Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 07 januari 2007, 16:06
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Vergelijking vanuit gebruik, de praktijk van de Palm, WM, 650, 680 pocket PC

Ter gelegenheid van de CES in Las Vegas heeft Treo.net De grote vergelijking geordend. En er zijn veel bladen die PDA's en SmPh's vergelijken. Wat mij opvalt is dat er zo weinig gebruikservaring in staat, meestal gaat het over hardware features.
Maar waar vind je dat type A met 1 hand te bedienen is? Waar vind je dat type B UMTS heeft, maar wat is de invloed daarvan op het dat ophalen van email? Waar vind je dat voice calling ook in de auto werkt in het Nederlands?

Dus waarom plaatsen we onze praktijk ervaring niet eens? Ook die met Windows Mobile. Ik begin en zal het proberen bij te houden als er voldoende interesse is.

T650 =Treo 650 met PalmOS v5
T680 = Treo 680 met Palm OS 5
WMty = Windows Mobile v5, phone edition op HTC TyTN

1. Als de batterij leeg is, blijft de data behouden.
T650: ja, WMty: ja

2. Std. email client kent een optie 'leave messages on server', waardoor er geen email verloren gaat als je ook nog een PC gebruikt en je PDA/SmPh onderweg wilt verlossen van een groot attachement.
T650: ja, WMty: nee
Bijna niet te geloven maar staat ook op: een forum en nog een forum

3. Tijdens het opstarten van TomTom v5 kan je koffie drinken.
T650: ja, maar dan wel binnen 6 sec.
WMty: ja en je kan nog afrekenen ook (39 sec)

4. Telefoon profielen beschikbaar om snel en stil een vergaderstand in te stellen?
T650: nee, maar wel een handig schuifje/knop
WMty: nee, maar afzetten geluid kan door aanzetten, pen pakken, click en schuiven

5. Naar MP3 muziek luisteren in stereo?
T650: ja via hoofdtelefoon bedraad, nee vai Bluetooth
WMty: ja, via hooftelefoon bedraad, nee via Bluetooth .

6. Download snelheid en e-mail ophalen.
T650: 135 Kbit/sec Met EDGE, Telfort, 200 Kbytes opgehaald. Gemeten met mSpeed uit USA, dus echt Internet ertussen.
WMty: 870 Kbit/sec, Met HSDPA KPN, 800 Kbytes opgehaald
T650: 70 sec EDGE Telfort, 100 headers
WMty: 110 sec HSDPA KPN, 100 headers

Laatst gewijzigd door Dick99999; 07 januari 2007 om 18:37.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 januari 2007, 17:50
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Ik weet niet zo goed wat ik met deze thread aanmoet. Waarschijnlijk word ik op het verkeerde been gezet door de (m.i.) onwaarheden die er in staan, waarbij ik me afvraag of je de TyTN van dichtbij kent
De items over dataverkeer en e-mail kan ik niet beoordelen omdat ik me daar nooit zo in verdiept heb. Echter.....

....de TyTN houdt ook alle gegevens vast bij een lege batterij of bij het verwijderen van de batterij.

....Ondanks het feit dat TomTom en de TyTN geen gelukkige combinatie is (problemen) was de opstarttijd van de versie die ik afgelopen week op de TyTN van een collega gezien heb absoluut geen 39 seconden....eerder 10 seconden.

....ik heb me wild lopen zoeken naar de stereospeaker op mijn 650. Ik ben er al die tijd van uitgegaan dat de 650 een monospeaker heeft en stereo alleen over de oor\hoofdtelefoon mogelijk is. De TyTN heeft weliswaar een aansluiting waar alleen de eigen oordopjes op passen maar verloopstekkers zijn inmiddels voorhanden. Net als de Treo heeft de TyTN een mono externe speaker maar prima stereo over de hoofdtelefoon.

...ik weet niet of je alleen maar kijkt naar verschillen bij apparaten "zo uit de doos" want voor de TyTN is een stukje freeware beschikbaar waarmee je een knop kunt instellen om met 1 knopdruk het geluid in de vergaderstand te zetten...en weer terug.

Laatst gewijzigd door Ce; 07 januari 2007 om 17:56.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 januari 2007, 18:17
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce Bekijk bericht
Ik weet niet zo goed wat ik met deze thread aanmoet. Waarschijnlijk word ik op het verkeerde been gezet door de (m.i.) onwaarheden die er in staan, waarbij ik me afvraag of je de TyTN van dichtbij kent
De items over dataverkeer en e-mail kan ik niet beoordelen omdat ik me daar nooit zo in verdiept heb. Echter.....

....de TyTN houdt ook alle gegevens vast bij een lege batterij of bij het verwijderen van de batterij.

....Ondanks het feit dat TomTom en de TyTN geen gelukkige combinatie is (problemen) was de opstarttijd van de versie die ik afgelopen week op de TyTN van een collega gezien heb absoluut geen 39 seconden....eerder 10 seconden.

....ik heb me wild lopen zoeken naar de stereospeaker op mijn 650. Ik ben er al die tijd van uitgegaan dat de 650 een monospeaker heeft en stereo alleen over de oor\hoofdtelefoon mogelijk is. De TyTN heeft weliswaar een aansluiting waar alleen de eigen oordopjes op passen maar verloopstekkers zijn inmiddels voorhanden. Net als de Treo heeft de TyTN een mono externe speaker maar prima stereo over de hoofdtelefoon.

...ik weet niet of je alleen maar kijkt naar verschillen bij apparaten "zo uit de doos" want voor de TyTN is een stukje freeware beschikbaar waarmee je een knop kunt instellen om met 1 knopdruk het geluid in de vergaderstand te zetten...en weer terug.
Dank je, zo komen we tot een goede vergelijking. Ik ken de TyTN inderdaad minder dan de Treo. Ik ben begonnen met een aantal punten die mij opvielen. Ik heb de batterij aangepast, de 39 sec is echt meerder keren gemeten, hopelijk kunnen anderen dat ook doen. Het stereo deel heb ik aangepast, ik had bluetooth moeten vermelden.
En dat 3-rd party alles kan oplossen is waar, ik zou daar kosten en stabiliteitservaring van willen weten.

Laatst gewijzigd door Dick99999; 07 januari 2007 om 18:28.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 januari 2007, 19:16
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
De Tytn heeft toch ook gewoon een 'scroll'schuifje om het geluid harder en zachter (en compleet uit) te zetten, net als de HTC Wizard (MDA Vario)?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick99999 Bekijk bericht
2. Std. email client kent een optie 'leave messages on server', waardoor er geen email verloren gaat als je ook nog een PC gebruikt en je PDA/SmPh onderweg wilt verlossen van een groot attachement.
T650: ja, WMty: nee
Bijna niet te geloven maar staat ook op: een forum en nog een forum
Dit lees/interpreteer je verkeerd: de standaardinstelling van WM5 is juist om alle email op de server achter te laten. Het is aan de afzondelijke fabrikanten of ze hier wel of niet een extra optie voor willen maken, maar als er geen optie is blijft de e-mail achter op de server als je het download op het device. Voor de HTC Tytn is er extra wel de optie om e-mail van de server te verwijderen. De betreffende e-mail(s) worden dan pas na een volgende sessie verwijderd. Dit geldt dus alleen voor afzonderlijke e-mails die als verwijderd worden gemarkeerd.

Laatst gewijzigd door jean-paul; 07 januari 2007 om 19:23.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 januari 2007, 19:28
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick99999 Bekijk bericht
Dank je, zo komen we tot een goede vergelijking.
Ik vrees van niet. Misschien komt er een leuke discussie uit voort (hoewel er genoeg Palm versus PPC geweest zijn) een goede vergelijking komt er pas wanneer je vooraf een lijst met objectieve criteria maakt die je op de verschillende pda's loslaat.

Op deze wijze blijft het, vrees ik, een vergelijking op basis van losse flodders die niet het resultaat hebben wat jij wellicht zoekt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 07 januari 2007, 20:46
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul Bekijk bericht
..........[wegelaten].......Dit lees/interpreteer je verkeerd: de standaardinstelling van WM5 is juist om alle email op de server achter te laten. Het is aan de afzondelijke fabrikanten of ze hier wel of niet een extra optie voor willen maken, maar als er geen optie is blijft de e-mail achter op de server als je het download op het device.
Voor de goede orde: ik raakte email kwijt en ben toen gaan zoeken waar dat aan lag en of anderen dat ook hadden.
Bij mij verdwijnt de email als ik:
email lees voor een account, dan
delete een email, dan
delete deze ook uit de prullenbak, dan
lees email voor die account,
en de email is ook op de server verdwenen

Citaat:
Voor de HTC Tytn is er extra wel de optie om e-mail van de server te verwijderen. De betreffende e-mail(s) worden dan pas na een volgende sessie verwijderd. Dit geldt dus alleen voor afzonderlijke e-mails die als verwijderd worden gemarkeerd.
Voor bovenstaande staat deze optie op manually (ik dacht dat dat de optie 'bewaar op server' zou zijn)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 07 januari 2007, 20:53
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul Bekijk bericht
De Tytn heeft toch ook gewoon een 'scroll'schuifje om het geluid harder en zachter (en compleet uit) te zetten, net als de HTC Wizard (MDA Vario)?....[weggelaten].....
Daarvoor moet de TyTN toch aanstaan en daarna een click op de luidspreker?
Daarna kan schuiven of via het wiel of via de schuif op het display. Of is er nog een kortere methode?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 07 januari 2007, 21:05
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Ce raakt m.i. de goede snaar. Met vergelijkingen als deze kun je alle kanten op. Bovendien is de Tytn in geen geval representatief voor WM5 PocketPC's en bevat(te) jouw vergelijking een aantal onvolkomenheden.

Wat het opstarten van Tomtom betreft: TT5 start op mijn IPAQ HW6915 op in 15 seconden en loopt zeer solide en vloeiend. TT6 start op mijn QTEK S200 op in 7 seconden maar loopt iets schokkeriger doch bijzonder stabiel.

Mijn HW6915 beschikt standaard over Profiles die direct van het opstartscherm aankiesbaar zijn. Daarnaast heeft zowel de HW6915 als de S200 een schuifje waarmee het volume geregeld kan worden en de telefoon in de trilstand gezet kan worden. Bij de MDA Vario ging het nog mooier: door de camera-button ingedrukt te houden wissel je tussen trillen en normaal volume.

JP heeft gelijk waar het de email-functie betreft. Hierbij gaat het voornamelijk om het leren gebruiken van de PPC applicaties en de logica ervan te doorzien. Neem bijvoorbeeld al diegenen die task-managers installeren om via het kruisje de programma's echt af te sluiten. Deze mensen hebben duidelijk de architectuur van WM5 niet begrepen.

Puur mijn mening: met dit soort vergelijkingen is de kans groot dat je mensen op het verkeerde been zet.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 07 januari 2007, 21:17
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce Bekijk bericht
Ik vrees van niet. Misschien komt er een leuke discussie uit voort (hoewel er genoeg Palm versus PPC geweest zijn)......
Mijn punt is dat veel van die vergelijkingen over de (hardware) mogelijkheden gaan. Ik heb voorbeelden genoemd die allemaal over het gebruik of de verwachting gaan. Wie verwacht dat de delete toets niet werkt in nummer mode(WM), of dat er de forward delete in een windows app niet werkt (Palm desktop)?

Citaat:
......een goede vergelijking komt er pas wanneer je vooraf een lijst met objectieve criteria maakt die je op de verschillende pda's loslaat..........
Ja maar.... Anders gezegd de bruikbaarheid is zeer afhankelijk van je eigen verwachting en gebruik (persoonlijke criteria). Die lijst kan je niet opstellen/waarderen voor een willekeurige gebruiker. Wat die gebruiker (ik) wel kan doen is een lijst van bruikbaarheidszaken aflopen en 'aanvinken' wat voor mij van belang is. De spec lijsten kan ik ook op die manier gebruiken.

Leuke discussie overigens en wel in lijn met sommige reviews die gewichten publiceren. Kan je dat tenminste aanpassen i.p.v een 'one size fits all' beoordeling.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 07 januari 2007, 21:30
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nouja, wat we er wel van kunnen maken, is dat mensen wanneer ze van het ene naar het andere toestel overstappen geconfronteerd worden met dingen die in het ene toestel makkelijker gaan dan het andere. Ik denk ook dat dit is waar Dick99999 op doelt. Dan gaat het hier voornamelijk om echte gebruikerservaringen en dingen die je als gebruiker gewoonweg opvallen. Je kunt hier best lijstjes van maken.

Doe je best ook om zowel de positieve als negatieve dingen te belichten. Wat is er beter aan je overstap? En wat slechter?

En in godsnaam, heilige huisjes zijn er om tegenaan geschopt te worden dus, zeg wat je zeggen wil, positief of negatief over WM of PalmOS en beargumenteer het vanuit je eigen ervaringen.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 07 januari 2007 om 21:38. Reden: mijn gebruik van komma's is de laatste tijd deplorabel te noemen :)
Met citaat reageren
  #11  
Oud 07 januari 2007, 21:35
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Bekijk bericht
Ce raakt m.i. de goede snaar. Met vergelijkingen als deze kun je alle kanten op. Bovendien is de Tytn in geen geval representatief voor WM5 PocketPC's en bevat(te) jouw vergelijking een aantal onvolkomenheden........
De bedoeling was dat het NIET mijn vergelijking wordt, maar dat verzamelde ervaring beschikbaar komt. Zie verder ook mijn vorige antwoord over "Met vergelijkingen als deze".

Citaat:
.......Wat het opstarten van Tomtom betreft: TT5 start op mijn IPAQ HW6915 op in 15 seconden en loopt zeer solide en vloeiend. TT6 start op mijn QTEK S200 op in 7 seconden maar loopt iets schokkeriger doch bijzonder stabiel.

Mijn HW6915 beschikt standaard over Profiles die direct van het opstartscherm aankiesbaar zijn. Daarnaast heeft zowel de HW6915 als de S200 een schuifje waarmee het volume geregeld kan worden en de telefoon in de trilstand gezet kan worden. Bij de MDA Vario ging het nog mooier: door de camera-button ingedrukt te houden wissel je tussen trillen en normaal volume.
Dat is zeer bruikbare informatie, als ook het OS genoemd wordt. Dat zijn zaken die ik zoek als aanstaande koper als TomTom van groot belang is/wordt voor mij. Zo heb ik de TyTN maar voor 2 zaken gekocht: video en de verwachting dat er een goede VOIP komt, dat zijn mijn persoonlijk criteria.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023