Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 april 2007, 18:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Nieuws] Palm Analyst Day: binnenkort nieuw PalmOS gebaseerd op Linux

Vandaag werd in New York de Palm Analyst Day 2007 gehouden. Dit is een dag waarop het management van Palm de strategie en lopende ontwikkelingen aan analisten en investeerders presenteert. Er kwamen enkele verheugende nieuwtjes aan het licht, waaronder een nieuw PalmOS.

De ware opvolger van PalmOS 5 zal nog voor het eind van dit jaar verschijnen, op een nieuw product van Palm. Het besturingssysteem is volledig nieuw, door Palm zelf ontwikkeld en gebaseerd op Linux. Er is compatibiliteit met het huidige PalmOS. Daarnaast heeft Palm verklaard dat dit besturingssysteem alleen op eigen apparaten gebruikt zal worden en dus niet in licentie zal worden gegeven, zoals tot nu toe het geval was tot en met PalmOS 5.

Zoals bekend is het originele PalmOS 6 (PalmOS Cobalt), die uitgebracht was na de software- en hardwaresplitsing van Palm naar Palmsource en PalmOne, door geen enkele fabrikant ooit gebruikt. Palm heeft de laatste tijd in het geheim zelf aan een Linux-gebaseerde opvolger van PalmOS 5 (PalmOS Garnet) gewerkt. Omdat ze inmiddels ook de licentie op de broncode van PalmOS 5 van Palmsource/Access terug hebben gekocht, is het product nu min of meer gereed om ook daadwerkelijk in nieuwe hardware gebruikt te gaan worden.

Het nieuwe Linux-gebaseerde OS staat volledig los van het Access Linux Platform (ALP), die door sommige media eerder - niet geheel terecht - betiteld werd als "de opvolger van PalmOS". PalmSource is opgekocht door ACCESS en het daaruit ontstane ALP bevat een compatibiliteitslaag voor PalmOS Garnet, maar is geen directe afgeleide daarvan. Palm is echter geen licentienemer van ALP en het ziet er niet naar uit dat ALP door Palm gebruikt gaat worden in hun producten.

Luister hier naar alles wat er gezegd is tijdens de Palm Analyst Day.


Bron: PalmAddicts: New Palm OS will come before the end of the year according to Ed Colligan, Palm will continue to support Palm OS base - Ed Colligan's keynote at the Palm Investor and Analyst Day, New York City
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 3999-7vom8nguhmg.jpg‎ (61,7 KB, 5x gelezen)
Bestandstype: jpg 4000-6eojzac07ap.jpg‎ (130,0 KB, 6x gelezen)

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 10 april 2007 om 20:58.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 april 2007, 18:18
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nou, dat werd tijd om de fout van de splitsing ongedaan te maken zeg.

PalmOS Garnet

Tel daarbij Opera ipv Blazer , en Chatteremail ipv Versamail op, dan hebben we een mooi beginnetje om de vrije val zo'n 500 meter boven de grond eens een halt toe te roepen.

Goed idee van Palm om het spul niet te licenseren, maar dat betekent ook dat er nooit mooie externe dingen zoals de Sony Clie lijn kunnen gebeuren.

Wat me ook opviel tijdens het beluisteren van de Q&A tijdens de Analyst Day, was dat Ed Colligan op de vraag: "Wanneer komt er eindelijk Wifi in jullie smartphones" nogal schamper antwoordde, zo van: als iedereen roept dat wij Wifi in onze producten moeten doen, betekent nog niet dat we dat moeten doen, want batterijduur etc. etc. Maar, daarnaast zei hij ook iets van: "Natuurlijk hebben we ook Wifi in toekomstige producten, waarvan wij zeker weten dat het gebruik van Wifi zich daarin differentieert van de concurrentie". Wellicht een toespeling op Hawkins' nieuwe speeltje.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg tux-treo.jpg‎ (14,1 KB, 2x gelezen)

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 10 april 2007 om 21:03.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 april 2007, 20:45
ricthaman
Guest
 
Berichten: n/a
jippieeeee

eindelijk een nieuw Palm OS... ohh wat ben ik BLIJ dit te horen zeg.
Kan nu al niet wachten

dat ik dit nog mag meemaken :P

ben benieuwd!!! hopelijk maken ze er iets moois van!

greetz
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 april 2007, 21:13
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Hmmm, eind dit jaar dus. Dan nog een paar maanden wachten voor Europa...

Komt heel mooi uit met het kiezen van een nieuwe abonnement inclusief een nieuwe Palm

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 april 2007, 22:12
fvrutten
Guest
 
Berichten: n/a
Komt idd goed uit, stel de aanschaf van een (desnoods) windows-smartphone maar even uit. Zonder enige tegenzin overigens
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 april 2007, 23:11
Rinus's schermafbeelding
Rinus Rinus is offline
superheld
Voornaam: Rinus
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 16 januari 2004
Locatie: In de buurt van Alkmaar
Berichten: 97
zo, daar had ik geen rekening gehouden. Maar waarom hebben ze dan ook eerst hun software-divisie afgestoten om er vervolgens van nul af aan weer mee te beginnen...
Volgens mij heeft er iemand heel boos op de directietafel staan springen of zijn ze erg geschrokken van de haatmail van Palm-liefhebbers die hun bedrijf ten onder zagen gaan. Ik ben benieuwd of palmOS zich weer kan profileren als het betere alternatief dan Windows Mobile.

Toch nog een paar extra tips voor Palm:

- USB!!!!!
- alles d'r op en d'r aanders in assortiment, iets trager mag dan natuurlijk.
- stabiliteit, houdt je naam hoog, geen tweede lifedrive debacle...
- ruim assortiment (dus bv. zelfde toestel zonder wifi), weinig extra ontwikkelkosten, veel meer markt.
- en had ik USB al genoemd?

mzzls,
Rinus
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 april 2007, 08:54
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV
Hmmm, eind dit jaar dus. Dan nog een paar maanden wachten voor Europa...
Het zal wel eerder zijn, Coligan vertelde dat de eerste apparaten rechtstreeks aan de consumenten zullen worden aangeboden en dus niet via telecomproviders. Naar verwachting zullen de eerste apparaten een soort van tablet handhelds zijn met in het begin alleen data functionaliteit en geen voice functionaliteit. De smartphones volgen daarna wel. - Leuk nieuws omdat de handheld in de vorm van een next generation handheld tablet dan weer terug is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PIC
Ed Colligan remarked that we could expect to see new products "very soon" this year on both existing and the new linux based platform.
- Deze opmerking heeft zeer waarschijnlijk te maken met de aankondiging van de Foleo volgende maand.

Twee interessante opmerkingen:

Citaat:
At various points Palm executives talked up the attractiveness of free wireless data access and stated that Palm has developed a unique implementation of WiFi in order to maximize the battery life in regards to future products.
Citaat:
Colligan also revealed that this was a new platform that Palm has been working on, in house for a number of years.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 april 2007, 13:38
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik moet de opname van de analyst day nogmaals terugluisteren, maar volgens mij parafraseert PIC Colligan's uitspraken verkeerd. Colligan had het wel over Wifi differentiatie, maar niet wat betreft batterijduur. Hij zei dat dat wel de hoofdreden was waarom huidige Treo's geen wifi hebben, maar dat wifi zeker gebruikt gaat worden in een product waar het zich uniek kan differentieren. Zie bericht 2.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 april 2007, 13:57
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Je hebt gelijk. Zal wel weer de journalistieke slag zijn...
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 april 2007, 15:53
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik zal vanavond voor het naar bed gaan nog even de Analyst Day audio-opname terugluisteren. Zie het maar als een voorgelezen nerd-sprookje voor het naar bed gaan, waarin ze nog lang en gelukkig leefden.

Overigens vind ik het interessanter dat Palm differentiatie binnen het *gebruik* van Wifi heeft gevonden, dan dat ze extra batterijduur eruit hebben geperst, dus het zou wel goed nieuws zijn. Mits het ook nuttige differentiatie is natuurlijk. Palm is op papier tot heel wat in staat, maar het is er in de geschiedenis vaak altijd net-niet van gekomen door mismanagement, en dat is jammer.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 12 april 2007, 16:21
PowerUser PowerUser is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 13 oktober 2005
Berichten: 68
OK, een wat late reactie, maar toch dan:

Ergens in de bron staat dat Palm met het nieuwe op Linux gebaseerde systeem hoopt de responsiviteit van de userinterface te verbeteren.

Tsja.

Je kunt juist verwachten dat de responsiviteit naar beneden gaat, omdat het Palm OS een ontzettend compact OS is. Als ze niet voor hardware gaan zorgen die dit zwaardere systeem aankan denk ik dat het nieuwe Palm geen succes zal worden.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 april 2007, 18:11
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
PowerUser, ik denk dat Palm doelt op de problemen die ontstaan bij zwaardere toepassingen. Voor normaal gebruik heb je inderdaad een punt, PalmOS is nu heel compact en eenvoudig, dus vlot. Maar omdat het geen multithreaded system is reageert het niet of nauwelijks tijdens zwaarder rekenwerk, dat enige seconden duurt. Er is immers niets dat de aanvragen van gebruikers kan verwerken. Vaak kan je klikken wat je wil, de reactie volgt pas veel later als die al komt.

Zeker voor zwaardere toepassingen zoals webbrowsing, videochats, kortom bandbreedte (als in dataflow en rekenkracht) instensief spul is een oplossing hard nodig. Ik zie het dus wel positief in en een lichte vertraging van de standaard applicaties zou ik voor lief nemen. Ik denk dat een 300 MHz ARM-processor sowieso al een beetje overkill is voor de standaard PIM-applicaties, dus het verschil zal wellicht maar amper merkbaar zijn.

En zwaardere hardware, de bovengenoemde 300 MHz processor zal na 3 jaar ook wel eens een opvolger krijgen gok ik.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023