Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 31 mei 2007, 08:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] Palm Foleo: gevoel en verstand

Het is een laptop! Nee, het is een UMPC! Nee, het is de eerste versie van de langverwachte 3e productlijn van Palm: de Palm Foleo Mobile Companion.


De Palm Foleo moet er samen met de Palm Treo voor zorgen dat de laptop voortaan thuisgelaten wordt wanneer je op stap gaat. Voor een korte beschrijving van de Foleo, zie dit eerdere artikel. Kijkend naar de reacties op de Foleo bij de online Palm-communities, kun je redelijkerwijs concluderen dat men voor het grootste deel nogal teleurgesteld is in datgene wat de Foleo uiteindelijk geworden is. Op het eerste gezicht lijkt de Foleo een halfbakken net-niet laptop die dezelfde functies moet gaan vervullen als wat UMPC's horen te doen. Nu waren de verwachtingen ook wel erg hooggespannen: de belofte dat dit het mobiele gebruik van computers totaal zal veranderen, tot het gerucht dat dit misschien het eerste zelf-denkende computer zou kunnen zijn met invloeden uit het onderzoek van Numenta, het andere bedrijf van Jeff Hawkins waar men 'Menselijke intelligentie' probeert te ontrafelen. Okee, dat laatste was achteraf gezien wellicht een beetje te hoog gegrepen.


De grootste vraag die er bij de mensen rondgaat, is waarom iemand de Foleo zou willen hebben, terwijl een laptop op het eerste gezicht alles doet wat de Foleo ook doet. Is Palm nu helemaal gek geworden? Dit is gelijk ook het grootste bezwaar van potentiele kopers ten opzichte van de Foleo: een enorm hoge acceptatiedrempel, wanneer je het vergelijkt met een laptop. Waarom een Foleo en een laptop kopen? Of nog erger: waarom een Foleo én een laptop meezeulen op reis? In mijn ogen is dat tijdens de presentatie niet helemaal naar voren gekomen.


Wij willen veel met onze apparaten kunnen doen. Wij willen powertoys hebben waarmee we kunnen spelen, van alles zouden kunnen doen én waarmee we ook nog eens productief kunnen zijn. Als wij op die manier naar de Foleo kijken, zouden we nooit kunnen bedenken waarom iemand deze halfbakken laptop zou willen hebben. En wij zijn goed met mobiele apparatuur, dus wij zullen het wel weten toch? Nou, misschien niet. Ik vrees dat de Foleo niet voor de gemiddelde tech-freak of Palmclubber is gemaakt. De Foleo is er voor de onwetende zakenman die veel reist en realiseert dat hij zijn laptop primair maar voor drie dingen gebruikt: e-mail, surfen op het web en Office.


Misschien een enge gedachte voor ons, maar er zijn mensen op de wereld die het niks uitmaken of het ding een aanraakgevoelig scherm heeft. Welke processor er in het apparaat zit. Welk besturingssysteem het heeft. Het ding moet gewoon e-mail kunnen ontvangen, kunnen internetten en Office-documenten kunnen openen en opslaan. Kortom: alles wat een gemiddelde (klein)zakelijke gebruiker dagelijks op de weg gebruikt. Daarnaast moet het een relatief groot scherm hebben, en een fijn toetsenbord zoals op de laptop of desktop-computer. Allemaal eisen waaraan de Foleo meer dan voldoet. En daarbij: behalve dat de Folio slechts 1 kg weegt, gaat hij ook nog eens ongeveer 2x zo lang mee als een laptop, zonder externe voeding. En de Foleo springt meteen aan als je op de aan/uit-knop drukt. Dat is uniek. Palm heeft hiermee een simpele oplossing aangedragen, precies waar het bedrijf voor wil staan (Zen Of Palm), en waar Jeff Hawkins het over had tijdens de presentatie op de D5 conference.


Ik zie veel potentie voor de Foleo als apparaat waarmee verkopers van een bedrijf aan de slag kunnen. Op het Linux-platform zal relatief makkelijk bedrijfspecifieke applicaties gebouwd kunnen worden, waarmee gegevens in real-time terug naar het bedrijf verzonden kunnen worden. Voor die bedrijven waarbij een pda nu te klein is en een laptop te duur of omslachtig, kan het open platform van de Foleo een uitkomst zijn voor werknemers die veel op pad zijn bij klanten.


Het grootste probleem voor Palm is het aan de 'normale' man brengen van dit product. Mensen willen altijd meer dan ze hoeven. Denk aan de zakenman die een DualCore HuppeldePup met 2 GB RAM en een 160 GB harddisk van in totaal 3.5 kg rondzeult, maar alleen e-mail, web en Office gebruikt. Denk aan de journalist die 3 kg aan 'Dell' in zijn rugtas heeft zitten en zijn rugspieren hem dat niet in dank afnemen. Wanneer Palm erin slaagt om bij deze mensen de knop om te draaien, dat ze die laptop NIET nodig hebben, omdat ze 99% van de tijd datgene doen wat de Foleo ook kan, en waarbij de Foleo goedkoper, lichter en kleiner is, en daarbij ook nog eens veel langer meegaat, dan komen we ergens. Als die knop omgedraaid is, en de "berusting" er is, dan zal men de Foleo een eerlijke kans geven. Maar dat zal heel, heel moeilijk worden voor Palm.


Dat gezegd hebbende, hebben we het niet eens gehad over de andere kerncompetentie van de Foleo: het synchroniseren met de Treo. Ik denk namelijk niet dat die functionaliteit het breekpunt gaat worden voor de acceptatie van de Foleo. En bovendien zal de Foleo met iedere Bluetooth-smartphone samen moeten kunnen werken. Deze is immers alleen bedoeld om de Foleo op het internet te krijgen op plekken waar geen Wi-Fi is.


De Foleo doet precies wat de meeste mensen willen met een laptop. Helaas weten mensen niet wat ze willen en nemen ze liever het zekere voor het onzekere: een laptop die veel te veel kan, maar waarbij de volle potentie niet volledig wordt benut. Kan de Foleo dit gevecht tussen ratio en gevoel in zijn voordeel beslechten?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 4155-816r6nlu4c8.jpg‎ (42,2 KB, 20x gelezen)
Bestandstype: jpg 4156-njv0a2iw4eb.jpg‎ (31,8 KB, 21x gelezen)
Bestandstype: jpg 4157-2td430reylp.jpg‎ (20,3 KB, 7x gelezen)
Bestandstype: jpg 4158-q8hkyce2b17.jpg‎ (13,0 KB, 13x gelezen)
Bestandstype: jpg 4159-frrji03fc7p.jpg‎ (15,0 KB, 7x gelezen)
Bestandstype: jpg 4160-nm9oyz14xd5.jpg‎ (20,1 KB, 15x gelezen)

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 31 mei 2007 om 09:21.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 mei 2007, 08:55
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Gaz, je slaat de spijker op z'n kop: als ik op conferenties en andere evenementen ben, zie ik mensen alleen maar wat internetten en mailen. Voor mij is het echt een ideaal apparaat, waar ik al een tijdje op zat te wachten. Ik zat te wachten op de 'ideale' UMPC... maar ja, die dingen zijn groot, zwaar, lawaaiig, worden, heet, gaan niet zo lang mee.

Jammer dat de Foleo ook niet zo lang meegaat, maar voor de rest deugt het wel, voor typewerk onderweg zou het prima zijn. Een waardige opvolger voor mijn Dana. Ik hoef niet onderweg te videobewerken (heb een mooie iMac thuis staan waarop dat prima kan). Maar ik vrees dat het publiek daar heel anders over denkt: die willen inderdaad een monsterlaptop die alles kan.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 mei 2007, 09:13
hbest1982 hbest1982 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Herman
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 126
fantastisch geschreven, jij slaat precies de spijker op zijn kop.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 mei 2007, 09:15
notgo notgo is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 21 juni 2005
Berichten: 84
Ik vind het zo gek nog niet. Ik heb ook wel behoefte aan een kleine laptop die makkelijk in je koffer kan en waarmee ik af en toe via Wifi kan browsen en mail kan checken.
Kleine en lichte laptops zijn echter behoorlijk duur. Voor mij in ieder geval te duur voor de keren dat ik hem gebruik.
Ben benieuwd wanneer hij in nederland beschikbaar komt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 mei 2007, 09:27
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Palm heeft in elk geval de ballen om te signaleren dat de ontwikkeling van pda en smartphone vastloopt op het (te kleine) scherm en het (gebrekkige) toetsenbord, al is dat van de Treo toch wel erg goed.

En Gaz: goed stuk! Wat denk jij zelf? Ik denk dat mensen, helaas, niet zullen bezwijken voor de (laptop) Zen van Palm, maar zullen blijven gaan voor toeters en bellen die niet gebruikt gaan worden.

Ik heb nu een ibook (12") dat ik gekocht heb omdat het een Mac, omdat 'ie licht is en compact. Ideaal voor het archiefonderzoek dat ik de laatste maanden heb verricht. En als ik kijk naar de internationale conferenties die ik heb bezocht dan worden de zware laptops enkel en alleen gebruikt voor het maken van aantekeningen (vooral Amerikanen doen dat), even snel emailen en het bekijken van conference papers. Ik denk dat de Foleo dus ook voor onderzoekers een waardig opvolger van de Ibook kan zijn. Heeft iemand trouwens al meer informatie over de specs?

Wat ik trouwens wel apart vind, en wellicht onnodig verwarrend, is de Treo die er bij de introductie van de Foleo mijns inziens met de haren wordt bijgesleept. Dat begrijp ik niet goed, want de Foleo heeft Wifi en bovendien kan elke gsm met BT gebruikt worden. Door die Treo er zo nadrukkelijk bij te betrekken heb je kans dat mensen zonder Treo zich laten afschrikken.
__________________
What the FAQ?

Laatst gewijzigd door metck; 31 mei 2007 om 09:34.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 mei 2007, 09:53
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Het apparaat staat of valt met de prijs, denk ik. Als er een schappelijk prijskaartje aan hangt, is het een mooie aanvulling op je Tréo.
Daarnaast zie ik er wel mogelijkheden in om er verslagen op te kunnen schrijven. Daar is de Tréo net wat te klein en een gewone laptop te groot voor.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 mei 2007, 09:57
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Ik blijf het wel jammer vinden dat er geen Palm OS op zit. Dan had je namelijk alle applicaties op je Tréo ook op de Foleo kunnen draaien. En dat had het apparaat wel heel wat meer mogelijkheden gegeven.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 31 mei 2007, 10:11
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bulthuis Bekijk bericht
Ik blijf het wel jammer vinden dat er geen Palm OS op zit. Dan had je namelijk alle applicaties op je Tréo ook op de Foleo kunnen draaien. En dat had het apparaat wel heel wat meer mogelijkheden gegeven.
Oude applicaties zijn volgens mij gewoon te gebruiken op de Foleo via een compabiliteits-layer (???).

En de prijs zal vermoedelijk zo'n EURO 700 worden. $499 (en daar is reeds $100 introductiekorting van af), dus $599 zonder korting. Dan naar Europa en daar is alles van Palm relatief duurder, dus ik schat zo'n EURO 700. En dat is wel erg veel.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 31 mei 2007, 10:16
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik zat al een beetje te wachten op de reactie van Michael Mace, ex-Palmsource, en imho een van de beste tech-schrijvers op het internet.

Citaat:
My bottom line, based on what I know today: As a standalone mobile data device, the Foleo is uninspiring. As a potential challenger to the notebook PC, I want to believe, but the proof will be in the third party apps.
Mobile Opportunity: Palm Foleo: It's a PC, dummy
Met citaat reageren
  #10  
Oud 31 mei 2007, 10:31
eric40 eric40 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Berichten: 118
Dat de Folio licht is en geen opstarttijd heeft is volgens mij het enige voordeel. De batterij is met zijn schamele 5 uur de grootste zwakte, aangezien Dell al notebooks met Dual Core, 160GB HD verkoopt voor 750 euro waarbij de batterij maar liefst 7 (ZEVEN) uur mee gaat. Voor 150 euro meer heb je dus een monster t.o.v. de Folio. Maar ja, dat heb je als je de Treo 680 batterij in de Folio plaats .
Op een vlucht naar Singapore heb je dus niets aan de Folio omdat de Folio voor continue gebruik is gemaakt. Nou ja, alleen het stukje boven Europa dan.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 31 mei 2007, 10:39
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Je mist het hele punt: jouw monsterlaptop weegt 3x zoveel als de Foleo. Als jij voor een conferentie naar Singapore moet voor 3 dagen, dan is de Foleo samen met je Treo een veel handzamere combi. Dan laat je de laptop lekker thuis. Tenzij je tijdens de conferentie in Singapore de laatste films wil torrenten, "Green vomit wave" en andere filmpjes op YouTube wil bekijken, en nog eens massief wil Photoshoppen.

Daarnaast zie ik niet hoe je enorm opschiet in het vliegtuig als je 7 ipv 5 uur kunt doorwerken zonder stopcontact. In het vliegtuig naar Singapore wil ik ook gewoon film kijken met de onboard amusementsprogramma's van het vliegtuig. De beoogde 5 uur van de Foleo is overigens met Wifi aan. Zonder wifi gaat het ding langer mee.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 31 mei 2007, 10:50
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Als ik in het vliegtuig zit vind ik het wel fijn om in elk geval de mogelijkheid te hebben om een film te kunnen kijken mocht het onboard filmprogramma niets zijn.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 31 mei 2007, 10:57
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De Treo is daar veel beter voor geschikt.

Had ook liever gezien dat ze in de Foleo een processor of player in hadden geduwd waarbij films *wel* out-of-the-box mogelijk zou zijn, maar zoals iemand gisteren tegen mij zei: onderschat de Linux community niet. Lang hebben we op de Palms het moeten doen met het brakke MMplayer, maar toen iedereen de hoop opgegeven had kwam opeens TCPMP.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #14  
Oud 31 mei 2007, 11:01
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
De Treo is daar veel beter voor geschikt.
Da's waar, maar die mag je niet altijd gebruiken in het vliegtuig.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 31 mei 2007, 11:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Smile

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bulthuis Bekijk bericht
Da's waar, maar die mag je niet altijd gebruiken in het vliegtuig.
Alleen bij opstijgen en landen niet, maar zelfs dan mag je officieel geen MP3 speler of andere elektronica gebruiken. In volle vlucht mag je van alles doen, laptop, foleo, treo, iPhone, etc.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #16  
Oud 31 mei 2007, 11:30
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Daarom kun je bij de Treo ook overduidelijk aantonen bij het cabinepersoneel dat "Phone off" is. Nooit problemen mee gehad in volle vlucht.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 31 mei 2007, 12:58
SpeedDemon SpeedDemon is offline
Senior lid
Voornaam: René
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 05 juli 2005
Locatie: Emmen
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar SpeedDemon
Ik vind de Foleo wel een mooi apparaat. Ik denk echter dat het staat of valt met de prijs zoals ook eerder al is gemeld. Alles wat de Foleo kan kan een laptop ook en dan heb je nog een aantal extra functies. Ik zat voorheen veel op hotelkamers en dan is het wel lekker dat je DVD's kan kijken op je laptop. Het grote voordeel van de Foleo is dat hij instant on is. Ik heb echter wel gemerkt dat als je de laptop in sleepmode zet hij er ook bijna direct is als je erom vraagt. Afhankelijk van de hoeveelheid software die nog open staat. Voor mijzelf zie ik niet gelijk een bonus.
__________________
Palm Tungsten E2 --> Palm Treo 750v -->momenteel zonder Palm.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 31 mei 2007, 13:18
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Wat ik als killer-app mis bij de Foleo is een soort *gratis*, *standaard*, 200 MB online-storage van documenten, die real-time gesynct worden met de Foleo. Geen gezeik met USB sticks, altijd een backup van de laatste versie van de documenten op je Foleo, die je ook op je Desktop en je Treo kunt gebruiken. De enige backup mogelijkheid is nu op je Treo, maar dan moet je wel weer een SD-kaart hebben, etc. etc. Online is veel makkelijker met sharen.

MyPalm Beta van Palm zal hopelijk dit in de toekomst kunnen
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #19  
Oud 31 mei 2007, 13:20
jempen jempen is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 20 januari 2003
Berichten: 128
Ik zie wel veel potentie in de foleo, al zullen er wel veel third party ontwikkelaars mee aan de slag moeten gaan om het ook voor de mensen zoals ons aantrekkelijk te maken. Ik zelf zou het wel gebruiken als hulp bij mij studie. Wat ik me afvraag is het mogelijk om een USB muis aan te sluiten en zo makkelijker te browsen met opera?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 31 mei 2007, 13:29
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Wat ik als killer-app mis bij de Foleo is een soort *gratis*, *standaard*, 200 MB online-storage van documenten, die real-time gesynct worden met de Foleo. Geen gezeik met USB sticks, altijd een backup van de laatste versie van de documenten op je Foleo, die je ook op je Desktop en je Treo kunt gebruiken. De enige backup mogelijkheid is nu op je Treo, maar dan moet je wel weer een SD-kaart hebben, etc. etc. Online is veel makkelijker met sharen.

MyPalm Beta van Palm zal hopelijk dit in de toekomst kunnen
Een online backup is inderdaad handig en veilig maar heeft als probleem dat je afhankelijk bent van een wifi-verbinding. Een gprs-verbinding via je Treo is in elk geval onvoldoende. Ik mag er toch van uitgaan dat het sdcard-slot in de Foleo geschikt is om backups mee te maken?!
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023