Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #17  
Oud 06 mei 2005, 21:54
Jeroen's schermafbeelding
Jeroen Jeroen is offline
Persona non grata
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: /dev/brain
Berichten: 113
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Graag, ik zou nu eindelijk wel eens antwoord op de volgende vraag willen hebben:

1. Wat is het directe voordeel voor mij als ik mijn code van afgeronde projecten in open source gooi? Het voordeel voor anderen zie ik wel, maar voor mijzelf absoluut niet.
2. De voordelen die genoemd zijn zoals "je hebt altijd een backup", "anderen kunnen je helpen je code te verbeteren", zijn geen directe voordelen: een backup kan ik zelf ook wel op diskette zetten (en anders zit het project in grote lijnen ook nog wel in mijn hoofd) en verbetering van code kan ook door goed naar betatesters of gebruikers te luisteren.

Veel freeware onstaat omdat iemand een geniaal idee heeft of omdat de bestaande systemen te duur zijn of niet aan iemands eisen voldoen. FBTV is ontstaan omdat ik voor mijzelf een TV "grid" in m'n Palm wou hebben en de bestaande systemen (Whatson, Zaval) voor mij niet voldeden. Ik vond het onzin om FBTV voor mijzelf te houden, dus is het freeware geworden. Ik zie echter het voordeel voor mijzelf niet in waarom het ook meteen open source zou worden.

Open source ontstaat als iemand een geniaal idee heeft of... etc, maar in z'n eentje zo'n systeem niet kan bouwen. Bijv. Firefox of Gimp. Het voordeel: er zijn meerdere mensen aan 1 project bezig, is ook meteen een nadeel: 3. wie zegt dat al die mensen even goede programmeurs zijn, wie geeft de support voor het project, in hoeverre sluiten de verschillende modules naadloos op elkaar aan?

Professioneel gezien vertrouw ik open source software niet omdat er geen service op gegeven kan worden en omdat ik daar best bereid ben voor te betalen.
1. Dat is er niet.

2. Klopt.

3. Alleen de coredevelopers hebben direct toegang tot de centrale source, meestal zijn dit mensen die al meer dan minstens een halfjaar mee werken.

Het klopt dat er meer voordelen voor de gebruiker dan voor de schrijver zijn.
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023