Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 26 juli 2006, 09:00
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
[Opinie] Ze pakken het PalmOS van ons af!

De afgelopen jaren hebben we al vaak moeten horen dat het PalmOS dood is. Maar horen we ook al niet een paar jaar dat Apple van plan is om Palm over te nemen en by-the-way bezig is met het ontwikkelen van een opvolger van de legendarische Newton.
Shaun van PDA247 is van mening dat in 2006 een aantal factoren samenkomen die de toekomst voor het PalmOS toch wat somber maken. Cobalt is zo goed als dood, er wordt volop publiciteit gemaakt voor een nieuwe Europese Treo op basis van Windows Mobile, maar aandacht voor een nieuwe PalmOS-gebaseerde Treo is ver te zoeken. De enige hoop is het nieuwe besturingssysteem van ACCESS, maar dat laat nog wel even op zich wachten. Er zijn geen nieuwe apparaten met PalmOS en Shaun vraagt zich serieus af of er nog überhaupt nog wel een PalmOS-gebaseerde PDA of -smartphone door Palm wordt gemaakt. Er zijn wel geruchten, maar nauwelijks aanwijzingen dat er daadwerkelijke vernieuwingen aankomen.
Er is toch ook een lichtpuntje: als Palm stopt met PalmOS-devices zullen die volgens Shaun langzamer van de markt verdwijnen dan die van Psion. En bij Psion duurde het een eeuwigheid voordat ze uit de schappen verdwenen waren, dus we kunnen nog wel een paar jaar vooruit.


bron
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 93.jpg‎ (9,2 KB, 14x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 juli 2006, 09:30
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Cobalt is echt dood, dat gaat niet meer gebeuren. En helaas zijn de eerste handhelds op ALP van ACCESS (als ze al gaan komen) pas gepland voor 2007. Er zijn geen nieuwe handhelds op Garnett aangekondigd, terwijl Palm altijd twee keer per jaar nieuwe releases groots introduceerde (vorig jaar nog de lifedrive in Amsterdam). Het stemt mij treurig

Vanuit mijn baan moet ik nu werken met een Qtek 9100 en ik ben nog steeds blij als ik voor prive-aangelegenheden gebruik kan maken van mijn Treo 650. Ik moet er niet aan denken dat ik (ooit?) alleen maar met Windows Mobile moet werken.

Maar PalmOS dood? Neuh, dat denk ik eerlijk gezegt niet. Ik heb goede hoop op ALP, al is dat dan ook weer niet het PalmOS wat wij gewend zijn.

Wat ik veel vervelender vind is de gedachte dat Palm dit gepland heeft. Althans, dat gevoel bekruipt mij als ik zo de recente geschiedenis bekijk. Een duidelijke keuze om ook handhelds met Windows Mobile uit te gaan leveren en blijkbaar niet de innovatie om nieuwe PalmOS-handhelds op de markt te zetten. De terugtrekking uit Europa van de Treo 650 en de Lifedrive (al dan niet gedwongen door de regelgeving, maar aanpassing zit blijkbaar niet in het programma van Palm). Steeds meer krijg ik de gedachte dat Palm Inc. voor de toekomst de fondsen inzet op het paard met de naam Windows Mobile...

En Microsoft maar lachen
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juli 2006, 09:42
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Palm is zwak met marketing in Europa en er zijn een paar keuzes gemaakt in het verleden die ze veel tijd gekost heeft (en dus achterstand opgeleverd). Ze zijn echter niet klein en hebben veel Linux developers aangenomen, wat betekent dat ze zeker niet alleen op Windows mobile wedden. Maar elke 'wisseling' vergt een inhaalslag en extra tijd/geldinvesteringen en ik heb het gevoel dat ze intern bezig zijn met een inhaalslag. Hetzij met ALP, hetzij met een eigen OS. We zullen zien...
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 juli 2006, 10:12
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ik ga ook mee met de mening van Mendrix. Het is nu wat stilletjes in de berichtgeving, maar er zijn voldoende aanwijzingen geweest om te verwachten dat Palm ook zelf bezig is met een besturingssysteem. Dat is dan weer een echt PalmOS is, want gemaakt door Palm, maar of het dan ook nog zo prettig werkt kunnen we alleen maar afwachten. De mensen uit de begintijd zitten gelukkig gewoon nog (of weer) bij Palm en dat zijn de mensen die weten dat het simpel moet zijn om prettig te werken.

Verder is Palm vooral een hardwareverkoper en als dat beter gaat met een apparaat onder Windows Mobile, dan is het logisch vanuit het oogpunt van Palm dat ze daar mee doorgaan. In de VS verkoopt de Treo goed, Europa loopt jammer genoeg achter en daar hebben wij dus last van, want ik kan me indenken dat ze meer tijd en aandacht besteden aan de thuismarkt.

Voorlopig doet mijn Treo 650 het goed, wellicht moet ik gaan kijken naar een reservetoestel, gewoon voor het geval dat...

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juli 2006, 10:19
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Een reserve 650? Heh, heh. De mijne ging onlangs stuk. Direct een nieuwe gekocht en deze naar Palm gestuurd. Inmiddels heb ik een gloednieuwe teruggekregen. Nu heb ik er twee. Wilde er eigenlijk één verkopen, maar misschien is een reserve niet zo gek...wel duur om ongebruikt te hebben... Mmmm... Wat me opviel trouwens is dat het 'geluid-aan-symbool' van beide nieuwe donker is en van die kapotte licht (niet versleten, maar gewoon ANDER symbool). Ook: Die eerdere had dagelijks wel een reset , deze bijna nooit meer. Zelfde staat, ook na hard resets en schoonmaak enz.. Lijkt latere hardware editie van de 650.
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 juli 2006, 11:42
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Mijn mening? het PalmOS zoals we het nu kennen is dood. Jammer, spijtig, en vooral balen. Palm zal ongetwijfeld terugkomen met een op Access gebaseerd OS, maar het zal de vraag zijn of ze daarmee de overweldigende marketingmachine van Microsoft kunnen gaan aftroeven, zeker omdat ze zélf Windows Mobile nu ook in Palm smartphones integreren.

Tijd speelt hier ook een factor in, PalmOS sterft langzaam, zeker in Europa, Windows Mobile blijft en Access is nog (lang?) niet leverbaar. Tegen de tijd dat een waardige Palm beschikbaar is met Access OS (laat ik het zo maar noemen) is het nog maar de vraag of het bestaansrecht heeft of gaat krijgen.

Ikzelf zal mijn Treo in elk geval voorlopig blijven gebruiken! Zeker tot 2007. En dan gaan we eens kijken wat Access is en of het een opvolger kan worden voor mijn Treo.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 juli 2006, 13:28
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Shaun van PDA247 heeft vandaag als QOTD (question of the day = vraag van de dag):
Citaat:
The Palm OS is on a rocky road at the moment but I for one still love it to bits. If you got stuck in a lift with Ed Colligan what would you say to him?

I would probably ask why the time is not right for WiFi and if Windows Mobile is seen as their future OS of choice above Palm. And then maybe rant a bit about stability etc. etc.
En in het bijbehorende forumtopic kun je de reacties lezen. Die zijn soms vrij direct en dan ook niet van de minsten uit de Palm-wereld. Lees maar wat Dmitry Grinberg zou zeggen:
Citaat:
Re: QOTD: What would you say to Ed Colligan?
"you ****ing *******! Where is you ****ing brain? Why dont you get it out of your *** and use it for a change? You products are as diverse as a flock of cloned sheep. Make a woking treo that does not **** up every day. Make a woking mobile manager that doe snot take 5 *****y minutes to reset . Have all case designers shot, and hire some from motorolla. What are you waiting for ****-***s? Get out of my sight!
__________________
Best Regards, Dmitry Grinberg
Software Engineer http://PalmPowerups.com
(847) 226 9295


Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 juli 2006, 13:35
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Wel duidelijk
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 juli 2006, 13:38
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik geef hem geen ongelijk...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 juli 2006, 14:23
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Goeie elevator pitch!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elbowz
I'll second every word... in fact I'd add in some corporal punishment administered with a LifeDrive. Or worse, just make him use one.
Hilarisch
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 26 juli 2006, 15:16
tomas's schermafbeelding
tomas tomas is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 28 mei 2002
Locatie: Twente
Berichten: 94
Het is jammer maar waar. Palm is over naar windows mobile.
De community is inmiddels vele male groter dan bij palm.
Je merk het ook hier op de site. Weing updates, de nieuwe site die er nooit is gekomen en zelfs Gonny is al overgestapen en publiceert volop voor de pocketpc club alias pocketinfo.nl

Zo zie je maar iedereen stapt over
__________________
<<niets ingevuld>>
Met citaat reageren
  #12  
Oud 26 juli 2006, 16:30
Ratch's schermafbeelding
Ratch Ratch is offline
Palm Werper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 22 januari 2006
Berichten: 249
Hey!!

Ik gebruik mijn TX eigenlijk enkel met de programma's die er nu opstaan.

- Foto's en Videos
- Calendar
- Contacts
- Bundesliga
- NotePad

Dat is het zo wat. Ik zie mij de komende jaren niet snel nog veel andere programmas toevoegen, ik kan dus nog verder zo lang ik wil ...
__________________
ITIME - Time To Get It
Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 juli 2006, 07:04
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Hey!

Ik gebruik mijn Treo eigenlijk enkel voor:

-boodschappen in HandyShopper
-Frasier en andere comedie's kijken in bad
-boeken lezen
-surfen en MP3's lusiteren in de trein
-MSN/chatten en e-mail als ik onderweg ben
-navigatie met Digimap in de auto
-als wekker
-om te bellen en te SMS-en
-om foto's te maken
-als agenda, check- en to-dolists
-om te notuleren
-om mijn dieeet bij te houden met 'Diet en Exercise'
-documenten te raadplegen met Docs to Go
-als woordenboek bij de hand
-en tot slot om spelletjes te spelen

Kortom, ik zie mij de komende jaren niet snel nog veel andere programma's toevoegen, ik kan dus nog verder zo lang ik wil...
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #14  
Oud 27 juli 2006, 12:11
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
@Tomas: Overgestapt is niet helemaal waar. Pocketinfo vroeg me om (betaald) nieuwsredacteur te worden en daar ben ik nu een weekje mee bezig. Sindsdien ben ik ook weer meer nieuwtjes voor de Palmclub gaan doen en later vandaag komt er ook weer een nieuw review online. Ik ben dus zeker niet overgestapt! Ik ben 'device-agnostic' geworden Maar ik ga nog steeds de deur uit met een Treo 650.

Dat er bij Pocketinfo meer nieuwtjes worden gepost heeft een reden:
  • De scope van de website is breder, want ze bespreken niet alleen Windows Mobile, maar ook Symbian, standalone navigatiessytemen, gadgets en Blackberry.
  • Er is veel meer nieuws over WM dan over Palm. Op elk Palm-nieuwtje zijn er zo'n 5 WM-nieuwtjes, dus als nieuwsredacteur heb je ruime keuze. Bij Palm is het elke dag weer knap moeilijk om echt leuke nieuwtjes te vinden. Boosdoener is ook Palm, die het komende jaar waarschijnlijk geen enkele PDA gaat uitbrengen en maar 2 nieuwe smartphones op de planning heeft staan, terwijl er in dezelfde periode zo'n 30 nieuwe WM-modellen tegenover staan. Voor iemand zoals ik, die z'n brood verdient met schrijven, is dat smullen: vandaar dat ik niet lang hoefde na te denken om nieuwtjes voor Pocketinfo te gaan schrijven, want dat is een onderwerp dat me (ook!) interesseert.

Dat Palm is overgestapt naar Windows Mobile is ook niet helemaal waar, maar je verwoordt daarmee wel de perceptie van veel mensen. Dat is een publiciteitskwestie: de WM-Treo's worden met veel tamtam aangekondigd en in de markt gezet, terwijl er nauwelijks publiciteit wordt gemaakt voor de Palm-Treo (700p). Je ziet het opnieuw gebeuren met de aankondiging van de Treo Lennon (WM): die krijgt waanzinnig veel aandacht, maar er wordt met geen woord gerept over de Treo Nitro (PalmOS). Ze zouden de verkoopcijfers eens vrij moeten geven: volgens mij loopt 80% van de Treo-bezitters nog rond met een PalmOS-model. Die 700w schijnt helemaal niet zo'n verkoophit te zijn, als ze het willen doen geloven.
__________________
gonny

Laatst gewijzigd door gonny; 27 juli 2006 om 12:27.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 27 juli 2006, 12:54
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gonny
Die 700w schijnt helemaal niet zo'n verkoophit te zijn, als ze het willen doen geloven.
Dat klopt.
Citaat:
Palm's Chief Financial Officer Andy Brown noted that sales of the Treo 700w (released in September, was the first Palm device to run on a Microsoft operating system) have not been as strong as hoped.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 27 juli 2006, 13:25
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Ik heb hetzelfde (?) meegemaakt met Psion. Op een gegeven moment zag je geen innovatie meer van Psion en niet lang daarna circuleerden de eerste verhalen over een naderend einde. Je merkt het ook aan de activiteiten (of juist het ontbreken daarvan) van softwaremakers.

Voor Palm zal het pas echt kritisch worden zodra grote en belangrijke software ontwikkelaars ook een Windows Mobile versie gaan maken en minder tijd en geld steken in de Palm (of ALP) versie. Dit laatste zou voor mij het signaal zijn dat het echt gedaan is met het Palm OS zoals we dat nu kennen. Ik hoop niet dat dit zal gaan gebeuren maar ik heb op dit moment helaas weinig redenen om iets anders te denken.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 27 juli 2006, 22:00
smacdab smacdab is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Berichten: 136
http://tinyurl.com/mvz5y
Met citaat reageren
  #18  
Oud 31 juli 2006, 09:16
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Palm's licentie op ALP loopt in december af

Op Engadget een artikel over de licentie die Palm heeft op ALP van Access, de opvolger van PalmOS.

Palm is niet tevreden over de vorderingen van PalmSource (nu Access) bij het ontwikkelen van de op Linux gebaseerde opvolger van PalmOS, dus stoppen ze met het betalen van royalties na 2 december 2006.

Palm geeft aan dat ze wel door zullen gaan met het ontwikkelen van nieuwe modellen op basis van het huidige PalmOS en dat ze deze versie (5.x) zelf zullen gaan uitbreiden. Hoe lang dat weer gaat duren zullen we moeten afwachten (what's new?).

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #19  
Oud 31 juli 2006, 09:59
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Als ze de multitasking functionaliteit (die er wel degelijk in zit) ook beschikbaar maken, is versie 5.4 een prima alternatief voor Windows.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #20  
Oud 31 juli 2006, 10:32
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV
Palm's licentie op ALP loopt in december af
Op Engadget een artikel over de licentie die Palm heeft op ALP van Access, de opvolger van PalmOS.

Palm is niet tevreden over de vorderingen van PalmSource (nu Access) bij het ontwikkelen van de op Linux gebaseerde opvolger van PalmOS, dus stoppen ze met het betalen van royalties na 2 december 2006.
Deze informatie is helemaal fout en gebaseerd op een verkeerde interpretatie van de 10-K filing.

De feiten op een rijtje:
De Palm OS licentie loopt, zoals sinds 2005 bekend, af in december 2009.
Palm werkt samen met PalmSource aan een opvolger van PalmOS.
Palm onderhandelt met PalmSource om bijkomende rechten te verkrijgen op Palm OS 5 (Garnet).
PalmSource ligt achter op het geplande tijdschema.
Palm gaat zelf meer middelen inzetten om dit te kompenseren.
Volgens het co-development agreement is Palm hierdoor geen vaste licentievergoeding meer verschuldigd voor de jaren 2007-2009.

Over de opvolger van Palm OS is niets gespecifieerd. Dit kan ALP zijn, maar ook een uitbreiding op Garnet. Alhoewel mij het eerste het meest logisch lijkt.
Nu Palm ook ziet dat een Palm met WM niet de gouden bergen zijn, heeft het ook geen andere keus dan met het PalmOS verder te gaan. Het Palm OS in de steek laten of niet zorgen voor backwards compatibility zou wel het allerdomste zijn dat Palm kan doen.

Hoezo?
'Ze' pakken het PalmOS van ons af!
We gooien het zelf wel weg!
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023