Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 05 mei 2005, 18:35
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
[Opinie] PDA-marktonderzoekers raken overzicht kwijt

Het is een veelgehoorde klacht: marktonderzoekers kunnen cijfers zo verdraaien, dat ze uiteindelijk zelf bepalen welke conclusie er uit een onderzoek rolt. Een fraai staaltje hiervan signaleerde de Duitse website Golem. Zij reageren daarmee op de nieuwe marktcijfers van Gartner Dataquest. In het eerste kwartaal van 2005 worden in de categorie PDA ook apparaten van Nokia en Research In Motion meegeteld. Dat is vreemd, want beide bedrijven hebben nog nooit een PDA op de markt gebracht.

Blijkbaar kiest Gartner ervoor om ook apparaten die dezelfde functionaliteit als een PDA hebben op één hoop te gooien. Maar kunnen we binnenkort dan ook draagbare mediacenters zoals die van Archos en mp3-spelers als de iPod aan het lijstje toevoegen? Daarop kun je immers ook afspraken bekijken en telefoonnummers opzoeken.

Uit het rapport van Gartner wordt op geen enkele manier uitgelegd, waarom Nokia opeens ook bij de PDA-fabrikanten wordt meegeteld. Bovendien is het onbegrijpelijk dat de Nokia 9300 Communicator en de HP iPAQ 6300 wel als PDA worden aangeduid, terwijl de BlackBerry 7100 en de Treo 600 en 650 buiten beschouwing blijven.

Volgens Golem is het eenvoudig om PDA's, smartphones en 'gewone' telefoons van elkaar te onderscheiden. Een PDA onderscheidt zich door het ontbreken van de telefoonfunctie. En een smartphone onderscheidt zich van een gewone mobiele telefoon omdat je er ook native applicaties op kunt installeren.

De afgelopen tijd doken in alle marktonderzoeken apparaten van RIM en Nokia op. Dat Gartner schijnbaar willekeurig bepaalde apparaten weglaat, betekent dat de cijfers nog onbetrouwbaarder worden en leidt soms ook tot absurde conclusies. Zo werd RIM in het eerste kwartaal van 2005 volgens Gartner marktleider in de PDA-markt, terwijl het bedrijf nog nooit een PDA heeft gefabriceerd. Op de tweede plaats komt palmOne, zelfs wanneer de cijfers van de Treo niet meetellen. Bij HP telt de smartphone-verkoop wel mee, en ze bereiken daarmee een derde plaats. Op vier komt de volgende fabrikant die nooit PDA's heeft gemaakt: Nokia. Dell eindigt als vijfde.

Meer info: Golem
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg blackberry_7700.jpg‎ (37,5 KB, 32x gelezen)
Bestandstype: jpg HP 6300.jpg‎ (27,1 KB, 40x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 mei 2005, 18:57
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Daarom heeft het ook veel meer zin cijfers van de verschillende Operating Systems met elkaar te vergelijken en niet de fabrikanten. Het interesseert mij namelijk geen biet dat HP dit kwartaal meer verkocht heeft dan Qtek of PalmOne, het interesseert mij veel meer hoeveel PalmOS devices er verkocht zijn in vergelijking met Windows Mobile of Symbian devices.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 mei 2005, 18:59
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Niet helemaal, als je in termen van aandelen van de verschillende merken die je in je portefeuille hebt, denkt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 mei 2005, 19:06
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Niet helemaal, als je in termen van aandelen van de verschillende merken die je in je portefeuille hebt, denkt.
Welles! Het OS dat het meest verkocht wordt heeft uiteindelijk de grootste kans te overleven. PalmOne is nu nog de grootste ontwikkelaar, maar omdat Windows Mobile steeds meer verkocht wordt in Europa (als we de cijfers mogen geloven), zal Palm toch uiteindelijk aan populariteit verliezen.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 mei 2005, 19:07
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Niet helemaal, als je in termen van aandelen van de verschillende merken die je in je portefeuille hebt, denkt.
Ook dan heeft het niet zoveel zin om bijv. HP te vergelijken met PalmOne. PalmOne maakt PDA's, HP heeeeeel wat meer dan alleen PDA's en je ziet zelden dat je van een bedrijf aandelen van een bepaalde (PDA) divisie kunt kopen....

In de aandelendiscussie heeft het echter wel zin om een Nokia Communicator te vergelijken met een iPod of een Treo (als paradepaardjes van bepaalde bedrijven).
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 mei 2005, 19:25
JvanEkris JvanEkris is offline
Lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 10 februari 2005
Berichten: 26
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Daarom heeft het ook veel meer zin cijfers van de verschillende Operating Systems met elkaar te vergelijken en niet de fabrikanten. Het interesseert mij namelijk geen biet dat HP dit kwartaal meer verkocht heeft dan Qtek of PalmOne, het interesseert mij veel meer hoeveel PalmOS devices er verkocht zijn in vergelijking met Windows Mobile of Symbian devices.
Tja,

In hoeverre zijn die cijfers te vertrouwen? In het ene onderzoek worden Symbian devices allemaal meegeteld (dus ook de wegwerp-toestellen van Nokia zoals de 6600, die gewoon gratis weggegeven worden) en tegelijk de smartphones van Orange (SPV) niet. Ook worden vaak afwijkende retail-kanalen als direct-selling of een hallfords gewoon systematisch geskipt.

Mijn conclusie is dat die onderzoekbureaus te oppervlakkig bezig zijn en dat de markt daar te complex voor geworden is. Vroeger konden ze nog met simpele aantallen komen, maar nu moet men ineens veel intelligenter opereren omdat er veel grijsgebieden zijn.

Jaap
Met citaat reageren
  #7  
Oud 05 mei 2005, 21:33
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Ik ben ook niet geinteresseerd in of mijn PDA te koop is bij V&D, Dixons of Halfords. Onderzoeken naar verkoopcijfers van dit soort retailers zijn waardeloos.
Ik ben veel meer geinteresseerd in de verkoopcijfers van de fabrikanten aan retailers. Die cijfers zijn volgens mij eenduidig en goed te vertrouwen. (Tenzij de fabrikant iets te verbergen heeft, maar dan moet hij zich op den duur wel verantwoorden tegenover de aandeelhouders). Uit deze cijfers is ook duidelijk te zien of een model goed is (goed verkoopt).
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 05 mei 2005, 22:15
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Tja, in mijn ogen kan je héél erg lang doorgaan met cijfers, maar als ik op straat loop zie ik nooit cijfers en percentages, wél mensen. Kortom, het waarom achter de cijfers is belangrijker.

Persoonlijk zie ik liever 50 interviews waarin mensen hun beweegredenen tot het aanschaffen van een type apparaat uitleggen en dan nog een taartdiagrammetje bij met wat globale verhoudingen. Daar kan je iets mee, behalve rekenen. Het geeft meer inzicht in wat er speelt dan een procentje hier of daar.

Maar goed, ik ben dan ook absoluut geen liefhebber van statistiek en allerlei aannames die worden gedaan aan de hand van dergelijke abstracties van de werkelijkheid.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 05 mei 2005, 22:44
JvanEkris JvanEkris is offline
Lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 10 februari 2005
Berichten: 26
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Ik ben veel meer geinteresseerd in de verkoopcijfers van de fabrikanten aan retailers. Die cijfers zijn volgens mij eenduidig en goed te vertrouwen. (Tenzij de fabrikant iets te verbergen heeft, maar dan moet hij zich op den duur wel verantwoorden tegenover de aandeelhouders). Uit deze cijfers is ook duidelijk te zien of een model goed is (goed verkoopt).
Eeeeh Frans,

Die cijfers zeggen helemaal niets, omdat
  • Je absoluut geen zicht meer krijgt op daadwerkelijke verkoop. Zo liggen er nog een paar honderdduizend Motorolla MPx220's in de magazijnen van retailers weg te roesten, die dan mooi meegenomen worden in de meting van de verkoop
  • Geografische spreiding (Europa vs. USA vs. Asie) wordt onmogelijk. Spelers als T-Mobile, Orange en Vodafone kopen global in bij HTC en RIM, en dat zie je dus niet terug in de statistieken. Deze spreiding is van zeer groot belang omdat marktaandelen van Palm, PocketPC, Symbian en RIM echt heel veel verschillen per geografische regio.
Jaap
Met citaat reageren
  #10  
Oud 06 mei 2005, 11:47
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
1. Daadwerkelijke detailhandelverkoop interesseert me niet. De detailhandel raakt via dumpmethodes slecht verkopende produkten echt wel kwijt. Die cijfers worden ook meegenomen in jouw manier van meting van verkoop, terwijl er blijkbaar toch iets mis is met een product. Veel interessanter is het dat (om jouw voorbeeld aan te halen) diezelfde detailhandel opeens geen orders voor de MPx220 meer plaatst bij Motorola.

2. Geografische spreiding in verkoop kan toch ook gemeten worden tussen fabrikant en retailer? De fabrikant weet toch aan wie hij verkoopt? Grote spelers als Vodafone, Orange, PalmOne etc. die globaal inkopen (is dat zo?: mijn telefoons hebben altijd Nederlandse fabrieksinstellingen en Duitsers / Franzosen weigeren een PDA te kopen zonder een handleiding in hun eigen taal) kennen de geografische spreiding van hun produkten echt wel. Zoals Gonny in het startbericht zegt is juist het meten bij de detailhandel zo verwarrend omdat je de ene keer een bepaald produkt of een bepaalde winkelketen wel meetelt en een andere keer niet.

3. Geven detailhandelstatistieken aan waarom Sony opeens (behalve in Azie) gestopt is met Palm devices?
De Clie's liggen nog steeds bij Dixons in het schap en worden dus meegeteld terwijl ze toch echt niet meer gemaakt worden.

4. Door "internetdetailhandel" is de geografische spreiding voor marktanalisten steeds minder interessant. Als ik iets wil kopen wat (nog) niet in Europa verkrijgbaar is koop ik het toch gewoon via Internet bij de fabrikant? (Ook deze cijfers vertroebelen metingen bij de detailhandel).
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!

Laatst gewijzigd door fransbr; 06 mei 2005 om 11:52.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 06 mei 2005, 14:45
JvanEkris JvanEkris is offline
Lid
Model: Geen
 
Geregistreerd: 10 februari 2005
Berichten: 26
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
1. Daadwerkelijke detailhandelverkoop interesseert me niet. De detailhandel raakt via dumpmethodes slecht verkopende produkten echt wel kwijt.
Nope,

Ik ben als gebruiker niet geintresseerd in de productievolumes. Het enige wat echt van belang is om te weten is een installed base van devices, oftewel wat is het harde marktaandeel van werkzame devices in een markt.

En meten bij productie is waardeloos. Er worden ook gewoon partijen en-masse afgeschreven en vernietigd bij detailhandelaren. Devices die na het dumpen gewoon ook niet meer verkoopbaar bleken te zijn. Zo'n Motorola Mpx220 is zo'n voorbeeld. Ze raken dat onding nog steeds niet aan de straatstenen kwijt omdat de build-quality gewoon waardeloos is: goedkoop plastic met slechte verbindingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Die cijfers worden ook meegenomen in jouw manier van meting van verkoop, terwijl er blijkbaar toch iets mis is met een product. Veel interessanter is het dat (om jouw voorbeeld aan te halen) diezelfde detailhandel opeens geen orders voor de MPx220 meer plaatst bij Motorola.
Het gaat mij persoonlijk om het harde marktaandeel te zien. Als consumenten de prijs-product combi slecht vinden dan dwingen ze op die manier een prijsdaling af, maar dat doet niets af aan het product zelf (kan aan productbewustwording liggen maar is ook zeer sterk te relateren aan economische trends). Uiteindelijk gaat het om een marktaandeel dat bereikt wordt door leveranciers. Dat ze 99% van hun voorraad alleen kwijtraken door het weg te geven bij een doos waspoeder hebben ze geen marktanalisten voor nodig! Daarvoor heb je je feedback-kanalen vanuit de inkoop-afdelingen wel voor.

Naar mijn idee moeten marktanalisten een beeld geven wat nu trends zijn. Dus bewegingen van het ene OS naar het andere OS, en bewegingen van PDA naar Smartphone achtige zaken. Dan krijgt iedereen een scherp beeld wat er nu aan de hand is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
2. Geografische spreiding in verkoop kan toch ook gemeten worden tussen fabrikant en retailer? De fabrikant weet toch aan wie hij verkoopt? Grote spelers als Vodafone, Orange, PalmOne etc. die globaal inkopen (is dat zo?: mijn telefoons hebben altijd Nederlandse fabrieksinstellingen en Duitsers / Franzosen weigeren een PDA te kopen zonder een handleiding in hun eigen taal) kennen de geografische spreiding van hun produkten echt wel.
Fabrikanten weten dit typisch niet. Die leveren devices met ROMs uit en verder boeit het ze geen meter. Als ik kijk naar Microsoft based devices (sorry, maar hier ben ik nu eenmaal beter in thuis) dan weet ik dat HTC meestal drie ROM's uitlevert: WorldWide English, Frans en Duits. In praktijk kan een leverancier niet eens bepalen of een device in de VS of Euopa wordt uitgeleverd. Een T-Mobile weet dat wellicht wel, maar rapporteert dat meestal niet om concurrentievoordeel niet al teveel weg te geven. Een vriend van mij werkt bij Orange en kreeg heel veel heibel omdat hij gemeld had hoeveel M500's er in europa waren uitgeleverd....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Zoals Gonny in het startbericht zegt is juist het meten bij de detailhandel zo verwarrend omdat je de ene keer een bepaald produkt of een bepaalde winkelketen wel meetelt en een andere keer niet.
Daarom moeten ze de juiste vraag aan ALLE betreffende winkelketens stellen. Anders zit je nog steeds tegen winkelvooraden en globale spelers aan te kijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
3. Geven detailhandelstatistieken aan waarom Sony opeens (behalve in Azie) gestopt is met Palm devices?
De Clie's liggen nog steeds bij Dixons in het schap en worden dus meegeteld terwijl ze toch echt niet meer gemaakt worden.
De vraag WAAROM Sony gestopt is kan alleen Sony beantworden. Dit kan ook met socio-economische vraagstukken in Japan te maken hebben, hier hoeft geen marktvvraag onder te liggen. Er kan van hogerhand besloten zijn dat de Clie-divisie het veld heeft moeten ruimen ten gunste van SonyEricsson. De laatste heeft een veel grotere omzet en kan op die wijze gewoon hardhandig in-huis concurent Clie uitgeschakeld hebben.

Naar mijn mening is het zeer interessant dat via de Dixons de Clie nog steeds verkoopt. Dit draagt wel bij aan de acceptatie van Palm als platfom in de markt en toont ook aan dat de vormgeving van de Clie nog appeal heeft bij de consument, ten koste van HP en PalmOne. Dit is dus zeer belangrijke info.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
4. Door "internetdetailhandel" is de geografische spreiding voor marktanalisten steeds minder interessant. Als ik iets wil kopen wat (nog) niet in Europa verkrijgbaar is koop ik het toch gewoon via Internet bij de fabrikant? (Ook deze cijfers vertroebelen metingen bij de detailhandel).
Je vergeet dat Asie en de VS totaal andere markten zijn. Als je kijkt naar de grijze import is dat volgens mij op de totale markt verwaarloosbaar. 99% van de normale mensen (dus niet de heftige enthousiastelingen zoals wij allemaal) is niet bereid iets uit de VS te laten komen als je het ook hier kunt krijgen in een andere vorm. Mensen willen een device vasthouden voordat ze er wat mee gaan doen.

Wat zeer interessant is, is de vraag wie nu marktleider is en de PDA/Smartphone markt. Dit verschilt namelijk zeer sterk per regio. Volgens veel onderzoeken heeft Symbian in Europa een krankzinnig marktaandeel (mede te danken aan de populariteit van de 6600) en is Microsoft 2e en Palm 3e, RIM heeft hier nauwelijks marktaandeel. In de VS is RIM DE grote speler dat grotendeels door de historie bepaald wordt (die hadden door hun antieke cellular network geen SMS), gevolgd door Palm en Microsoft als 3e, en Symbian op een zeer klein aandeel.

De vraag die mij wel bezig houdt is hoe dat marktaandeel kwalititatief is opgebouwd: de Nokia 6600 wordt als hip toestel weggegeven en waarschijnlijk zal het overgrote deel van de gebruikers niet eens de agenda en contacts echt benutten (en dus de waarde van Symbian als OS nihileren!). Maar daar zullen we wel nooit achter komen.

Jaap
Met citaat reageren
  #12  
Oud 09 mei 2005, 11:20
Zagato's schermafbeelding
Zagato Zagato is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 17 oktober 2001
Locatie: Malden
Berichten: 239
Tweakers

Misschien wel interessant in dit kader:

http://www.tweakers.net/nieuws/37230?
__________________
The ultimate measure of man is not where he stands in moments of comfort
But where he stands at times of challenge and controversy.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023