Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Discussie gesloten
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 23 augustus 2003, 02:05
Shunter
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Digimap verslaat Tom Tom!!

Citaat:
Op 17-08-2003, om 02:23 heeft Erik076 dit gezegd in bericht #1
Hoi allemaal,


Vandaag iets interessants meegemaakt. Vanaf een lanparty (nee met PCs niet met Palms) zijn we vanuit Sprang-Capelle met twee auto's naar Waalwijk gereden om wat te gaan happen.

Een auto reed met Tom Tom Navigator en mijn auto reed met Digimap (v. 2.27). Wat bleek nu? Wij waren met Digimap ongeveer een kwartier eerder op onze bestemming dan de andere auto met Tom Tom.

...........................................................
Erik
Ehh... Hallo Digimap gebruikers!!! FF een vraagje. Ik overweeg digimap aan te schaffen, maar ik kan dus ff zo gauw niet vinden of de volgende funkties aanwezig zijn:

- Automatisch mee draaiende kaarten.
- Automatisch in zoomen op kruispunten en uitzoomen op snelwegen.
- Een route "via" plannen.
- Integratie van Palm-adresboek.

Verder ben ik in jullie discussie over Digimap versus TomTom nog geen echte argumenten tegen gekomen die mij doen besluiten een keuze te maken.
Uiteraard werken beide op een andere manier. WP51 was toch ook wel anders dan MS-Word toch????

Groet...
  #42  
Oud 23 augustus 2003, 02:27
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
Ja hoor, wordt allemaal ondersteund.
  #43  
Oud 23 augustus 2003, 14:00
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Re: Re: Digimap verslaat Tom Tom!!

Citaat:
Op 23-08-2003, om 02:05 heeft Shunter dit gezegd in bericht #41
Uiteraard werken beide op een andere manier. WP51 was toch ook wel anders dan MS-Word toch????
Het is in dit geval meer een vergelijking tussen Word (of WP) en WordPad. Je kunt met die programma's teksten schrijven, maar er is wel een duidelijk verschil. Tussen Navigator en Digi-Map is een vergelijkbaar verschil. Maar goed, voor PalmOS heb je vooralsnog alleen keus uit de Garmin iQue, MapViewer, Mapopolis en dus inderdaad Digi-Map. Dan heeft kijken naar Navigator niet zoveel zin. Hooguit dat je er op zou kunnen wachten tot er misschien meer professionele partijen met Navigatie software voor PalmOS komen van de PocketPC kant (misschien TomTom Navigator, Alturion, Destinator) Zolang die niet aangeven dat ze ook daadwerkelijk komen heb je geen idee hoe lang dat nog gaat duren (als ze al komen).

Laatst gewijzigd door patrickl; 23 augustus 2003 om 14:04.
  #44  
Oud 31 augustus 2003, 23:56
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
Citaat:
Op 20-08-2003, om 11:11 heeft patrickl dit gezegd in bericht #36
svliegen,

Dat is nu dus precies het punt. Digi-Map heeft een redelijk complete functielijst, maar vrijwel alle aanwezige functies zijn beter te implementeren. Dit uitleggen is vergeklijkbaar in uitleggen dat een BMW lekkerder rijdt dan een Panda. Je kunt wat punten noemen, maar dat komt niet over. Als je die andere porgramma's gezien hebt dan snap je waarom zoveel mensen hun Digi-Map wegdoen en zelfs een PPC kopen om het te krijgen.
Zoals al eerder gezegd, ik *heb* TTN2 gezien en het ziet er best leuk uit, maar ik vind het zeker niet zo indrukwekkend dat ik meteen zou switchen, en van Palm naar PPC gaan al helemaal niet.

Citaat:
TomTom Navigator is dus een PPC voorbeeld, maar een aantal andere PPC programma's ook (Alturion en Destinator). Als je niet in PPC geinteresseerd bent dan doet het er inderdaad niet zoveel toe. Maar het zit er dik in dat die programma's ooit ook naar PalmOS komen.
Dat zou mooi zijn, want dat is vast goed voor kwaliteit en prijs van alle betrokken pakketten. Liever vandaag dan morgen dus.

Citaat:
Beide programma's zullen voor en nadelen hebben. Het enige voordeel dat ik overigens van Digi-Map kan verzinnen (tov TTN2) is dat je over meerdere landen heen kunt plannen. Alturion heeft dat dan weer wel en misschien Destinator ook. Ik weet niet hoe Alturion dat opgelost heeft, maar als dat moet gaan zoals Digi-Map dat oplost dan doe ik de grensovergangen liever zelf (er zijn POI's voor dus het plannen over grenzen gaat vrij eenvoudig)
Dat klinkt alsof er weer iets helemaal mis is met de manier waarop Digimap over landen heen routeert. Maar wat dan? Ik kon in 1 actie vanuit het Loiredal naar mijn huis in Zoetermeer plannen, en met die route was helemaal niks.

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om je tegen te spreken maar ik snap gewoon niet wat je bedoelt.

Citaat:
De voordelen van TTN2 gaan wat verder. Ik kan wat proberen uit te leggen. Ik dacht overigens dat ik dat al een paar keer gedaan had, maar ik zal het nog eens herhalen/aanvullen)
- TTN2 heeft een gebruikersinterface
Uiteraard heeft DM ook een gebruikersinterface. Ik neem aan dat jij (persoonlijk) die van TT beter vindt.

Citaat:
- de spraakaanwijzingen zijn veel gedetailleerder en luider
Gedetailleerder ja, luider heeft weinig met TT vs DM te maken. Wel met bijv Ipaq vs Palm. Mijn Tungsten klinkt overigens luid genoeg bij 50% volume. En je kunt de WAVjes altijd nog wijzigen (versterken).

Citaat:
- de kaarten worden veel (en lees VEEL) beter getekend. Daar heb je tijdens het rijden niets aan, maar tijdens het plannen/controleren van de route wel
- je hebt gewoon alle detail in 1 bestand en dus geen gedoe met het maken van kaarten of problemen met detailniveau's van de kaarten of risico van routeproblemen op randen of door kaartwisselingen tijdens de rit
Voordelen zijn me niet duidelijk. Ik heb een keer alle kaarten gegenereert en plan gewoon op de Palm. Werkt prima. Ik gebruik de PC eigenlijk helemaal niet.

Citaat:
- de kaartbestanden staan in hun geheel op de geheugenkaart en alsnog werkt het razendsnel
- de compressie van het kaartmateriaal is zo'n beetje het dubbele (dus de kaartdatabase is half zo groot)
DM zet nu (optioneel) ook alles op de SD kaart. Werkt snel en je merkt er nix van. En die compressie is ook nauwelijks interessant. Een 256Mb SD kaart kost tegenwoordig nog maar 80 euro.

Citaat:
- als je een route berekent dan krijg je aan het eind een overzicht met afstand en tijd zodat je weet hoe laat je moet vertrekken
Bij DM kun je in de topregel ETA en Distance continu weergeven. Dat is toch ook prima?

wordt vervolgd...
  #45  
Oud 01 september 2003, 00:38
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
vervolg van mijn poging om tot een objectievere vergelijking DM-TT te komen...

Citaat:
- de route wordt berekend in 1 stuk.
- de route wordt in 1 keer voor de hele route berekend (dus niet dat het laatste deel pas wordt gedaan als je op locatie bent)
Dus??? Als jij zonder planner naar de Dorpstraat in Huppeltrutsteradeel rijdt, dan ga je toch ook eerst ongeveer die kant op en dan pas richting dorpstraat? Op het moment dat het verschil in ligging van de Dorpsstraat t.o.v. H'deel significant is wordt het in de planning toch wel meegenomen. Maar dan moet H'deel dus wel behoorlijk groot zijn.

Citaat:
- er wordt onderstuening geboden voor een rechthoekig scherm zodat je meer informatie kunt laten zien
- de informatie wordt met een leesbaar lettertype getoond
De meeste PPCs hebben inderdaad een groter scherm dan de gemiddelde Palm. Dat is absoluut een voordeel. Er zijn danook mensen die navigeren mbv een laptop. Heb ik ook geprobeerd met een Sony Vaio mini notebook maar die vond ik toch weer te groot.

Citaat:
- de ETA in Navigator wordt berekend op basis van een snelheidsprofiel dat je zelf opgeeft (bijvoorbeeld bij een ritje Amstelveen - Groningen heb je dan zo een half uur verschil)
Volgens mij is dat bij de laatste versie van DM ook zo. Is inderdaad beter, maar zegt nog steeds weinig want geen enkele planner houdt rekening met bijv. de drukte op de weg, weersomstandigheden, etc. En verder, als je het snelheidsprofiel van een weg precies zou kennen dan heb je ook geen routeplanner nodig.

Citaat:
- je kunt adressen zoeken op huisnummers of kruisingen
- bij het zoeken op een adres kun je eenvoudigweg het huisnummer ingeven en hoef je niet te bladeren door een ongesorteerden en onherkenbare nummerbrij
Mee eens, kan inderdaad wat eleganter in DM. Niet dat ik het nou vaak gebruik, want hoeveel hele lange straten zijn er nu eigenlijk in NL? Buitenlandervaring op huisnummer heb ik niet.

Citaat:
- je kunt heel eenvoudig de detaillering van de kaarten aangeven met 2 schuifjes. Je hoeft dus niet een hele zooi settings af om per voorkomend type wegdeel een zoomlevel in te stellen
- je kunt kleursettings in zijn geheel laden en kieze, je hoeft dus wederom niet een hele zooi settings af om per type wegdeel een kelur in te stellen
Zoomen gebeurt bij DM ook met 1 schuifje. Maar wellicht bedoel je de mate van detaillering op een bepaald zoomnivo? Kun je instellen maar ik ben best tevreden met de defaults. Kleun idem dito. Wat zou jij veranderen?

Citaat:
- je krijgt als schaal een normale schaalverdeling te zien (zo'n ding met zwarte blokjes en een km opgave erbij) niet een totaal onherkebnaar getal
Goed punt. Mee eens, dat kan veel beter.

Citaat:
- je hoeft niet te rommelen met een slecht werkende PC applicatie om de kaarten samen te stellen
- je hoeft niet eerst een week te studeren voordat je weet hoe je de kaarten moet samenstellen
Die PC applicatie kan natuurlijk veel beter, maar geeft je op zich toch ook weer wat meer controle. Hoe krijg je anders de juiste kaarten op je PDA? Je kunt toch moeilijk alle data op je SD kaart laden? Tenzij je iedereen op kosten wilt jagen.

Citaat:
- DM heeft geen bruikbare handleiding en die zou er eigenlijk bij moeten zitten, maar TTN2 heeft gewoon geen handleiding nodig (dat is misschien nog wel het belangrijkste punt alhoewel dat wel overeenkomt met dat er geen gebruikersinterface in DM zit)
Tja, die handleiding is nix. Maar nodig had ik hem gelukkig ook niet. Ik kreeg DM 1 dag voordat ik op vakantie ging, maar kon er zonder veel problemen mee uit de voeten. 1x opnieuw kaarten gegenereerd omdat ik pas later mijn Europa licentie ontving.

Citaat:
- je kunt de route plannen met "navigeer naar" (zoals DM het ook doet), maar je kunt ook zelf punten neerzetten
Bedoel je Waypoints? Kan DM ook (nu nog max 1, volgende versie meer)

Citaat:
- als je een straat aanklikt dan krijg je de straatnaam te zien. Leesbaar waar je ook maar klikt. Bij DM kun je de straatnaam alleen lezen als het toevallig op het scherm past
Soms valt een deel van de tekst buiten het scherm als de straat vlak bij de schermrand zit. Dat is waar. Maar bij DM hoef je niet *op* de straat te klikken, in de buurt is voldoende dus is het eenvoudig om de naam volledig in beeld te krijgen.

Citaat:
- de route wordt herkenbaar op de kaart getoond
- de routeaanwijzingen worden herkenbaar op de kaart getoond (pijlen zijn verweven in de routelijn op de kaart)
Bij DM wordt de route standaard in groen aangegeven, met pijlen erin. Dus wat bedoel je precies?

Citaat:
- er zit een handige zoom scrolbar rechts. Deze werkt ook echt en je kunt realtime scrollen zodat je ziet hoe groot het wordt. Je hoeft dus niet een zoom niveau te kiezen, vervolgens zie je dat het niet het juiste is en dan moet je weer een nieuw niveau kiezen. Nee je schuift en realtime zoomed de boel in.
Hoe vaak gebruik je handmatig zoomen? Ik heb snelheidsafhankelijk zoomen ingesteld, en dat bevalt me prima. Inzoomen als je langzaam rijdt, bijv. door de stad. uitzoomen op de snelweg.

Citaat:
- teken van kaarten en dus in/uitzoomen werkt veel sneller
zoomen en/of scrollen kost max. ca 1.5 sec op mijn Tungsten T2. Bij laden van een andere kaart max. 2.5 sec. Sneller mag altijd maar is dit niet voldoende?

Citaat:
- TTN2 heeft ondersteuning voor zo'n beetje elke GPS (ook anders dan NMEA)
En welke zijn dat? Gebruiken mensen die ook? Zo'n beetje alle GPSsen die ik ken zijn NMEA compliant.

Citaat:
- de wegtypes hebben een duidelijke naamgeving in plaats van een half gebruikt nummerschema en half gebruikte naamgeving
Daar ben ik heb mee eens, maar dat schijnt aan de locale "rijkswaterstaat" te liggen. Ze gebruiken de officiele wegaanduidingen en de zijn inderdaad niet consequent

Citaat:
- Zoeken op POI geeft een afstand tot die POI en sorteert daar desgewenst ook op
Snap ik niet?!

wordt vervolgd...
  #46  
Oud 01 september 2003, 01:06
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
...laatste deel van een positief bedoelde poging TT en DM te vergelijken... Patrickl vs Svliegen, the sequel...

Citaat:
In het algemeen is TTN2 (en de andere genoemde PPC routenavigatie producten) gewoon veel doordachter opgezet. Als je DM daarmee vergelijkt dan zie je gewoon dat het door 1 verstokte techneut in elkaar gezet is zonder na te denken over de bruikbaarheid van de geboden functionaliteit. Dat is het verschil tussen een ontwerpteam en een "one man gang".
Tja, en hier zou ik dus zeggen: TT is veel beter gepolijst dan DM, maar kwa bruikbaarheid in de praktijk ontlopen ze elkaar nauwelijks. Dit is inderdaad mijn persoonlijke mening

Citaat:
Er zitten ook wel extra functies in TTN2. Bijvoorbeeld:
- POI databases zelf samenstellen en/of synchroniseren via internet
Volgende versie van DM.

Citaat:
- 3D view
- nachtstand
- pijlen view
Nut?

Citaat:
- routeberekening terugweg kan door kiezen voor "Terugweg"
Meestal ga ik terug naar een bekend punt (zelf toegevoegd), bijv. mijn huis. Dan is terugweg plannen natuurlijk triviaal.

Citaat:
- route berekenen voor wandelroutes
Hoeveel wandelroutes zitten er in het kaartmateriaal?

Citaat:
- route berekenen voor kortste route
Nut?

Citaat:
- POI's tonen op de kaart (erg leuk in 3D view)
- er zit een "zoom to route" functie in (en bijkomend voordeel is dat je de kaart dan ook nog kan herkennen als landkaart ipv een origami spel zoals het bij Digi-Map wordt als je uitzoomed)
POIs staan bij DM ook op de kaart. Bij heel ver uitzoomen zou het visueel wel iets aantrekkelijker mogen. Maar ja, het is geen atlas, het is een navigatiesysteem.

Citaat:
- je kunt alternatieve routes laten uitstippelen
- je kunt gebieden aanwijzen waar je niet wilt rijden (files, wegopbrekingen)
Dat is zeker nuttig. Zit in de volgende versie van DM. Hoe werkt dat nu bij TT? Hoe bewerkelijk/inzichtelijk is dat?

Citaat:
- je kunt een eigen snelheidsprofiel opgeven
Voor wat? Standaard profiel aanpassen? kan in DM. Per weg aanpassen? Waarom zou je dat willen. Als je die weg zo goed kent dat je dat kunt inschatten, heb je dan nog een navigatiesysteem nodig?

Citaat:
- er wordt andere ontwikkelaars de mogelijkheid geboden om plug-ins te maken voor het pakket
- een voorbeeld hiervan is een plug-in voor waarschuwingen als je bij een POI in de buurt komt
Nuttig. Tijd dat dat voor DM ook gebeurt.

Citaat:
- je kunt de geplande route heel eenvoudig stap voor stap doorlopen (naast de standaard routedemnostratie natuurlijk))
Nut?

Citaat:
- Met "tap and hold" komt er een pop-up contextmenu
Nuttig. Een goed voorbeeld van de betere user interface van TT.

Citaat:
- GPS status scherm
GPS status is voortdurend in beeld bij DM (rood of groen satellietschoteltje rechtsonder, afgewisseld met het aantal GPS signalen dat ontvangen wordt. Voor detail info hoef je alleen maar op dit icoontje te klikken. Werkt prima.

Citaat:
- handige legenda functie waar je snel een overzicht krijgt van "de legenda"
Goed punt, een legenda (op zijn minst in de help functie) is welkom. Na een tijdje weet je het natuurlijk uit je hoofd maar fraai is anders.

Citaat:
- automatische historie van recente locaties (die je opgezocht hebt in de adressenlijst)
- slimme "thuis" knop (werkt ook goed in het programma door)
Historie is nuttig. Doen. Thuis is eenvoudig te realiseren door 'thuis' als plaats toe te voegen.

Citaat:
Ik zal vast nog wat punten vergeten zijn, maar dit moet zo in ieder geval een beetje een idee geven. Ik zou alleen vooral willen zeggen dat je moet het programma eens moet zien. Het is niet uit te leggen met een functielijstje, want zoals Digi-Map aantoont zegt een functielijst niet zo heel veel.
Nou, we zijn samen toch een heel eind gekomen. En nu maar hopen dat de makers van TT en DM meegelezen hebben...

Ik blijf bij mijn oordeel dat aan beide pakketten nog veel te verbeteren is, maar dat ze allebei prima te gebruiken zijn als lowcost navigatie systeem.
  #47  
Oud 01 september 2003, 08:40
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ha, ha, wat een grapjas. Ofwel:
Citaat:
Digi-Map
nut?
  #48  
Oud 01 september 2003, 10:42
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Citaat:
Op 01-09-2003, om 08:40 heeft patrickl dit gezegd in bericht #47
Ha, ha, wat een grapjas. Ofwel:
Citaat:
Digi-Map
nut?
Euh, werkt op een Palm?

Laatst gewijzigd door frarie; 01 september 2003 om 10:48.
  #49  
Oud 01 september 2003, 10:58
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 01-09-2003, om 10:42 heeft frarie dit gezegd in bericht #48


nut?
Citaat:
Euh, werkt op een Palm?
Euhm.... brengt je van A tot Z?
__________________
FoleoCentral.com
  #50  
Oud 01 september 2003, 12:29
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
"nut?" ging over plannen van de *korste* route. Er zijn diverse planners die dat ondersteunen, maar eigenlijk gebruik ik in de praktijk uitsluitend de *snelste* route.

Tijd is geld, en km's betaalt de baas
  #51  
Oud 01 september 2003, 12:49
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, sorry, maar ik nam je reactie niet echt serieus. Het blijkt wel dat je geen ervaring met TTN2 hebt, anders had je je inderdaad niet bij elke extra functie hoeven vragen wat het nut is. Zo kun je inderdaad ook aangeven dat je net zo goed WordPad als Word kunt gebruiken (er even vanuit gegaan dat je voor WordPad nog meer moet betalen ook) Of in de autoanalogie "Wat moet ik nou met cruise control, 5 versnellingen, verstelbare stoelen, airconditioning etc etc etc? Ik kom met mijn Panda toch ook op de bestemming?"

Ik moet toegeven, ik ken mensen die nog een DOS versie van WordPerfect (4.1 of 4.2 ofzo) gebruiken en zo zijn er ook mensen die Digi-Map gebruiken. Dat is dan wel meer uit noodzaak.
  #52  
Oud 01 september 2003, 13:29
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
Beetje flauw, blijven komen met je Word vs Wordpad verhaal, vind je niet?

Ik neem de moeite inhoudelijk op jouw verhaal in te gaan, omdat ik van mening ben dat je er een heleboel zaken bijhaalt waarvan het nut in mijn ogen twijfelachtig is, en een heleboel zaken waarin TT zich niet onderscheid van DM.

En er staat op 40 inhoudelijke punten exact 3x "nut?"
Wonderlijk dat je dan kunt constateren dat ik "bij elke extra functie vraag wat het nut is" en ook nog eens dat ik geen ervaring met TT heb.

Als die logica correct zou zijn zou ik op basis van alle punten die in jouw verhaal niet kloppen moeten constateren dat jij geen (recente) DigiMap ervaring hebt. Maar goed, dat zal ik niet doen, want ik heb helemaal geen behoefte om het op de man spelen, het gaat mij uitsluitend om DM vs TT...
  #53  
Oud 01 september 2003, 13:32
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156


Is het volgende niet gewoon de beste conclusie?:
TT Navigator is prettiger in gebruik, maar Digi-Map is momenteel voor de doorsnee GPS'er de beste keuze voor de Palm omdat deze de nodige functionaliteit afdoende biedt en TT software niet of nauwelijks beschikbaar is.
  #54  
Oud 01 september 2003, 14:01
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja sorry, maar ik heb er gewoon niet zo'n zin in om die punten allemaal langs te gaan lopen en ze uit te leggen. Iemand die 5 minuten met TTN2 gewertk heeft snapt het nut van die verbetering. Het is nogal vermoeiend om een discussie aan te gaan met iemand die de punten niet eens snapt.

Het gaat ook niet eens om die losse punten op zich.Het gaat om de enorme hoeveelheid punten samen die het verschil maakt. Als je die twee programma's vergelijkt is het gewoon zo dat TTN2 iets van 3 jaar voor ligt op Digi-Map (als ze in dit tempo door blijven ontwikkelen). Als je alleen naar de screenshots kijkt haal je dat er misschien niet uit, maar als je er een keer mee rijdt wel.

Overigens staat er inderdaad niet steeds letterlijk "Nut?", maar als dat er niet bij staat dan komt de beschrijving daarmee overeen. Ga nou dus niet de vermoorde onschuld uithangen.

Maar voor alle duidelijkheid wil ik je nog wel een paar punten toelichten:
- De 3D view alleen is al een reden om TTN2 te kopen. Als je dat niet snapt heb je die view niet live gezien, maar alleen een screenshot ofzo.
- Wandelroutes heb je in alle steden met een autoloos gebied, maar ook als je met de fiets of te voet een langer traject wil afleggen. Dan heb ik het dus niet over een trip over de heide, maar gewoon door bewoond gebied. Ik heb daar ook met MapViewer altijd veel plezier van gehad. Sterker nog DM raakt volledig op tilt als je een voetgangersgebied tegenkomt, maar dat terzijde.
- Dat je de kaarten kan blijven lezen als je uitzoomed heeft niets te maken met dat het een Atlas moet zijn, maar dat je wilt controleren of de route klopt.
- Ik weet niet waarom je vooraf de route zou moeten weten om nut van een snelheidsprofiel te hebben. DM had vroeger ook een snelheidsprofiel, maar dat hebben ze er blijkbaar uitgemikt. Als het er wel nog in staat heb ik het inderdaad mis, maar ik las een beschrijving van de ETA waar ze de standaard snelheden zouden gebruiken. Dat standaard snelheidprofiel komt absoluut niet overeen met de waarheid als je wat vaker over 120km wegen komt. Dat moet je dus gewoon zelf in kunnen stellen. (Zeker zolang er nog geen onderscheid is tussen 100 en 120 wegen in het kaartmateriaal) Ook berekent DM de reistijd door de stad altijd verkeerd. Daar houdt het gewoon 50km aan voor een weg (zonder rekening te houden met kriuispunten en stoplichten). Kortom, je moet het snelheidsprofiel aanpassen om echt de juiste route te krijgen, maar ook om een nauwkeurige ETA te krijgen. DM stuurt je net zo makkelijk dwars door een woonkern heen als je in het echt veel sneller even om kunt rijden over een 70km weg waar je echt 70km kan rijden. het is misschien kniesoren, maar dat soort gedoe irriteert gewoon als je er een beetje verstand van hebt. Mijn moeder stelt ook geen snelheidsprofiel in, want die vind het wel geinig dat ze door bewoond gebied gestuurd wordt. Kan ze geinig om der heen kijken. Ik ben liever gewoon zo snel mogelijk op de eindlocatie.

Citaat:
Als die logica correct zou zijn zou ik op basis van alle punten die in jouw verhaal niet kloppen moeten constateren dat jij geen (recente) DigiMap ervaring hebt. Maar goed, dat zal ik niet doen, want ik heb helemaal geen behoefte om het op de man spelen, het gaat mij uitsluitend om DM vs TT...
Deze vond ik ook nog wel leuk. het enige wat ik inderdaad verkeerd had was dat je met DM ook de POI's kunt laten zien. Ik had me dat al eerder gerealiseerd, maar geen zin om het aan te passen, want TTN2 geeft de mogelijkhied om ook je eigen POI's van iconen te voorzien. Eerlijk gezegd gebruik ik dat nog het meest. Die standaard POI heb ik nooit aan staan. Het enige andere punt dat ik nog fout zou hebben is dan die GPS status. Helaas heb je dat weer verkeerd begrepen en is dat dus wel degelijk een extra functie van TTN2.

Laatst gewijzigd door patrickl; 01 september 2003 om 14:45.
  #55  
Oud 01 september 2003, 14:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 01-09-2003, om 13:32 heeft frarie dit gezegd in bericht #53


Is het volgende niet gewoon de beste conclusie?:
TT Navigator is prettiger in gebruik, maar Digi-Map is momenteel voor de doorsnee GPS'er de beste keuze voor de Palm omdat deze de nodige functionaliteit afdoende biedt en TT software niet of nauwelijks beschikbaar is.
Klopt, die conclusie is al een paar keer genoemd (ook door mijzelf), maar er zijn mensen die tegen beter weten in willen bewijzen dat DM beter is dan TTN2.
  #56  
Oud 01 september 2003, 15:07
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Citaat:
Op 18-08-2003, om 00:53 heeft svliegen dit gezegd in bericht #12

Je hoort mij niet zeggen dat DM perfect is, daarvoor zitten er nog wat teveel ruwe kantjes aan (met name de user interface). Maar uit de klaagzang op dit forum zou je bijna concluderen dat het een slecht product is. NOT!!!
Wat svliegen beweerd is dat DM niet slecht is maar ook niet perfect.

Citaat:
Ik ken TomTom niet echt goed maar zou uberhaupt niet willen overstappen naar PPC want daarvoor vind ik mijn Tungsten T2 veel te mooi.
Ook hij onderschijft dus de conclusie dat het em gaat om Palm support. Niet zozeer dat DM beter is.

Dusse, volgens mij zijn jullie het een stuk minder oneens dan jullie zelf denken.
De vurigheid waarmee jullie discussieren zorgt denk ik voor een wat scheef beeld.
  #57  
Oud 01 september 2003, 15:45
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Tsja, zou kunnen. Vurig zou ik het alleen niet noemen, eerder "verveeld". Ik snapte namelijk ook al niet waarom hij nou ineens al die punten van mijn voorbeeldlijstje (die sowieso lange van compleet is) individueel af moest gaan lopen. Dat voegt dus inderdaad helemaal niets toe. Zeker niet als je er geen tegenargument anders dan "nut?" (in welke bewoording dan ook) tegenover weet te zetten. Het gaat overigens niet alleen over svliegen alhoewel hij nu wel de schijn probeert te wekken dat het zijn woord tegen het mijne is.

Wat ik met Digi-Map ook altijd zo vreemd vind dat bij iedere versie in ieder geval wordt gezegd dat de routeplanning "nu echt perfect werkt". Ik ben daar toen ook ingetuind (rond versie 2.22/2.24 ofzo) en heb het volgehouden tot en met versie 2.25 en die werkte nog steeds verre van "perfect". Ik geloof de mensen die claimen dat het "nu echt perfect werkt" dus gewoon niet meer. Maar goed, ik ben sowieso niet meer in de markt voor een navigatieprogramma. Voorlopig al helemaal niet voor DM.

Een veel nuttigere discussie zou waarschijnlijk ook zijn waarom je niet gewoon voor veel minder geld een ander Palm navigatie programma neemt (MapViewer, Mapopolis). Desnoods tijdelijk. Dan kun je het mooi nog een jaar (of twee?) uitzingen tot de echte navigatie programma's er zijn. Het is jammer dat die iQue zich zo uit de markt prijst anders had je voor PalmOS nu misschien al een goed navigatieproduct gehad.

Ik blijf me trouwens verwonderen waarom Palm niet gewoon TomTom of Alturion betaalt voor het porten van die software en het dan bundelt met de Zire71 ofzo. Voor €500 een PalmOS Benelux navigatiebundel. Moet je kijken hoe dat gaat lopen.
  #58  
Oud 01 september 2003, 15:54
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
@frarie:

Bedankt voor de support. Dat is inderdaad precies wat ik bedoel en ook meerdere keren al gezegd heb in deze discussie.

En verder gaat het me niet om gelijk te krijgen, maar om informatie. Sterker nog, als TT werkelijk zoveel beter is stap ik misschien wel over zodra het op Palm beschikbaar is.

Maar goed, informatie proberen te krijgen wordt soms als kritiek opgevat. Zo vroeg ik me af wat Patrick met wandelroutes bedoelde. Ik dacht dat hij het over echte wandelpaden door bos en heide had, maar het blijkt voetgangersgebied te zijn.

Dat was dus niet gewoon een domme/vermoeiende vraag maar een interessant punt voor mensen die recreatief (te voet/fiets) een navigatiepakket zouden willen gebruiken.
  #59  
Oud 01 september 2003, 16:13
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
Citaat:
Op 01-09-2003, om 15:45 heeft patrickl dit gezegd in bericht #57
Tsja, zou kunnen. Vurig zou ik het alleen niet noemen, eerder "verveeld". Ik snapte namelijk ook al niet waarom hij nou ineens al die punten van mijn voorbeeldlijstje (die sowieso lange van compleet is) individueel af moest gaan lopen. Dat voegt dus inderdaad helemaal niets toe. Zeker niet als je er geen tegenargument anders dan "nut?" (in welke bewoording dan ook) tegenover weet te zetten.
Goed dan, Patrick. Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen, en daarna stop ik ermee. Ik loop jouw lijstje af, en geef eerlijk en oprecht mijn mening. Soms geef ik je gelijk, soms geef ik een tegenargument en soms snap ik het gewoon niet en ook dan zeg ik dat. Zo had ik bij een aantal punten echt geen idee waarom het nuttig zou zijn, en dan schrijf ik "nut?"

Voor mij voegt deze discussie wel degelijk iets toe, ik heb namelijk van jou en anderen al heel veel nuttige reacties + informatie gekregen. En ik denk dat veel mensen de discussie best verhelderend vinden.

Je moet hem alleen niet op het persoonlijke vlak gaan voeren, want dat is niet nodig, niet gewenst en volgens mij door mij ook nergens ge-initieerd.

Maar blijkbaar vat jij het wel vaak persoonlijk op en vind je vragen die gesteld worden al snel vermoeiend:

Citaat:
Het gaat overigens niet alleen over svliegen alhoewel hij nu wel de schijn probeert te wekken dat het zijn woord tegen het mijne is.
Kijk, mooi voorbeeld. Waar precies doe ik dit? Iedereen geeft zijn mening, en dat mag. Prima toch?
  #60  
Oud 01 september 2003, 16:31
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Citaat:
Op 01-09-2003, om 16:13 heeft svliegen dit gezegd in bericht #59
Kijk, mooi voorbeeld. Waar precies doe ik dit? Iedereen geeft zijn mening, en dat mag. Prima toch?
Mooi voorbeeld van het probleem van geschreven communicatie zonder gezichtsuitdrukkingen lijkt me. Ik denk dat jullie (alle TomTom/DM religieuzen) bij de volgende Palm Club bijeenkomst maar eens een moeten pakken en een fijne discussie voeren met de handhelds + nav software in de hand. Daar kan dan een mooi vergelijkend onderzoek artiekeltje voor de web-site uit voortvloeien.

Goed idee?
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023