Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #81  
Oud 21 oktober 2003, 21:24
MrProper MrProper is offline
Senior lid
Voornaam: Kevin
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 augustus 2003
Locatie: Roeselare
Berichten: 57
Stuur een bericht via MSN naar MrProper
ik sla tilt van al die software....;idd zal mapopolis zijn.....

zodra ik T3 heb koop ik mapsonic
Met citaat reageren
  #82  
Oud 21 oktober 2003, 22:37
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Thumbs up

Ik ben nieuwsgierig naar deze routeplanner. Heb nu Digimap 2.27 onder ogen en een tijdje mee mogen spelen. Wat een gedrocht van een programma en user interface en een ge-emmer om goede uitsnedes te maken zeg. Zal wel duitse degelijkheid zijn zoals SAP. Iets wat je erin zet krijg je er met geen mogelijkheid meer uit. Kan ook zijn omdat ik er nog geen gps aan heb hangen, maar met tomtom kon ik gemakkelijker route afstanden ook zonder gps plannen. Hopelijk kan het met mapsonic ook zo makkelijk. Ik ben dus benieuwd naar de eerste reviews.
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
  #83  
Oud 22 oktober 2003, 02:02
OlafOnline's schermafbeelding
OlafOnline OlafOnline is offline
Palm Goeroe
Voornaam: Olaf
Model: Symbian
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: 2000
Berichten: 68
Wanneer komt Mapsonic naar Nederlandse winkel/e-shops?
Met citaat reageren
  #84  
Oud 22 oktober 2003, 02:31
OlafOnline's schermafbeelding
OlafOnline OlafOnline is offline
Palm Goeroe
Voornaam: Olaf
Model: Symbian
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: 2000
Berichten: 68
Wat is eigenlijk het verschil tussen MapSonic en MapViewer?

Alleen de spraak?
Zie ook: http://www.pda.viamichelin.com/ViaMi...l/expandENPalm
Met citaat reageren
  #85  
Oud 22 oktober 2003, 02:58
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, spraak is wel het hoofdverschil en verder de POI database. De interface is ook een stuk uitgebreider. Je hebt meer schermen en opties. MapViewer heeft eigenlijk maar 1 scherm (kijk maar in de beschrijving van het programma) Het Navigatie scherm is waarschijnlijk de belangrijkste vernieuwing. Daarin draait de kaart mee met de rijrichting en wordt de afstand tot het volgende routepunt getoond. Daarnaast is er de Route Map waarmee je snel door de route heen kunt bladeren en kijken waar de afslagen zitten.

Daarnaast misschien dus de mogelijkheid om over kaarten heen te plannen (maar dat moeten we dan nog maar afwachten hoed dat dan in de praktijk werkt als iemand het pakket gekocht heeft). Je hebt in ieder geval de mogelijkheid om het kaartdetail zelf te bepalen. In MapViewer kun je alleen vol detail kaarten krijgen en dis zijn vrij fors (de kaart van heel Nederland komt in MapViewer op 123MB).

Op zich werkt MapViewer ook al heel goed, maar ik denk dat je met MapSonic toch net even beter aan de slag kunt.

Ik moet toegeven dat het inderdaad wel een flink verschil in prijs is (€200 of €90), maar ik geloof dat dat voor een groot deel ook in de licenties van het kaartmateriaal zit. Voor programma's met spraak kost dat meer dan als ze alleen de kaart tonen. POI's kosten ook geld en het programma is complexer en dus duurder.
Met citaat reageren
  #86  
Oud 22 oktober 2003, 23:22
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
demo gedraaid, op pc ziet het er overzichtelijk uit maar op de palm (zire71) krijg ik memory errors. Terwijl ik 8 mb vrij heb gemaakt. Vind dit niet ideaal omdat alle progs naar sd card moeten verhuizen en dat alleen voor mapsonic. Ook als ik het op sd card zet, of de map hier op zet. Maar dan krijg ik het niet werkend vwb vinden ofwel laden van map. Hoe hebben jullie het werkend gekregen in combinatie met sd card? De map die ik van de demo heb gemaakt is rond de 1,1 Mb groot. Ik gebruik zlauncher. Hopelijk dat de zire71 vanwege de 16 Mb niet een slechte keuze is voor mapsonic.
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
  #87  
Oud 23 oktober 2003, 00:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Eigenaardig dat je met 8MB vrij nog memory errors krijgt. Ik kon het met 4,5MB vrij (na installatie van het programma) prima draaien. Zal toch wel met de dynamic heap te maken hebben dan. Ik hoop niet dat ze een probleem hebben als de heap kleiner is (zoals op een Palm PDA met 16MB RAM)

Overigens heeft mijn NX70 dus 4MB dynamic heap ("onzichtbaar" werkgeheugen) + 4,5MB storage RAM (waar je de files zet) vrij en dat is in totaal ook 8,5MB.

Te weinig geheugen is naast processor kracht waarschijnlijk ook een van de redenen geweest dat we voorheen nooit echt volledige Navigatie oplossingen voor PalmOS gezien hebben. De problemen in Digi-Map zitten hem toch voornamelijk in het feit dat ze om de PalmOS beperkingen heen hebben geprobeerd te programmeren (en natuurlijk dat ze niet goed nadenken over hoe het programma zou moeten werken om handig te zijn) MapSonic gooit gewoon alle pre OS5 PDA's aan de kant en werkt alleen op modernere PDA's. Qua geheugen werkt het dus blijkbaar al niet eens op de PDA's van een paar maanden terug. Het is wat mij betreft niet zo handig om bijna 7 MB RAM te moeten reserveren voor MapSonic (als ik het programma mee reken). Zeker niet als ik maar 11MB heb Ach ja, mooi excuus om snel een nieuwe PDA aan te schaffen
Met citaat reageren
  #88  
Oud 23 oktober 2003, 20:22
Mate
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb de gok gewoon genomen en MapSonic besteld. Het is net deze week binnengekomen en ik heb nog niet de tijd gehad het uitgebreid te testen, maar wat ik er tot nog toe van heb bekeken ziet er erg goed uit.
Ik heb ook al eens Digi-map en Mapopolis geprobeerd, maar dit is vanaf stap 1 een stuk beter en gebruikers-vriendelijker.
Je ziet bijvoorbeeld precies het verschil tussen wegen, bebouwing, parken en water. Je kan zelfs zien waar de huisnummers in een straat zich bevinden.

Mocht je willen weten wat het allemaal kan, ik heb hier de manual (1,3MB) neergezet ter download ende studie.

Eén vraagteken ben ik al tegengekomen: er staat dat je uitsnedes van kaarten kan laden in je SD-card, maar tot op heden is mij dat nog niet gelukt. Iedere keer dat ik dat probeer komt het gewoon in de interne RAM terecht.
Ik zal het eens proberen door de map te copiëren via een externe card-reader.
Met citaat reageren
  #89  
Oud 23 oktober 2003, 21:07
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als ik de handleiding er even op na sla, lijkt het er wel op of je alleen naar geheugen kaart kunt exporteren.

Ik kan me van MapViewer herinneren dat je tijdens de export bij het aanmaken van de bestandsnaam de keuze had of het een fde- (of iets dergelijks voor op de geheugenkaart) of pdb-bestand voor intern geheugen moest worden.
Met citaat reageren
  #90  
Oud 23 oktober 2003, 21:21
Mate
Guest
 
Berichten: n/a
Chips, je hebt gelijk. Ik zie al wat ik fout doe.
Als je "export to PDA" doet moet je de file eerst saven naar HD (wordt gelijk deleted als je na de save kiest voor directe sync met je Palm) en daarbij had ik het pull-down menuutje over het hoofd gezien waarin je kunt kiezen voor een .pdb-file voor RAM of .fdb-file voor de SD-card.
Hoe dom van mij. Nou ja, ook weer opgelost.
Met citaat reageren
  #91  
Oud 23 oktober 2003, 21:39
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Thumbs up

Oooooooooo f a n t a s t i s c h !!! Heb het nu voor elkaar met het saven van de kaart van de demo naar de SD card. Bedankt voor de tip Patrick vwb het saven . Ik ben diep onder de indruk van mapsonic. Ook als je een route demo afspeelt. Krachtige engelse stem, beetje dominante vrouwelijke stem (lekker). Overzichtskaartje maken op pc, saven op sd card (1,1 Mb), oproepen op Zire71, vertrek en aankomst aangeven op kaart middels intuitieve interface of aanbrengen op kaart, het berekent retesnel de route en draaien maar met de engelse V stem over rotondes en andersoortige wegen. Ben alleen benieuwd hoe het op grote kaarten functioneert zoals heel nederland of dat je hier ook met deelkaarten moet werken ivm memory. Maar dit wordt het dan voor mij, zeker weten!
__________________
Treo Pro

Laatst gewijzigd door rharing; 23 oktober 2003 om 22:04.
Met citaat reageren
  #92  
Oud 24 oktober 2003, 08:52
J@N57 J@N57 is offline
Senior lid
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 11 december 2002
Locatie: Veluwezoom
Berichten: 88
Mapsonic op "gewone" Tungsten?

Heb zelf Digi-Map, maar na het lezen van de threads over Mapsonic in het forum, ga ik er ook steeds meer over nadenken om Mapsonic ook aan te schaffen. Vraag: zou het goed draaien op een Tungsten T? Er is nog ca 4,5 mb intern geheugen vrij en verder een SD kaart waarop nog ca. 220 MB vrij is.
Of toch maar een Tungsten T3 kopen.....?
Wie heeft een goed advies?
Groeten vanaf de Veluwezoom
Met citaat reageren
  #93  
Oud 24 oktober 2003, 09:01
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Mapsonic Full Version

Ik heb eergisteren mijn versie van Mapsonic op CD ontvangen en ik moet jullie vertellen dat ik tevreden ben.

Ik ben sinds 4 jaar een gebruiker van GPS software in combinatie met Palm handhelds maar Mapsonic is een grote sprong voor(r)uit.

Installatie loopt vlot, berekenen en herbereken gaat enorm snel (op mijn T3) en de interface is gebruiksvriendelijk en vooral duidelijk (hier kan digimap een voorbeeld aan nemen). De kaarten zijn erg compleet en de CD omvat alle kaarten van Europa (voor € 200).

Ik heb de afgelopen week rondgereden met de demoversie van Mapopolis, maar dat is spielerei in vergelijking met Mapsonic.

Een aanrader voor elke palmOS (5) gebruiker. Ik wacht enkel op de update om het volledige scherm van mijn T3 te gebruiken.

PocketPC here we come...

Voor de vlaamse gebruikers (en de Nederlanders die een vlaamse vrouwelijke tongval wel kunnen "appriciëren"), bij de keuze van de taal van de stem kan je kiezen tussen "Nederlands" en "Vlaams" (naast de andere talen).

Helaas ontbreekt mij de tijd om een volledige recentie te schrijven.
Met citaat reageren
  #94  
Oud 24 oktober 2003, 10:43
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Re: Mapsonic Full Version

Citaat:
Op 24-10-2003, om 09:01 heeft YellowT dit gezegd in bericht #93

Voor de vlaamse gebruikers (en de Nederlanders die een vlaamse vrouwelijke tongval wel kunnen "appriciëren"), bij de keuze van de taal van de stem kan je kiezen tussen "Nederlands" en "Vlaams" (naast de andere talen).

Helaas ontbreekt mij de tijd om een volledige recentie te schrijven.
Oh ja, Vlaams.

En hoe zat het met het grootste bezwaar van mensen die de demo hebben uitgeprobeerd: dat je er zo gruwelijk veel geheugen voor nodig hebt? Hmm.. maar daar heb jij met de T3 natuurlijk geen last van.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #95  
Oud 24 oktober 2003, 10:55
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Lees mijn bijdrage vwb de zire71 perikelen die ik eerst had. Na het saven van de demomap op SD card op basis van manual aanwijzingen, en die van Patrick, ondervond ik geen enkel probleem meer. Let erop dat je de mapsonic kaarten onder de directory /Mapsonic_Maps/ op de SD card wegschrijft. Anders vind Mapsonic ze niet. Maar ik zorg er ookl voor dat er veel memory vrijblijft door progjes middels zlauncher vanaf de sd card te starten. Ik zie nu ook dat er mensen met een T|T werken met mapsonic en de T|T heeft ook weining memory vrij dacht ik.
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
  #96  
Oud 27 oktober 2003, 14:10
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Ik loop nu al een tijdje met Mapviewer 2.05 rond op m'n Tungsten T. Ik ben er op zich erg blij mee, en denk er sterk over om Mapsonic te kopen. Toch heb ik een paar vragen die ik beantwoord wil hebben voordat ik 200 euro uitgeef:

1) hoe groot is de kaart van Nederland bij Mapsonic? (133MB bij MV2)
2) hoe lang duurt het plannen van een initiele route? (9 min bij MV2 met complete kaart van Nederland)
3) kan Mapsonic over meerdere kaarten routeren, of alleen binnen 1 kaart?
4) komt er nog steeds een popup als de bluetooth connectie met de GPS wegvalt?

Wie een van de antwoorden weet wordt vriendelijk verzocht dit te hier te posten.

Alvast bedankt,

Richie
Met citaat reageren
  #97  
Oud 27 oktober 2003, 16:47
J@N57 J@N57 is offline
Senior lid
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 11 december 2002
Locatie: Veluwezoom
Berichten: 88
Question wedervraag

In het weekeinde ben ik aan het "testen" geweest met de demo van Mapsonic 2.0. Alhoewel ik de demo wel aan de "praat" krijg op de pc, lukt dat op de Tungsten T (nog steeds) niet. Heb een klein stuKje Kaart van Londen (ca. 700K) gehotsynched naar de Palm. Wanneer ik deze kaart wil openen krijg ik de mededeling ....."not enough memory"..... en dat ik wat meer geheugenruimte moet vrijmaken. Dat heb ik gedaan en op de Palm er is nu nog ca. 7 MB vrij (43%).De demokaart van Londen staat overigens op SD kaart in de directory Map Sonic maps (nog ca 195 MB vrij) Hoeveel geheugen zou ik verder nog moeten vrijmaken om de demo wel draaiend te krijgen op de Palm? ik wil ook eerst wel eens weten of het allemaal goed draait voordat ik € 200 uitgeef voor Mapsonic.
Alvast bedankt voor een of meerdere antwoorden
Met citaat reageren
  #98  
Oud 27 oktober 2003, 18:26
arene
Guest
 
Berichten: n/a
Bij mij lukte het op mijn Tungsten T pas toen ik 9 MB vrij had gemaakt m.b.v. JAckflash en zlauncher. Zoveel mogelijk programma's vanaf de SD-card laten lopen dan krijg ik in het meest gunsyige geval 11 MB vrij. Dan loopt Mapsonic prima.
Wat ik me wel afvraag is hoe dat werkt als ik niet de kaart van een deel van Londen wil gebruiken (minder dan 1 MB) maar heel Noord-Holland (ik schat tientallen MB's). Is die negen MB vrije RAM dan nog steeds voldoende?
Met citaat reageren
  #99  
Oud 27 oktober 2003, 18:36
Yamaki
Guest
 
Berichten: n/a
Ben zeer geinteresseerd in een review van Mapsonic.
Heb een goede 2 maand een T2, en kijk al even lang uit naar een goed Palm GPS systeem.
Door de vele negatieve en probleem punten over Digimap, te lezen in diverse forums (Digimap, Palmclub,...) kwam dit programma tot dusver niet echt in aanmerking. Het lijkt me dat men in Duitsland een patent heeft op eigenzinnige moeilijk te gebruiken programma's (praktijkervaring).
Heb ook eens een mail gestuurd naar TomTom over eventuele Palm plannen, met het gekende negatieve resultaat.
Mapsonic lijkt me veelbelovend, maar meer info van gebruikers, of een Palmclub review zou welkom zijn.
Het geheugen probleem is voor mij niet echt relevant, heb ca 19Mb vrij
Met citaat reageren
  #100  
Oud 27 oktober 2003, 19:57
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Thumbs down

Tis kritisch vwb vrije RAM op Zire71. Met 6.3Mb vrij dan krijg ik de memory error. En laat ik nu juist een Zire71 hebben met een niet flashable ROM waardoor jackflash niet werkt (laatste versie van www.brayder.com). Er schijnen Zire71's op de markt te zijn waar 2 Mb aan ROM flashable is. De T|T en T|T2 kunnen geflashed worden. Begin nu toch ernstig te balen.
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023