Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 12 januari 2007, 12:00
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
[Opinie] Apple iPhone of iClone?

Al lange tijd waren er geruchten dat Apple een smartphone uit zou brengen, maar afgelopen week was het dan zover. Na de eerste oohs en aahs is er op Palminfocenter een editorial verschenen: iPhone of iClone?

De iPhone wordt vergeleken met reeds bestaande smartphones. Daarbij wordt allereerst opgemerkt dat de iPhone er op het eerste gezicht stukken mooier uitziet dan Windows Mobile en PalmOS smartphones: de gebruikersinterface is erg gelikt. Ook het scherm draagt met 320x480 pixels bij aan het mooie uiterlijk. Het beste wat Palm te bieden heeft tegenover het uiterlijk van de iPhone is de donkere Treo 750v, maar die komt niet eens in de buurt. Puntje voor Apple.

Ook de specificaties zijn fantastisch: WiFi, bluetooth, 2MP camera, gigabytes opslagruimte, 3.5mm koptelefoonaansluiting, stuk voor stuk punten waar Treo-gebruikers slechts van kunnen dromen. Die specificaties hebben alleen wel een prijs: zelfs na het kopen van een 8GB SHDC geheugenkaart is de iPhone $300 duurder dan een Treo 680. Ook de Treo 750 is goedkoper. Hier scoort Palm een punt: voor het prijsverschil kun je makkelijk een ander apparaat, bijvoorbeeld een digitale camera, kopen om de Treo aan te vullen.
Internetten kan op de iPhone met Safari. In tegenstelling tot Blazer laat Safari een volledige website zien. Wil je een specifiek deel lezen, kun je daarop inzoomen door erop te tikken of je vingers op het scherm te drukken en uit elkaar te bewegen. Maar afgezien hiervan is het maar de vraag of Java of Flash ondersteund wordt, en of Safari wel zo lekker werkt op een klein scherm. Blazer heeft als voordeel dat het specifiek is ontworpen voor een smartphone. Je hebt geen twee handen nodig om in te zoomen, en tekst selecteren gaat een stuk makkelijker. Omdat Safari er toch zo mooi uitziet en eindelijk echt mobiel internet biedt krijgt Apple dit punt. Daarnaast krijgt Apple nog een punt vanwege de beschikbaarheid van WiFi.

Als producent van de iPod heeft Apple ervoor gezorgd dat mp3's ook makkelijk afspeelbaar zijn op de iPhone. De multimediafunctionaliteit werkt hetzelfde als op een echte iPod, je kunt zo door de menu's navigeren. Ook video's behoren tot de mogelijkheid, en natuurlijk wordt iTunes gebruikt voor de data overdracht. De totale speelduur is vijf uur voor films en nog veel langer voor muziek. Vanwege het makkelijk gebruik scoort Apple hier weer een punt.

Qua telefoonfunctionaliteit lijkt de iPhone een kopie van de Treo. Dat zou erg fijn zijn geweest wanneer er sprake was geweest van een perfecte kopie. Helaas is Apple de hardbuttons vergeten. Bij de Treo werd dat al een beetje als een probleem gezien: bij een knop op een touchscreen voel je niet of je hem goed hebt ingedrukt. Tijdens de presentatie van de iPhone werd dit nog eens pijnlijk duidelijk toen Steve Jobs het verkeerde nummer belde. Ook beëindigen van het gesprek gaat via het touchscreen. Palm heeft het juist onmogelijk gemaakt om via het touchscreen een gesprek te beëindigen omdat je ook met je oor tegen het touchscreen aankomt en zo het gesprek per ongeluk kunt beëindigen. Sms'en gaat niet veel beter: de auteur voorziet duim- en polsblessures vanwege de invoer via het touchscreen. Bij het schrijven van een e-mail doet hetzelfde probleem zich voor. Hier scoort Palm dus duidelijk een punt.

Vergelijkbaar met de today plug-ins bij Windows Mobile ondersteunt de iPhone widgets. Maar de iPhone heeft als groot voordeel dat hij is gebaseerd op OS X: een desktop besturingssysteem met prima ondersteuning voor multitasking en geavanceerde energiebeheer. De auteur vraagt zich af hoe goed die energiebeheer nou is. Eerdere linux-gebaseerde apparaten hadden geen denderende gebruiksduur. Daarnaast zorgen achtergrondapplicaties voor vertraging: de Treo is veel vlugger in gebruik. Zowel Palm als Apple hebben hun voordelen, en punten worden hier niet toegekend.

Apples claim een revolutionaire smartphone op de markt te zetten is al met al een beetje overdreven. De enige vernieuwingen zijn de echte webbrowser en multimediafunctionaliteit, de rest is van de Treo gestolen. Toch is het niet nodig om revolutionair te zijn om een groot succes in de markt te zijn, zoals Palm heeft laten zien met de Treo-serie. Als een draagbaar multimedia-apparaat doet de iPhone het niet slecht, voor zaken als bellen, sms'en en e-mailen schiet hij ernstig tekort. Nog afgezien van de prijs houdt de auteur het daarom liever bij zijn Treo.

Het artikel eindigt met enkele tips voor Palm om de concurrentie aan te gaan:
  • zorg voor perfecte multimedia-synchronisatie die alle soorten audio en video ondersteunt
  • introduceer een Treo zonder toetsenbord maar met een hoger scherm
  • voorzie PalmOS van een fleuriger uiterlijk
  • voeg wifi toe
Als Palm zou willen, kunnen punt 1 en 3 vandaag nog geregeld kunnen worden met een ROM update. Zal Palm de strijd aangaan, of zal Apple Palm platwalsen? Palm kan het, maar ze moeten wel haasten.

Bron: Editorial: iPhone or iClone?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 3487-capq0w0zwn4.jpg‎ (26,5 KB, 0x gelezen)

Laatst gewijzigd door jean-paul; 12 januari 2007 om 12:02. Reden: wat whitespace toegevoegd :)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 januari 2007, 14:11
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Ik ben benieuwd wat Palm gaat doen. Ik kan me nog herinneren - in the old days - dat Palm bij hoog en bij laag beweerde geen toegevoegde waarde te zien van een kleurenscherm. Pas toen ze de concurrentieslag dreigden te verliezen kwamen ze eindelijk met de Palm IIIc. Ik heb de indruk dat Palm nog steeds erg conservatief is.

Laatst gewijzigd door Coenox; 12 januari 2007 om 14:12. Reden: typefout
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 januari 2007, 14:26
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ja, of Palm die roept dat MP3-capabiliteit een nutteloze toevoeging was van het OS. Kwam Sony opeens met een OS4 MP3-spelende Clie (de N770) die best goed verkocht, plus de opkomst van goedkopere PocketPC's die ook MP3's konden afspelen. Toch maar MP3-functionaliteit in OS5 ingebouwd.

Nee prima hoor, die iPhone concurrentie.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 januari 2007, 16:42
hbest1982 hbest1982 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Herman
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 126
Precies, misschien steekt dit palm wat PEPER in de reet

Dat trage gedoe..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 januari 2007, 22:53
buggeroff's schermafbeelding
buggeroff buggeroff is offline
TAFKAB
Voornaam: Jan Karel
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 01 mei 2002
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 439
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hbest1982 Bekijk bericht
Precies, misschien steekt dit palm wat PEPER in de reet
Peper in het RECTUM

Misschien krijg ik nu toch nog mijn zin... een Palm met alleen maar een touch screen als voorzijde, lijkt me fantastisch ! Weg met die pielige (pardon, PENITAIRE) toetsjes.

Jan Karel
__________________
Maak niet steeds dezelfde fout ! Er is keus genoeg !
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 januari 2007, 14:03
judgeblacksteel's schermafbeelding
judgeblacksteel judgeblacksteel is offline
Forumbikkel
Voornaam: judge
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 30 juli 2003
Locatie: ijsland
Berichten: 308
Apple - QuickTime - Macworld 2007 Keynote
go and look
__________________
It is not that your life is too short , but you are dead so long
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 januari 2007, 15:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buggeroff Bekijk bericht
Peper in het RECTUM

Misschien krijg ik nu toch nog mijn zin... een Palm met alleen maar een touch screen als voorzijde, lijkt me fantastisch ! Weg met die pielige (pardon, PENITAIRE) toetsjes.

Jan Karel
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 januari 2007, 10:15
HRJMS
Guest
 
Berichten: n/a
de auteur heeft blijkbaar niet goed opgelet, want er wordt expliciet vermeld dat je met een iphone een gesprek niet kunt beeindigen door er met je oor in aanraking met te komen tijdens een gesprek

als eigenaar van een Treo 650, kan ik niet wachten tot ik een iPhone te pakken krijg.

treo 650:
- toetsen: ver van ideaal
- het toestel crash regelmatig.
- efficient gebruik: mager
- browser: slecht, de iphone is de eerst echt goede surf-ervaring op een pda die ik zie (maar natuurlijk eerst zien en dan geloven)

Bovendien bega ik na jaren frustraties omtrent slechte synchronisatie en een lamentabel gebruiksgemak bijna een moord voor een toestel waar wel eens over nagedacht is hoe men het zo efficient mogelijk gebruikt en dat dig.camera, ipod, elec. agenda en telefoon integreert. Eindelijk gedaan met verschillend toestellen mee te slepen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 januari 2007, 19:27
aerocam
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb een Treo 650. Crasht in allerlei apps bijna dagelijks. Zelfs als de telefoon niet direct een operator vindt crasht ie.
Ik gebruik een Apple Powerbook G4 17", draait op dit moment 160 dagen onafgebroken onder OSX, hetzelfde besturingssysteem als de iPhone. Ik kocht een Treo 650 om onder meer te syncen met de bedrijfsagenda Meetingmaker. Tot versie 7.0 ging dat redelijk, met versie 8.0 niet meer. Palm en Meetingmaker geven elkaar de schuld. In arren moede maar weer een Palm Tungsten gekocht. Ik heb nu twee Palms, een iPod en een GSM. De Treo is al snel leeg dus heb je een GSM extra nodig. 4 apparaten waar straks de iPhone in zijn uppie voor terug komt.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 januari 2007, 19:35
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Zelfs als de telefoon niet direct een operator vindt crasht ie.
Dat is niet normaal, dus je kunt dit niet toeschrijven als algemene eigenschap van de Treo 650. Misschien tijd voor een Grote Schoonmaak?

Citaat:
draait op dit moment 160 dagen onafgebroken onder OSX, hetzelfde besturingssysteem als de iPhone.
Je weet dat Apple een aangepaste versie van OSX gaat gebruiken? In hoeverre dit aangepast is, is niet bekend, maar kijk maar naar Windows Mobile wat het kan aanrichten aan instabiliteit.

Mijn WindowsXP bak draait ook al een paar weken onafgebroken.

Citaat:
Treo is al snel leeg dus heb je een GSM extra nodig.
De Treo 650 wordt over het algemeen beschouwd als de Smartphone met de beste stamina, zeker als je het vergelijkt met andere populaire, dunnere modellen zoals de Motorola Q. Heb je het scherm misschien constant op 100% staan?

Citaat:
4 apparaten waar straks de iPhone in zijn uppie voor terug komt.
Ik durf er een lief ding voor te verwedden dat de iPhone met het 320x480 scherm, Wifi en dunne batterij het eerder begeeft dan een Treo 650. Daarnaast is de batterij van de Treo 650 wel verwisselbaar en die van de iPhone niet. Ik zou straks maar 2 extra GSM's meenemen als ik jou was.

Enne... succes straks met het syncen met Meetingmaker.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 16 januari 2007, 14:01
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Apple reinvents the phone

Steve Jobs laat tijdens een conferentie in San Francisco de nieuwe iPhone zien
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Iphone.jpg‎ (30,1 KB, 13x gelezen)
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 januari 2007, 14:25
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Eindelijk snappen ze het bij Appel.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 januari 2007, 01:12
judgeblacksteel's schermafbeelding
judgeblacksteel judgeblacksteel is offline
Forumbikkel
Voornaam: judge
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 30 juli 2003
Locatie: ijsland
Berichten: 308
nee hoor

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Je weet dat Apple een aangepaste versie van OSX gaat gebruiken? In hoeverre dit aangepast is, is niet bekend, maar kijk maar naar Windows Mobile wat het kan aanrichten aan instabiliteit. .
Er wordt op de keynote gezegd juist dat er geen aangepaste versie zal zijn van OSX dus juist niet zoals windows mobile.
hij zegt volwaardig desktop class met ipod style sync.
__________________
It is not that your life is too short , but you are dead so long
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 januari 2007, 06:20
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Dat kan echter geen ondersteuning voor "3d party apps", geen ondersteuning voor Office documenten, geen Microsoft Exchange Push email. Apple richt zich volledig op de consumenten markt (Palm richt zich de laatste tijd steeds meer op de zakelijke markt). Ik denk dat voor de consumentenmarkt de prijs net aan de hoge kant ligt.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #15  
Oud 19 januari 2007, 19:07
judgeblacksteel's schermafbeelding
judgeblacksteel judgeblacksteel is offline
Forumbikkel
Voornaam: judge
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 30 juli 2003
Locatie: ijsland
Berichten: 308
hoezo niet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice Bekijk bericht
geen Microsoft Exchange Push email..
volgens mij kan hij het wel in de keynote zeggen ze dit alles no problemo.

IMAP vb: Yahoo mal/MS Echange/Mac mail
POP 3 vb:Google Gmail/AOL Mail/Most ISPs

__________________
It is not that your life is too short , but you are dead so long
Met citaat reageren
  #16  
Oud 19 januari 2007, 23:09
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Volgens mij zegt hij (Steve Jobs) wel dat synchronisatie met Microsoft Exchange mogelijk is maar niet dat het push email is. Naar wat ik heb begrepen is push op de iPhone alleen mogelijk met de nieuwe dienst van Yahoo.

Lees anders ook even: treocentral.com >> Stories >> Commentary >> Commentary: A discussion on the iPhone
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #17  
Oud 21 januari 2007, 14:43
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Nog een puntje voor Apple: de manier waarop de applicaties samenwerken. In de demo goed te zien dat hier erg goed over nagedacht is, de implementatie kan mij wel bekoren!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 21 januari 2007, 15:09
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Loopt helaas niet helemaal soepel, Steve Jobs moet het gesprek rekken om een foto te kunnen mailen terwijl hij aan het bellen is. Op de Treo gaat dit een stuk makkelijker. Puntje voor Palm wat dit onderdeel betreft.

Niet verwijderbare batterij op de iPhone, opnieuw een puntje voor Palm
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023