Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 23 mei 2003, 08:34
Jeroen-W
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Geen piepjes in demo Digimap !

Citaat:
Op 22-05-2003, om 19:31 heeft sjak dit gezegd in bericht #38

Ik heb ook de Demo versie geprobeert.
En inderdaad er zijn geen geluiden te horen.
Inderdaad, na de volledige versie gekocht te hebben werken de piepjes...
Met citaat reageren
  #42  
Oud 23 mei 2003, 15:45
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
PathAway

Patrick,

Het werkt inderdaad, maar ik vind het wel een heel omslachtige (en trage !) manier om een route in je Palm te plannen. Weet jij hoeveel ruimte een Digimap kaart van bijv. 1 grote stad / provincie / land in beslag neemt op een Palm Vx ??

Groet, Michiel
Met citaat reageren
  #43  
Oud 23 mei 2003, 15:48
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Maar zo'n volledige versie is wel zeer pittig geprijsd. Europa kost zo'n driehonderd euro!

Peter
Met citaat reageren
  #44  
Oud 23 mei 2003, 16:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Re: PathAway

Citaat:
Op 23-05-2003, om 15:45 heeft Michiel dit gezegd in bericht #42
Patrick,

Het werkt inderdaad, maar ik vind het wel een heel omslachtige (en trage !) manier om een route in je Palm te plannen.
Daar heb je deels gelijk in. Ik ben er ook nog mee bezig. Op zich duurt dit overigens helemaal niet zo lang. Zo'n tekstbeschrijving ziet er altijd wat enger uit dan het daadwerkelijk is. In feite zijn het twee knip en plak handelingen en het uitvoeren van een batchfiletje. Ik schat dat het zo'n 1 a 2 minuten duurt.

Daarnaast komt dan eventueel ook nog de tijd die je nodig hebt om de kaarten te calibreren. Dat moet ik nog automatiseren. Je kunt het nu handmatig doen door de rode stippen op de kaartjes te calibreren met de routepunten.

De vraag is alleen hoe vaak doe je dit? Ik denk dat ik hooguit 20 routes op jaarbasis gebruik. Neem 2 minuten dan ben je dus nog geen uur bezig voor een heel jaar. Ik ben met Digi-Map twee avonden bezig geweest om die kaarten op te knippen (zeg een uur of 6 a 8 in totaal) zodat het allemaal nog net in het geheugen paste. Nou moet ik toegeven dat ik blijkbaar meer pech heb met het programma dan anderen, want bij mij moest ik om de haverklap de PC resetten , omdat de PC versie van Digi-Map steeds bleef crashen. Hoe dan ook is het gebruik van Digi-Map bewerkelijker dan elke andere planner die ik gebruikt heb.

Tegenwoordig zit er een automatische opknip functie in Digi-Map, maar de bijgeleverde "opknip-indeling" gaat er vanuit dat je minimaal iets van 10MB geheugen vrij hebt. Daar heb je dus alleen wat aan als je een Tungsten-T hebt en verder vrijwel niets anders op dat apparaat hebt staan.

Dan is er inderdaad nog het kostenaspect. Ik had de benelux versie, maar die kwam ook op bijna €200. PathAway kost minder dan €50.

Citaat:
Weet jij hoeveel ruimte een Digimap kaart van bijv. 1 grote stad / provincie / land in beslag neemt op een Palm Vx ??
Ik had een kaart van heel Nederland in 1MB ofzo. Die werkte alleen niet. Daarna had ik 4 regio's om mijn woonplaats heen gemaakt (NO, NW, ZO en ZW met mijn steeds woonplaats in een hoek) met een hoger detail. De laagste detail kaart is namelijk nauwelijks bruikbaar voor routeplanning. Dan mis je teveel wegen. Zo kwam ik op 4 kaarten van 1,5MB. Per route heb je 1 overzichtskaart nodig.

Je kunt de omvang van de kaarten overigens zelf kiezen. Als je een groot gebied kiest dan is het geheugengebruik relatief ook groot. Ik had Nederland in hoog detail opgedeeld in partjes van 1MB zodat elke route in 3MB zou kunnen worden bepaald (start, eind en overview kaart moeten alle drie geladen zijn) Uiteindelijk had ik in totaal iets van 4MB a 5MB geheugen nodig om Digi-Map te draaien (inclusief programma en kaarten).

Dat zou dus op zich best in een Palm Vx moeten passen. Ik denk alleen dat Digi-Map zeker voor een Palm Vx niet echt een goede keus is. Het programma is best traag en je bent heel erg afhankelijk van de getekende kaartjes. Digi-Map geeft geen bruikbare routeaanwijzingen. Je hoort een piepje en dan moet je eigenlijk steeds op de kaart kijken wat je moet doen. Je kunt niet rijden op de rechtsaf/linksaf indicaties van het programma.

Ik kreeg bijvoorbeeld wel eens de indicatie dat ik rechtsaf moest slaan op de snelweg (nou kan dat sowieso niet, want dat had dan "neem de afslag" moeten zijn) maar dan boog de weg gewoon naar rechts. Ik zat op dat moment alleen wel net naast een afslag. Of ik kreeg een indicatie dat ik de snelweg op moest (symbooltje geet pijltje naar rechts) terwijl ik eerst nog linksaf moest slaan voordat ik bij de oprit kwam.

Kortom je moet altijd goed het kaartje kunnen lezen en ik betwijfel of dat op het scherm van een Palm Vx gaat lukken. Als je het even probeert met de demo versie dan kun je dat zelf waarschijnlijk beter beoordelen. Probeer het dan wel in de auto, want dat scheelt een stuk. Dan is alles een stuk moeilijker te lezen (Palm zit verder van je af, je moet ook op de weg letten, de boel schudt op en neer, spiegeling van het licht door de autoramen ...)

Digi-Map is sowieso een nogal slecht uitgewerkt programma. Het is opgezet met een zeer complete lijst functionele specificaties, maar bijna elke functie heeft punten warop het nogal verbeterd kan worden. Al met al geeft Digi-Map dus zeker de meeste functionaliteit van alle routeplanners voor Palm op dit moment, maar je moet er wel zeker rekening mee houden dat je last gaat krijgen van alle fouten/rarigheden in het programma (lees ook het forum om te zien wat je met dat programma allemaal kunt verwachten). Ik kon er niet tegen en heb het weer verkocht. Er zijn mensen die er niet zo mee zitten dat ze soms een soms verkeerd rijden en die zijn er zeer tevreden mee. Ik zal het in ieder geval nooit iemand zomaar aanraden zonder ze vooraf eerst te waarschuwen voor de problemen die ze gaan ondervinden.
Met citaat reageren
  #45  
Oud 25 mei 2003, 18:39
buggeroff's schermafbeelding
buggeroff buggeroff is offline
TAFKAB
Voornaam: Jan Karel
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 01 mei 2002
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 439
html source copy & paste ??

Citaat:
Op 22-05-2003, om 20:19 heeft patrickl dit gezegd in bericht #37
Je maakt een route via de routenet site. Dan vraag je de html source van die pagina op, je copieert die en je plakt die over in het tekstvak. Als je dan op de "Convert" knop drukt krijg je een lijst met routepunten. Als je die overzet naar Excel en opslaat als CSV dan kun je die weer met pwdbconvert omzetten naar een PathAway route.
Hoe doe je dat Patrick ? Een route maken gaat perfect (heel fraai zelfs !), maar dan de HTML source copieren en plakken, hoe werkt dat ?

Jan Karel
__________________
Maak niet steeds dezelfde fout ! Er is keus genoeg !
Met citaat reageren
  #46  
Oud 25 mei 2003, 22:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je kunt de source opvragen met internet explorer. Bijvoorbeeld door uit het menu Beeld het item Bron te kiezen (in engels waarschijnlijk menu View en item Source. Of je kunt rechts klikken op de pagina en uit het pop-up menu het item "Bron weergeven" kiezen.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 10 juni 2003, 16:10
cezanne's schermafbeelding
cezanne cezanne is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-NR70V
 
Geregistreerd: 09 juni 2003
Locatie: Epe
Berichten: 35
GPS en geluid

Tot nu toe hoor ik niemand spreken/klagen over het ontbreken van de stem die je naar je bestemming leidt bij de gewone navigatiesstemen. Mijn vraag is dus: wordt dit niet als een groot gemis ervaren, het ontbreken van de stem. Om nog maar te zwijgen van de gevaarlijke kant van de zaak: minder oog voor de weg als je zit te turen op je PDA.

Cezanne, die nog zoekende is naar een fraaie en betaalbare GPS oplossing...
Met citaat reageren
  #48  
Oud 10 juni 2003, 17:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, ik zou liever ook gesproken aanwijzingen hebben. Maar daar moet je wel een goed programma voor hebben. Die zijn er inderdaad nog niet.

Misschien dat die iQue software goed is of de aangekondige Mapopolis versie met spraak. Digimap heeft wel al spaark, maar is inderdaad veel te duur voor het gebodene.

Met PathAway krijg je piepjes bij de routepunten en dan kijk je dan even op het scherm. Ik gebruik ook MapViewer en dan krijg je geen piepjes. Dat gaat eigenlijk net zo goed. Je loopt alleen met piepjes wat minder risico dat je een afslag op de snelweg voorbij schiet, omdat je even niet op zit te letten. Dat heb ik wel eens gehad (op een route die ik al honderd keer gereden had!)

Overigens valt het met dat turen op je scherm ook wel mee. Vergelijk het met kijken in je spiegels. Daar zit je ook niet constant in te turen. Je gaat er even langs en dan weet je wat je moet doen.
Met citaat reageren
  #49  
Oud 11 juni 2003, 00:28
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
Hmm, ik snap niet dat Patrickl zoveel negatieve kritiek kan uitten op Digi-map.
Ik heb er nu zo'n 5000km met digimap opzitten en ben uiterst tevreden. Ik krijg eigenlijk nooit pijlen die er niet moeten zijn.
Ik kan me voorstellen als je zoveel problemen met een prg gehad hebt dat je het beu bent, maar ik heb die problemen niet... en dat vind ik op zich best vreemd.

toch ??
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #50  
Oud 11 juni 2003, 01:31
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Verkeerde pijlen kreeg ik ook niet zo heel vaak. Verkeerde routes wel.

Ik moet toegeven de bugs waren vaak hele vreemde dingen. Bijvoorbeeld een snelwegafslag die niet in een overzichtskaart gezien werd voor de routering terwijl hij er wel in stond (als ik het startpunt net op de snelweg afslag zette ging de route goed; net ervoor ging het fout). Lastigste was misschien nog wel dat ik niet zoeken op huisnummer op de Overtoom. Of die snelwegafslagen in de steden. Op het forum gaven ze bijvoorbeeld aan dat die snelwegafslagen fouten waren in de 2002Q4 kaarten en in Digi-Map. Ze hadden belooft dat ze dat zouden repareren, maar mooi niet dus. Althans ik heb in 2.251 alle probleemgevallen even geprobeerd en toen werkte het nog steeds niet.

Uiteindelijk waren alle bugs niet eens mijn grootste bezwaar. Dat was meer de bizarre manier waarop de gebruikersinterface werkt (of eigenlijk niet werkt) en de manier waarop je iedere keer met die kaartjes en snelheids instellingen moest klooien om een beetje behoorlijk route te krijgen.

Die piepjes (waar het me eigenlijk om beginnen was) had ik bijvoorbeeld uitgezet, omdat ik knettergek werd van het gepiep als ik rechtdoor moest of als je op snelwegen over een knoopunt ging. Maar goed, dat schijnen ze inmiddels opgelost te hebben.

Als je Digi-Map gebruikt om een willekeurige route te vinden naar een bepaald eindpunt kan ik me best voorstellen dat je er tevreden mee kunt zijn. Je bereikt inderdaad je eindbestemming en meestal via ongeveer de kortste (helaas zelden de "snelste") weg. Als je tenminste eenmaal over het punt heen bent dat je de kaartjes zo hebt dat de routeplanning in ieder geval enigzins redelijk werkt. Dat is voor mij (zeker voor bijna €200) niet genoeg.

Breekpunt voor mij was dat mijn vrouw er niet mee wilde rijden. Eigenlijk had ik het voor haar gekocht omdat haar die draaiende kaarten zo handig leken. Zij kan niet zo goed met PathAway overweg, omdat je dan soms van boven naar beneden rijdt. Persoonlijk heb ik daar geen last van, maar vrouwen schijnen altijd de kaart te moeten draaien in de rijrichting. Hoe dan ook, zij had dus liever dat ik een PathAway route maakte dan dat ze met Digi-Map ging rijden.

Haar bezwaar was dat de route tijdens de rit kon verspringen (als het snelheids profiel weer op default sprong) en dat je geen aanwijzingen krijgt in de zin van "afslag 13 Zoetermeer". Op ingewikkelde knooppunten moest ze dan nog teveel kijken op het scherm en dat vond ze te gevaarlijk. PathAway heeft die problemen niet. Als je gwoon op tijd de tekst leest (bij de eerste piep heb je nog tijd zat) dan heb je de kaart niet eens nodig, want dan kijk je gewoon op de routeborden.

Misschien dat ze Digi-Map ooit nog wezenlijk gaan verbeteren. Als Digi-Map bijvoorbeeld met het zetten van route punten een route kan plannen en als ze een behoorlijke VFS ondersteuning inbouwen dan zou ik het wel weer overwegen. Een "zoom to route" en werkende ETA functie zouden er dan eigenlijk ook wel in moeten zitten.

Digi-Map is vooralsnog misschien wel het meest complete programma, maar het is wat mij betreft toch te slecht om er zo veel geld voor neer te leggen. Zeker als zowel mijn vrouw als ikzelf net zo lief (of liever) andere programma's gebruiken.

Hopelijk is het zo duidelijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023