Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

 
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 22 oktober 2003, 00:16
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het is een misverstand dat de frequentie omhoog gaat. Die frequentie die Speedy noemt is een snelheidsindex. Niet de daadwerklijke frequentie. Dat speedy een lagere waarde noemt geeft aan dat de processor continu voor een deel belast is.

De patch zorgt er dus voor dat de accu langer mee gaat. De processor verbruikt namelijk meer stroom naarmate deze meer werk moet verzetten. Ik heb ooit het stroomverbruik van mijn Clie T625C gemeten en in idle stand is het verbruik daarvan 80mA. Met de processor vol belast was het iets van 120mA (of 160mA, hoe dan ook een stuk hoger). Kortom op de T625C trek je de accu een stuk sneller leeg als je deze vol laat draaien.

Daarom gebruik ik bijvoorbeeld Cetus niet meer voor tracks. Cetus laat de CPU continu op 100% werken. Dat is dus knap irritant als je met Cetus een track probeert vast te leggen, want met een wat netter geschreven programma kun je minimaal 50% langer tracken. Afgezien nog van het feit dat mensen met een M5xx of M130 hierdoor met Cetus last hadden met hun GM251 door de storing van de processor. Maar dit terzijde ...

Ik weet het verbruik van de T3 niet, maar ga er maar vanuit dat als de processor continu voor 25% belast is (of 20%) dat je dan je accu sneller leeg trekt. Elke cycle dat de processor iets doet kost dat stroom. Tegenwoordig gaat het grootste deel van de stroom op aan het scherm (of de belichting daarvan), maar de processor vreet toch ook nog best een hoop stroom.

Je zou het eens met BatteryBench kunnen proberen te testen. Laat de test eerst een nachtje lopen zonder de patch en ook een nachtje met de patch erin. Vooral bij "Normal Use" en lage backlight stand zou je een duidelijk verschil moeten zien. De "Power use" optie (of high use ofzo) laat trouwens ook al heel duidelijk zien wat voor impact processorgebruik heeft op de levensduur.
  #22  
Oud 22 oktober 2003, 10:20
RHarinck's schermafbeelding
RHarinck RHarinck is offline
Forumbikkel
Voornaam: Ries
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 14 mei 2002
Locatie: Omg. Rotterdam
Berichten: 419
Patch

Hoi iedereen,

Ik heb de patch geinstalleerd, die in je prefs verschijnt. Maar na een tijdje merkte ik, dat mijn T3 een paar keer per dag vast liep en moest resetten en soms zijn de systeem geluiden spontaan verdwenen. Zijn er misschien andere T3 gebruikers, die dit probleempje hebben??

Ik moet wel zeggen, dat mijn batterij wat langer mee gaat dan anders.

Gr. Richard
__________________
M515, T2, T3, T5, Treo 680, Palm Prē, Palm Prē2, HP Prē3 + HP TouchPad
  #23  
Oud 22 oktober 2003, 11:05
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Je kunt beter de andere patch gebruiken, want met die patch die in je prefs verschijnt hebben meer mensen problemen getuige reacties op de PalmOneCity boards. Ik heb dan ook nergens last van.
__________________
Sander
  #24  
Oud 22 oktober 2003, 15:34
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
welke patch is nu dan de goede? Kan iemand hem posten? Ik heb een patch geinstalleerd die niet in de prefs verschijnt, maar heb wel de vastlopers er gratis bij gekregen!
__________________
Woerdman
  #25  
Oud 22 oktober 2003, 15:51
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 22-10-2003, om 16:34 heeft jwoerdma dit gezegd in bericht #24
welke patch is nu dan de goede? Kan iemand hem posten? Ik heb een patch geinstalleerd die niet in de prefs verschijnt, maar heb wel de vastlopers er gratis bij gekregen!
Volgens mij was nu juist de tendens op de diverse fora dat de patch die in de Prefs verschijnt (T3 Optimizer genaamd) juist voor de problemen zorgt. De patch die jij noemt, en die inderdaad niet zichtbaar is in je launcher, zou zonder problemen werken. Maar blijkbaar heeft die dus ook problemen. Van welke problemen heb jij last?
__________________
What the FAQ?
  #26  
Oud 22 oktober 2003, 16:14
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
UPDATE!!

Ik las zojuist op http://t3.forum330.de/software/osupdates.php dat er een nieuwe versie van de patch voor het T|3 probleem uit is. De nieuwe versie (1.1) kan gevonden worden op http://t3optimizer.mobilevoodoo.com/.

Overigens staat op die Duitse site ook een programma om de achtergrond van je standaard datebook-view te veranderen.
__________________
What the FAQ?
  #27  
Oud 22 oktober 2003, 18:51
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 22-10-2003, om 01:16 heeft patrickl dit gezegd in bericht #21
... Daarom gebruik ik bijvoorbeeld Cetus niet meer voor tracks. Cetus laat de CPU continu op 100% werken. Dat is dus knap irritant als je met Cetus een track probeert vast te leggen, want met een wat netter geschreven programma kun je minimaal 50% langer tracken. Afgezien nog van het feit dat mensen met een M5xx of M130 hierdoor met Cetus last hadden met hun GM251 door de storing van de processor. Maar dit terzijde ...
OT: Ik weet niet wanneer je Cetus voor het laatst gebruikt hebt, maar Cetus heeft al heel lang stroombesparende modes. Als je elke seconde een waypoint wilt hebben, baten die niets. Maar als je bijvoorbeeld elke 30 seconde een waypoint wilt hebben gaat schakelt het programma de seriele poort uit.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #28  
Oud 22 oktober 2003, 22:57
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 22-10-2003, om 19:51 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #27


OT: Ik weet niet wanneer je Cetus voor het laatst gebruikt hebt, maar Cetus heeft al heel lang stroombesparende modes. Als je elke seconde een waypoint wilt hebben, baten die niets. Maar als je bijvoorbeeld elke 30 seconde een waypoint wilt hebben gaat schakelt het programma de seriele poort uit.
Misschien inderdaad wat off-topic, maar het ging me in deze ook meer over het voorbeeld van wat een hoge processor belasting doet met je accuduur. (Ik wil inderdaad ook een track op 1Hz)

Ik heb het trouwens nog even geprobeerd en het stroomverbruik op mijn NX70 wordt inderdaad niet echt veel hoger meer als ik Cetus draai. Wat wel heel frappant is is dat in de "power save" stand het verbruik hoger is als de poort uit staat dan als ie open is (135mA tegen 105mA)! Het grootste deel van de tijd staat ie dus nu op 135mA en af en toe even op 105mA. In "Normal" stand is het verbruik ook 105mA. Op mijn NX70 werkt het stroom besparen dus blijkbaar niet echt goed.
  #29  
Oud 28 oktober 2003, 15:59
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
terug naar 200 MHz

Het is me opgevallen dat na het draaien van Kinoma in widescreen er nog maar 200 MHz uit de t3 te persen is. hebben anderen dit ook?
__________________
Woerdman
  #30  
Oud 28 oktober 2003, 21:49
RHarinck's schermafbeelding
RHarinck RHarinck is offline
Forumbikkel
Voornaam: Ries
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 14 mei 2002
Locatie: Omg. Rotterdam
Berichten: 419
Bij mij 210

Klopt!! Zodra je 'm weer in portrait mode zet, dan dan loopt het weer op. Is misschien wel logisch als er een groter schermoppervlak in gebruik is en dan nog wel in landscape mode. Volgens mij niets om je zorgen over te maken. Verder werkt ie toch prima?? Zelf vind ik 'm beter dan mijn oude T2 en zeker met bijvoorbeeld pdf bestanden is het aanzienlijk beter.

Gr. Ries
__________________
M515, T2, T3, T5, Treo 680, Palm Prē, Palm Prē2, HP Prē3 + HP TouchPad
  #31  
Oud 08 november 2003, 01:52
Ricky Ricky is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 20 oktober 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 31
Ik heb de officiele update van Palm net geinstalleerd en haal met mijn T3 zonder de bovengenoemde bug-fix een score van 375. Ze zullen bij Palm wel wat geleerd hebben van Hildinger
__________________
TT3 works for me
  #32  
Oud 14 november 2003, 15:59
frankth
Guest
 
Berichten: n/a
HI Sander

Ik heb een T3 besteld en ben alvast SW aan het verzamelen. Aangezien ik de PDA ook veel tbv mijn muziekhobby wil gebruiken is jouw bericht op het forum erg bruikbaar. Dank daarvoor.

Ik ben een volledig nieuwe gebruiker van PALM en ben afgelopen jaren verwoed Psion-gebruiker geweest (super-stevige OS + apps) dus wellicht verwend mocht je me meer tips/trucs kunnen vertellen om de stabiliteit van de T3 te verhogen houdt ik me aanbevolen.

Groeten, Franky T
  #33  
Oud 14 november 2003, 18:02
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Frank,

Als je de officiele T3-Update installeert is de fix volgens mij niet meer nodig. Het probleem schijnt met de officiele Update verholpen te zijn, in elk geval wordt dat op de PalmOne-site beweerd.
  #34  
Oud 15 november 2003, 12:37
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
@Franky T

zoals andere Frank al aangeeft, als je de officiele PalmOne patch installeert heb je fix inderdaad niet meer nodig. Verder is Palm OS een behoorlijk stabiel OS, maar een slecht geschreven programma kan altijd voor instabiliteit zorgen. In ieder geval alvast welkom in de Palm community en ik hoop dat de overstap je bevalt.
__________________
Sander
  #35  
Oud 09 december 2003, 20:37
cort cort is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 23 november 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 47
Ik heb sinds een paar dagen een T3 en heb onmiddellijk de officiele update gedaan.
Na runnen van speedy bereik ik elke keer 375 en zelfs 380 mhz.

Niet slecht denk ik.

Thanks
__________________
Cort
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023