Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Centro

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Discussie gesloten
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 18 februari 2008, 13:07
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Smile Wat zou jij in de Palmclub Centro-review willen lezen?

Ik ga binnenkort een review schrijven over de Palm Centro die ik hier naast me heb liggen. Hoewel de review ook bedoeld is voor mensen die helemaal nieuw zijn met Palm en PalmOS (tenslotte is de Centro daar, in Amerika althans, erg populair bij) wil ik natuurlijk ook graag weten wat de verstokte Palmclub-lezer die al jaaaaaren een Palm PDA of Treo 650 of Treo 680 heeft, wil lezen in een review over de Centro.

Dus: wat zouden jullie graag willen lezen in een review over de Palm Centro?

Update: hij is af! http://www.palmclub.nl/forums/nieuws...lm-centro.html
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg PICT4150.jpg‎ (207,7 KB, 15x gelezen)

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 02 maart 2008 om 22:03.
  #2  
Oud 18 februari 2008, 13:13
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Dat ie echt veeeeeeeeeeeeeeeeel beter is dan de 680, en dat ik daarom onmiddelijk eentje zou moeten kopen
__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

  #3  
Oud 18 februari 2008, 13:14
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Um, okee, zal ik overwegen.

En wat nog meer?

Trouwens, jij koopt er toch wel een, ongeacht wat de reviews zeggen.
__________________
FoleoCentral.com
  #4  
Oud 18 februari 2008, 13:28
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht

...........

Trouwens, jij koopt er toch wel een, ongeacht wat de reviews zeggen.
Hoop kans op idd, ookal is het volgens een review volkomen ruk, ben ik toch zo eigenwijs en gadget-gek dat ik idd tot aanschaf over ga.


zonder dollen:

- Kwaliteit, en bruikbaarheid van het qwerty toetsenbord
- Scherm; leesbaarheid, scherpte, grootte
- Accu-duur
- Belkwaliteit / geluidskwaliteit
- Duurzaamheid: maakt het geheel een sterke / stevige indruk
__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

  #5  
Oud 18 februari 2008, 13:38
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
ik zou de centro wel eens vergeleken willen zien worden met een treo 750(v).
Is het toestel minimaal even goed dan de 750 (de 680 is nou niet echt stabiel te noemen)?
  #6  
Oud 18 februari 2008, 13:43
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basvandesande Bekijk bericht
ik zou de centro wel eens vergeleken willen zien worden met een treo 750(v).
Is het toestel minimaal even goed dan de 750 (de 680 is nou niet echt stabiel te noemen)?
Die vraag zie ik liever andersom, had meer gekke dingen met de 750 dan nu met de 680 maar komt op hetzelfde neer
__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

  #7  
Oud 18 februari 2008, 13:47
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
  #8  
Oud 18 februari 2008, 14:22
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Misschien is juist een vergelijking met Nokia N-series telefoons en dergelijke apparaten nuttig voor een nieuwe doelgroep. Hoe bruikbaar zijn bijvoorbeeld meegeleverde sms en chatprogramma's? De eerste lijkt me voor ons simpel, want hetzelfde als bij de 650/680, de tweede ben ik wel benieuwd naar. Hoe goed is de browser in vergelijking tot wat Nokia e.d. leveren? Of hoe soepel loopt Opera Mini Het punt is dat de Centro door gebrek aan UMTS moet inleveren op gesprekskwaliteit (nou ja, het geluid dan toch) en datasnelheid, maar misschien kunnen de positieve punten compenseren.

Zelf zou ik nu niet upgraden naar de Centro, want het is hetzelfde als de Treo 650 maar dan kleiner. De vraag is dus wie dat wel zou doen en waarom? Ikzelf denk dat 650/680/700v/750v gebruikers er niets mee opschieten afgezien van het formaat. Treo 600 gebruikers wellicht wel, maar die zijn er niet meer vrees ik. Kortom, de vervangingsmarkt is nogal gering waardoor de nieuwe markt belangrijker is.
  #9  
Oud 18 februari 2008, 14:51
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Chatprogramma's... euh....

En is het zo dat UMTS betere gesprekskwaliteit heeft dan GSM? Nee toch? Ondanks de hogere theoretische doorvoer van data is volgens mij de gesprekskwaliteit hetzelfde. Ik heb nooit verschil gemerkt als ik op GSM of UMTS een gesprek voer op mijn Treo 750.
__________________
FoleoCentral.com
  #10  
Oud 18 februari 2008, 18:13
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus31 Bekijk bericht
- Kwaliteit, en bruikbaarheid van het qwerty toetsenbord
- Scherm; leesbaarheid, scherpte, grootte
- Accu-duur
- Belkwaliteit / geluidskwaliteit
- Duurzaamheid: maakt het geheel een sterke / stevige indruk
En zijn ze deze keer van de connector afgebleven? Oftewel: is deze gelijk aan die van de Treo 650? Aan de foto's en spec's te zien wel.

Hopelijk komt de mijne volgende week

gr, Roel
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #11  
Oud 18 februari 2008, 18:23
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Volgens mij is die idd gelijk gebleven, heb hier nl een Seidio cradle voor mijn 680 die ook voor de Centro geschikt zou zijn.
  #12  
Oud 18 februari 2008, 18:34
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Chatprogramma's... euh....

En is het zo dat UMTS betere gesprekskwaliteit heeft dan GSM? Nee toch? Ondanks de hogere theoretische doorvoer van data is volgens mij de gesprekskwaliteit hetzelfde. Ik heb nooit verschil gemerkt als ik op GSM of UMTS een gesprek voer op mijn Treo 750.
Ik dacht dat de Centro een chatprogramma meegeleverd krijgt? Aldus de US Palm website wel... Het zou Yahoo, AOL en MSN moeten ondersteunen. Ik gok dat jongeren dit leuk vinden om te weten (Update: dat IM-programma is van de Amerikaanse provider Sprint, niet standaard dus)

En mijn ervaring met een Nokia N70 is dat de gesprekskwaliteit echt schrikbarend beter is dan bij m'n Treo 650, vandaar dat ik zoiets vermoed. Ik weet eerlijk gezegd niet of het waar is. Nou was m'n oude SonyEricsson T610 ook veel duidelijker en minder blikkerig, dus misschien ben ik met de Treo 650 een lage standaard gewend. Kortom, als je iets kan zeggen over de kwaliteit ben ik blij

Oh, en voor ik het vergeet: ik vraag me af hoe fijn die 5-way navigator werkt. Met name de ring om de middelste knop lijkt erg dun en niet zo geweldig. Ik werd persoonlijk gek van de Tungsten|E op dat punt en vind 'm bij de 650 fijn. Dus ik hoop niet dat ze het hier verkeerd hebben gedaan.

Laatst gewijzigd door domo; 18 februari 2008 om 19:06. Reden: Geen IM voor ons
  #13  
Oud 18 februari 2008, 23:41
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ah okee. Nee ik denk dat het aan het toestel ligt en niet aan GSM/UMTS. Ik heb net mijn Treo 750 opgestart, en even naar de voicemail gebeld met GSM en een keer met UMTS, en beide keren klonk de dame hetzelfde. Dus ik denk niet dat er verschil is.

De Treo 650 had zonder Volumecare de allerbellaberdste gesprekskwaliteit ooit. Volumecare is niet voor niets het *meest* gedownloade programma op palmgear.com geweest. De volume is prima op de Centro, maar de gesprekskwaliteit is veel beter op mijn Treo 750.

De 5-way navigator ben ik ook niet helemaal uit. Het is net als die op de Lifedrive: een iets hoger geplaatste ring, en dan een vlak drukoppervlak in het midden. De ring is wel fijn, maar niet als je de middelste knop wil indrukken, want die is dus vlak: omdat de ring veel hoger is, druk je soms de ring ook mee. Wat dat betreft had de middelste knop op de D-pad dus óf niet zo diep moeten liggen, of een beetje bol gevormd moeten zijn.

Maar ik loop op de zaken vooruit.
__________________
FoleoCentral.com
  #14  
Oud 19 februari 2008, 00:32
Schanske Schanske is offline
Lid
Voornaam: Peter
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 41
Hoi allemaal,

ik heb momenteel een Tungsten E en zou deze graag willen vervangen door de Centro omdat mijn gsm ook aan vervanging toe is.
Ik weet niet hoe het met de huidige modellen is, maar de batterij batterij van de Tungsten E heeft het nooit echt lang uitgehouden.
Dus ik had graag in de review gelezen hoe het met de batterij gesteld is en de geluids-/belkwaliteit.
Ik lees op de site van Palm dat hij 4uur gesprektijd en 300uur stand-by tijd heeft, maar hoe zit het met de batterij als ik bv eens een mp3-tje of zo afspeel. Ik speel op mijn Tungsten soms ook wel soms een kaartspelletje (SolFree), maar als ik daar even mee bezig ben, dan heb ik ook niet veel batterij meer over.

Greetings,
Schanske

Laatst gewijzigd door Schanske; 19 februari 2008 om 00:33. Reden: typfoutje
  #15  
Oud 20 februari 2008, 09:22
Jeroen-W Jeroen-W is offline
Lid
Voornaam: Jeroen
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 16
Hoi,

Ik zou graag in de review een aantal zaken willen lezen die bij mijn treo 500v op dit moment tegenvallen:

- batterijduur
- ontvangst (bereik)
- stabiel?

Jammer dat er geen UMTS in de Centro aanwezig is, dit zal mij waarschijnlijk tegenhouden... Maar wie weet
  #16  
Oud 20 februari 2008, 22:32
emham
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo, ik wil vooral graag weten hoe gebruiksvriendelijk de organiserfuncties zijn. Daarnaast zou ik, los van de review, graag willen weten of het besturingssysteem van deze Palm en van smartphones in het algemeen nu of later zijn te vervangen door Linux. Ik lees dat er verschillende linux-varianten aankomen, maar hoe kan ik mij daar het best op voorbereiden? Ik moet nl. binnenkort van abonnement veranderen...
  #17  
Oud 21 februari 2008, 00:18
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door emham Bekijk bericht
Hallo, ik wil vooral graag weten hoe gebruiksvriendelijk de organiserfuncties zijn. Daarnaast zou ik, los van de review, graag willen weten of het besturingssysteem van deze Palm en van smartphones in het algemeen nu of later zijn te vervangen door Linux. Ik lees dat er verschillende linux-varianten aankomen, maar hoe kan ik mij daar het best op voorbereiden? Ik moet nl. binnenkort van abonnement veranderen...
Je vraag verdient een uitgebreider antwoord, maar in het kort: het is nog niet te zeggen. Palm heeft nog helemaal niets bekend gemaakt over het nieuwe PalmOS onder Linux afgezien van de codenaam 'Nova'. Functionaliteit, veranderingen ten opzichte van het huidige systeem en of oudere apparaten ermee overweg kunnen is geheel niet bekend. De oude ontwikkelaars van PalmOS, Access genaamd, brengen ALP op de markt. Maar Palm zal hier zeer waarschijnlijk geen gebruik van maken en dat zal dus in principe nooit werken op een Palm apparaat. Kortom, kies wat je nu het beste lijkt. Ga er maar niet vanuit dat nieuwere besturingssystemen op de huidige apparaten werken, want dan worden er geen nieuwe producten verkocht en die brengen de centjes binnen Niet de software, die bindt je enkel aan dat product of dat merk.

Ik zie dat dus los van de Centro. Het is overigens wel in het nadeel van de Centro dat nieuwe gebruikers weinig perspectief hebben qua software (en of hun betaalde software nog zal werken in bv. Nova).
  #18  
Oud 21 februari 2008, 09:01
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door emham Bekijk bericht
Hallo, ik wil vooral graag weten hoe gebruiksvriendelijk de organiserfuncties zijn.
Ga er maar van uit dat dat prima in orde is, want dat is al jaren de kracht van PalmOS. Het is een lekker licht besturingssysteem met een prima gebruikersinterface. Vanaf het begin zijn ze bezig geweest met het terugbrengen van het aantal handelingen om bijvoorbeeld een afspraak in te voeren of een adres te wijzigen.

Dat zit dus wel goed!

Ik gebruik sinds 2001 PalmOS pda's, toen nog versie 3 en de laatste jaren versie 5 en dat werkt prima.

Dan maar geen ondersteuning voor Wifi en ook nog geen 3G (dat is minder), maar het werkt prima en simpel.

gr, Roel
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #19  
Oud 21 februari 2008, 11:37
emham
Guest
 
Berichten: n/a
Domo en RoelvdV bedankt!!
  #20  
Oud 21 februari 2008, 14:22
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Gaz, wat ik wil weten is wat de echte verbeteringen zijn t.o.v. de Treo 650. Dus ik wil niet weten de ads me zeggen, maar wat jij als reviewer en power-Palmuser er van vindt.

En inderdaad, de kwaliteit van het scherm, hoe stabiel is deze versie (5.4 toch) van PalmOS met de hacks voor de Centro en hoe lang doettie met een batterij.
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023