Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Zire en Z22

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 30 september 2008, 20:55
Big-Henk
Guest
 
Berichten: n/a
GPS probleem oplossing met Zire 31 en Kirrio GPS ontvanger

Ik had een GPS probleem met de ZIre 31 en de Kirrio GPS ontvanger.
Ik kon plots geen GPS verbinding meer krijgen en las hier dat er wel eens meer van dat soort problemen waren, maar dat waren alweer berichtjes van rond 2005, een tijdje geleden alweer.

Ik kwam dus eigenlijk geen stap verder, want de meeste antwoorden waren resetten , Wachten op de verbinding (heb gewacht tot ik een ons weegde) en waarschijnlijk kapot.
Ik kon me niet voorstellen dat een Kirrio GPS ontvanger zomaar kapot kan gaan van niks doen en stil liggen.
Dus besloot ik (omdat ik toch geen garantie meer heb) de Kirrio GPS ontvanger open te maken. Aan de onderkant zit een rubberachtig stukje geplakt die ik voorzichtig los heb gepeutert tot er 2 schroefjes tevoorschijn kwamen en die er uit gedraaid en heb de Kirrio GPS ontvanger open gemaakt en eigenlijk direkt zag ik het probleem al.
Er zit in de Kirrio GPS ontvanger namelijk een klein knoopcel batterijtje van 3,3 volt 0,22F. Ik zag niet of het een Lithium was, maar dacht dat ie voor het geheugen is van de GPS gegevens.
Ik heb het batterijtje voorzichtig geprobeerd los te halen, maar daarmee gingen de plaatje waar ie mee op de print zit ook los.
Maar geen probleem je ziet dat er twee aansluit punten zitten met een + en een - er bij.
Ik kon hier in de buurt geen batterij vinden (mischien wel bij Conrad of dergelijke) in de winkels van 3,3 volt van die grootte en heb daarom gekozen voor een doosje met 1,5 volt batterijtje, waarvan ik er 2 in serie heb gezet, is 3 volt.
Op de ene heb ik een draadje aan de + en aan de andere een draadje aan de - gesoldeerd met een niet te hete soldeerbout (om verbranden te voorkomen). id heb ik samen in serie tegen elkaar in een stukje plastic slangetje geduwd (waar ze natuurlijk net in passen) Ik had met meeting rond de 2,79 volt. Ik heb die weer gesoldeerd op de + en - punten op de print van de Kirrio GPS ontvanger en de boel weer voorzichtig dicht gemaakt. Ik heb de Kirrio GPS ontvanger (los van de Zire 31) aangesloten in m'n auto op de 12 volt en meteen ging het Ledje weer volop branden (die brande namelijk toen ie het niet deed flauw op) en na ongeveer 20 minuten begon hij weer te knipperen en had ik weer GPS verbinding.
En ja mijn navigatie (viamichelin 4.0) werkt weer perfect.
Scheelt weer wat kosten, voor zo'n doosje batterijen gaf ik bij de Action €2,45.. en heb er nog wat over voor als het weer mis gaat.

Voor die gene die hier ook problemen mee hebben, succes met repareren..

Big-Henk

Laatst gewijzigd door Big-Henk; 30 september 2008 om 23:23.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 oktober 2008, 20:27
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Leuk om te lezen Henk. Ga er maar aanstaan, in een toch niet al te grote gps-muis solderen. Dat klinkt als een secuur werkje.
Wel raar dat de gps-muis niet meer werkt als een (niet-oplaadbaar) batterijtje leeg is. Dat is toch inderdaad het laatste wat je verwacht. Of waren te problemen, denk je, te wijten aan een al ietwat loszittend printplaatje?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 oktober 2008, 20:42
Big-Henk
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster Bekijk bericht
Of waren te problemen, denk je, te wijten aan een al ietwat loszittend printplaatje?
Nee Ik had hem een hele tijd lang niet meer gebruikt en toen ik hem toch maar eens weer gebruiken wilde deed ie niks meer.
Het Ledje lichte nog wat flauw op en kreeg geen verbinding meer.
Ik had eerst van alles geprobeerd door het software matig te zoeken en had eigenlijk de hoop al opgegeven.
Toen ik dacht dat ik er toch niets meer aan kon verprutsen besloot ik hem open te maken en zag het batterijtje, toen ging mijn eigen ledje branden zoiets van "natuurlijk dat is het" en heb ik de poging gewaagd.

Wel stuitte ik op het probleem dat er hier in de winkels nergens een 3,3 volt batterijtje te koop was ter grootte van deze (een grootte van een gehoorapparaat batterijtje), dus heb ik twee van 1,4 volt in serie geplaats en geprobeerd.
En wat dat niet oplaadbare batterijtje betreft die werkt volgens mij net als bij een bios batterij van een pc, om gegevensgeheugen vast te houden. Als die van de pc leeg raakt heb je vaak ook bios problemen en in dit geval raakt hij het GPS gegeven die hij de eerste keer ophaalt en opslaat op de chip kwijt.
Je merkt namelijk dat hij bij de tweede keer verbinding zoeken niet zo lang nodig heeft als de eerste keer.

Ik heb hem nu alweer een paar dagen in gebruik en werkt nog steeds goed.
Wel duurt het soms een tijdje voordat ie de eerste verbinding weer heeft, maar éénmaal verbinding blijft ie ook goed verbonden met de GPS.

Laatst gewijzigd door Big-Henk; 06 oktober 2008 om 00:24.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023