuk te proberen.

vrgr. AD
Met citaat reageren
  #32  
Oud 30 november 2003, 11:41
mbvt mbvt is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 07 oktober 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 82
Citaat:
Op 30-11-2003, om 10:34 heeft miniad dit gezegd in bericht #31
iQue 3600

Weet iemand of dat beschermklepje demontabel is of is het een eeuwig huwelijk?
Het zit soms in de weg..


Ik heb nu maar liefst met 3 verschillende GPS V in huis getracht een fix te maken maar geen één doet het en de iQue wel.
Waarom en hoe??? ik weet het niet. Was gewoon even leuk te proberen.

vrgr. AD
Ehrm, je bedoelt die leren flap die aan de onderkant bevestigd is? Die kan er idd af. Het dunne zwarte stukje plastic dat langs de onderkant va de iQue loopt is flexibel, dus als je tussen duim en wijsvinger die twee metalen stangetjes naar elkaar toe duwt springt het zwarte stukje plastic er aan 1 kant uit; e.e.a. een paar milimeter verschuiven en de andere kant is er dan ook uit.

Er weer aanzetten is hetzelfde procede in omgekeerde volgorde.
Met citaat reageren
  #33  
Oud 30 november 2003, 12:00
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Bedankt.. het werkt..
Zag het wel eerder zitten maar was bang het te breken.

Misschien komt er nog wel iets als een opbergetui die ook op de zefde manier wordt bevestigd.

vrgr. AD
Met citaat reageren
  #34  
Oud 30 november 2003, 12:19
mbvt mbvt is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 07 oktober 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 82
Citaat:
Op 30-11-2003, om 12:00 heeft miniad dit gezegd in bericht #33
Bedankt.. het werkt..
Zag het wel eerder zitten maar was bang het te breken.

Misschien komt er nog wel iets als een opbergetui die ook op de zefde manier wordt bevestigd.

vrgr. AD
Er is wel een losse Etui beschikbaar, maar die kost 40 pleuro's! Die accesoires van Garmin zijn naar mijn mening niet bepaald een koopje
Met citaat reageren
  #35  
Oud 30 november 2003, 12:59
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Ik heb de Etui gezien (in handen gehad) en is een insteek zoals bij bepaalde camera's. Inderdaad veel te duur maar naar mijn mening ook niet erg praktisch.
Met citaat reageren
  #36  
Oud 05 december 2003, 23:49
janhaag janhaag is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 05 december 2003
Locatie: Den haag
Berichten: 45
Dit bericht heeft niks te maken met de Ique.
Ik ben doorgestuurd door iemand naar miniad omdat deze gebruik maakt van de I que en een scooter of motorfiets.

Ik wil gebruik gaan maken van mijn palm TT en een GPS met motor en auto.
Ik zat te denken aan een Holux 251+ of een bluetooth reciever.
Heeft iemand tips voor mij. de I que is mij wat te prijzig.
Met citaat reageren
  #37  
Oud 06 december 2003, 09:32
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Hallo Janhaag

Ik heb geen ervaring met de door jou opgegeven apparatuur.
Mijn ervaring op de scooter is met de GPS V van Garmin maar heb deze omgewisseld met de huidige iQue 3600.
Misschien even een berichtje plaatsen bij GPS (algemeen)
Succes

bij www.gps.nl hebben ze ervaring met GPS en motoren. Misschien krijg je daar de info die je zoekt.
Met citaat reageren
  #38  
Oud 06 december 2003, 18:45
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
Miniad:
Wat er met die 12V is?? Da's teveel voor de iQue! Niet rechtstreeks aansluiten dus!! (omvormer nodig)

mbvt, miniad:
Het Garmin etui beschermt de iQue goed, maar is verder een pokke-ding: bij het eruit haleb kun je bijna niet anders dan per ongeluk de rec-knop indrukken.
Wel hebben we een werkelijk prachtig alternatief gevonden. Weliswaar is het minstens even kostbaar, maar wel zodanig doordacht dat velen het er wel voor over zullen hebben. Vermoedelijk binnenkort in ons assortiment.

janhaag:
Ik ben bang dat we je niet zullen kunnen helpen; vooralsnog kiezen we ervoor PDA oplossingen alleen als compleet-pakket te leveren. En wel drie soorten:
- iQue
- TomTom icm bluetooth ipaq
- ANWB engin

Daarnaast verachten we over enkele maanden een zeer sterke bluetooth GPS-antenne/ontvanger te kunnen bieden.
Tot slot zullen we ook Fugawi-software en kaarten in ons assortiment opnemen.

Reden dat we niet 'dieper' in de PDA-componenten gaan is dat we vanuit zowel advies, verkoop als helpdesk optimale service willen kunnen blijven bieden; we willen geen 'dozenschuiver' zijn. En dan moet je keuzes maken. We kunnen onmogelijk alle PDA/GPS combinaties bieden en gaan voor 'zekere kwaliteit'.
Wat niet wil zeggen dat de door jou gezochte combinatie niet zal voldoen! Kijk echter wel altijd verder dan alleen hardware; juist de kaarten zijn in 'navigatieland' erg belangrijk.

Groeten uit Notter,
Hans
Met citaat reageren
  #39  
Oud 06 december 2003, 19:09
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Ik neem aan dat de omvormer in de aanstekeraansluiting zit en deze wil ik gaan gebruiken op de scooter (net als bij de GPS V).
Wacht alleen nog op een goede bevestiging en de daarbij bijhorende (aanbevolen) stroomaansluiting.

De Etui wordt zo spannend gebracht... dat ik nu zeer nieuwsgierig ben. We wachten het positieve bericht dan ook af..
(nergens een klein pic?)
Met citaat reageren
  #40  
Oud 06 december 2003, 21:08
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
yep, als je de bijgeleverde aanstekerplug gebruikt geen probleem; wel als je rechtstreeks op accu aansluit (wat vanwege onnut externe speaker op motor veelal gebeurt; vandaar ook de verwarring.

Op de pic kom ik nog terug.
Hans
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023