Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > webOS > Smartphones (Pre serie, Pixi, Veer)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 16 september 2010, 13:02
ishpuini ishpuini is offline
Forumbikkel
Voornaam: Wim
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 141
2 maand zonder Pre: horror met happy end

Hoi allemaal,

Al een tijdje ben ik hier niet meer geweest, want m'n Pre lag in de lappenmand... Ik wil jullie m'n ervaringen niet onthouden, vooral omdat ze mogelijk gebruikers in dezelfde situatie kunnen helpen?

't Begon tijdens de hete dagen in de eerste helft van juli. Zoals gewoonlijk liep ik met m'n Pre in m'n broekzak rond. Na één namiddag op een terras begon m'n Pre plots last van spookaanrakingen te krijgen. Ik ben er nog niet uit of het gewoon verhitting door de warmte was of vocht (condensatie van transpiratie) dat in de electronica kwam... Maar wat als af en toe een extra tapje begon, ontpopte zich in hele reeksen taps en sweeps over het hele scherm waarbij apps willekeurig werden geopend en versleept in de launcher, en contacten onbedoeld werden opgebeld... Na enkele dagen stopte het verschijnsel, maar m'n opluchting was slechts tijdelijk. Toen het weer begon was 't om niet weer weg te gaan... Niet echt praktisch, meer nog: je wordt daar echt kierewiet van omdat het de telefoon bij momenten haast onbruikbaar maakt. Na een week of twee was 't zo erg dat ik 'm in de hoek van de kamer wou kijlen...

Op PreCentral vond ik een thread met 101 verschillende verklaringen, maar allen op vermoedens gebaseerd. Enige conclusie leek dat de hardware aan de bron van het falen leek te liggen. Ik startte dan maar een chat sessie met Palm Support om te zien hoe ik m'n Pre kon laten repareren. Vriendelijke mensen, dat wel, maar zoals iedere helpdesk een beetje moeilijk te overtuigen van een probleem... Ik moest in totaal 4 sessies met 4 verschillende personen aan de andere kant doen voor ze erkenden dat het een hardwareprobleem was. De ene vroeg me de Palm te resetten, een andere de interactieve test te doen, dan moest ik 'm weer flashen (de firmware from scratch installeren), etc... Je moet weten dat ik overdag (tijdens de openingsuren van de helpdesk) geen dataconnectie heb en dus regelmatig thuis de interventie moest uitvoeren en de volgende dag terug contact opnemen...

Toen alle tests uitgeput waren, en de spooktaps bleven aanhouden, kreeg ik het verlossende bericht dat ik m'n Pre naar de repair facility in de UK mocht opsturen. Ironie: een repair ticket aanmaken via de chat mochten ze niet doen. Daarvoor dienen ze de persoon in levende lijve aan de (telefoon)lijn hebben. Ik moest dus naar de UK bellen, met een telefoon die 99% van de tijd flipt is dat niet evident. Gelukkig had ik nog een oud GSMmetje liggen dat ik intss terug in gebruik had genomen. Eén telefoongesprek later kreeg ik alle info om met DHL een afspraak te maken om op Palm's kosten m'n Pre op te sturen.

Een kleine twee weken (en verschillende automatische berichten die me op de hoogte van de reparatie en daaropvolgende verzending hielden) later, kon ik m'n Pre terug gaan afhalen aan het depot van DHL (thuis leveren is bij mij een probleem, wegens nieuwe straat die de DHL-mensen maar niet weten te vinden). Vol geluk schakelde ik m'n mooie smartphone weer aan, en inderdaad: geen spooktaps meer!!! Maar... blijkt dat de Y (ik heb een Duitse pre) plots een Z is geworden (ik ben geregistreerd met m'n yahoo e-mail, en die las dus ...@zahoo.com) en andersom. Na ingave van m'n profiel en paswoord blijkt dat ik niet verder kan, maar dat de Pre me ook niet vraagt de settings van m'n provider (MobileVikings) in te geven (APN settings voor de data connectie) zoals normaal het geval na het flashen van de ROM. Bellen (noodoproep) kan ook niet. De laatste firmware herinstalleren helpt ook niet...

Handen in het (weinige) haar dus, tot m'n Euro valt dat ze allicht de UK ROM geďnstalleerd hebben. Opnieuw chatten en bellen en deze keer geven ze langs de andere kant direct toe allicht een fout te hebben gemaakt en kan ik weer de procedure opstarten om m'n Palm in de repair facility in de UK te krijgen.

Eergisteren kreeg ik 'm weer in handen. Oef, ik krijg 'm weer aan de praat met m'n MobileVikings SIM (die heeft data) en m'n profiel wordt netjes hersteld... Alleen... ik zie geen van m'n apps. Bovendien toont de App Catalog me slechts 42 apps (geen enkele die ik voordien gebruikte). Na een fameuze vloek steek ik een tirade af waarbij ik Palm beschuldig van met m'n profiel te hebben gefoeterd, vast van plan hun van zodra mogelijk te zullen bellen en de onschuldige gesprekspartner die m'n call zal worden toegewezen eens duchtig een veeg uit de pan te zullen geven. Maar de helpdesk is dan niet meer open, dus ik kalmeer en probeer m'n Proximus SIM (betaald door m'n baas) maar eens. Oef... ik zie terug ruim 2000 apps in de cataloog.

Wel zegt m'n Pre me nog steeds niet welke apps ik had geďnstalleerd, en dus ook niet dewelke ik aankocht. Dus in m'n mailbox gaan zoeken naar de facturen van de aankoop van die apps, ze opgezocht in de cataloog in de hoop niet opnieuw te zullen moeten betalen om ze te installeren. En inderdaad, hoewel de details me wel de prijs laten zien, zegt de download-knop dat ik ze gratis kan installeren.

Beetje omslachtig, en met veel vijven en zessen, werkt m'n Pre nu terug naar behoren en ben ik weer mee in de moderne wereld (die oude GSM hing intss weer behoorlijk m'n voeten uit)...

In m'n broekzak gaat m'n Pre niet meer tenzij het niet anders kan. Ik offerde er zelfs m'n reputatie aan op... Allez, ik kocht een "man bag" waarin ik nu al m'n gadgets + portefeuille stop om dergelijke problemen zo veel mogelijk in de toekomst te vermijden.

Ik hoop dat m'n Pre het uithoudt tot het moment dat er een volgende generatie WebOS toestellen aankomt die we 1) in de Benelux zonder gezever kunnen aankopen en die 2) over een iets betere hardware beschikken...

Want ik blijf een grote fan van WebOS... Over de hardware ben ik nu een stuk minder te spreken...

Dank voor het luisterend oor!

Wim

Laatst gewijzigd door ishpuini; 16 september 2010 om 16:02.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 september 2010, 15:53
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Hallo Wim,

Klinkt, helaas, zeer bekend: ook ik had af en toe last van spookinvoer op het scherm. Gelukkig niet al te vaak.

Daarnaast wilde mijn Pre regelmatig niets laten horen als ik ging bellen. De ander hoorde mij wel, maar ik hoorde niets.

Pre naar Mobile Tech Center gestuurd (tweede keer) en nu is deze opgestuurd naar Palm. Ik hoop over een paar weken een refurbished Pre te ontvangen, waarbij tevens een probleem met de lijmlaag van het scherm opgelost is (zo heb ik deze Pre gekocht, voor weinig).

Ik weet dus nog niet in welke staat ik mijn Pre retour ga krijgen. Het is een UK O2 model die ik al had laten unlocken, dus ik hoop dat het mee gaat vallen.

Groeten, Roel
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 september 2010, 16:06
ishpuini ishpuini is offline
Forumbikkel
Voornaam: Wim
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 141
Hehe, dan denk je dat het verhaal ten einde is... Daarnet m'n bluetooth oortje willen gebruiken... vindt m'n telefoon dat toch niet meer zeker... Weer een fameuze vloek. Ik zag het zo al gebeuren dat hij toch nog een derde keer naar de UK zou moeten.

Toch maar eerst de handleiding van het oortje even checken op 't net (in de doos zat die er natuurlijk niet bij). Blijkt dat ik het oortje volledig dien te resetten opdat het vindbaar wordt. Oef, 't lukt...

Die Pre geeft me toch wel meer stress dan eender welke telefoon of PDA die ik eerder gebruikte hoor... en ik heb al haast geen haar meer op m'n hoofd...

Wim
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 september 2010, 16:11
ishpuini ishpuini is offline
Forumbikkel
Voornaam: Wim
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 141
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV Bekijk bericht
Hallo Wim,

Klinkt, helaas, zeer bekend: ook ik had af en toe last van spookinvoer op het scherm. Gelukkig niet al te vaak.

Daarnaast wilde mijn Pre regelmatig niets laten horen als ik ging bellen. De ander hoorde mij wel, maar ik hoorde niets.

Pre naar Mobile Tech Center gestuurd (tweede keer) en nu is deze opgestuurd naar Palm. Ik hoop over een paar weken een refurbished Pre te ontvangen, waarbij tevens een probleem met de lijmlaag van het scherm opgelost is (zo heb ik deze Pre gekocht, voor weinig).

Ik weet dus nog niet in welke staat ik mijn Pre retour ga krijgen. Het is een UK O2 model die ik al had laten unlocken, dus ik hoop dat het mee gaat vallen.

Groeten, Roel
Hoi Roel, ik zal voor je duimen. De kans is groot dat je je Pre opnieuw zal moeten (laten?) unlocken... maar ik hoop voor jou van niet... Ik veronderstel dat dat unlocken in de UK gebeurde?

De mijne was gelocked toen ik 'm de eerste keer met UK ROM terugkreeg. Hij vroeg me om de unlock code van de provider, en die had ik natuurlijk niet... Vermits de mijne oorspronkelijk een unlockte Duitse Pre was, kon dat foutje rechtgezet maar de Pre moest zoals je kon lezen wel terug naar het repair centre... Nadien had ik geen last zelf te moeten unlocken, maar bij een UK Pre kan 't andere koek zijn. Die zijn volgens de helpdeskers zowiezo locked...

toitoi, Wim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 september 2010, 18:10
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ik heb de mijne bij Mobile Tech Center laten unlocken, dus gewoon hier in Nederland.

Gr, Roel
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:00.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023