Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 26 maart 2003, 20:40
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Schoolsoftware

Bah, om misselijk van te worden! 12 euro voor Nize schoolsoftware en dan nog geen updates ook. Voor mij aanleiding om zelf software te schrijven. Geheel open-source, en dus gratis.
Wat ik nu in mijn hoofd heb:

Agenda los van agenda in Palm, per schooluur
Rooster
Cijfers (1.0 t/m 10.0) met wegingspercentage
Per vak aantekeningen, misschien ook schema's

Ideeën zijn meer dan welkom.

Het zal uiterlijk volgend schooljaar klaar zijn, al dan niet in een beta stadium.

Ik twijfel nog over de taal waarin ik het zal gaan schrijven. NS Basic of een C++ kloon. Ik heb de trial versie gedownload van NS Basic en ben aan de slag gegaan. Op problemen ben ik nog niet gestuit, maar het is toch een gemis dat er geen duidelijke handleiding te vinden is. 2 magere tutorials op hun eigen website is de enige documentatie die ik kon vinden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 maart 2003, 22:58
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Als je het gaat maken:

Zet het aub wel in de gewone agenda! Het zijn tenslotte ook afspraken, dus je kan geen andere dingen doen in die tijd. Bovendien hoef je dan geen aparte sync software te maken.

Extra gegevens die je wilt opslaan kan je dan bijv in het opmerkingen veld kwijt. Dat doet Agendus ook (info over icoontje etc.).

Een heel goed plan in ieder geval. Ik heb al een aantal school-agenda's op mijn palm gehad, maar ze er allemaal na een tijdje weer afgehaald. De beste is nog niet ontwikkeld dus!

Succes ermee.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 maart 2003, 07:23
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ik denk dat het veel overzichtelijker wordt om zelf het agenda deel te maken, en dit niet samen te voegen met de aanwezige Palm agenda. Het lijkt mij ook overzichtelijker om school en de rest te scheiden, kijkende naar de hoeveelheden huiswerk die je opkrijgt.

Het programma, zoals ik dat nu nog verder heb bedacht, zul je perfect in de les moeten kunnen gebruiken. Tijdens de les aantekeningen maken of cijfers noteren, aan het eind van de les via 1 knop een lijst met de 10 of 20 opvolgende lessen, waarop je kunt klikken en het huiswerk noteren. Papier moet in ieder geval overbodig worden!

Misschien kan er ook een leermodule in, zodat je op een pc woorden invult, synchroniseerd, en vervolgens op de Palm kunt leren (in random volgorde oid).
Dit zal wel een desktop programma vereisen, en ik verwacht niet dat dit met NS Basic mogelijk zal zijn. Hiervoor ben ik aangewezen op C++.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 maart 2003, 07:56
Murena's schermafbeelding
Murena Murena is offline
Fan van de Palmclub
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 06 november 2002
Locatie: Torenstad
Berichten: 276
Bram, je klinkt deskundig maar Boss heeft wel een punt. Twee verschillende agenda's op je Palm is onzin. Kun je niet met categoriëen van afspraken werken. En huiswerkopdrachten zijn toch gewoon to do's ?

In ieder geval succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 maart 2003, 09:05
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Het zouden todo's kunnen zijn, maar huiswerk wordt altijd opgegeven voor een bepaalde datum. Nu ik de reacties hoor denk ik toch maar aan de ingebouwde agenda met categorieën. NS Basic valt hierdoor geheel af.

Hoewel ik misschien deskundig klink, heb ik nog nooit software geschreven voor de Palm. Gezien mijn ervaring met andere talen (in leervolgorde: QBasic, HTML, Visual Basic, PHP, C++, Perl) zal het niet bijzonder moeilijk zijn om ook dit te leren, en een direct een groot programma te schrijven. Ik heb er in ieder geval het grootste vertrouwen in, en hoop toch binnen één of twee weken een redelijk resultaat te hebben geboekt.
Ik post hier in ieder geval een link zodra de eerste versie beschikbaar is, en kijk hier dagelijks voor tips.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 maart 2003, 13:40
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ik heb gemaild naar NS Basic over het verbinden met de interne database. Een perfecte helpdesk, vanochtend gemaild, nu al een reply!

In theory, it is possible to access any of the built in databases.
However, the actual format of these databases makes it very difficult to
do. PalmSource have said they will be changing the format of these
databases, so any code produced now will break in the future. To help
with this, they plan to release a set of APIs that provide a consistant
interface. We will provide a library when these API calls become available.

Ik ga dus gewoon dit proberen, en kijk waar ik zal stranden
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 maart 2003, 18:08
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Wat vinden jullie van het rooster?
Volgens mij kan dit wel beter apart.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 maart 2003, 20:02
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
HEt lijkt mij dat je rooster ook in de agenda moet staan. Zie je in 1 oogopslag welke lessen je hebt en wat je voor die lessen had moeten doen.
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 maart 2003, 21:22
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Het rooster is niet veel meer dan een bepaalde view in je agenda. Ik zie het zo voor me:
Iedere dag opdelen in blokken (lesuren, de start/eindtijden in te stellen....).

Per blok kan je opgeven welk vak het is. Maar sommige vakken komen vaker voor in een week. Dat moet dus een linkje zijn.

Bij ieder vak kan je huiswerk opgeven. Dat doe je door op het vak te klikken en een notitie te maken bij de eerstvolgende keer dat je les hebt van dat vak.

Als ik het programma start zie ik een overzicht van vandaag: van 8:30 t/m 17:30. Met vakken op de tijd dat er les is. Daar staat dan de naam van het vak en de locatie. Als je erop klikt krijg je de details. (huiswerk, docent, toets-datum, etc.).

Met een <- en -> kan je naar de volgende/vorige dag gaan of een date-picker openen.

Alle data wordt alleen maar opgeslagen in de bestaande ToDo/Memo/Agenda tabellen voor volledige synchronisatie. Hulptabelletjes opslaan in een notitie. Dit is een wens van mij voor ieder programma, zodat ik altijd alle data op 1 plaats (outlook) kan synchroniseren. Maar dat is een verre toekomstdroom...

Dit zijn een paar dingen waar ik naar zoek in een goed school/studie rooster programma. Heb er tot nu toe nog geen kunnen vinden...

Zijn veel wensen, en waarschijnlijk kan je ze onmogelijk allemaal laten uitkomen. Maar misschien zijn het wel wat ideetjes voor je.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 maart 2003, 21:30
Murena's schermafbeelding
Murena Murena is offline
Fan van de Palmclub
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 06 november 2002
Locatie: Torenstad
Berichten: 276
Mij lijkt als je van huiswerk memo's maakt dat je er verder niets meer mee kunt. Met to do's kun je er een due date aan hangen en prioriteren en last but not least: afvinken als je klaar bent .

Verder ben ik het weer met Boss eens dat je geen aparte apllicaties moet maken maar zoveel mogelijk moet integreren.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 27 maart 2003, 22:04
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Boss, wat bedoel je met 'Hulptabelletjes opslaan in een notitie'?

Ik denk dat ik aan een hoop eisen wel tegemoet kan en zal gaan komen.

Je komt in de les, start de applicatie op. Je klikt in een lijst op het vak.
De leraar geeft een aantekening op. Je drukt op 'aantekeningen' en schrijft mee. Daarna klik je op back.
De leraar geeft huiswerk op. Je klikt op 'huiswerk', daarna zie je een lijst met 25 daaropvolgende lessen, of de keuze zelf een datum te prikken. Daar vul je het type in (drop-down menu: leren, maken, overbodig, PO (praktische opdracht) en toets) en het werk zelf. Misschien ook hier een drop-down menu voor (H1 t/m H10 en P1 t/m P10 H=hoofdstuk, P=paragraaf). Daarna klik je op OK en zit je in het scherm met 'aantekeningen' en 'huiswerk'. Je klikt op back, en komt in het hoofdmenu.
In het hoofdmenu staat dus een lijst met vakken, en een knop huiswerk (voor als je thuis bent). (Contactpersonen lijkt me op een Palm overbodig.)
Bij huiswerk (dat ook via het vak zelf toegankelijk zal zijn) zie je een overzicht van te maken huiswerk:
- leren en maken wordt 3 dagen van te voren opgegeven, of eerder aan de hand van een prioriteit
- overbodig wordt 1 dag van te voren weergegeven
- PO wordt 21 dagen van tevoren weergegeven
- Toets wordt, afhankelijk van de prioriteit, 7 tot 21 dagen van tevoren weergegeven.

Het huiswerk opslaan in de datebook.
Tijd gewoon van het rooster, [vak] [code (leren=1, maken=2 etc) [priority] [huiswerk], bijvoorbeeld: 'wi 2 4 H3 P2' om van wiskunde paragraaf 2 van hoofdstuk 3 te maken. (H3 P2 lijkt te verwijzen naar een eerder genoemd systeem, mar je kunt hier natuurlijk ook zelf wat invullen)

Zover worden dus de agenda en de memo functie gebruikt. De ToDo functie lijkt mij niet nodig.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 06 april 2003, 20:42
PalmPilot
Guest
 
Berichten: n/a
Ken je dualdate als je aan de linkerkant je eigen afspraken zetten en de linkerkant het rooster etc..

groetjes
Met citaat reageren
  #13  
Oud 20 april 2003, 13:29
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
DualDate ken ik, maar waar blijven de cijfers en de aantekeningen?

Ik ben inmiddels begonnen in OnboardC. Ik moet nog veel leren, en ben nog maar nèt begonnen. Ik houd jullie op de hoogte.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 mei 2003, 15:00
RubberenKip
Guest
 
Berichten: n/a
ik heb gewoon 1 keer m'n complete rooster in outlook gegooid compleet met de goeie tijden, lokaal, leraar enz enz, en elke les om de week laten herhalen met als laatste datum de week voor de vakantie. Als je huiswerk in wil voeren voeg je gewoon een notitie toe aan alleen de current appointment. klaar. dan heb je je huiswerk en je rooster er al instaan want als je op de hardwarebutton voor je agenda drukt krijg je de hele dag te zien. voor cyfers weet ik zo snel nog geen oplossing omdat er 5 rapporten per jaar zijn waarvan steeds het voortschreident gemiddelde berekent wordt. voor talen had ik eerst wel een programma waarin je woorden in 5 talen in kan voeren en dan kun je je zelfs duits naar frans laten overhoren op die woorden.

Youri
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 mei 2003, 18:55
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
voor cyfers weet ik zo snel nog geen oplossing omdat er 5 rapporten per jaar zijn waarvan steeds het voortschreident gemiddelde berekent wordt.
Hiervoor zou je Sheet to Go kunnen gebruiken uit het Documents to Go pakket, met Sheet to Go kun je Excel-bestanden aanmaken en bewerken. De documenten worden gesynchroniseerd met het Excel-bestand op je computer.
Zie ook www.dataviz.com
Met citaat reageren
  #16  
Oud 10 mei 2003, 19:24
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Wil ik zelf iets maken, was ik er zelfs al mee bezig, worden er hier alternatieven gegeven.

Koekiemonster, wil je trouwens nog even op de chat komen
Met citaat reageren
  #17  
Oud 10 mei 2003, 21:04
RubberenKip
Guest
 
Berichten: n/a
@ Bram:
we supporten je ook zeker wel, en als er een beta uit is zou k em ook zeker wel willen proberen, maar tot die tijd zullen we het moeten doen met alternatieven.

@ koekiemonster:
k zal es kijken, k heb doc2go volgens mij nog op me pda staan


Youri
Met citaat reageren
  #18  
Oud 01 juni 2003, 11:20
wokkel wokkel is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 17 maart 2003
Locatie: Dordrecht
Berichten: 159
Hé Bram, heb je al iets?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 01 juni 2003, 11:27
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ik had wat leuks, maar door een hard-reset was t weg. Ik heb pas het uiterlijk een beetje teruggetoverd, maar veel is het dus nog niet.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #20  
Oud 01 juni 2003, 12:24
wokkel wokkel is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 17 maart 2003
Locatie: Dordrecht
Berichten: 159
Hou ons op de hoogte alsjeblieft.
Nize draait niet op mijn Tungsten, dus ik ben op zoek naar iets nieuws.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023