Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 01 oktober 2007, 23:30
Smart_Jim Smart_Jim is offline
Lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 25 april 2004
Berichten: 49
Treo's vs. Nokia E90 Communicator

Ondanks dat ik altijd op m'n Treo 650 kan vertrouwen wil ik eens wat anders. De Treo 680 is niet echt een fikse upgrade voor de Treo 650. Met de Treo 750(V) gaat het me tot dusver vrij beroerd af. Vooral nu Palm bij nieuwe toestellen het touch-screen achterwege laat en de hardware vergeleken met de rest van de smartphone's veelal achter de technologie aan loopt zit ik te denken aan een Nokia E90 Communicator.

Nu is de vraag; Is het Symbian OS te vergelijken met het Palm OS?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 oktober 2007, 07:52
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Antwoord: Nee

Maar misschien nog wel even een verduidelijking: mijn vrouw heeft een N73 die op symbian draait. Ik vind het een leuk toestel en ben wel eens jaloers op de 3 megapixelcamera en het handige formaat. Maar verder is het een echte smartphone en minder een PDA zoals de Treo. Ik vind het bijvoorbeeld lastiger om goede software te vinden. Ook is het systeem beduidend trager dan het Palm OS. En ik mis het touchscreen.

Ik heb natuurlijk geen ervaring met de E90, maar ik ben niet superenthousiast over symbian. Voorlopig kom ik goed weg met mijn Treo 750v met WM6, maar had toch liever een nieuw Palm OS gezien.
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 oktober 2007, 16:36
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Mee eens, Symbian is behoorlijk stabiel maar niet erg veel software te vinden als je het vergelijkt met WM of PalmOs. Als je niet erg veel nodig hebt, alleen de basics zoals muziek, video en foto, office, pim () dan heb je aan Symbian een goeie. Je kunt ook rss-en, emailen en internetten, ebooks lezen trouwens.
Hee, best wel veel "basics" eigenlijk. Toch moet je voor een ruime keus aan software niet daar zijn. Een programma als Agendus bv. kan meer op PalmOs dan op WM en dat weer meer dan op Symbian (als het er al is voor dat platform). Ik kan ook aardig goed overweg met de 750v voorlopig. Bevalt me tot nu toe beter dan de E65 en de E61i, terwijl zeker die laatste niet verkeerd is.
De E90 is natuurlijk een wat geavanceerder toestel dan deze twee maar toch...geef de 750 een hogere resolutie mee, een iets consistentere interface en ik ben helemaal blij.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 02 oktober 2007, 16:46
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Is dit niks voor je anders?

Toshiba Portégé G900 - PDAshop.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 02 oktober 2007, 18:58
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudyheidenis Bekijk bericht
Mee eens, Symbian is behoorlijk stabiel maar niet erg veel software te vinden als je het vergelijkt met WM of PalmOs. Als je niet erg veel nodig hebt, alleen de basics zoals muziek, video en foto, office, pim () dan heb je aan Symbian een goeie. Je kunt ook rss-en, emailen en internetten, ebooks lezen trouwens.
Hee, best wel veel "basics" eigenlijk. Toch moet je voor een ruime keus aan software niet daar zijn. Een programma als Agendus bv. kan meer op PalmOs dan op WM en dat weer meer dan op Symbian (als het er al is voor dat platform).
Hier kan ik me als E90 gebruiker aardig in vinden. Het symbian OS is geen OS om "lekker mee te spelen" of om allerlei software uit te proberen. De keuze is gewoon minder. Alles wat je nodig hebt is er...maar vaak heb je een keuze uit 1.
De E90 heeft geen touchscreen maar wel een ongelofelijk mooi groot scherm waarop internet pagina's verschrikkelijk mooi op weergegeven worden. Palm's Blazer lijkt hiermee vergelijken verschrikkelijk ouderwets. Als je de E90 browser eenmaal gewend bent wil je niet meer terug (als het om internet gaat).
Daarnaast is de E90 een (wat zware) gewone telefoon die ook heel makkelijk als telefoon te bedienen is met fatsoenlijk grote knoppen en een duidelijk buitenscherm.
De E90 heeft standaard al heel veel aan boord en Rudy heeft het lijstje al behoorlijk compleet weergegeven.

Qua stabiliteit is Symbian te verkiezen boven PalmOS, althans dat is mijn ervaring. Ik heb mijn E90 nu een week of 10 en het toestel is bijna de gehele periode gewoon aan geweest. Gedurende deze periode heb ik, geloof ik, 3 resets gehad....'t kan d'r eentje meer geweest zijn. Een reset is veelal een "kern-exec" error waarbij je gewoon door kunt blijven werken nadat je de betreffende applicatie afgesloten hebt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 02 oktober 2007, 19:36
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Citaat:
Een reset is veelal een "kern-exec" error waarbij je gewoon door kunt blijven werken nadat je de betreffende applicatie afgesloten hebt.
Da's ook mijn ervaring, echte resets heb ik met Symbian nog niet meegemaakt!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 oktober 2007, 16:46
Spikes
Guest
 
Berichten: n/a
Symbian is mij qua snelheid erg tegengevallen. Palm OS was een hele verbetering. Ik zou (gezien mijn slechte ervaringen met de 680) voorlopig je 650 blijven gebruiken tot er echt iets vernieuwends komt.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 oktober 2007, 13:44
Smart_Jim Smart_Jim is offline
Lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 25 april 2004
Berichten: 49
M'n eerste indruk van de Nokia E90 is zeer goed.

Instellingen voor gprs en 3G om te internetten worden automatische gemaakt. Ook wat bertreft internet algemeen kan de E90 vrijwel alles aan vergeleken met wat de Treo 650 niet kan en de Treo 750 wel of anders om.

De 'basics' zoals eerder aangegeven zitten er naar mijn voorkeur allemaal in en nog veel meer.

Het Symbian S60-OS lijkt ten opzichte van Windows Mobile wel veel op het Palm-OS, zeker als je geen stylus en touchscreen gebruikt. Feit is wel dat het systeem trager werkt en de vele toepassingen waardoor ik op dit moment 'de bomen door het bos' af en toe niet zie komt door m'n onervarenheid.

Het verschil in afmeting en gewicht is bij de E90 vergeleken met m'n Treo 650 (met originele lange antenne) nagenoeg nihiel. De E90 heeft een goede stabiele netwerkverbinding. (niet zoals de Treo 750v die bij een minste of het geringste netwerksignaal wegvalt).

M'n (oude) vertrouwde Treo 650 wordt bewaard.

Laatst gewijzigd door Smart_Jim; 26 oktober 2007 om 13:52.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 oktober 2007, 18:05
ajk1966 ajk1966 is offline
Lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 06 september 2005
Locatie: Amsterdam
Berichten: 15
Ben in het bezit van een TX (eerste versie) en een N70. De N70 gaat er volgende maand uit, wordt vervangen door een Treo 680. Symbian is verschrikkelijk traag en de agendafuncties lopen mijlenver achter. Geen overzicht en infantiele functies en interfaces. Meerder malen per dag een reset dmv uitzetten (lukt soms niet) en batterij eruit halen en enkele minuten wachten. Dit is de laatste Nokia van mij, althans de smartphone versie, als telefoon functioneert ie prima. Nokia is en blijft een telefoonfabrikant.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 oktober 2007, 22:03
go2us go2us is offline
Lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 03 januari 2003
Locatie: Rotterdam
Berichten: 44
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajk1966 Bekijk bericht
Ben in het bezit van een TX (eerste versie) en een N70. De N70 gaat er volgende maand uit, wordt vervangen door een Treo 680. Symbian is verschrikkelijk traag en de agendafuncties lopen mijlenver achter. Geen overzicht en infantiele functies en interfaces. Meerder malen per dag een reset dmv uitzetten (lukt soms niet) en batterij eruit halen en enkele minuten wachten. Dit is de laatste Nokia van mij, althans de smartphone versie, als telefoon functioneert ie prima. Nokia is en blijft een telefoonfabrikant.
Aai, en ik ben zo blij met m'n nokia E61. Duidelijke menustructuur, en van resetten heb ik nog nooit gehoord in tegenstelling tot m'n TX. Mee eens, het is niet de snelste OS, maar dat is voor mij geen punt. Een TT werkt er perfect op, een echte all in one en dan ook nog perfect syncen met Windows en iMac. Wat wil je nog meer?
Miles
__________________
Palm TX - Worldmate - Documents to Go
Met citaat reageren
  #11  
Oud 26 oktober 2007, 22:28
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Mijn vriendin heeft net de N73 gekocht. Ze gaat hiermee haar T|X + normaal mobieltje vervangen.

Explicite vraag aan de Vodafone verkoper: "Kan de N73 syncen met Outlook?" Antwoordt de verkoper: "Eh, nee dat kan niet, omdat de N-serie op multimedia gericht is. Dan moet je iets van de E-serie hebben."

En dan gelooft m'n vriendin zo'n verkoper eerder dan mij r

Maar anyway, goede dingen gehoord over de browser van de Nokia's, dus kan niet wachten totdat ik er even mee kan spelen. Zal het QWERTY toetsenbordje wel missen, maar kan dan wel kijken hoe dat Series 60 gedoe precies werkt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #12  
Oud 28 oktober 2007, 11:28
Huub's schermafbeelding
Huub Huub is offline
Forumbikkel
Voornaam: Huub
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 03 juni 2005
Locatie: Drongen, België
Berichten: 442
Stuur een bericht via MSN naar Huub Stuur een bericht via Skype™ naar Huub
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Maar anyway, goede dingen gehoord over de browser van de Nokia's, dus kan niet wachten totdat ik er even mee kan spelen. Zal het QWERTY toetsenbordje wel missen, maar kan dan wel kijken hoe dat Series 60 gedoe precies werkt.
ik heb al eens kunnen spelen met die browser van nokia.
Schitterend ding! Ik was helemaal onder de indruk ervan, eenvoudige layout, kan alles aan, afbeeldingen, filmpjes, ... en ontzettend eenvoudig in gebruik..
toen ging een mens twijfelen, maar ik was nokia beu (na verschillende nokia gsm gehad te hebben) en ging dus voor een treo 680
__________________
(voorheen: d age) Visor deelux (black) - Visor deelux (graphite) - Tungsten T5 - Treo 680 - Centro - Pre - Pre Plus - Touchpad 32gb - PRE3
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023