Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 08 oktober 2002, 14:33
nsa84 nsa84 is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-SJ22
 
Geregistreerd: 08 oktober 2002
Locatie: zutphen
Berichten: 47
Stuur een bericht via ICQ naar nsa84
Question levensduurbaterij (sony sl-10)

Hoi allen,

Sinds afgelopen week of vorige week bezit ik ook een van die prachtige palm (imitatie=sl-10) Nu heb ik bewust vanwege het feit dat ik vrij veel in het buitenland, kom gekozen voor de variant met batterijen. Nu gebruik ik hem in nederland wel met oplaadbare batterijen. (NiHM 600mA) maar die trek ik gemiddeld in ongeveer een a anderhalve dag leeg.

Is het normaal dat die batterijen zo snel leeg raken, of doe ik iets vreemds? Ik geef onmiddeldelijk toe dat ik hem veel gebruik ik gebruik hem "more or less" als notebook, huiswerk voor school etc. Het is verder voorlopig geen probleem en ben ook dik te vreden met het ding, maar het is wel een verbuik waarvan ik ff zat te kijken.

In elk geval ik hoor graag van jullie,
groetjes Nico
__________________
De waarheid is leuk, maar de zoektoch naar de waarheid is meestal waardevoller.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 08 oktober 2002, 18:41
Aadje
Guest
 
Berichten: n/a
ik heb ook de sl-10
daarbij gebruik ik ook nimh 750mhA batterijen
dat moet je wel doorgeven aan je palmOS dmv shortcutteken . 7 in memo
totdat je [Nimh] ziet

ik doe met 1 paar batterijen 2 weken over, gemiddeld 15 min per dag met backlight (grove schatting)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 08 oktober 2002, 20:34
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aadje
ik heb ook de sl-10
daarbij gebruik ik ook nimh 750mhA batterijen
Welke? Ik ken alleen de duracell van de Kijkshop van 750 mah.
Trouwens: anderhalve dag is wel erg kort. Kunh je zeggen hoelang
die dan per dag effectief aanstaat (ongeveer).
(ik zou niet weten wat er bij een sl10 nu zoveel vermogen dissipeert
behalve misschien iets extra door het hi res scherm)
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #4  
Oud 08 oktober 2002, 20:58
nsa84 nsa84 is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-SJ22
 
Geregistreerd: 08 oktober 2002
Locatie: zutphen
Berichten: 47
Stuur een bericht via ICQ naar nsa84
hoi allen,

kom net uit het koude weer en zie tot mijn vreugde dat er andere over mijn probleem hebben nagedacht

Op de vraag ho lang die actief aan staat das een beetje moeilijk te zeggen, maar op een normale les dag gaat hij zeker wel een keer of 10 a 20 aan om ff wat dingen te noteren en evt wat werk te maken.

Ik had zoon vraag al wel een beetje verwacht en ff op het forum gekeken of er niet een teller voor is. Ik heb dus vanmiddag net "battery log" geinstalleerd. FF afwachten wat die voor actieve tijden gaat geven, dan weet ik wat meer.

Daarnaast zoals al eerder aangegeven het is niet echt een probleem maar meer een merkwaardigheidje van "He! dat had niet echt verwacht".

Ik ben morgen op school (proefwerk week) dus dan zal ik wel wat meer verbuiken dan vandaag, en kan ik waarschijnlijk wel wat meer over actieve en 'sleeping time' zeggen.


groetjes en alvast bedankt voor het denkwerk,
Nico
__________________
De waarheid is leuk, maar de zoektoch naar de waarheid is meestal waardevoller.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 08 oktober 2002, 21:40
Aadje
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk


Welke? Ik ken alleen de duracell van de Kijkshop van 750 mah.
Trouwens: anderhalve dag is wel erg kort. Kunh je zeggen hoelang
die dan per dag effectief aanstaat (ongeveer).
(ik zou niet weten wat er bij een sl10 nu zoveel vermogen dissipeert
behalve misschien iets extra door het hi res scherm)
ik gebruik ook die van duracell zie www.dixons.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 08 oktober 2002, 21:42
Aadje
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nsa84
hoi allen,

kom net uit het koude weer en zie tot mijn vreugde dat er andere over mijn probleem hebben nagedacht

Op de vraag ho lang die actief aan staat das een beetje moeilijk te zeggen, maar op een normale les dag gaat hij zeker wel een keer of 10 a 20 aan om ff wat dingen te noteren en evt wat werk te maken.

Ik had zoon vraag al wel een beetje verwacht en ff op het forum gekeken of er niet een teller voor is. Ik heb dus vanmiddag net "battery log" geinstalleerd. FF afwachten wat die voor actieve tijden gaat geven, dan weet ik wat meer.

Daarnaast zoals al eerder aangegeven het is niet echt een probleem maar meer een merkwaardigheidje van "He! dat had niet echt verwacht".

Ik ben morgen op school (proefwerk week) dus dan zal ik wel wat meer verbuiken dan vandaag, en kan ik waarschijnlijk wel wat meer over actieve en 'sleeping time' zeggen.


groetjes en alvast bedankt voor het denkwerk,
Nico
check dit eens ff:
http://palmclub.nl/tips/batterijen.shtml

het lijkt of de batterijen snel leeg zijn maar dat klopt niet,
dat had ik eerst ook
dat komt door de verschillende batterij-eigenschappen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 08 oktober 2002, 23:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Jullie zouden ook allebei eens BatteryBench 2.0 eens kunnen proberen. Dat is een benchmark programma waarmee je kunt kijken hoe lang je batterij het vol houdt. Dan heb je tenminste wat vergelijkingsmateriaal.

Op een paar sites staan al wat waardes:
- euroclie
- Pocket Gizmos!
- Review van Pam M515, Sony CLIE T625C en Palm M130

Van de SL10 heb ik nog geen waardes gezien, maar die zullen ook wel afhangen van welke batterij je kiest.

Voor mij kwam de "Normal mode" het best overeen met wat ik normaal gesproken met de accu van mijn T625C haal.

Om het programma te gebruiken zorg je dat je batterijen helemala vol zijn. Kies voor welke mode je wilt testen. Druk op start bench en wacht tot de batterij leeg is (als de Clie uitschakelt). Als je hem dan weer aan zet noteer dan de tijd (en eventueel het voltage).
Met citaat reageren
  #8  
Oud 09 oktober 2002, 08:57
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Verder vraag ik mij af hoe je je nimh batterijen oplaadt. Het laden
van nimh's vereist een goeie lader/laadstroom die daar speciaal op
afgestemd is. Laden in een oude lader (nicd) verpest niet alleen je
(dure) nihm's maar laadt ze ook maar zeer ten dele op.

10-12 keer per dag (kort) aanzetten mag nl nooit zo snel tot lege
batterijen leiden.
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #9  
Oud 09 oktober 2002, 09:40
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Normaal gesproken kan met goede NiMh batterijen een levensduur gehaald worden die redelijk in de buurrt van Alkalines komt (heb geen ervaring met AAA's wel met andere formaten). Maw, 1 tot 1,5 dag is inderdaad wel erg kort.

Zoals opa terecht opmerkt is de lader erg belangrijk. Verder hebben oplaadbare batterijen de gewoonte om in een keer onder de drempel te vallen. In meetapparatuur die ik gebruik knalt het apparaat bij de eerste melding ook meteen uit ipv nog enige gebruikstijd te geven zoals bij Alkaline. Ook neemt de capaciteit af bij lage temperaturen, maar dat lijkt me nu nog geen probleem. Dat geldt met name bij temperaturen rond of onder het vriespunt.

Een goede site met veel info over batterijen is:

http://www.buchmann.ca/faq.asp

Succes

Sjon
Met citaat reageren
  #10  
Oud 09 oktober 2002, 12:21
nsa84 nsa84 is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-SJ22
 
Geregistreerd: 08 oktober 2002
Locatie: zutphen
Berichten: 47
Stuur een bericht via ICQ naar nsa84
haai allemaal,

laat ik de reacties een voor een beantwoorden.
>>>>> check dit eens ff:
>>>>> http://palmclub.nl/tips/batterijen.shtml
Dat met dat shortcut teken en dan over schakelen naar NiHM had ik al gevonden op de site en heb heb ik uiterraad ook meteen gedaan toen ik deze baterijen erin stopte.

>>>>> Verder vraag ik mij af hoe je je nimh batterijen oplaadt. Het
>>>>> laden van nimh's vereist een goeie lader/laadstroom die daar
>>>>> speciaal op afgestemd is. Laden in een oude lader (nicd)
>>>>> verpest niet alleen je (dure) nihm's maar laadt ze ook maar
>>>>> zeer ten dele op.
Met dit feit ben ik bekend en heb afgelopen zomer voor me webcam een setje van 4 AAA NiHM (wat nu in me pda zit) baterijtjes gekocht met lader. Dus het is geen oude multie lader die alleen maar NiCads aan kan. Verder wel een scherpe opmerking.

>>>>> http://www.buchmann.ca/faq.asp
Ga ik naar kijken en misschien staat er inderdaad wat tussen waarbij ik denk dat ik het volledig fout doe, dan ga ik dat natuurlijk verbeteren en zullen jullie het oook op het forum wel ff horen van me.

Wat betreft battery Brench, das min of meer zoon zelfde prohje als battery log toch ? Ik zal er ff naar kijken en als iemand vergelijking materiaal wil geven dan heel graag. Ik gebruik nu batterylog maar ben best bereid om obver te schakelen naar battery Brench.

In elk geval heel erg bedankt voor het posten van de diverse ideeen en ik ga er mee aan het werk.

Nico
__________________
De waarheid is leuk, maar de zoektoch naar de waarheid is meestal waardevoller.

Laatst gewijzigd door nsa84; 09 oktober 2002 om 12:26.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 09 oktober 2002, 12:29
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Battery Log is een programma dat bij houdt hoe lang je zelf werkt met je PDA voordat de accu leeg is. De tijd die je daarbij krijgt is afhankelijk van hoe jij de PDA gebruikt. Als je alleen wilt kijken of de hardware een beetje overeenkomt met die van anderen dan is een vaste benchmark handiger. Dan krijg je namelijk iedere keer vergelijkbare resultaten.

BatteryBench zet je ook 1 keer aan en dan kun je je SL10 een paar uur niet gebruiken (dat kun je mooi een keer 's avonds doen). BatteryLog is een hack die "constant" de accu in de gaten houdt.

Op zich is BatteryLog voor jouw eigen indicatie waarschijnlijk het handigst, maar voor vergelijking met een andere gebruiker is BatteryBench weer handiger.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 09 oktober 2002, 12:36
Aadje
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk
Verder vraag ik mij af hoe je je nimh batterijen oplaadt. Het laden
van nimh's vereist een goeie lader/laadstroom die daar speciaal op
afgestemd is. Laden in een oude lader (nicd) verpest niet alleen je
(dure) nihm's maar laadt ze ook maar zeer ten dele op.

10-12 keer per dag (kort) aanzetten mag nl nooit zo snel tot lege
batterijen leiden.
daarom heb ik ook een nimh lader (ook van duracell, reclame spam whatever )
heb 2 setjes gekocht + lader voor ongeveer 50 euro
Met citaat reageren
  #13  
Oud 09 oktober 2002, 13:11
nsa84 nsa84 is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-SJ22
 
Geregistreerd: 08 oktober 2002
Locatie: zutphen
Berichten: 47
Stuur een bericht via ICQ naar nsa84
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Battery Log is een programma dat bij houdt hoe lang je zelf werkt met je PDA voordat de accu leeg is. De tijd die je daarbij krijgt is afhankelijk van hoe jij de PDA gebruikt. Als je alleen wilt kijken of de hardware een beetje overeenkomt met die van anderen dan is een vaste benchmark handiger. Dan krijg je namelijk iedere keer vergelijkbare resultaten.

BatteryBench zet je ook 1 keer aan en dan kun je je SL10 een paar uur niet gebruiken (dat kun je mooi een keer 's avonds doen). BatteryLog is een hack die "constant" de accu in de gaten houdt.

Op zich is BatteryLog voor jouw eigen indicatie waarschijnlijk het handigst, maar voor vergelijking met een andere gebruiker is BatteryBench weer handiger.
In dat geval; heb je inderdaad gelijk :S:S:S:S we kunnen wel weer merken dat ik een echte newbie ben he Maar dan zal ik battery brench ook eens oppikken van het web en installen.

Heeft Aadje dan bezwaar om het ook een keer te doen ? :? ivm vergelijkings materiaal ?
Als iemand ander het al gedaan heeft mag hij natuurlijk ook zijn outpout ff posten

alvast bedankt allemaal en we komen er vast wel uit. BTW mocht het nu zo zijn dat ik veel lagere waarden krijg dan een vergelijkbaar model, wat dan ??????

groetjes Nico
__________________
De waarheid is leuk, maar de zoektoch naar de waarheid is meestal waardevoller.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 09 oktober 2002, 13:58
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
BTW mocht het nu zo zijn dat ik veel lagere waarden krijg dan een vergelijkbaar model, wat dan ??????
Dan gaat er ergens iets mis
Met citaat reageren
  #15  
Oud 09 oktober 2002, 19:05
nsa84 nsa84 is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-SJ22
 
Geregistreerd: 08 oktober 2002
Locatie: zutphen
Berichten: 47
Stuur een bericht via ICQ naar nsa84
even een update.

Helemaal vers van het buroblad

Ik heb nu net een nieuwe vers geladen setje batterijen in me palm gestopt. Met me afgelopen setje heb ik de periode Dinsdag 8-10-2002 naar woensdag 9-10-2002 overleefd. Dit was een totale tijd van 1 dag, 2uur en 56 minuten. Zeg maar ff voor het gemak 27 uur.

Hierbij heeft ie 5:22 aangetsaan, waarvan 2:54 met backlicht functie. Het laagst gemeten voltage was 2.08v

Dus als iemand hier nu al een vreemde waarde aan kan ontdekken dan graag een reactie ander ga ik morgen batterybrecnch ff gebruiken op het dan weer versgeladen pakketje wat nu ophield

met vriendelijke groet,
Nico
__________________
De waarheid is leuk, maar de zoektoch naar de waarheid is meestal waardevoller.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 09 oktober 2002, 19:39
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Poe, ruim 5 uur aan in iets meer dan een dag. Dat is best veel inderdaad.

Ik had eigenlij wel verwacht dat een grijswaarde scherm wat minder stroom zou vreten en dus langer dan 5:22 uur mee zou gaan.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 09 oktober 2002, 20:41
nsa84 nsa84 is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-SJ22
 
Geregistreerd: 08 oktober 2002
Locatie: zutphen
Berichten: 47
Stuur een bericht via ICQ naar nsa84
Ja, ik weet dat ik best veel van dat ding vraag. Maarja had ie maar niet in mijn zak of hand moeten gaan zitten.

Zoals ik al in mijn eerste post zei ik gebruik meer als laptop dan als palm (uitgebreide agenda).

Ik maak me huiswerk grotendeels op het ding, en vind spellen spelen af en toe ook niet verkeerd. Me huiswerk maken op dat ding heeft het grote voordeel dat als ik de opdracht er een keertje boven in een tekst documentje heb gezet dat ik maar een ding in de trein en bus vast hoef te houden.

Maar jij hebt dus het gevoel dat die waardes redelijk normaal zijn ?

Het zou best kunnen en heb er ook niet echt problemen mee. Al loop ik voorlopig altijd met het tweede setje AAA in me zak rond, tot ik wat beter leer schaten hoe lang ik met zoon set kan werken.

In elk geval hartelijk bedankt voor je aandacht. Mochten er andere meningen zijn over deze statistieken wat mij betreft blijft deze draad gewoon open.

Nico
__________________
De waarheid is leuk, maar de zoektoch naar de waarheid is meestal waardevoller.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 09 oktober 2002, 20:42
Roelof's schermafbeelding
Roelof Roelof is offline
Forumbikkel
Model: Pilot 5000
 
Geregistreerd: 10 augustus 2001
Locatie: Leiden
Berichten: 164
Misschien kun je overstappen op GP-Powerbank batterijen? Die zijn erg goed. Wel redelijk aan de prijs, maarja.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 09 oktober 2002, 21:19
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Re: even een update.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nsa84
Hierbij heeft ie 5:22 aangetsaan, waarvan 2:54 met backlicht
functie. Het laagst gemeten voltage was 2.08v
2.08v is echt leeg dus.
De tijd vind ik wel vrij kort, maar niet abnormaal. Zoals al gezegd
kan hi res een oorzaak zijn. Wat voor processor zit er eigenlijk in?
16/20 of een 33 mhz. Die laatste vreet natuurlijk ook stroom
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #20  
Oud 09 oktober 2002, 21:37
nsa84 nsa84 is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-SJ22
 
Geregistreerd: 08 oktober 2002
Locatie: zutphen
Berichten: 47
Stuur een bericht via ICQ naar nsa84
er zit inderdaad ook een processor in

Ja dat is een 33mHz maar mag die dat verkorte verschil dan gaan maken? Maar is het verschil voor een 16mHz 33mHz dan zo verschrikkelijk groot in de batterij cappiciteit?

Nu gaan we ons echter wel begeven op terreinen waar ik van zeg jongens het, is niet een wereld probleem.

Ik heb zojuist ff gekeken naar die powerbank baterijen gekeken en er zit ook een winkel bij mij in zutphen dus ik zal morgen wel ff kijken of ik daar wat wijzer kan worden.

Groeten van Nico
__________________
De waarheid is leuk, maar de zoektoch naar de waarheid is meestal waardevoller.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023