Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 03 juni 2004, 12:29
karstimmer karstimmer is offline
Lid
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 03 juni 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 27
kan ik straks upgraden naar OS6, en wat kost dat?

Als ik nu een PDA aanschaf, komt 'ie met Palm OS 5.2.1 of 5.2.8 heb ik begrepen.

Nu schijnt het niet mogelijk te zijn om met OS5 te multitasken, en het hele systeem schijnt op een soort 68k-emulatorlaag te lopen. Met andere woorden, het zou wel eens heel aantrekkelijk kunnen zijn om straks te kunnen upgraden naar OS6.

Kan dat? Is het uberhaupt mogelijk om Palms te upgraden naar nieuwe PalmOS-versies? En wat kost dat?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 03 juni 2004, 12:42
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Zoals je in dit verhaal over Cobalt (=PalmOS 6) kunt lezen, zou het in theorie mogelijk moeten zijn om Cobalt te installeren op de huidige (top)modellen.

Echter: Cobalt wordt geleverd door PalmSource. De pda's waar dit op gaat draaien komen van palmOne (Sony is er mee gestopt). En of palmOne het mogelijk gaat maken om Cobalt ook op de huidige pda's aan te bieden als upgrade is heel erg afwachten. Ze verkopen hardware, dus zijn ze gebaat bij gebruikers die het nieuwste apparaat kopen.

En mocht dat al gebeuren, dan is er niets zinnigs te zeggen over de prijs.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #3  
Oud 03 juni 2004, 12:50
karstimmer karstimmer is offline
Lid
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 03 juni 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 27
Citaat:
Op 03-06-2004, om 13:42 heeft RoelvdV dit gezegd in bericht #2 En of palmOne het mogelijk gaat maken om Cobalt ook op de huidige pda's aan te bieden als upgrade is heel erg afwachten.
Maar wacht even... PalmOne, de maker van de hardware, moet dus iets doen om het mogelijk te maken om Cobalt te installeren op de bestaande Palms? Is het niet gewoon gescheiden, zoals op PC's? (waar ik wat voor versie ook van MS Windows kan installeren, ongeacht wat Asus of Dell daar van vinden?)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 03 juni 2004, 12:54
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
PalmSource verkoopt het besturingssysteem (het is niet eens verkopen, maar het in licentie geven) niet los aan gebruikers, maar alleen aan pda-fabrikanten.

PalmOne is trouwens niet de enige fabrikant van PalmOS pda's, maar nu Sony er mee stopt wel de enig overgebleven grote fabrikant.

Ga er dus maar van uit dat als je over wilt stappen op Cobalt, dat je dan een nieuwe pda zult moeten kopen. Komt er toch een upgrade, dan is dat mooi meegenomen, maar ik zou er niet zonder meer van uit gaan.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 juni 2004, 12:59
karstimmer karstimmer is offline
Lid
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 03 juni 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 27
Ah, OK.... PalmOne staat dus tussen PalmSource en de gebruikers in. Ja, dan zal ik er maar niet op rekenen.

Als PalmSource rechtstreeks aan gebruikers zou gaan verkopen, zou dat niet heel aantrekkelijk voor ze zijn? OS6 zou misschien wel als broodjes over de toonbank gaan...

In ieder geval bedankt voor je geduld en uitleg!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 juni 2004, 13:04
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Het besturingssysteem wordt per model aangepast op de extra functies van de hardware (dus geen gezeur met wisselde configuraties en drivers), en die aanpassingen gebeuren door palmOne, de fabrikant dus. PalmSource levert enkel de basisversie van het systeem en helpt bij implementatie van extra functies / software.

Kortom, de Cobalt basisversie moet weer aangekleed worden met palmOne's specifieke functies en software en dat kost tijd en dus geld.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023