Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 16 februari 2007, 09:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] Interview met Palm-ontwikkelaar Gx5

De laatste tijd komen er steeds meer Palm-applicaties uit die functionaliteit koppelen aan een mooie grafische interface. Gx5 is een bedrijf met eigen grafisch hoogstaande Palm-applicaties, maar ontwikkelt ze tegelijk ook voor andere Palm-ontwikkelaars.

De eigenaar van Gx5, Tunji Afonja, is door PalmAddicts aan de tand gevoeld met een interview.

Hoe lang bestaat Gx5 al?
Gx5 was opgericht in juli 2005, maar de basis ligt jaren terug, toen ik nog naar de universiteit ging. Ik speelde wat met pqa/webclipping applicaties op de Kyocera 6035. Tegelijkertijd begon ik wat te werken met Macromedia Flash, de software die verantwoordelijk was voor het tijdperk van de flitsende interfactes. In september 2005 heb ik het bedrijfsleven vaarwel gezegd om full-time aan Gx5 te werken.

Ik begrijp dat je niet alleen je eigen producten ontwikkelt, maar ook sommige gebruikersinterfaces hebt ontwikkeld voor andere PalmOS software, klopt dat?
Ja, veel van de vooraanstaande PalmOS en Windows Mobile ontwikkelaars huren ons in om de interface te ontwikkelen van hun best verkopende software. Hier zijn we best trots op. Om een poging te doen om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is op mobiele apparaten, hebben we besloten om een paar experimentele programma's gebouwd met vernieuwende ideeën. Sommige experimenten zijn uitgegroeid tot volwaardige programma's zoals DialByPhoto en TreoMemo.

Wat maakt het voor jou mogelijk om mooie, verfijnd uitziende programma's te maken?
Hoewel functionaliteit nog steeds de kern van een geweldig programma is, geloven wij erin dat je het ook tegelijkertijd cool kunt laten uitzien. Wij hebben een groep Interface Ontwerpers die de functionaliteit aannemen die Product Architecten hebben aangegeven, en daarin de "Wow"-factor stoppen.

In welk opzicht verschil jij van andere PalmOS ontwikkelaars?
Ik denk dat we extra benadrukken dat het werken met een programma een beleving kan zijn. Wij geloven erin dat naast uitstekende functionaliteit, een applicatie de gebruiker ook mooie, leuke en zelfs emotionele gebeurtenissen moet kunnen laten ervaren.

Welke producten verkoop je op het moment?
DialByPhoto
TreoMemo
Treo Wallpaper Pack

Gx5 biedt lezers van PalmAddicts (maar ook de Palmclub) een korting van maar liefst 50% aan, wanneer je DialByPhoto aanschaft via deze speciale link. Het programma kost dan slechts $7,50. De actie loopt tot het eind van deze maand.


Bron: PalmAddicts: Developer Spotlight: Gx5
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 3720-tchhh79zlip.jpg‎ (8,0 KB, 8x gelezen)

Laatst gewijzigd door Smaus; 16 februari 2007 om 09:52. Reden: URL Treo Wallpaper Pack aangepast
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2007, 09:38
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Wat maakt het voor jou mogelijk om mooie, verfijnd uitziende programma's te maken?
Hoewel functionaliteit nog steeds de kern van een geweldig programma is, geloven wij erin dat je het ook tegelijkertijd cool kunt laten uitzien. Wij hebben een groep Interface Ontwerpers die de functionaliteit aannemen die Product Architecten hebben aangegeven, en daarin de "Wow"-factor stoppen.
Het kan dus wel
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2007, 09:55
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Zeker met palmOs V5.4 is veel mogelijk. Vergeet echter niet dat er nog een gigantisch aantal pda's zijn die een oudere OS versie hebben. Zeker de groep niet met een monochroom 160 bij 160 schermpje is erg groot. Ook deze mensen wil je kunnen laten 'genieten' van je applicatie. En om nu voor elk type pda een apart programma met eigen interface te maken is vaak te veel werk (lees te duur).
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 februari 2007, 18:10
PowerUser PowerUser is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 13 oktober 2005
Berichten: 68
Het plaatje hierboven laat iets zien wat niet mogelijk is. De witte rand die het palmOS soms toch wat minder aantrekkelijk laat zijn is weggehaald.
Raar dat Palm na al die jaren nog niet inziet dat zwarte letters op witte achtergrond niet zo modern lijken als lichte letters op donkere achtergrond, zoals bij het Windows Mobile OS.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 februari 2007, 18:52
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PowerUser Bekijk bericht
Raar dat Palm na al die jaren nog niet inziet dat zwarte letters op witte achtergrond niet zo modern lijken als lichte letters op donkere achtergrond, zoals bij het Windows Mobile OS.
Ik vraag me toch af of het beter is. Immers, geen enkel gangbaar desktop OS doet het. Tenminste, Windows, Mac OS X en Linux niet. Ja, MS-DOS deed het ook, maar da's niet hip meer tegenwoordig Voordeel is wel dat je in het donker niet zo verblind wordt door al dat felle witte licht van de achtergrond, maar verder denk ik niet dat het beter is. Voor korte teksten, zoals titels, menu-opties, interface dingetjes maakt het niet zoveel uit. Maar voor langere teksten geniet zwart-op-wit nog altijd de voorkeur, denk ik.

P.S. de Palm V(x) deed dit overigens al wel. Als je de backlight inschakelde werden enkel de letters wit-groen verlicht, de rest bleef donker
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 februari 2007, 18:54
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Maar voor langere teksten geniet zwart-op-wit nog altijd de voorkeur, denk ik.
Ik lees al sinds het begin e-books met witte letters op zwart achtergrond.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 februari 2007, 18:59
PowerUser PowerUser is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 13 oktober 2005
Berichten: 68
Alle macs die ik ken hebben lichte letters op donker(der)e achtergrond, volgens mij default.

Volgens mij is Windows XP default ook lichtere letters op donkere achtergrond.

Daarnaast is het ook een kwestie van smaak wat je mooi vindt staan. Maar was het niet zo dat qua contrastwerking licht op donker de voorkeur heeft?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 februari 2007, 19:10
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Ik lees al sinds het begin e-books met witte letters op zwart achtergrond.
Ik ook, want dan heeft degene die naast me ligt minder last van het backlight
__________________
What the FAQ?

Laatst gewijzigd door metck; 19 februari 2007 om 19:20.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 februari 2007, 19:17
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Er is overigens wel een Palm met witte letters op zwarte achtergrond, de laatste Clie: Sony Clie VZ90 met OLED-scherm.

OLED schermen hebben een hoog contrast (zwart is echt zwart en wit is echt wit): als je een zwart achtergrond hebt, dan komen de kleuren er veel beter uit. Daarnaast verbruikt een zwart OLED scherm minder stroom dat een witte. Bij de normale transflectieve schermen van de Palms kost wit minder energie dan zwart.

Ik vind zwart mooier dan een wit achtergrond, eerlijk gezegd.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg vz90.jpg‎ (13,2 KB, 3x gelezen)
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 19 februari 2007 om 19:31.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 februari 2007, 22:42
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ik doelde hierboven ook op de teksten in alle vensters, menu's etcetera. Deze zijn in Windows en Mac OS zwart op grijs. De startbalk e.d. zijn inderdaad licht op donker. Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit, kwestie van smaak denk ik Waarschijnlijk is het sowieso duidelijker op een gekleurde achtergrond met lichte i.p.v. donkere letters.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023