Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 05 juni 2003, 09:53
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
GPSmartBT (bluetooth) met Tunsten|T bevalt goed!

Ik post dit even omdat ik in de searchengine op dit forum niets vond en anderen er misschien later hier naar info gaan zoeken.

Ik heb sinds aantal dagen de Fortuna GPSmartBT ontvanger in huis, die ook standalone werkt (eigen scherm) en met BlueTooth met mijn Tungsten | T koppelt met DigiMap 2002.

Standalone ondersteunt ie: map, routes recorden/afspelen (niet doorsturen naar pc/palm), richting aangeven, waypoints met namen en iconen instellen en aanwijzen, sateliet overzicht mét sterkte per sateliet, WAAS/EGNOS, flashable firmware, fix in 20-60 seconden bij 24-uur-uit-start, fix in 5 seconden bij half-uur-uit-start, oppervlakte berekening. Hij heeft een sterke backlight voor nachtelijk gebruik.

Hij is robuust, wordt geleverd mét leren hoesje, zónder optionele USB kabel, werkt 10 uur op 3 AAA alkaline batterijen, en 5 tot 6 uur op 3 stuks 750mA NiMH batterijen met BlueTooth ingeschakeld.

Werkt perfect met DigiMap 2002 op mijn Tungsten | T, ook tijdens lopen als ik de GPS ontvanger in mijn binnenzak draag en Tungsten | T in mijn hand en in de auto werkt ie perfect als ie ligt in handschoenenvak of op de achterbank. Leuk detail: Standalone functionaliteit werkt óók als de BlueTooth koppeling in gebruik is.

Hij koste me 242.86 EUR excl. BTW, privé zou ie me 289,- EUR hebben gekost. (Bij PDAshop.)

Laatst gewijzigd door MendriX; 05 juni 2003 om 09:57.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 juni 2003, 10:02
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
Ik dacht altijd dat een GPS ontvanger "zicht" op de hemel moest hebben, en dat er zeker geen metaal voor mocht liggen. Maar dat 'ie ook in je handschoenenkastje werkt zou betekenen dat dat niet zo is.
Zit er ook een voedingskabel bij voor in de auto? Dat geldt ook voor de Palm, want het gaat snel met de achtergrondverlichting aan.

JMu
__________________
Drie keer afgezaagd en nog te kort...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 juni 2003, 10:20
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Zicht op de hemel valt erg mee. Binnen in m'n woning doet ie het niet, 1 meter van het raam af doet ie het nét. In de auto is het blijkbaar voldoende als er een rechte lijn naar 'wat' hemel te trekken is, niet geblokkeerd door metaal. Handschoenenkastje heeft plastic cover en daarin werkt ie prima. Maar ook midden onder m'n metalen dak, op de achterbank, werkt ie prima. Schuin kan ie dan door de zijraampjes de lucht 'zien' aan twee kanten. Gelukkig voldoende. Overigens: Toyota Corolla van 19 jaar oud, zonder getint/geshield glas. Kabel voor autovoeding zit er niet bij, die heb ik apart erbij besteld. (USB kabel is dat, tevens te gebruiken om te voeden via/koppelen met de (Pocket)PC. Voeden in auto doe ik met auto-aansteker-naar-USB-adaptertje.

[TOEGEVOEGD: Backlight in de auto wil je niet aan toch, als je koppelt met je Palm? Dus dat speelt niet zo'n grote rol voor mij.]
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juni 2003, 13:15
pa3hfu's schermafbeelding
pa3hfu pa3hfu is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 juni 2001
Locatie: Hoogland
Berichten: 97
Hoe gaat het aanmelden van de GPSmart op de T|T? Gaat dit geheel
automatisch vanuit Digimap of moet dat via het BT menu in Prefs.
(password 0000 ?)
Alvast dank voor de info!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 juni 2003, 13:26
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ja, en nee. De Tungsten vindt de GPSmart _altijd_ als device, en hij kan worden toegevoegd als trusted device.

Daarna werkt DigiMap 2002 direct indien bij de instellingen GPS via BlueTooth ingesteld is. Ook de keren opstarten daarna.

ECHTER, met regelmaat gaat het mis, dan kan DigiMap geen correcte verbinding maken met de GPSmart. Hiertoe heb ik de 'm niet als trusted device teogevoegd en geef ik per keer het wachtwoord op. Dan gaat het bijna altijd goed.

Als het dan nog niet goed gaat, zet ik BT uit en weer aan op de Tungsten, en dan werkt het weer. Helemaal goed steekt het dus nog niet in elkaar, maar met wat handigheidjes is er goed mee te werken.

Ik vermoed een bugje in DigiMap.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 juni 2003, 14:10
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Blij te lezen dat hij goed werkt!

Heb er net gisteren eentje gekocht op eBay. Was mijn eerste koop op e-bay. Voor €192,- was 'ie voor mij. Komt nog €10,- verzendkosten bij en nog €5,- voor het geld overmaken naar het buitenland. Ik heb hem gekocht van 'pdazubehoer' en dit is iemand die namens een winkel dingen verkoopt. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is hij dus nog nieuw!

Kan niet wachten tot hij hier is, zeker na het lezen van jouw opmerkingen over dit apparaat.

Ik heb wel vast een vraagje: Ik Dacht ergens gelezen te hebben dat de USB kabel een speciale is met een chipje erin, zodat je niet een standaard USB kabel zou kunnen gebruiken. Klopt dit?

Nog tips voor leuke GPS software, behalve wat navigatie dingen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 juni 2003, 14:16
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Die USB kabel _lijkt_ me zonder chip, want USB<>USB moet een standaard zijn. Mijn kabel echter, draagt wel tevens de naam GPSmart, dus het _zou_ kunnen. Ik gebruik hem alleen als voedingskabel in de auto. Software voor de GPSmart heb ik namelijk niet kunnen vinden, voor via de USB kabel.

Tips? Nee, behalve m'n enthousiasme dat ik nooit meer verdwaal met DigiMap 2002. (Al spreekt ze de 'now' wel ietwat kattig uit. E.g. "Make a u-turn, NOW"....) Heh, heh...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 juni 2003, 14:20
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Op het plaatje van de kabel bij PDA shop zie ik een verdikking in de kabel. Zou het kunnen dat daar iets in zit, of voelt het hol aan?

Ik heb nl nog een Kirrio Charger liggen die ik in de auto gebruik om mn palm in te zetten / chargen en daar zit nog een USB aansluitinkje op. Als ik die zou kunnen doorlinken naar die GPS om hem zo een beetje te voeden... anders moet ik een sigaretten-aansteker-verdubbelaar gaan zoeken Bestaan die?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 juni 2003, 14:30
pa3hfu's schermafbeelding
pa3hfu pa3hfu is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 juni 2001
Locatie: Hoogland
Berichten: 97
Citaat:
Op 12-06-2003, om 07:26 heeft MendriX dit gezegd in bericht #5

ECHTER, met regelmaat gaat het mis, dan kan DigiMap geen correcte verbinding maken met de GPSmart. Hiertoe heb ik de 'm niet als trusted device teogevoegd en geef ik per keer het wachtwoord op. Dan gaat het bijna altijd goed.
wachtwoord 0000 ??
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 juni 2003, 14:40
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
(1) Verdikkingen in kabels, zijn _meestal_ ferietkernen en andere storingsmaatregelen.

(2) Sigarettenaanstekerverdubbelaars (blub) bestaan.

(3) Ja, wachtwoord 0000
Met citaat reageren
  #11  
Oud 12 juni 2003, 22:07
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,


Waar kan je die sigarettenaanstekerverdubbelaars dan krijgen? Ben daar best wel in geinteresseerd.

Groeten
Erik

PS. Ik zou je GPS toch maar lekker onder de voorruit met vrij zicht naar boven leggen. De ontvangst is misschien wel goed in het handschoenenvakje, maar in de stad kan de ontvangst tussen de gebouwen nogal tegenvallen. In dat geval heb je meer succes als hij lekker veel uitzicht heeft.

Ik gebruik dubbelzijdig plakband en klitteband om de GPS ontvanger op zijn plek te houden tijdens het rijden.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 juni 2003, 08:46
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ik heb ooit zo'n verdubbelaar gezien...ik weet niet meer waar. Toentertijd had ik het niet nodig! Ik ga wel zoeken nu, want het lijkt me handig. Halfords ofzo, zal zoiets toch wel hebben?

Ik klem de GPSmart tussen het dashbord en de 'arm' van de HR Richter PDA houder, die met zuignap tegen de voorruit zit. Ik merk misschien 10% tot 20% betere ontvangst aldaar, t.o.v. handschoenenkastje, al ontvangt ie op de laatste plek ook ruim voldoende tot nu toe. Ook in de stad. Al heb ik niet echt in 'nauwe' straten gereden, het was Eindhoven. Geen krap Utrecht.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 juni 2003, 11:54
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Bij Halfords verkopen ze die splitters wel, maar vast ook bij elke andere zaak die autoaccessoires verkoopt.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 juni 2003, 20:20
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,


Hoe bevalt bij jou trouwens die HR Richter PDA houder? Ik stuur hem morgen terug en krijg dan mijn geld terug. Mijn palm kukelde er gewoon uit en bovendien kneep die houder nauwelijks meer. Ik ga nu voor Brodit.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 juni 2003, 23:10
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
De mijne klemde ook niet goed. Hij duwde zichzelf open. Toen m'n T|T eruit kukelde, schroefde ik die houder open, er sprong een veer uit (er zitten er twee in) en die rolde in een regenafvoer langs de weg. Sinds ik hem weer in elkaar zette (met maar 1 veer erin) doet ie het perfect. Hij duwt zichzelf niet meer open en houdt m'n T|T goed vast. Dit nu al een week of twee.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 14 juni 2003, 12:31
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Boss, heb je die ontvanger die je via eBay hebt gekocht als ontvangen?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 14 juni 2003, 12:34
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Nog niet.

Zit nu in de bekende fase...

Je hebt iets gekocht en het kan ieder moment met de post worden gebracht. Ik wil het huis niet uit, bang dat ik de postbode mis...

Maar het zal nog wel even duren. Hij moet uit Duitsland komen en zal pas vertrekken nadat mijn geld daarheen is gezonden door de Rabobank. Ik weet niet hoelang zoiets gaat duren.

Zodra ik hem heb laat ik hier weten of die verkoper een beetje goed werk heeft gedaan!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 16 juni 2003, 14:46
pa3hfu's schermafbeelding
pa3hfu pa3hfu is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 juni 2001
Locatie: Hoogland
Berichten: 97
Re: GPSmartBT (bluetooth) met Tunsten|T bevalt goed!

Citaat:
Op 05-06-2003, om 03:53 heeft MendriX dit gezegd in bericht #1

Ik heb sinds aantal dagen de Fortuna GPSmartBT ontvanger in huis, die ook standalone werkt (eigen scherm) en met BlueTooth met mijn Tungsten | T koppelt met DigiMap 2002.
Bestaat er ook een manier om de batterijklep er ZONDER gebruik van
een pannenkoekenmes los te krijgen? M.a.w., hoe krijg ik die klep er op een gemakkelijke manier af ??

Voor de rest een perfecte GPS ontvanger die het tezamen met de T|T en de laptop (met USB dongle) goed doet!!
Met citaat reageren
  #19  
Oud 16 juni 2003, 16:44
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Hee, gemachtigde zendamateur. Ik pak 'm in mijn rechterhand en duw met mijn rechterduim midden op het klepje op de ribbels, in de richting van 'open'. Tegelijkertijd pak ik klep aan zijkanten beet tussen wijsvinger en duim van linkerhand en duw in zelfde richting. Gaat dan wel goed, met redelijke inspanning. Ik geef toe, met één hand lukt het niet. Je kan het klemmechanisme beetje schaven met een mesje, zodat ie minder klemt.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 22 juni 2003, 11:30
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Gisteren is mijn GPSmart Bluetooth GPS Receiver via de post aangekomen. De eerste indruk (ik heb 0,0 GPS kennis / ervaring): mooi licht dingetje, bluetooth connectie in 1x goed, eerste keer een minuutje wachten voordat ik een positie kon aflezen. In huis is het hopeloos, buiten werkt het prima.

Gisteravond een stukje met de motor gereden met mn T.T. in het venster-vakje van mn tanktas. De gebruikte software: Mapopolis. Erg goed gedetaileerde kaarten, alleen een slechte routeplanner. Wel goed te gebruiken om te zien waar je bent en als je gewoon zelf de dikke streep (=de route) kan volgen en geen instructies nodig hebt als 'volgende links'etc.

1 verbaasde blik bij het stoplicht van iemand die nog nooit een motorrijder met GPS navigatie had gezien

Ben nu even verder aan het rommelen met het ding. Standalone is hij niet zo bruikbaar, denk ik. Zitten wel wat leuke features op, maar hij is ook erg 'vergeetachtig', dwz als ik hem uit zet en weer aan zijn een aantal van mn instellingen weer weg. Da's wel irritant.

Nu maar eens kijken of ik een 12V sigaretten-aansluiting kan klussen op mn motor
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023