Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06 april 2007, 15:00
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
[Nieuws] ACCESS boos vanwege opvolger BeOS

Het bedrijf YellowTab heeft een open source-opvolger van het besturingssysteem BeOS ontwikkeld. Waar ze echter niet aan hadden gedacht is dat de Japanse browsermaker ACCESS de rechten op BeOS heeft. YellowTab heeft nooit een licentie genomen of toestemming gevraagd.

Op de website ZETA-OS.com wordt aangekondigd dat de verkoop van Zeta met onmiddellijke ingang wordt gestopt, totdat er meer duidelijkheid is. De live-cd's en bestanden zijn echter nog gewoon te downloaden en wie de software op cd wil kopen kan de producten nog steeds in de winkelwagen leggen en afrekenen. Wel wordt de ontwikkeling gestopt, kondigde voormalig YellowTab-baas Bernd Korz aan, gelijktijdig met de mededeling dat hij gaat onderzoeken of in ieder geval een deel van de broncode als open source beschikbaar kan worden gesteld. Maar het is de vraag of dat kan, omdat de rechten immers bij ACCESS liggen.

Op de website Bits of News beweerde David Schlesinger, directeur Open Source Technologies van ACCESS, dat Zeta nooit een licentie van ACCESS heeft gekregen. Het standpunt is dat het door YellowTab ontwikkelde en vervolgens door Magnussoft op de markt gebrachte product illegaal is en dat het ook niet mogelijk is om delen als open source uit te brengen. Ook afgeleide werken zijn niet toegestaan. ACCESS zou eerder al contact met YellowTab hebben gezocht, maar volgens ACCESS hebben ze daar nooit een reactie op gekregen. YellowTab ging in 2006 failliet, nadat ze al sinds 2005 geen salarissen meer uitbetaalden en ook geen werknemers meer in dienst had.De kleine softwareuitgeverij Magnussoft nam daarna de distributie voor z'n rekening. Voormalig YellowTab-baas Korz stopte eind maar 2007 de samenwerking met Magnussoft.

Hoewel ACCESS als eigenaar in z'n recht staat is het jammer dat door de aankoop niets meer wordt gedaan met een besturingssysteem dat ooit als behoorlijk revolutionair werd ervaren.


Bron: ZETA-OS
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png 3975-5pn1xu63mgo.png‎ (21,2 KB, 1x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 06 april 2007, 20:19
PowerUser PowerUser is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 13 oktober 2005
Berichten: 68
Inderdaad. Toen ik voor het eerst het BeOS had geïnstalleerd ontdekte ik met een schok hoe ontzettend veel performanceverlies Windows veroorzaakte op mijn machine.

Helaas draaide er weinig voor mij belangrijke of zelfs interessante software op BeOS, maar mijn hardware werd redelijk ondersteund.

Eigenlijk ben ik door het BeOS een "poweruser" geworden , het besturingssysteem reageerde zo snel en flitsend!!! (off topic: ik moet toegeven dat een flink getweakt WinXP toch ook wel redelijk wil gaan)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 april 2007, 10:29
ginkgo's schermafbeelding
ginkgo ginkgo is offline
Senior lid
Voornaam: Marc
Model: Overig
 
Geregistreerd: 21 maart 2001
Locatie: Veldhoven
Berichten: 88
Volgens mij is ZETA OS geen open source, maar gewoon commerciële closed source zoals BeOS vroeger ook was.

Er worden wel gewerkt aan open BeOS klonen. De bekendste is HaikuOS, maar omdat dit geen broncode van de originele BeOS bevat is dit legaal. Zeta is ooit in het bezit gekomen van de broncode en heeft deze verder ontwikkeld tot ZetaOS.

En ja, BeOS is het snelste en mooiste OS wat ik ooit aan mijn PC heb voorgeschoteld.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 april 2007, 10:56
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Hier staat de BeOS Bible nog steeds in de kast, gelezen en wel. Wat op mij nog altijd heel veel indruk maakt, is de wijze waarop het installeren van een nieuwe driver voor de geluidskaart ging:
- er verscheen een popup-venstertje waarop de status van het installeren kon bijhouden
- het mp3'tje dat werd afgespeeld, speelde in eerste instantie gewoon door
- uiteindelijk werd het geluid gedurende een paar seconden onderbroken
- na installatie van de nieuwe driver (duurde in totaal ca. 10 seconden) werd het signaal van de mp3 weer opgepakt en speelde het weer vrolijk door!
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023